اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

توجه به آبزی‌پروری در دستورالعمل حمایت از منابع آبی اتحادیه اروپا/ آبزی‌پروران آب مصرف نمی‌کنند، از آب استفاده می‌کنند.

توجه به آبزی‌پروری در دستورالعمل حمایت از منابع آبی اتحادیه اروپا/ آبزی‌پروران آب مصرف نمی‌کنند، از آب استفاده می‌کنند.


پیشنه

چارچوب دستور العمل‌های حمایت از منابع آبی:

(Water Framework Directive:WFD) هدف بلند‌پروازانه دستیابی به “وضعیت اکولوژیکی مناسب” را برای رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، پیکره‌های آب های زیرزمینی و آب‌های ساحلی اروپا  تعیین می کند که تا قبل از سال 2027 نهایی می‌شود.

در تئوری، فرآیند توصیف بدنه آبی تعریف و تکمیل شده و برنامه‌های نظارتی مربوطه شرح داده شده است.

WFD به استراتژی منحصر به فردی که توسط کمیسیون اروپا و کشورهای عضو به صورت مشترک (CIS[1]) برای پشتیبانی دستورالعمل‌های حمایت از منابع آبی اجرا شده اطلاق می‌شود. بسیاری از چالش‌ها و مشکلاتی که در طول اجرا رخ داده برای همه کشورهای عضو مشابه بوده است. علاوه بر این، بسیاری از حوضه‌های رودخانه های اروپایی به صورت مشترک هستند و از مرزهای سرزمینی عبور می‌کنند. CIS برای محدود کردن خطرات اعمال مضر یا متضاد با دستورالعمل و اختلافات بعدی طراحی شده است. CIS اسناد راهنما و سایر اسناد فنی و علمی پشتیبانی را برای کمک به اجرای عملی دستورالعمل فراهم کرده است. با این حال، این احساس نیز وجود خواهد داشت که مصرف کنندگان آب به اندازه کافی در طرح CIS مشارکت نداشته‌ باشند.

چالش‌ها

  • اگرچه WFD یک جزء اصلی برای حفاظت و احیای آب در سراسر اروپا است، اما واضح است که کشورهای عضو برای اطمینان از انطباق، به راهنمایی روشن در سطح اتحادیه اروپا نیاز دارند (خطر تفسیر نادرست قوانین / اجرای بد دستورالعمل در سطح ملی)
  • هماهنگی بهتری بین تمام مقامات/ادارات مختلف که با منابع آبی مشابه سروکار دارند مورد نیاز است.
  • FEAP[2] باید بیشتر درگیر توسعه راهنمای WFD شود. اگرچه از نظر مقیاس، تأثیر اقتصادی و اجتماعی آبزی پروری نسبت به سایر مصرف کنندگان آب (مصرف خانگی، آبیاری، صنایع سنگین) کم است، اما بخش WFD برای ما بسیار با اهمیت است.
  • با توجه به اجرای WFD در سراسر اتحادیه اروپا و برای اطمینان از سطح اجرای این عملیات در این اتحادیه و اجرای بهترین شیوه استاندارد ، نباید این فرصت به کشورهای عضو داده شود که تفسیر و عملیاتی سازی آزادانه دستورالعمل را داشته باشند.
  • آبزی پروری – که کاملاً وابسته به آب است – باید یک نقش کلیدی در همه بحث های مربوط به توسعه سیاست آبی اتحادیه اروپا داشته باشد. آبزی‌پروری کاملاً به اکوسیستم آبی وابسته است و هر تغییر اندکی که بدون توجه به تأثیرات بعدی آن بر بخش کوچک ما ایجاد شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر آبزی پروری داشته باشد.
  • جنبه های مثبت و خاص بخش آبزی پروری نیز باید توسط مسئولین سیاست گذاری آب اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود:

– تولیدکنندگان و آبزی‌پروران باید به عنوان نگهبانان یا حافظان اکوسیستم آبی در نظر گرفته شوند (نیاز به آب با بالاترین کیفیت، نظارت بر پارامترهای روزانه آب، نشست و تصفیه آب قبل از بازگشت به اکوسیستم آبی باز و…)

– تولید آبزی‌پروری تنها در مورد پرورش ماهی نیست، بلکه شامل موارد، ذخیره مجدد، ماهیگیری تفریحی و حفظ/احیای زیستگاه نیز می‌باشد.

