اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صورتجلسه سومین جلسه کمیته ماهی در قفس

صورتجلسه سومین جلسه کمیته ماهی در قفس

سومین جلسه کمیته ماهی در قفس با حضور آقایان سمامی، دکتر شهیدیان، دکتر نوروزی (به صورت حضوری) و شاهرخی، دکتر فرش فروش و باسروی (به صورت آنلاین) و با مشارکت میهمانان و مدعوین آقایان مهندس ایزدی و مهندس خدایی از سازمان شیلات و جناب آقای خانی و حامد شاهرخی از پیش کسوتان صنعت و نیز آقایان مهندس ربیع زاده و دکتر خدایی از ساعت 14 تا 16 در محل دفتر اتحادیه برگزار و موارد ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
1) ابتدا جناب آقای سمامی رئیس محترم کمیته به حاضرین در جلسه و خصوصاً آقایان ایزدی، خدایی و خانی خیر مقدم گفته و این حضور را که در پی درخواست کمیته بوده به فال نیک گرفته و اعلام نمودند که بخش خصوصی و شیلات در کنار یکدیگر هستند و باید توان های خود را روی هم بگذاریم و زیان های مادی را که تا کنون داشته ایم به عنوان سرمایه ای برای توسعه آینده به کار گیریم.
2) آقای مهندس ایزدی ضمن تشکر از اتحادیه و ریاست و اعضای کمیته نکات مهمی را بیان فرمودند که اهم آن به شرح زیر است:
 این که پایه گذاری یک کار جمعی مهم انجام شده مایه خوشحالی ماست و این آرزوی ما بوده که انسجام ایجاد شود.
 دولت تا حد ممکن در زیر بناها هزینه کرده و در انجام مطالعات، آمایش سرزمین در حوزه قفس، تسهیل در صدور مجوزها (از 57 استعلام به 3 استعلام) تلاش نمود لیکن در این 20 سال ما به این جا رسیده ایم که پرورش دهنده باید حامی و یک پایگاه و خانه مطمئن داشته باشد؛ چرا که این ضرر و زیان ها را ناشی از نداشتن انسجام می دانیم.
 درخواست اتحادیه با ریاست محترم سازمان مطرح شد و جناب آقای دکتر خون میرزایی به شدت استقبال کردند و تاکید نمودند که شخص ایشان و جناب آقای وزیر با این که چند صدایی باشد و تشکل های متعدد تشکیل شود موافقت ندارند و لذا تلاش کنید اگر میخواهید به نتیجه برسید صدای واحد داشته باشید.
 بر اساس ماده 8 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی موافقت و نظارت شیلات لازم است و لذا ورود ما به این مباحث قانونی است.
 من از تمام تلاش ها و زحماتی که کشیده شده تشکر مبکنم و ارزش این کار را می دانم اما توصیه می کنم تلاش کنید که این جمع فراگیر باشد. در حال حاضر برخی استان ها گلایه کرده اند که این کمیته با حضور افراد خاصی شروع شده و فراگیر نبوده است؛ البته صورتجلسات شما را تماماً مطالعه کرده و دریافته ام که خوشبختانه خود شما به این موضوع توجه داشته اید و تاریخی را برای برگزاری جلسه عمومی بعدی تعیین کرده اید.
 پیشنهاد ما این است که این تشکل مختص تکثیر و پرورش باشد چرا که به سازندگان قفس، توربافان، فراوری ها و صنایع وابسته به قفس ما (شیلات) مجوز نداده ایم.
 تاکید ما بر این است که ریل گذاری صحیحی کنید و توجه به این داشته باشید که ذیل چه ماده قانونی میخواهید فعالیت کنید؛ لذا مهم است که بستری که می خواهید بنا کنید بر اساس ضوابط قانونی باشد تا سازمان شیلات بتواند حمایت و همراهی لازم را داشته باشد.
 با توجه به برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی از 27 تا 30 دی در جزیره کیش بهتر است تاریخ گردهمایی عمومی بعدی تغییر کند.
