اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

در جلسه کارشناسی اعضای کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئولین سازمان شیلات ایران در دفتر توسعه ماهی در قفس آن سازمان بررسی شد: نقشه راه توسعه پایدار صنعت قفس و تشکل فراگیر پرورش ماهی در دریا (قفس)

در جلسه کارشناسی اعضای کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئولین سازمان شیلات ایران در دفتر توسعه ماهی در قفس آن سازمان بررسی شد: نقشه راه توسعه پایدار صنعت قفس و تشکل فراگیر پرورش ماهی در دریا (قفس)

این جلسه روز یکشنبه 29/03/1401 از ساعت 11:00 تا 12:30 با حضور آقایان مهندس ایزدی، مومن نیا و  سیدی از سازمان شیلات و آقایان خدایی، تخم پاش، شاهرخی و نیری از کمیته ماهی در قفس اتحادیه در سالن جلسات طبقه دوم سازمان شیلات ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای مهندس مومن نیا ضمن تشکر از حضور عزیران به جلسه پیشین با ریاست سازمان اشاره نموده و فرمودند بنابر تصمیمات جلسه قبلی مبنی بر ارائه نقشه راه توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس و ایجاد زنجیره تولید برحسب تقاضای خود تشکل و با توجه به پتانسل‌های موجود، جناب آقای مهندس ایزدی فایل پاورپوینتی آماده کرده اند که به عنوان پیشنهاد اولیه ارائه خواهند داد.

سپس آقای مهندس ایزدی فایلی تحت عنوان نقشه راه توسعه تشکل فراگیر پرورش ماهی در دریا ( قفس)  را ارائه دادند که سرفصل های آن شامل “وضعیت جهانی آبزی پروری دریایی” ، ” وضعیت ایران درآبزی پروری دریایی” ، “برنامه راهبردی پیشنهادی به شیلات”،”چالش های اقتصادی و اجتماعی”،”زمینه های توسعه آبزی پروری دریایی”، “مدیریت زنجیره ارزش” ، “عوامل اصلی در زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس” ، “مزایای ایجاد زنجیره ارزش محصولات شیلاتی”، ” نقش یازمان شیلات در نظام اجرایی زنجیره ارزش”،” دستگاه‌های تاثیرگذار بر توسعه زنجیره های ارزش شیلاتی”،” ابلاغیه های وزارت جهاد کشاورزی”، ” مدل های مختلف زنجیره ارزش در دنیا و مدل اجرا شده در ایران ( شیراز)” بود. به طور خلاصه ایشان بر سه محور عمده تاکید نمودند:

  • اهمیت زنجیره ارزش و زنجیره تامین
  • انواع راهبردها ( دایره ای حکایت از شرکت های بزرگ و خطی به منزله مشارکت شرکت های کوچک بخش های مختلف صنعت
  • نقش وظیفه اتحادیه در ایجاد این زنجیره

آقای خدایی ضمن تشکر از جناب آقای ایزدی و اطلاعات جامعی که ارائه فرمودند از چکیده فرمایشات مهندس ایزدی ( سه مورد بالا) استفاده کرده و ضمن تایید آن آمادگی اتحادی برای ورود در این بحث را اعلام نمودند. ایشان نیز تاکید کردند آن چیزی که مهم است تشکیل زنجیره عرضه می‌باشد و با توجه به درخواست‌ها و نگرانی‌هایی که در زمینه بازار مطرح می‌شود اگر ما یک تولید پایدار در تمام طول سال داشته باشیم از سمت بازار هیچ مشکلی نخواهیم داشت و تشکیل زنجیره این مشکل را از اساس مرتفع می‌سازد.

جناب آقای شاهرخی ضمن اعلام این که فعلا از نظر بازار مشکلی نیست و حتی کمبود تامین داریم به مشکل افزایش قیمت‌ها و تورم اشاره کردند که عرضه را با مشکل مواجه می‌‌کند و  قیمت غذا بسیار بالا رفته اما در خارج از ایران قیمت ثابت است و ما نمی‌توانیم با قیمت بالاتر عرضه کنیم و خود این یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود.

آقای نیری با اشاره به مشکلات متعدد موجود به الگو اشاره نمودند که در کشور ما یک الگوی موفق جامع وجود ندارد و افرادی که بتوانند این زنجیره را تشکیل دهند وجود ندارد و ایجاد این زنجیره بسیار دشوار است. ایشان در عین حال اصل موضوع را مهم و حیاتی دانسته و اظهار داشتند که کار سختی در پیش است که نیاز به حمایت قاطع و کامل دولت دارد.

آقای تخم پاش در رابطه با مشکلات موجود و عدم حمایت دولت از صنعت فرمودند باید این پشتوانه و حمایت دولتی به صورت جدی وجود داشته باشد تا بتوان با دلگرمی بیشتر و ضرر بسیار کمتر فعالیت را ادامه دهیم و در غیر این صورت مشکلات ادامه خواهند داشت.

پس از بحث و گفتگوی فراوان مقرر شد که:

پاورپوینت ارائه شده توسط آقای مهندس ایزدی به عنوان یک مبنای اولیه در اختیار کمیته ماهی در قفس اتحادیه قرار گیرد و اعضای کمیته طی جلسات فشرده در اولین فرصت ( ترجیحا تا هفته آینده) پیشنهادات تکمیلی یا اصلاحی خود را تنظیم کرده و در جلسه بعدی به بچث بگذارند. سپس مشکلات و خواسته‌ها در قالب یک طرح و درخواست نهایی رسما به سازمان شیلات ارائه شود تا این سازمان از طریق وزیرجهاد کشاورزی و مجلس و سایر نهادهای بالادستی دولتی در جهت شکل گیری یک زنجیره کامل که الگوی مناسبی باشد تلاش کنند.

جلسه در ساعت 12:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.