محدودیت های نظارتی

نگرانی های مطرح شده در مورد محدودیت های احتمالی آینده در موارد زیر:

  • میزان فسفر و ازت کل
  • تخلیه و رسوبات
  • محدودیت‌های مصرف آب (به عنوان مثال، درصد کل محدودیت‌های برداشت) و مالیات بر مصرف آب
  • فرار آبزیان و انگل‌هایی که به عنوان آلاینده محسوب می‌شوند
  • هزینه‌های اجرایی نظارت بر پرورش دهندگان آبزیان
  • عبور گونه‌های آبزیان و تداوم مسیر آب – موانع جریان آزاد آب و عبور گونه‌های مهاجر (مشکل سد‌ها)
  • محتوای BOD و غلظت اکسیژن
  • برنامه ریزی (مقامات گواهی کننده) – محدودیت دسترسی به قلمرو آبی

نگرانی در مورد اهداف کیفی: وضعیت اکولوژیکی خوب به ویژه در مورد تحقق ویژگی های فیزیکی و شیمیایی (به عنوان مثال فرانسه: 0.1 میلی‌گرم= NH4 در خروجی!)

منابع:   سند کاری کارکنان کمیسیون در مورد چارچوب دستورالعمل‌های حمایت از منابع آبی (WFD) و دستورالعمل چارچوب استراتژی آب‌های دریایی(MSFD) در رابطه با آبزی‌پروری.

اقدامات فدراسیون تولیدکنندگان آبزی پروری اروپا

ما باید به تلاش خود ادامه دهیم تا به کمیسیون اروپا یادآوری کنیم که دستورالعمل‌های حمایت از منابع آبی تأثیر زیادی بر آبزی‌پروری دارند. ما بزرگترین ذینفع در دستور کار WFD نیستیم و هرگز نخواهیم بود. همانطور که در بالا ذکر شد، شرکت‌های آب، کاربران خانگی و صنعتی، صنایع کشتیرانی و انرژی، کشاورزی همگی مصرف آب بیشتری دارند و تاثیر بیشتری بر وضعیت اکولوژیکی ما خواهند داشت. آن چه ما باید برای دستیابی به آن تلاش کنیم این است که به کمیسیون اروپا یادآوری کنیم که:

  • ما – تولیدکنندگان آبزی پروری – وجود داریم
  • مقررات باید بر اساس پارامترهای مربوطه با سطح قابل قبول تعریف شده و با در نظر گرفتن اینکه تمام فعالیت های انسانی دارای اثرات زیست محیطی است، تنظیم شود.
  • ما تأثیر زیست محیطی و اکولوژیکی ناچیزی بر محیط آبی بزرگتر داریم (ما آب مصرف نمی کنیم – ما از آن استفاده می‌کنیم).
  • هر گونه مقرراتی باید با یادآوری تأثیری که می‌تواند بر تولید غذای آبزی داشته باشد تدوین شود.
  • اطمینان حاصل کنید که فقط به مسائل مناسب از طریق قانون WFD پرداخته می شود، اطمینان حاصل کنید که این قانون به اشتباه در رابطه با مواردی که ممکن است مسائل مربوط به سلامت حیوانات آبزی یا مهار تلقی شود، استفاده نمی‌شود، این مسائل توسط سایر چارچوب‌های نظارتی مناسب‌تر (AHL) مورد توجه قرار می‌گیرند.

نیاز است که FEAP با ادارات کل امور دریایی و شیلات ،  محیط زیست و سلامت و ایمنی غذا در WFD مرتبط باشد