اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

شرکت CP تایلند به اتهامات علیه گسترش و پخش غیرقانونی تیلاپیای سیاه در مزارع پاسخ می دهد

شرکت CP تایلند به اتهامات علیه گسترش و پخش غیرقانونی تیلاپیای سیاه در مزارع پاسخ می دهد

شرکت Charoen Pokphand Foods Plc (CPF)  در صدد است  از افرادی که این شرکت را به دست داشتن در گسترش تیلاپیای سیاه متهم می کنند، شکایت خواهد کرد، زیرا در طول تحقیقات قبلی روی این گونه آفریقایی که در مزرعه این شرکت در استان  Samut Songkhram  انجام شده قوانین قرنطینه ای به شدت اجرا شده است.

Prasit Boondoungprasert، مدیر اجرایی CP تاکید کرد که این شرکت مسئول انتشار و پخش این ماهی در تایلند نیست و برای حفظ اعتبار خود بر علیه کسانی که تصاویر و اطلاعات نادرست منتشر می کنند برخورد خواهد کرد.

او گفت شرکت CPF این تحقیق را برای بهبود نژاد تیلاپیای نیل و کاهش همخونی انجام داد. این امر منجر به تصمیم گیری برای واردات ماهی با نام علمی Sarotherodon melanotheron  از غنا در سال 2006 شد.

اگرچه هدف واردات 5000 ماهی بود، اما در سال 2010 تنها 2000 ماهی به دلیل تاخیر وارد شد.

به محض ورود به فرودگاه سووارنابومی، بچه ماهیان جوان طبق دستورالعملی که توسط کمیته آموزش عالی، علوم و نوآوری و نیز کمیته های فرعی آن مشخص شده بود، جابجا و نگهداری شدند. بچه ماهی ها به محض ورود به فرودگاه مورد بازرسی قرار گرفتند که بیش از 70 درصد آن ها به دلیل سفر طولانی مرده بودند.

قرنطینه ماهی ها

آقای پراسیت گفت که 600 ماهی باقی مانده در یک استخر سیمانی با ظرفیت آب هشت تنی در مزرعه قرار داده شدند، نه در یک حوضچه خاکی که به دروغ گزارش شده است. این بخشی از یک فرآیند قرنطینه ای بود که از استانداردهای امنیت زیستی پیروی می کرد و با این ادعا که ماهی ها از سال 2010 تا 2017 به طور مداوم در حوضچه های خاکی پرورش یافته اند تعارض دارد.

خاتمه پروژه

به دلیل ناکافی بودن مقدار نمونه ها و به لحاظ میزان بالای مرگ و میر در طول دوران قرنطینه، مطالعات  پژوهشی رها شد. محققان CPF پس از هماهنگی و دریافت مجوز از دپارتمان شیلات برای از بین بردن بچه ماهی های باقی مانده اقدام کرده و سپس لاشه ماهی ها به آن اداره تحویل داده شد.

آقای پراسیت نگرانی‌ها را در مورد رعایت شرایط وارداتی که توسط کمیته تنوع زیستی و ایمنی تعیین شده بود، توضیح داد و به رفع این نگرانی‌ها پرداخت.

اولین مورد گزارش نتایج پس از آزمایش بود. از آنجایی که بچه ماهیان در قرنطینه جان سالم به در نبردند، اهداف تحقیقاتی محقق نشد و باعث شد شرکت پروژه را متوقف کند. این تصمیم در تاریخ 6 ژانویه 2011 به دپارتمان شیلات ابلاغ شد.

دوم شامل جمع آوری نمونه از باله های ماهی  بود. جمع آوری باله به دلیل ضعیف بودن وضعیت ماهی امکان پذیر نبود. شیلات مسئول حصول اطمینان از این فرایند بود و کارشناسان آن ها در محل تأیید کردند.

سوم مسئله از بین بردن ماهی ها بود. آقای پراسیت گفت که این شرکت با از بین بردن تمام ماهی های باقی مانده و اطلاع رسانی به مقامات شیلاتی که روند را بازرسی کردند، از مقررات پیروی کرده است. ماهی ها با استفاده از کلر و فرمالین به طور ایمن دفع شده و سپس با آهک دفن شدند تا از آلودگی جلوگیری شود.

روشن شدن یافته ها

آقای پراسیت به تفاوت بین یافته های تحقیقاتی 2020 و 2022 اشاره کرد. مطالعه سال 2020 نشان داد که تیلاپیای سیاه در تایلند می تواند به 2-3 زیر گروه با تنوع ژنتیکی زیاد تقسیم شود. در مقابل، مطالعه سال 2022 که در آن از روش‌های متفاوتی استفاده شد نشان داد که این ماهی احتمالاً از یک منبع آمده است و تنوع ژنتیکی قابل‌توجهی بر اساس فاصله جغرافیایی نشان نمی‌دهد.

این نشان می‌دهد که فعالیت‌های انسانی و احتمالاً پرورش غیرقانونی یا استفاده از ماهی به‌عنوان طعمه، می‌تواند در توزیع این گونه نقش داشته باشد.

پرداختن به اطلاعات غلط

آقای پراسیت گفت با استفاده از تصاویر و اطلاعات نادرست که علیه شرکت CPF  منتشر می شود و باعث سوء تفاهم عمومی می گردد، برخورد و اقدام قانونی خواهد کرد.

نمونه هایی از اطلاعات نادرست شامل یک تصویر هوایی تحریف شده است. او گفت که تصویر منطقه مزرعه Yisan  تغییر کرده است و طرح مزرعه را که در واقع برای پرورش ماهی تیلاپیای نیل، تیلاپیا قرمز و دیگر ماهیان دریایی استفاده می شود، به اشتباه نشان می دهد.

همچنین گزارشی مبنی بر تصویر گمراه کننده برکه وجود داشت. عکسی که به دروغ ادعا می کند و حوضچه خاکی مزرعه Yisan را نشان می دهد و ادعا می کند که برای پرورش ماهی تیلاپیای سیاه استفاده می شود، دقیق نیست. آقای پراسیت استدلال کرد که مزرعه برای بازسازی در دوره مورد بحث بسته شد.

تصویری که با عنوان «انتخاب تخم‌های تیلاپیای سیاه» برچسب‌گذاری شده است، روش های شرکت را نادرست معرفی می کند.  آقای پراسیت گفت: “من می خواهم مجدداً تأکید کنم که شرکت CP مسئول پخش و گسترش ماهی تیلاپیای سیاه نیست. ما اقدامات قانونی لازم را برای حفاظت از هویت شرکت در برابر استفاده از تصاویر و اطلاعات نادرست انجام خواهیم داد.”