3) آقای مهندس خدایی نیز ضمن تاکید به ضرورت رعایت قانون در این زمینه اعلام کردند که باید مشخص کنید که آیا تحت پوشش وزارت صمت خواهید بود یا شیلات؟ اگر چنانچه حمایت سازمان شیلات را نیاز دارید لازم است که ماده 8 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی را رعایت کنید. ایشان همچنین فرمودند که شناسایی فعالین بخش و دعوت عام از آنها بسیار مهم است و توصیه نمودند که تمام تلاش تان را برای پاسخ به شبهات ایجاد شده بگذارید و به صورت شفاف عمل نمائید.
4) آقایان سمامی و دکتر شهیدیان ضمن تشکر از دقت نظر و حمایت سازمان شیلات اظهار نمودند که ما خودمان به این امر که لازم است جامعیت وجود داشته باشد توجه داریم و به همین منظور برگزاری جلسه عمومی بعدی را پیشنهاد نمودیم و طی نامه رسمی مکتوب نیز از سازمان شیلات درخواست نمودیم که اطلاعات شرکت ها برای دعوت همگانی را در اختیار بگذارند. از سوی دیگر انتظار داریم این حرکت از همان ابتدا مورد تردید واقع نشود و به جای مخالفت با آن همگی در جهت تقویت و اصلاح عمل نمائیم. افراد این کمیته با نظر اصلی ترین فعالان صنعت تعیین شده اند و با صرف هزینه و انگیزه بالا رنج سفرهای هفتگی را تحمل کرده و به امید سروسامان دادن به وضعیت این صنف تلاش کرده و خواهند کرد. همچنین عدم جامعیت تشکل و جدا کردن تکثیر و پرورش از صنعت را در مجموع به نفع پرورش دهنده نمی دانیم و اعتقادمان بر این است که همان گونه که آقای مهندس ایزدی فرمودند که این زنجیره به هم وابسته است، این اجتماع هم باید با حضور همه باشد.
5) آقای باسروی هم فرمودند هدف این است که صنعت پروبال بگیرد و همه باشند اما محوریت پرورش دهنده ها فراموش نشده و تحت الشعاع قرار نگیرد.
6) آقای فرش فروش با اشاره به این که ظاهراً گفته شده وابستگان یک مجموعه خاص محوریت این کمیته را دارند فرمودند که جبر زمان و ضرورت همبستگی موجب شده که مجموعه های دانش محور و بچه های دانشگاه صنعتی شریف با بخش های مختلف از قفس سازان و صنایع مرتبط تکثیر و پرورش به هم نزدیک شوند بنابر این چه این تشکل در هر بستری شکل بگیرد یا نگیرد این گروه دانشی-اجرایی که متشکل از حدود 10 شرکت هستند در کنار هم خواهند بود ولی زیباتر آن است که همه در این چرخه کنار هم باشند.
7) آقای دکتر خدایی هم از نظرات سازنده و دیدگاه های مثبت آقای مهندس ایزدی و این که همواره پشتیبان و دلسوز صنعت قفس هستند تشکر نمودند. ایشان در خصوص توصیه به ریل گذاری صحیح و عبور از مسیر قانونی که دغدغه به جایی است فرمودند که در حال حاضر این کمیته به عنوان یکی از پنج کمیته مصوب هیئت مدیره اتحادیه جایگاه قانونی خود را دارد. همان گونه که در صورتجلسات قبلی نیز اشاره شده فعلاً بستر اجرایی این کار بر اساس نامه اتاق بازرگانی به اتحادیه که توصیه نموده نسبت به ساماندهی صنعت قفس اقدام گردد، در قالب این کمیته شکل گرفته و ان شاءا… با دعوت عام و فراگیر و تقویت اعضای کمیته و پس از طی یک دوره زمانی مورد توافق اعضا، تصمیم گیری نهایی اتخاذ خواهد شد. طبیعی است که چنانچه کارها از طریق اتحادیه به شکل مطلوب و مورد نظر فعالان پیش رفت، در همین قالب و چنانچه نیاز به تشکیل تشکل جدید باشد پیگیری لازم انجام خواهد شد و لذا جای نگرانی از این بابت نخواهد بود.
