اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

جدید ترین گزارشPRICE REPORT EUROPEAN از بازار آبزیان اروپا در آگوست ۲۰۲۳

جدید ترین گزارشPRICE REPORT EUROPEAN از بازار آبزیان اروپا در آگوست ۲۰۲۳

آخرین روندها

از آنجایی که تورم تحت کنترل است و چشم انداز کلی اقتصاد مثبت است، تقاضا برای غذاهای دریایی مانند سفالوپودها و میگو زیاد است. فصل توریسم یکی دیگر از عوامل مؤثر است زیرا مصرف کنندگان احتمالاً برای محصولات به دلیل تعطیلات، هزینه بیشتری می پردازند.

ماهیان کف زی

قیمت ماهی کاد همگام با کاهش موجودی در بازار به افزایش خود ادامه می دهد. ماهی کاد در اندازه متوسط ​​در بازار ایتالیا تنها در یک ماه 0.80 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. افزایش قیمت مشابه از سایر بازارها نیز گزارش شده است.

گروه تحقیقاتی روسی-نروژی برای دریای بارنتز توصیه می کند که سهمیه صید ماهی کاد برای سال 2025 به میزان 31 درصد کاهش یابد و تنها به 311 هزار و 587 تن برسد که قرار است بین روسیه و نروژ تقسیم شود. در صورت تصویب، این کمترین سهمیه ماهی کاد از سال 2003 خواهد بود. این گروه همچنین توصیه می کند که سهمیه ماهی هداک در سال 2025 در دریای بارنتس باید به 106.912 تن کاهش یابد که کاهش 16 درصدی نسبت به سال 2024 و 24 درصدی نسبت به سال 2023 است.

به طور معمول، کاهش سهمیه ماهی کاد در دریای بارنتس از 20 درصد تجاوز نکرده است، اما ظاهراً اکنون اقدامات شدیدتری در نظر گرفته شده است. به گفته محققان، در صورت رعایت توصیه های سال 2025 از سوی مقامات می توان انتظار داشت که سهمیه بهبود یافته در سال 2026 وجود داشته باشد.

ماهی تون Bilfish

زمان پایان صید 1.5 ماهه FAD در غرب و مرکز اقیانوس آرام مرکزی در 15 آگوست به سر رسید و برداشت محصول علیرغم تمام شدن زمان در سطح متوسط ​​بود. صید یلوفین بهبود یافته است و حدود 10٪ از کل مقدار را تشکیل می دهد. تقاضای مواد خام از کارخانه‌های کنسروسازی تایلندی کاهش یافته است زیرا قیمت‌های بالای آنها در مقایسه با بازار اکوادور منجر به سفارش‌های ضعیف کالاهای نهایی شده است. در نتیجه قیمت اسکیپ جک به شدت کاهش یافته است.

صید در اقیانوس هند به دلیل آب و هوای بد در سطح متوسط ​​تا ضعیف است. برخی از ناوگان با نزدیک شدن به حد نصاب صید یلوفین در سال 2024 از صید آن خودداری می کنند. قیمت های اسکیپ جک و یلوفین هر دو ثابت هستند.

ماهیگیری در اقیانوس اطلس نسبت به ماه قبل اندکی بهبود یافته اما صید همچنان در محدوده متوسط ​​تا ضعیف و با درصد کمتری از صیدهای جانبی باقی مانده است. کارخانه های کنسروسازی محلی با کمبود مواد خام مواجه هستند. قیمت اسکیپ جک اندکی کاهش یافته اما در مقابل یلوفین به دلیل کمبود عرضه، 200 یورو در هر تن افزایش یافت.

اولین “ودا” 72 روزه IATTC در 29 جولای آغاز شد و حدود 43 درصد از ناوگان اقیانوس آرام شرقی تصمیم گرفتند ماهیگیری را در این دوره متوقف کنند. سایر کشتی هایی که هنوز در حال صید هستند، صید خوبی را گزارش کرده اند. با اعمال “ودا”، هر دو قیمت اسکیپ جک و یلوفین افزایش یافته است.

در بازار اروپا، تقاضا برای اسکیپ جک همچنان بالاست و قیمت ثابت است. با این حال، قیمت یلوفین به کاهش ادامه می دهد. قیمت فیله اسکیپ جک پاک شده و پخته تا حدودی مطابق با سطح پایین تر مواد خام و تعطیلی فصلی کارخانه های کنسروسازی در اسپانیا کاهش یافته است.

سفالوپودها

تقاضا برای سفالوپودها زیاد است، اما قیمت‌ها آنطور که پیش‌بینی می‌شود افزایش نمی‌یابد، زیرا طبق گزارش‌ها صید در آمریکای لاتین خوب است. قیمت اختاپوس در حال حاضر به دلیل واردات خوب از مراکش، جایی که اخیراً سهمیه صید افزایش یافته، در حال کاهش است.

سخت پوستان

تقاضای میگو در اروپا در سال جاری به مراتب بیشتر از سال گذشته است. در نتیجه، قیمت ها به طور کلی افزایش می یابد، به خصوص برای میگوهای سایز بزرگ. تقاضای بخش هتل، رستوران و پذیرایی در طول فصل تعطیلات به دلیل دمای بالا و آب و هوای خوب در بخش جنوبی اروپا همچنان قوی است.

طبق معمول در این زمان از سال، تولید خرچنگ اروپایی بسیار زیاد است که منجر به کاهش شدید قیمت حدود 3 تا 4 یورو در هر کیلوگرم در تمام بازارهای اصلی اروپا می شود. خرچنگ نیز در حال حاضر عرضه خوبی دارد و قیمت آن تنها در یک ماه 1.20 یورو به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است.

