اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان: سیاست‌های دولت و بانک مرکزی باعث زیان جدی به صادرات می‌شود/ با وجود 3/5 میلیارد دلار صادرات آبزیان طی یک دوره 12 ساله، تصمیمات دولت مزیت صادراتی ما را کاهش می‌دهد

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان: سیاست‌های دولت و بانک مرکزی باعث زیان جدی به صادرات می‌شود/ با وجود 3/5 میلیارد دلار صادرات آبزیان طی یک دوره 12 ساله، تصمیمات دولت مزیت صادراتی ما را کاهش می‌دهد

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان می‌گوید: با اینکه محصولمان را با ارز آزاد تولید و صادر می‌کنیم و از طرفی در دهه گذشته 3/5 میلیارد دلار از صادرات آبریان ارز وارد کشور شده، اما دولت ما را اجبار می‌کند ارز حاصل از صادرات را با قیمت پایین‌تر از ارز آزاد بفروشیم که با این کار مزیت صادراتی ما را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، علی خطیبی‌تبار، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان عنوان کرد: با این قوانینی که دولت و بانک مرکزی برای صادرکنندگان وضع می‌کنند، توان صادراتی آبزی‌پروری و زیربخش‌هایی از کشاورزی که امکان صادرات دارند، کاهش می‌یابد و به مرور از بازار صادرات حذف و در نتیجه آن تولید دچار آسیب جدی خواهد شد.

تعیین غیرمنطقی نرخ ارز

خطیبی‌تبار گفت: یکی از عمده گرفتاری‌هایی که در این بخش با آن مواجه هستیم، قوانین دست‌وپا گیر بانک مرکزی است که نرخ ارز را طوری تعیین می‌نماید که تماما به زیان تولید و تجارت است؛ به گونه‌ای که ما محصولاتمان را با ارز بالای 50 هزار تومان تولید، خریداری و صادر می‌کنیم، اما باید ارز حاصل از صادرات آن را با قیمت پایین‌تر به دولت بفروشیم.

پیشنهادهای غیرمعقول دولت

خطیبی‌تبار ادامه داد: دولت در یک اقدام اشتباه‌تر عنوان می‌کند که ما می‌توانیم با ارز حاصل از صادرات، برخی کالاها را وارد کشور کنیم و این در صورتی‌ است که اولا ما واردکننده نیستیم و اساسا تخصصی هم در این مورد نداریم و دیگر اینکه اگر بخواهیم این ارز را در اختیار دیگران برای واردات کالا قرار دهیم، در این صورت مگر چه مقدار سود به ما تعلق خواهد گرفت؟! و در عین حال چه طیفی از کالاها می‌خواهد از این طریق وارد کشور شود؟!

1

رئیس هیات‌ مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در توضیح بیشتر گفت: به‌طور مثال برای جور شدن دفاتر و گزارشاتمان برای اداره دارایی، در سال حداقل باید 4 محموله (کانتینر) صادراتی به نام شرکت داشته باشیم و در مورد همین 4 کانتینر اگر ما بخواهیم ارز آن را طبق آنچه دولت اعلام کرده وارد کشور کنیم، 900 میلیون تومان زیان خواهیم کرد؛ یعنی دولت می‌گوید شما محصولاتتان را با ارز آزاد تولید کنید اما با قیمت ارزان‌تر به ما بفروشید؛ چرا باید بانک مرکزی و دولت قوانینی وضع کنند که مانع صادرات و تولید است و ما این همه متضرر شویم؟!

خطر تعطیلی تولید به‌دلیل مقررات اشتباه!

خطیبی‌تبار هشدار داد: اگر دولت بخواهد این کارها را ادامه دهد، به‌زودی آن حوزه‌هایی از بخش کشاورزی مانند تولیدات آبزی‌پروری، گیاهان دارویی و… که توانایی صادرات دارند، از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.

خطیبی‌تبار در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به جمیع جهات، مزیت رقابتی برای محصولات ما وجود دارد یا نه، گفت: اگر این‌گونه قوانین بانک مرکزی نباشد، می‌توان گفت اندک شرایطی برای رقابت وجود دارد اما با سیاست‌های این‌چنینی عملا صادرات زیان‌ده خواهد شد.

هزینه‌ بالای نقل و انتقال ارز

وی در ادامه در مورد دشواری‌های نقل و انتقال ارز نیز افزود: حال این نکته بماند که خود نقل و انتقال ارز هم یک فصل جداگانه‌ای دارد و با مشکلات عدیده‌ای نیز از آن بابت مواجه هستیم و کلی هزینه باید به صرافی‌ها و بانک‌ها برای نقل و انتقال ارز صرف کنیم.

مزیت‌های واقعی شدن قیمت ارز

خطیبی‌تبار توضیح داد: در دو ماهه ابتدایی سال 1401 توانستیم 21 هزار تن صادرات داشته باشیم که مبلغ ارزی آن 38 میلیون دلار بوده ولی خوشبختانه در دو ماهه اول سال 1402 مقدار صادرات به 31 هزار تن صادرات و ارزش آن 57 میلیون دلار شده است و این موضوع نشان می‌دهد که چون قیمت ارز بالا رفته، ما رقابتی‌تر شده‌ایم و اگر قیمت ارز دوباره کنترل شود، از قدرت رقابت‌پذیری محصولات ما کاسته خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه گویی در این کشور سیاست‌هایی حاکم است که همه چیز را به سمت واردات می‌برد و عده‌ای نمی‌خواهند به طرف صادرات برویم.

3

توان بالای آبزیان برای صادرات

رئیس هیات‌‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با بیان اینکه 10 درصد صادرات کشور در بخش کشاورزی مربوط به آبزیان می‌شود، گفت: چرا در امر صادرات باید صادرکنندگان خردی مثل ما با شرکت‌های بزرگی مانند شرکت‌های پتروشیمی مقایسه شوند و در یک ردیف قرار بگیرند؟! دولت چه یارانه‌ای برای تولید آبزیان اختصاص می‌دهد که انتظار دارد ما ارز حاصل از صادراتمان را با قیمت کمتر از بازار  به دولت بفروشیم و این همه زیان را متحمل شویم؟!

3/5 میلیارد دلار ارزآوری آبزیان در دهه گذشته

خطیبی‌تبار اعلام کرد: در 12 سال گذشته محصولات شیلاتی به 79 کشور مختلف صادر شده است و بر اساس آمارهای گمرک، 3/5 میلیارد دلار از این رهگذر ارز وارد کشور شده است که 2میلیارد دلار آن در 5 سال اخیر اتفاق افتاده است؛‌ یعنی در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان صنایع آبزی‌پروری توانسته‌اند این مقدار ارز وارد کشور کنند که نشان از توان بالای آن دارد و مبین این است که صنایع شیلاتی و آبزی‌پروری به‌صورت علمی و حرفه‌ای کارشان را انجام می‌دهند و جوانان و افراد آموزش‌دیده‌ای وارد این کار شده‌اند که به‌صورت علمی با این کار آشنایی دارند و باعث پیشرفت در این حوزه شده‌اند.

منبع خبر:

https://www.ilna.ir/بخش-کشاورزی-267/1372331-سیاست-های-دولت-بانک-مرکزی-باعث-زیان-جدی-به-صادرات-می-شود-با-وجود-میلیارد-دلار-صادرات-آبزیان-طی-یک-دوره-ساله-تصمیمات-دولت-مزیت-صادراتی-ما-را-کاهش-می-دهد-فیلم