اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اهمیت مصرف آبزیان: چرا از آبزیان تغذیه کنیم؟

اهمیت مصرف آبزیان: چرا از آبزیان تغذیه کنیم؟

چرا باید ماهی مصرف کنیم؟ غذاهای دریایی ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. آبزیان منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و حاوی مقادیر کافی از اسیدهای آمینه ضروری می باشند که با میزان اسید آمینه ضروری گوشت قرمز برابری می کند. پروتئین گوشت ماهی در مقایسه با سایر پروتئین های حیوانی در وزن برابر مقدار مشابهی پروتئین با کیفیت بالا دارد.

seafood-wallpaper-shrimp

گوشت های قرمز که منبع خوب پروتئین هستند حاوی کلسترول و چربی اشباع بالایی نیز می باشند اما گوشت ماهی علی رغم اینکه از نظر اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین با کیفیت بالا منبع غنی به شمار می رود حاوی کلسترول و چربی اشباع نیست و از طرفی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع امگا-3 با جلوگیری از لخته شدن خون در داخل عروق در بهبود سلامت قلب و سیستم عروقی بدن بسیار مفید است. اسیدهای چرب امگا-3 در گروه اسیدهای چرب ضروری می باشند که دریافت رژیمی آنها برای بدن ضروری است و مصرف دو بار در هفته ماهی برای رفع نیاز به امگا-3 مهم است.

گوشت آبزیان نسبت به سایر گوشت ها هضم پذیری بهتری دارند. میزان هضم پذیری گوشت ماهی بین 89 تا 96 درصدمی باشددرحالیکه این مورددرباره گوشت مرغ وگاو 87 تا 90 درصداست. گوشت آبزیان منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مختلف مانند ید، سلنیم، آهن، کلسیم و منیزیم است و از نظر ویتامین های A و D و همچنین ویتامین های محلول در آب بویژه ویتامین B12غنی است. ویتامین B12 در خونسازی و عملکرد طبیعی سیستم عصبی ضروری است. گوشت ماهی برخلاف گوشت حیوانات خونگرم منبع خوبی از ویتامین D است و توجه به دریافت آن در همه گروه های سنی بویژه کودکان در سنین رشد بسیار ضروری است.

گوشت آبزیان نسبت به سایر گوشت ها منبع بهتری از یُد و سلنیم است. مواد  معدنی دیگری مانند آهن، منیزیم، گوگرد، روی، فلوئور و پتاسیم نیز در گوشت ماهی یافت می شود. یُد یکی از عناصر مهم و ضروری برای فعالیت غده تیرویید است که در متابولیسم طبیعی بدن نقش قابل توجهی دارد. کمبود یُد باعث بزرگی غده تیروئید و بیماری گواتر می شود. در زنان باردار نیز کمبود شدید یُد، عقب افتادگی فیزیکی و مغزی را در نوزادان به همراه دارد.

زنان باردار نیز مانند سایر افراد جامعه به مصرف دو بار در هفته ماهی نیاز دارند اما بیش از این مقدار توصیه نمی شود. سلنیم یکی از عناصر ضروری و مهم برای متابولیسم و سیستم ایمنی بدن است که در حفاظت سلولها و بافتهای بدن نقش قابل توجهی دارد. بطوریکه این ماده با اثر آنتی اکسیدانی خود نقش چشمگیری در پیشگیری از سرطان دارد و درجلوگیری از تاثیر سموم بر کبد موثر است. میگو و ماهی به لحاظ دارا بودن سلنیم نسبت به گوشت قرمز و مرغوب برتری دارند.

این عنصر همچنین در جلوگیری از پیری زودرس موثر است. آبزیان همچنین منبع بسیار عالی از فسفر هستند که ماده مغذی فسفر همراه با کلسیم در تشکیل استخوان و بهبود رشد ضروری است. اسیدهای چرب غیر اشباع که از سرعت هضم بالایی نیز برخوردار می باشند در ماهی به میزان زیادی وجود دارد. (ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است که این نوع چربی قدرت هضم پذیری بالایی دارد) وجود اسید چرب غیر اشباع امگا-3 مانند DHA و EPA در گوشت و روغن آبزیان یک عامل مهم و اساسی در تبدیل ماهی و سایر آبزیان به غذای سالم شده است.

اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-3 در ماهی و میگو نقش ضد التهابی دارند و در پیشگیری از اختلالاتی مانند ورم مفاصل، آرتروز و التهاب روده نقش دارند. مصرف ماهی و قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه باعث کاهش خطر گرفتگی عروق کرونر قلب و سکته مغزی می شود. اسید چرب امگا-3 مانند DHA و EPA تأثیر ویژه ای در کاهش بیماری های روانی و افسردگی، کاهش سردرد های میگرنی، آلزایمر و اختلالات بیش فعالی در کودکان دارد. بنابراین در حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی بدن نقش دارد و در افزایش ضریب هوشی کودکان نقش دارد.

علاوه براین بدلیل اینکه بیماری های مشترک بین انسان و آبزیان بسیار پایین تر از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است گوشت آبزیان سالم تر از گوشت دام و طیور می باشد. درصد اسیدهای چرب غیر اشباع در ماهیان آب شور بیشتر از ماهیان آب شیرین است. ماهیان چرب مانند ساردین و هوور دارای مقادیر زیادی ویتامین محلول در چربی هستند. ماهیان خانواده کپور نیز غنی از فسفر هستند.

سرانه مصرف آبزیان در ایران 2/10 کیلوگرم است که بیشترین میزان مصرف آن در مناطق ساحلی شمالی و جنوبی کشور است. از علل مصرف پایین ماهی و عدم استقبال مصرف آن طعم و بوی خاص ماهی است که برای برخی از افراد نامطلوب است. می توان هنگام پخت ماهی از ادویه جات معطر مانند پودر آویشن، مرزه، ترخون، ریحان و سایر سبزیهای معطر استفاده کرد که بوی نامطلوب ماهی کاهش یابد.

در خرید ماهی دقت کنید ماهی تازه و سالم انتخاب کنید. ماهی مانده و فاسد بوی نامطلوبی دارد. یک راه دیگر برای افزایش مصرف ماهی قرار دادن غذای دریایی در برنامه غذایی روزانه خانواده است که با تشویق والدین میل و رغبت مصرف آبزیان در کودکان تقویت شود. برای افرادی که تمایلی به مصرف ماهی ندارند می توان ماهی را بتدریج به غذای وی اضافه کرد یا ماهی را مخلوط با سایر مواد غذایی سرو کرد. توصیه می شود همه افراد دو تا سه بار در هفته ماهی مصرف کنند که در هر نوبت 200 تا 400 گرم ماهی مصرف شود.

توجه داشته باشید که مصرف بی رویه و خودسرانه مکمل های روغن ماهی به شکل قرص یا کپسول روش مناسبی برای بهره مندی از فواید ماهی نیست بلکه توصیه می شود دوبار در هفته از خوراک ماهی مصرف شود. میگو: میگو از لذیذترین غذاهای دریایی است، قابلیت هضم پذیری خوبی دارد و منبع بسیار خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است که حاوی تمام اسید آمینه های لازم جهت رشد است. میگو در مقایسه با سایر گوشت ها کالری پایینی دارد. میگو به دلیل دارا بودن املاح فسفر و آهن برای کودکان در حال رشد و زنان باردار مناسب است. میگو منبع غنی از ویتامینهای A، B6، B12، E، D، C و املاحی چون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است.

علاوه براین کلسیم، روی، آهن، منیزیم و فسفر میگو نسبت به سایر آبزیان بیشتر است. همچنین میگو به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ به کنترل التهاب و پیشگیری از لخته شدن خون کمک میکند. میزان کلسترول در 100 گرم میگو حدود دو سوم میزان کلسترول دریک تخم مرغ 50 گرمی است. یعنی در وزن مساوی، میزان کلسترول میگو یک سوم کلسترول تخم مرغ است. با این تفاوت که در میگو، میزان اسید چرب اشباع که برای سلامت مضراست، صفر است که میتواند به کاهش کلسترول خون کمک کند.