8) آقای سمامی ضمن تایید سخنان آقای دکتر خدایی فرمودند که به احترام انتخاب جمع دوستان فعلاً مسئولیت کمیته را پذیرفته و قطعاً هر انتخاب دیگری در آینده رخ دهد تابع و حمایتگر خواهند بود. همچنین اظهار نمودند که خوب است گلایه ها کنار گذاشته شود و به این کمیته فرصت داده شود تا توانایی خود را نشان دهد.
9) مصوبات کمیته در این جلسه به شرح زیر انجام شد:
1-9) جلسه عمومی دعوت از فعالان صنعت قفس به تاریخ 04/11/1400 موکول گردد.
2-9) از سازمان شیلات ایران برای اخذ اطلاعات جامع همه ذینفعان انجام شود.
3-9) در راستای موضوع دوم دستور جلسه موارد ذیل که از سوی آقایان دکتر شهیدیان و دکتر نوروزی پیشنهاد شده بود به عنوان اهداف و برنامه های کمیته مورد تایید قرار گرفت:
1) تدوین بانک اطلاعاتی جامع و به روزرسانی مداوم از کلیه فعالین در حوزه‌های مختلف صنعت در دسته‌بندی ذیل:
1. مزرعه‌داران (تولیدکنندگان در حال بهره‌برداری)
2. مزارع در مرحله پیش راه‌اندازی (خرید و نصب تجهیزات و نهاده‌ها)
3. متقاضیان (کسانی که مجوز دارند)
4. تولید کنندگان بچه ماهی (در حال بهره‌برداری)
5. تولید کنندگان بچه ماهی در مرحله پیش راه‌اندازی
6. متقاضیان تولید بچه ماهی (کسانی که مجوز دارند.)
7. سازندگان قفس
2) شناسایی چالش‌ها و مشکلات صنعت از طریق برگزاری جلسات، سفر و ارتباط مداوم با فعالین صنعت.
3) برگزاری جلسات برای بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای احتمالی برای رفع مشکلات شناسایی شده
4) برگزاری جلسات مدون با مدیران بخش‌های مختلف دولتی مرتبط با صنعت و پیگیری مطالبات و اجرایی شدن راهکارهای شناسایی شده و همچنین تقاضای رفع مشکلات و چالش‌های موجود و جذب حمایت ها.
5) رصد وضعیت صنعت و ارائه گزارش‌ فصلی به همراه مقایسه وضعیت با اهداف و برنامه‌های کلان کشور جهت ارائه به عالی‌ترین مقامات مسئول از جمله وزیر محترم جهاد کشاورزی
6) ارائه راهکارهای توسعه پایدار، تکمیل زنجیره تولید، چالش‌های موجود و رفع موانع به عالی‌ترین مقامات مسئول
7) راه‌اندازی صفحات در فضای مجازی، اینترنت، گروه‌های مجازی همفکری جهت مشورت و اطلاع رسانی جامع.
8) تاسیس دفاتر استانی با همکاری اتحادیه های مرتبط زیرمجموعه اتاق بازرگانی
9) ایجاد کمیته های فنی و تخصصی در ذیل کمیته با توجه به سرفصل های مورد نیاز جهت تدوین دستورالعمل ها و شیوه نامه های یکپارچه
10) پیگیری و همکاری با سازمان استاندارد و نهادهای مرتبط با دریا ، جهت تدوین استانداردهای لازم ساخت، تجهیز، تولید، نگهداری و بازار رسانی
11) ایجاد کارگروه ویژه جهت همسو کردن سازمان شیلات ایران بانک و بیمه با سیاست ها و اهداف کمیته صنعت پردش ماهی در قفس