اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

سومین جلسه اعضای کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئول و کارشناسان پروژه پرورش ماهی درقفس سازمان شیلات ایران در خصوص تشکیل زنجیره ارزش

سومین جلسه اعضای کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئول و کارشناسان پروژه پرورش ماهی درقفس سازمان شیلات ایران در خصوص تشکیل زنجیره ارزش

این جلسه روز دوشنبه 03/05/1401 از ساعت 10:30 تا 12:30 با حضور آقایان ایزدی و سیدی از سازمان شیلات و آقایان خدایی، سمامی ، شهیدیان، نیری، گلپور، فرخی و لطفی از اتحادیه در سالن جلسات طبقه دوم سازمان شیلات ایران برگزار شد.

ابتدا آقای شهیدیان اصلاحات نهایی فایل پاورپوینت مشترک اتحادیه و شیلات در خصوص تشکیل زنجیره ماهی در قفس را ارائه نمودند که با اصلاح برخی از موارد مورد تصویب همگان واقع گردید.

در ادامه جناب آقای ایزدی به مصوبه جلسه قبلی اشاره کردند که یکی از مصوبات تشکیل یک یا چند زنجیره در استان‌های ساحلی بود که باید اجرایی گردد و اینکه سازمان شیلات چه وظایفی را باید در امر تشکیل زنجیره ها بر عهده بگیرد؟

آقای خدایی فرمودند که ما فعلاً در شرایط فضاسازی هستیم و البته به صورت موردی سه مورد در حال گفتگو می‌باشد و با کارخانه‌های تولید خوراک، فرآوری، نرسری و تکثیر و پرورش در حال گفتگو هستیم و عنقریب و به محض به نتیجه رسیدن اولیه تفاهمات به سازمان شیلات اعلام خواهد شد.آقای خدایی به این مورد نیز اشاره کردند که در هر استان اطلاع رسانی خواهد شد و افرادی که کاندید هستند و مایل به همکاری با یکدیگر می‌باشند را شناسایی و معرفی می کنیم تا یک زنجیره تشکیل گردد.

جناب آقای نیری در مورد هلدینگ‌ها فرمودند که نیازی نیست ما انواع هلدینگ را تصویب کنیم و تنها وظیفه ما پیشنهاد نوع هلدینگ می‌باشد و افراد با توجه به توانمندی‌های خود یک نوع هلدینگ را انتخاب خواهند کرد و در ادامه به توضیح هولدینگ پرداختند که زمانی نام هلدینگ برده می‌شود یعنی مالک آن یک نفر است و شخصی که دارای هلدینگ است دارای سرمایه قابل توجهی نیز می‌باشد و قطعاً آن شخص همراه خود تیم مدیریت پروژه نیز به همراه دارد. حتی این شخص دارنده هلدینگ نیز می‌تواند از امکانات کمیته بهره بگیرد، به عنوان مثال آن شخص می‌خواهد یک سبد غذایی تشکیل دهد، می‌تواند از اعضای پیشنهادی کمیته قزل آلای این سبد را تهیه کند به همین صورت این بخشی از کمک کمیته به اشخاص زنجیره خواهد بود.

آقای سمامی به این نکته اشاره کردند که برای موفقیت در این امر بزرگ نیاز به هم افزایی و کمک تمام افراد در این مجموعه می باشد، تجربه‌های تلخ بسیاری در گذشته وجود دارد که ما از آن‌ها باید درس بگیریم.

آقای ایزدی هم در تکمیل صحبت‌های آقای سمامی فرمودند که باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم حتی آن افرادی که زمین خوردند چون این افراد نیز یک ظرفیت می‌باشند آن‌ها افرادی فنی هستند و چند سال درگیر این کار بوده‌اند.

