اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صورتجلسه بیست و چهارمین جلسه کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئول پروژه ماهی در قفس سازمان شیلات ایران و مسئولین بنیاد برکت

صورتجلسه بیست و چهارمین جلسه کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئول پروژه ماهی در قفس سازمان شیلات ایران و مسئولین بنیاد برکت

با حضور آقایان خدایی، نیری، گلپور، تخم‌پاش، نوروزی و لطفی و آقای جدی از سازمان شیلات و سرکار خانم عباسی و آقای گوهری از بنیاد برکت به صورت حضوری در محل دفتر اتحادیه بیست و چهارمین جلسه کمیته ماهی در قفس از ساعت 14تا 16روز دوشنبه 15/12/1401 تشکیل شد.

  1. آشنایی با خدمات و امکانات بنیاد برکت

در ابتدا آقای دکترخدایی به حاضرین خیر مقدم عرض نموده و از حضور جناب مهندس جدی و مهمانان از مجموعه برکت تشکر نمودند.

سپس خانم دکتر عباسی نیز ضمن تشکر از دعوت اتحادیه به معرفی بنیاد برکت و اقداماتی که طی چندین سال اخیر انجام داده‌اند پرداخته و فرمودند بنیاد برکت در سال های اخیر در حوزه آبزیان با احتیاط ورود کرده و چشم انداز ما این است که بتوانیم از افراد توانمند حاضر در اتحادیه استفاده کنیم تا هم‌افزایی صورت بگیرد. درست است که برکت نهادی دولتی نیست  اما می‌تواند با هم‌افزایی گره‌های بزرگی را باز کند به طور مثال با عقد قرار داد سه جانبه با سازمان شیلات و استانداری گلستان و انجام لای روبی رود خانه گرگان رود توانستیم برای افراد فعال در بخش شیلات این منطقه اشتغال زایی داشته باشیم .

ایشان توضیح دادند که مزیت‌های ورود بنیاد برکت در دو زمینه است:  1. ارائه تسهیلات به متقاضیان 2. کمک و راه گشا بودن برای صنعت از طریق به کارگیری ارتباطات بنیاد با مقامات تراز اول کشور؛ لذا ما می‌توانیم حتی در بخش زیر ساخت‌ها و خصوصا سازمان‌هایی که وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند با آن‌ها جلساتی داشته باشیم تا متولیان شیلات و تیم قفس بتوانند کارشان را راحت‌تر پیش ببرند.

آقای خدایی اظهار کردند همانطور که خانم عباسی فرمودند ما هم در اتحادیه نقش‌ تسهل کننده و حمایت‌گر داریم و در طیف وسیعی مشغول به فعالیت هستیم و این تصمیم شما در باب ورود به صنعت قفس را به فال نیک گرفته و تشکر می‌کنیم، همانطور که می‌دانید آینده صنعت شیلات به قفس وابسته است و باید به سمت دریا و آب شور حرکت کنیم.

مسئله مهم در زنجیره، بحث از هم گسیخته فعلی است که باید سامان بگیرد و مهمترین موضوع آن بحث نقدینگی هدایت شده است. یعنی الان حجم تولیدات بسیار کم شده و بسیاری از تولید کنندگان شاخص ما با نصف ظرفیت و یا کمتر در حال تولید هستند که باعث شده محصولی برای صادرات نداشته باشیم و در بازار داخلی هم رقابت بسیار سنگینی وجود دارد، اگر ما بتوانیم با کمک بنیاد برکت نقشه کلی زنجیره تأمین را ترسیم کنیم کمک بسار بزرگی به صنعت شده و در عین حال اهداف هر دو طرف یعنی ایجاد اشتغال و راه افتادن چرخ صنعت محقق خواهد شد. در آینده اتحادیه تولید و تجارت پیشنهاد خود را به بنیاد ارسال خواهد کرد.

آقای شاهرخی: با توجه به نوپا بودن صنعت بزرگترین مشکل ما نبود سرمایه در گردش است.

خانم عباسی: شما باید به ما خط بدهید و خواسته‌های خودتان را به ما منتقل کنید تا طی جلسات مشترک با وزرای بخش‌های مختلف بتوانیم خواسته‌های شما را برآورده کنیم. همه مشکل با پول حل نمی‌شود، به طور مثال شما نیاز به سایت پشتیبان دارید و این وظیفه بخش خصوصی نیست از سازمان محیط زیست و بنادر زمین بگیرد، ما می‌توانیم با نقش تسهیل‌گری این گره را برای شما باز کنیم.

