اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه رییس کمیته ماهی در قفس اتحادیه با ریاست و اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس شورای اسلامی

گزارش جلسه رییس کمیته ماهی در قفس اتحادیه با ریاست و اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس شورای اسلامی

پس از ملاقات یک ماه پیش جناب آقای احمد سمامی رییس کمیته ماهی در قفس اتحادیه با آقای دکتر سید شمس الدین حسینی رییس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی و در پیگیری رفع مشکلات پرورش دهندگان ماهی در قفس کشور، در روز سه شنبه 31 خرداد ماه از ساعت 10-12 به دعوت آقای دکتر سید شمس الدین حسینی جلسه ای در کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های دولتی و بخش های مرتبط با پرورش ماهی درقفس تشکیل گردید.
در این جلسه آقایان ربیع زاده عضو هیئت مدیره اتحادیه و سمامی رییس کمیته ماهی در قفس اتحادیه و آقای دکتر شکوری از سازمان شیلات ایران شرکت داشته و تعدادی از مدیران دولتی دیگر و نیز برخی نمایندگان محترم عضو کمیسیون ویژه جهش تولید حضور داشتند.
جناب آقای دکتر حسینی ظرفیت های صنعت پرورش ماهی در دریا را برای کشور بسیار ارزشمند دانسته و بر ضرورت حمایت از این صنعت و رفع موانع آن تاکید نمودند. ایشان صنعت پرورش ماهی در قفس را مصداق کاملی از ظرفیت قابل جهش تولید در کشور دانستند.
در این جلسه آقای سمامی رییس کمیته ماهی در قفس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ضمن گزارش فعالیت های کمیته ماهی در قفس و بیان مسائل و مشکلات موجود، تنها راه برون رفت از مشکلات را همگرایی صادقانه هر دو بخش خصوصی و دولتی دانسته و بر آمادگی اتحادیه برای گام برداری در این جهت تاکید نمودند.
آقای دکتر شکوری نیز تلاش ها و اقدامات سازمان شیلات در ایجاد و استقرار صنعت قفس در کشور و برنامه های این سازمان برای حمایت از توسعه پرورش ماهی در دریا را به تفصیل بیان کردند.
آقای دکتر حسینی رئیس کمیسیون موارد زیر را جمعبندی نمودند:
۱- بخشی از مشکلات قفس کمبود قوانین حمایتی دولت تشخیص داده شد و کمیسیون جهش تولید آمادگی دارد این موارد را به صحن مجلس ببرد لذا مقر شد سازمان شیلات طی یک ماه موضوعات را گرد آوری و نقشه راه توسعه صنعت قفس را ارائه نماید.
۲ – بانک کشاورزی ماموریت یافت تا تسهیل در تضامین و به تضمین گرفتن قفس ها را رفع ودر صورت نیاز به اصلاح ابلاغیه های بانک مرکزی آنان را اعلام تا مجلس پیگیری نماید.
۳. سازمان منابع طبیعی نسبت به همراهی در انتخاب زمین مناسب برای پشتیبانی قفس از ساحل با رعایت قوانین حریم شصت متر همکاری و همراهی نماید.
۴- اداره کل بنادر ازتمامی پهنه های دریایی که برای پرورش ماهی در قفس توسط شیلات معرفی شده حمایت و حفاظت نماید.
۵- با عنایت به اینکه سرقت ماهی یکی از مشکلات پرورش دهندگان میباشد کمیسیون اعلام آمادگی کرد تا همچنان که در سراسر کشور پلیس امنیت و مدافع جان و مال مردم وجود دارد اموال سرمایه گذار در دریا هم توسط ساختار مناسبی باید حفاظت و مراقبت شود و این موضوع را کمیسیون دنبال خواهد کرد.
۶- کمیته ماهی در قفس اتحادیه نیز نقشه راه پیشنهادی خود را تدوین و به کمیسیون ویژه ارائه نماید.
لازم به ذکر است که یکی از حاضرین که از اتاق تعاون در جلسه حاضر بود صنعت قفس را غیر اقتصادی دانسته و آمار های اعلامی شیلات را غلط ارزیابی کرده و تلاش داشت که پرورش ماهی در خزر را به علت غیر بومی دانستن قزل آلا و طوفانی بوده دریا مردود اعلام کند که ظاهرا افکار ایشان بر گرفته از تصور غلط رقابت تولیدات قزل آلا در دریا با پرورش دهندگان قزل آلا در خشکی است که آقای
دکتر حسینی پس از پایان جلسه به شدت از حرفهای ایشان انتقاد کردند.