آقای گلپور در مورد تشکیل زنجیره ارزش در استان اصفهان فرمودند که در هفته گذشته مجوز زنجیره ارزش برای محصولات بخش سردابی یکی از مجموعه‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان صادر گردید این مجموعه دارای واحد نرسری اولیه، واحد‌های پرواری و قفس‌های پشت سد بوده و به تازگی با یک واحد خوراک و شرکت فرآوری نیز قرارداد منعقد نموده‌اند و سازمان جهاد کشاورزی این مجموعه را به عنوان یک زنجیره پذیرفته و پروانه صادر نموده است. سازمان شیلات نیز به عنوان متولی مجموعه‌هایی را باید به عنوان زنجیر بشناسد که دارای تمام حلقه‌ها باشند. سازمان جهاد و کشاورزی اصفهان در ابتدای کار یک شرط را برای این مجموعه عنوان کرد که: این واحد دارای کدام یک از بخش‌های زنجیره می‌باشد تا به آن زنجیره ارزش اطلاق شود؟ زمانی که نام زنجیره ارزش برده می‌شود آن مجموعه باید دارای تمام حلقه‌ها باشد. بانک نیز با توجه به تشکیل این زنجیره و انجام ارزیابی برای این مجموعه وام در نظر گرفته است و حتی سازمان بیمه در قالب پروانه زنجیره ارزش، تمام این زنجیره را تحت پوشش قرار داده است.

آقای ایزدی در رابطه با ایجاد ارزش افزوده در زنجیره فرمودند که هدف ما تشکیل زنجیره‌ای است که تمام حلقه‌ها نسبت به یکدیگر متعهد بوده و به یک اندازه سهیم باشند و از همه مهمتر این افراد دارای تجربه، در نهایت سبب موفقیت زنجیره شوند تا به کسی آسیبی وارد نگردد. در این رابطه بحث زنجیره ارزش مطرح می‌شود، شخص تکثیر کننده در حال ایجاد یک ارزش افزوده در کل زنجیره است. به عنوان مثال: بخش هچری در این زنجیره ۱۰ الی ۱۵ درصد ارزش افزوده آن بخش را شامل می‌شود و سپس بخش‌های نرسری، پرواری، فرآوری و سپس بازار می‌باشند هر کدام از این بخش‌ها یک ارزش افزوده را ایجاد می‌کنند. در این بخش یک سوال مطرح می شود که کمیته پرورش ماهی در قفس در رابطه با ارزش گذاری‌ها چه اقداماتی را انجام داده است؟

آقای شهیدیان در جواب سوال آقای ایزدی فرمودند که وظیفه کمیته آگاهی رسانی به افرادی که در این عرصه وارد خواهند شد می‌باشد که در فایل پاورپوینت تمام موضوعات به تفصیل بیان گردیده. کمیته پرورش ماهی در قفس اجازه قانون‌گذاری ندارد و فقط ما می‌توانیم به افرادی که به صورت داوطلبانه عضو این زنجیره می شوند مزایا و امکاناتی را ارائه دهیم.

آقای سمامی در مورد دادن مزایا و امکانات به اعضای زنجیره به بسته تشویقی اشاره کردند که دولت باید به عنوان حمایت یکسری بسته‌های تشویقی در اختیار اعضای زنجیره قرار دهد.

آقای سیدی به جلسه قبلی اشاره کردند که یکی از مصوبه‌های این جلسه ارائه مطالبات کمیته پرورش ماهی در قفس از سازمان شیلات در جهت تشکیل زنجیره ارزش می‌باشد که بخشی از این مطالبات مربوط به همین بسته‌های تشویقی می باشد که با ارائه آن‌ها به سازمان شیلات بررسی‌های بعدی بر روی آن‌ها انجام خواهد شد.

آقای نیری با اشاره به تجربیات گذشته که در مورد حمایت‌های انجام شده بود اشاره کردند که بسته‌های تشویقی برای ادامه این روند ضروری می‌باشد اما نباید این بسته‌ها به نحوی باشد که همانند گذشته باعث سوء استفاده برخی اشخاص و بی‌اعتمادی ارگان‌هایی همانند بانک نسبت به این صنعت گردد.