آقای نیری: ما خیلی خوشحالیم که بنیاد برکت در کنار ما است، در دهه‌های گذشته ما شاهد حمایت‌های بی‌هدفی بودیم که بعضا با سپردن آن به افراد فاقد ‌صلاحیت هدر رفتند. پنج سال پیش ما طرحی را ریختیم که با احداث پروژه پایلوت و سپردن آن به اهل فن یعنی ساحل نشینان امیدوار بودیم که به خوبی به سرانجام برسد اما الان با صنعتی روبرو هستیم که زیر ساخت‌های لازم را ندارد که این یکی از وظایف حاکمیت بود، خصوصاً الان که پولی در کار نیست کار بسیار دشوار‌تر شده است، ولی همه چیز پول نیست، الان این صنعت الگو و حامی ندارد اگر ما بتوانیم با کمک هم یک پروژه در شمال و یکی در جنوب به صورت کاملاً موفق راه بیاندازیم، مردم می‌بینند و پا پیش می‌گزارند.

آقای تخم‌پاش: به توضیح تجربیات تلخ گذشته در جنوب و نبود سایت پشتیبان در شمال پرداختند و فرمودند که ما باید به راه و مقصد ایمان داشته باشیم تا این انگیزه در ما به وجود بیاید. باید با همفکری و هم‌افزایی مشکلات کلان را در قالب یک موضوع به بنیاد برکت بدهیم.

خانم عباسی: ما باید یک ویترین خوب داشته باشیم که ایجاد انگیزه کند، ما الان با نهاد ریاست جمهوری و وزرات تعاون همکاری داریم و می توانیم نهاد‌های دیگر را با خودمان همگام کنیم و قرارداد‌های چند جانبه منعقد کنیم، خود سازمان شیلات به عنوان یک بازوی عملیاتی بیشتر دلگرم خواهد شد.

آقای گوهری: پیشنهاد اول: تمام هم و غم ما این این است که یکسری منابع راکد را به صورت هدفمند پای کار بیاوریم و مشارکتی این کار را انجام بدهیم یعنی خود شرکت ها بخشی از هزینه را تأمین کنند، این کار باعث می‌شود آن ها احساس مسئولیت بیشتری کرده و با جدیت بیشتری مشغول شود و منابع محدود ما بتواند به درستی صرف شود. پیشنهاد دوم: مجموعه‌هایی مثل شما که بزرگ صنعت هستید تولید کنندگان خرد و افراد کوچک را جذب کنید تا به عنوان یک تعاونی تسهیلات دریافت کنند و شما نظارت و مدیریت بهتری بر این تسهیلات داشته باشید.

آقای گلپور: با توجه به این که الان عمری 12-13 سال از این صنعت می‌گذرد کماکان ما در جایگاه اولمان ایستاده‌ایم و پیشرفت چشمگیری نداشتیم. نظر ما این است که توسعه شمال و جنوب باید به صورت متفاوت انجام شود، تمام قفس‌های شمال به دلیل تفاوت اقلیم سه استان شمالی باید در دو قسمت مستقر شوند و با تجمیع قفس‌ها مشکلات بسیاری حل خواهد شد، ما درخواست می‌کنیم که بنیاد برکت با انجام تسهیل‌گری گره این مشکل را باز کند.‌

آقای جدی: ما اگر زنجیره نداشته باشیم از غافله جا می‌مانیم ولی رسیدن به این زنجیره زمان‌بر است، ما می‌توانیم با کمک بنیاد زیر ساخت‌ها را ایجاد کنیم، قدم اول این است که با همفکری نیاز‌های اساسی را در اختیار بنیاد برکت قرار دهیم تا انشالله تولید و اقتصاد خوبی برای مملکت رقم بزنیم.

در نهایت جمعبندی شد که فعلا اتحادیه فهرست نیازها و خواسته ها را به صورت مکتوب به بنیاد برکت ارائه دهد و در فروردین ماه جلسه بعدی برگزار گردد.