ماهی های آب شیرین

اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 روند کاهشی در واردات فیله پانگاسیوس منجمد از ویتنام در سه ماهه اول سال 2024 را نشان داد. در میان واردکنندگان برتر، بلژیک کاهش قابل توجهی داشت در حالی که آلمان 3.085 تن(13 %+) ، لهستان1.601تن (18 %+)و اسپانیا 1.506تن (43 %+) واردات داشتند. پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی علیرغم باقی ماندن به عنوان واردکننده اصلی فیله پانگاسیوس در اروپا، کاهش واردات را ثبت کردند.

ماهی سالمون

شورای غذاهای دریایی نروژ(NSC)  گزارش داد که در جولای 2024، نروژ 107.442 تن ماهی سالمون به ارزش 9.6 میلیارد کرون نروژ صادر کرد که نشان دهنده رشد 13 درصدی مقدار و افزایش ارزش سه درصدی درآمد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

با این حال، این موسسه توضیح داد که رشد ارزش صادرات ناشی از ضعیف‌تر شدن کرون نروژ بوده است. بر حسب یورو، ارزش صادرات نسبت به جولای سال گذشته بدون تغییر بوده و بر حسب دلار، ارزش صادرات دو درصد کاهش داشته است.

سه بازار مهم ماهی سالمون در جولای 2024 لهستان، هلند و ایالات متحده آمریکا بودند. شورای غذاهای دریایی همچنین خاطرنشان کرد که با وجود کاهش قیمت ها ارزش صادرات به چندین بازار عمده در حال افزایش است، به ویژه در آلمان که بیشترین رشد ارزش را در ماه مورد بررسی داشته است.

داده های NSC منتشر شده توسط پورتال خبری Undercurrent Price نشان می دهد که قیمت FOB ماهی سالمون تازه اقیانوس اطلس در مرز نروژ به 81.41 کرون (6.81 یورو) در هفته 30 رسید که 3.3 درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت. اگرچه برخی افزایش های گذرا وجود داشته است، قیمت ماهی سالمون به طور کلی از یک روند نزولی پیروی می کند که در هفته 19 با 122.10 کرون (10.43 یورو) آغاز شده بود.

ماهی قزل آلا

بر اساس گزارش شورای غذاهای دریایی نروژ، در جولای 2024، 8.025 تن ماهی قزل آلا به ارزش 698 میلیون کرون (57.8 میلیون یورو) در جولای 2024 صادر شد که نشان دهنده افزایش قابل توجه 38 درصدی از نظر مقدار و 36 درصدی ارزش در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته است. در جولای 2024، تایلند، اوکراین و ایالات متحده مهمترین بازارهای این گونه بودند.

بر اساس داده‌های NSC منتشر شده توسط پورتال خبری Undercurrent News، قیمت‌های FOB مربوط به فروش به بازارهای صادراتی در مرز نروژ نشان داد که ماهی قزل‌آلای نروژی تازه به 73.25 کرون (6.13 یورو) در هفته 30 سال 2024 رسیده است. این به معنای افزایش 2.7 درصد نسبت به قیمت ثبت شده در هفته قبل است. شایان ذکر است، این افزایش قیمت پس از کاهش دو هفته‌ای صورت می‌گیرد که در هفته 27 با 83.60 کرون (7.33 یورو) و 72.41 کرون (6.24 یورو) در هفته 28 آغاز شد.

ماهی سی بس و سی بریم

با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، هم ماهی سی بس و هم ماهی سی بریم تقاضای مناسبی داشته اند. سطح مصرف به شدت با تغییرات فصلی مرتبط است، به طوری که برداشت و تجارت در اواسط سال به اوج خود می رسد. این روند به ویژه در بازارهای بزرگ مدیترانه ای مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا قابل توجه است. در ایتالیا، ماهی سی بریم همچنان پرمصرف ترین ماهی است و هجوم گردشگران تابستانی مصرف را بیشتر افزایش داده است. امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و صادرات یونان از 9.600 تن در ژانویه به 10.700 تن در ماه می افزایش یافته است. به طور مشابه، صادرات ترکیه از 8.260 تن در ژانویه به 10.100 تن در ماه می افزایش یافت.

تجارت ماهی سی بس و سی بریم در طی سال‌ها رشد ثابتی را نشان داده است، با مقدار سالانه بیش از دو برابری بین سال‌های 2012 و 2023  از 151.000 تن در سال 2012 به 312.000 تن در سال 2023. با این حال، مقدار تجارت تا کنون در مقایسه با سال جاری تفاوت کمی نشان داده است. در سال‌های اخیر، واردات در پنج ماه اول سال قبل که111.000 تن بود تقریباً با مدت مشابه در سال 2024 یک اندازه است.

مقدار تولید یونان کاهش یافته که با افزایش تولید ترکیه بزرگترین تامین کننده این ماهی صید کمتریونان در بازارجبران شده است. اسپانیا و یونان به ترتیب دومین و سومین تامین کنندگان بزرگ هستند. این کاهش دسترسی بر تجارت تأثیر گذاشته است اما هنوز باعث افزایش قابل توجه قیمت نشده است. قیمت هر دو گونه از ماه مارس ثابت مانده است. علیرغم کمبود مداوم سی بس تفاوت قیمت کمی بین این دو گونه وجود دارد، به طوری که قیمت عمده فروشی اسپانیایی در ماه آگوست برای ماهی های متوسط ​​6.40 یورو به ازای هر کیلوگرم برای سی بس و 6.50 یورو به ازای هر کیلوگرم برای ماهی سی بریم است.