آقای ایزدی در مورد بسته‌های تشویقی و نظر اعضاء که باید این بسته‌ها به صورت نقدی و غیر نقدی باشد فرمودند که سازمان شیلات به عنوان مجری، باید نقش کوردیناتوری و هماهنگ کنندگی داشته باشد و به عنوان یک مرجع عمل نماید تا حتی اگر شخصی خارج از کشور قصد همکاری داشت ابتدا به سازمان شیلات مراجعه نماید. سازمان شیلات علاوه بر داشتن نقش هماهنگ کنندگی مطالعات بسیار زیادی انجام داده است، بحث مجوز‌های قانونی با پیگیری‌های لازم به سرانجام رسید و بحث سایت‌های پشتیبان در شمال و بیشتر در جنوب کشور نیز به سرانجام رسید، تمام این موارد با کاستی‌های که وجود دارد به نوعی انجام شده است. بحث بیمه نیز یکی دیگر از آن بخش‌هایی می‌باشد که حتماً باید پر رنگ باشد و به عنوان خواسته باید یک سر و سامان کلی به این بخش داده شود و اگر حاضرین موافق باشند در جلسه بعدی از مدیران سازمان بیمه دعوت شود تا در جلسه حضور یابند و در مورد موضوعاتی که پیرامون بیمه وجود دارد بحث نتیجه گیری شود. به عنوان مثال سازمان شیلات تمام تجهیزاتی که از سازمان فائو دریافت می‌کند از جمله تور شور، فیش پمپ‌ها،  و… را به مراکزی در شمال و جنوب ارسال می نماید که به عنوان خدمات در اختیار پرورش دهنده‌ها قرار گیرد اما اگر زنجیره وجود داشته باشد سازمان شیلات تمام این خدمات را به زنجیره تحویل داده و بدین صورت تمام اعضای زنجیره از این خدمات به راحتی بهره‌ مند خواهند شد. با توجه به کسری‌های بودجه سازمان شیلات امکان به وجود آوردن برخی از این بسته‌های تشویقی و بسترها میسر نخواهد بود ولی اگر خود تشکل با توجه به صرف صلاح خود و ضیق وقت که اگر یک فصل از تولید عقب بماند ممکن است بازار کشورهای اطراف را از دست بدهد، باید با صرف هزینه و حمایت‌های سازمان شیلات و برگزاری جلسات متعدد و داشتن ارتباطات بیشتر با بخش دولتی این امر را میسر سازد تا این مشکلات را حل گردد.

آقای سمامی هم اشاره کردند که ما نباید خواسته هایی را از دولت داشته باشیم که تحقق آن‌ها میسر نخواهد بود و با مطرح نمودن این مباحث باعث اتلاف وقت خواهیم شد.

آقای خدایی با توجه به کسری بودجه سازمان شیلات و تجربه بسیار خوبی که از حوزه اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم عنوان کردند که در حال حاضر دولت نقدینگی ندارد و اگر دولت بیاید برای زنجیره‌ها یک سری امتیازات در نظر بگیرد و از درون این امتیازات، نقدینگی استخراج کند به نوعی خلق مزیت انجام شده و می‌توان در انتهای هر سال سرمایه کسب شده را در راه توسعه زنجیره و رفع مشکلات سرمایه گزاری کنیم. به عنوان راهکار دوم نیز به سازمان‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها اشاره کردند که این مراکز  با دادن اطلاعات به پرورش دهنده‌ها کمک شایانی خواهند نمود و باید از پایان نامه ها و تحقیقات این مراکز برای گسترش و آگاهی رسانی بیشتر استفاده کرد و یا هم چنین سازمان بیمه با بیمه نمودن زنجیره و بیمه های تمام خطر بتواند پوشش بهتری برای زنجیره ارائه دهند و برای کسانی که وارد زنجیره می شوند امتیازاتی از قبیل نرخ بیمه پایین تر و تشویقی در نظر بگیرد. همچنین به زنجیره تسهیلات با نرخ کم تر تعلق گیرد. این ها مجموعه ای از مشوق هاست که رغبت به حضور در زنجیره را بیشتر می کند.

آقای ایزدی در رابطه با بسته حمایتی مجدد اشاره کردند که سازمان شیلات برای تشکیل شدن زنجیره ارزش در بخش صنعت قفس به دنبال یک الگوی می‌باشد و باید از جناب وزیر به عنوان مطالبه برای این زنجیره حمایت‌های ویژه‌ای خواسته شود که علاوه بر داشتن بسته‌های حمایتی یک شیلات کارت نیز در اختیار اعضای این زنجیره قرار داده شود.

در پایان موارد ذیل مورد تصویب واقع گردید:

  1. فایل پاور‌پوینت مشترک کمیته صنعت ماهی در قفس اتحادیه و سازمان شیلات با انجام برخی از اصلاحات مورد تصویب قرار گرفت.
  2. کمیته پرورش ماهی در قفس حداقل 2 زنجیره ساده و خلاصه را در شمال و جنوب کشور معرفی نماید.
  3. اتحادیه نیاز‌ها، توقعات و حمایت‌هایی که کمیته پرورش ماهی در قفس از سازمان شیلات در مسیر تشکیل زنجیره‌های استانی دارد را به صورت مکتوب به سازمان شیلات ارائه دهد.

جلسه با ذکر صلوات در ساعت 12:30 خاتمه یافت.