  1. ترمیم کمیته و تعیین اولویت‌ها در سال آتی

آقای خدایی: تا الان ما خیلی ایده‌آل گرایانه پیش رفتیم و خیلی از مصوبات عملی نشدند، اما موضوع مهم تر بحث کمیته است، واقعاً جای گلایه دارد که برخی دوستان اول علاقه‌مند به حضور هستند ولی در تشکیل جلسات حتی به صورت غیر حضوری استقبال نمی‌کنند. تصمیم بر آن شد که اعضای کمیته ترمیم شوند و افرادی که مقداری فعال‌تر هستند و حاشیه کمتری دارند را دعوت کنیم، از دوستان تقاضا دارم که این لیست را به بحث بگذارند و اگر نیاز است کسی از بیرون اضافه شود پیشنهاد بدهند.

آقای نیری: پیرو مصوبات قبلی کمیته در زمینه اعتبار بخشیدن و ارتقای جایگاه کمیته فرمودند که ما همه به عنوان یک خانواده بزرگ در کنار هم هستیم، تا الان چیزی جز ضرر عاید ما نشده و متاسفانه اوضاع به نحوی شده که هر مشکلی پیش بیاید  گریبان‌گیر همه ماست ولی تا الان فقط مشکلات مکرراً تکرار شده‌اند، گرانی‌های پیش آمده هم مزید بر علت شده‌اند تا انگیزه موجود بیش از قبل تضعیف شود. جلسات کمیته هم به دلایل بعد مسافت، کرونا و مجازی که خودش یک خط درمیان است چندان موفق نبوده اما می‌شود قدم‌های کوچکی برداشت. اعضای کمیته از ما انتظار دارندکه قدمی برداریم و خواهان آن هستیم که توانمندی‌های کمیته بیشتر بشود.

آقای گلپور پیرو صحبت‌های آقای نیری فرمودند ما به عنوان سیاست گذار، اگر قرار باشد کمیته در آن سیاست گذاری کمک کند و در بحث قفس صاحب نظر باشد با توجه به این که کمیته نماینده یک جمعی است آیا نظرات جمع را گرفته‌ایم یا خیر؟ اگر یک همدلی بین سازمان متولی و کمیته قفس باشد و همینطور با اصلاح تعداد افراد و انتخاب افراد تأثیر گذار می‌توانیم یک بخش کوچکی از مشکلات را در کنار یکدیگر حل کنیم.

آقای جدی: یک سری وظایف حاکمیتی است، ما نمی‌توانیم وظایفمان را به شما واگذار کنیم ولی می‌توانیم اگر جایی ظرفیت داشت از کمیته درخواست کنیم نظراتشان را منتقل کنند تا در جمع‌بندی‌ها لحاظ شود.

در رابطه با ترمیم اعضای کمیته آقای جدی فرمودند ما در مورد اسامی نظری نخواهیم داد ولی معمولا هر چه تعداد افراد کمیته بیشتر باشد رسمیت بیشتری داشته و بر حضور حداکثری تأکید نمودند که آقای خدایی اظهار داشتند ما در ابتدا با همین دید تعداد اعضای کمیته را 11 نفر در نظر گرفتیم اما در عمل مشخص شد که این رویه چاره ساز نیست.

آقای گلپور: پیشنهاد بنده با توجه به مشکلات رفت آمد‌ها و پوشش بیشتر افراد و شنیده شدن بیشتر صدای پرورش دهندگان این است که افرادی که عضو اتحادیه هستند در استان‌های درگیر به عنوان پایگاهی در آن استان عمل کنند و هر چند ماه یکبار با برگزاری جلسات مشترک استانی با اتحادیه، مشکلات جمع بندی گردد تا راحت‌تر بتوان به موضوعات پرداخت.

مصوبات این جلسه:

  1. کمیته از افراد حاضر در استان‌های اصلی پرورش دهنده (بوشهر، مازندران و هرمزگان) استفاده کند تا رسیدگی به مشکلات هر استان به همان بخش محول گردد و هر دو ماه یکبار هم جلسات مشترک با اتحادیه برگزار گردد.
  2. اتحادیه با همفکری اعضای کمیته بسته‌های پیشنهادی و انتظارات را به بنیاد برکت ارسال نماید.
  3. کمیته می‌تواند به عنوان مشاور و با دادن طرح به سازمان شیلات این سازمان را در تصمیم‌گیری‌های پیرامون قفس همراهی نماید.
  4. تصمیم‌گیری نهایی ترمیم اعضای کمیته به جلسه بعدی موکول گردید.

جلسه در ساعت 16با ذکر صلوات خاتمه یافت.