اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

فائو تحت فشار قرار گرفت تا برچسب “پایدار” را از ماهی‌های سالمون و سی‌بریم پرورشی حذف کند

فائو تحت فشار قرار گرفت تا برچسب “پایدار” را از ماهی‌های سالمون و سی‌بریم پرورشی حذف کند

7 ژوئن 2024
بیش از 160 گروه نامه‌ای به دکتر Manuel Barange رئیس دپارتمان شیلات در فائو ارسال نمودند تا اسامی ماهی‌های گوشتخوار مانند سالمون، سی‌بریم و سی بریم از فهرست “آبزی پروری پایدار” حذف شود.

ماهی سی‌بریم به طور گسترده در دریای مدیترانه پرورش می‌یابد | متخصصان محیط زیست بر این باورند که پرورش ماهی‌هایی که خوراک آن‌ها از ماهی‌های‌های دیگر تهیه می‌شود، پایدار نیست.

 

این نامه توسط بنیاد Rauch  تنظیم شد و Eva Douzinas  رئیس آن، اظهار داشت: «ما در سیاره‌ای زیبا و آبی زندگی می‌کنیم و می‌خواهیم زندگی را در روز جهانی اقیانوس (8 ژوئن، 19 خرداد) جشن بگیریم ولی در عوض به دلیل رشد سریع صنعت غذایی جهانی شاهد نابودی مراتع دریایی، اکوسیستم‌ها ، صیادی محلی و معیشت مردم هستیم. نیاز مبرمی به تمایز آبزی‌پروری‌های پایدار کوچک مقیاس، مانند پرورش جلبک دریایی یا پرورش دوکفه‌ای در مقابل آبزی‌پروری‌های مخرب وجود دارد. ثابت شده است که پرورش ماهی گونه‌های گوشتخوار مانند سالمون، سی‌بریم و سی بس کاملاً ناپایدار است. این صنعت به جای آن که حافظ ذخایر ماهی‌های وحشی جهان باشد آن‌ها را تحلیل می‌برد و اکوسیستم‌های دریایی را نابود می‌کند».

علیرغم تشدید نگرانی‌ها، امضاکنندگان نامه مشاهده می‌کنند که فائو در نظر دارد در مقایسه با سال 2020، رشد 75 درصدی آبزی پروری پایدار جهانی را تا سال 2040 افزایش دهد. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که اتحادیه اروپا از سال 2014 تاکنون 1.2 میلیارد یورو به آبزی‌پروری کمک کرده است. بخش اعظم این بودجه صرف رشد مزارع مخرب ماهی‌ های گوشتخوار در قفس های دریایی در کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان می‌شود.

کاتالینا سندویا مدیر Global Salmon Farming Resistance مستقر در آرژانتین و یکی از امضا کنندگان نامه به فائو می‌افزاید: مزارع صنعتی ماهی به دلیل مقادیر زیاد مواد دفعی و ضایعات تولید شده، مناطق احیایی و بسیار آلوده‌ای را در اطراف خود ایجاد می‌کنند. گاهی انباشت لایه‌های لجن زیر قفس‌ها می‌توانند تا 2 متر عمق داشته باشد! مقررات با هجوم انبوه مردم به آبزی پروری صنعتی سازگار نبوده است. فائو باید از حمایت این فعالیت مخرب به عنوان «پایدار» دست بردارد».

امضاکنندگان نامه مصمم هستند با استناد به این باور که این صنعت درصد رو به رشدی از مصرف جهانی آنتی بیوتیک را به خود اختصاص داده و از مواد شیمیایی برای کنترل بیماری‌ها و انگل‌ها استفاده می‌کند، فائو را تحت فشار قرار دهند و تا توضیح دهد که چگونه می توانند مزارع پرورش ماهی های گوشتخوار را پایدار در نظر بگیرد.

آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که برای پرورش ماهی‌های گوشت‌خوار به حجم بیشتری از ماهی تولیدی در کل جهان نیاز است، که منجر به “انتقال غیراخلاقی مواد مغذی از نیم کره جنوبی می‌شود؛ ماهی های کوچک که در کشورهای نیم کره جنوبی صید می شوند به خوراک ماهی برای ماهی‌های گوشت‌خوار تبدیل می‌گردد”.

سایر دلایل شکایت عبارتند از اوتریفیکاسیون آب‌های نزدیک مزارع، به دلیل ورود ترکیبات مغذی اضافی از مواد دفعی و ضایعات خوراک، فرار ماهیان پرورشی و آسیب به زیستگاه‌های اعماق دریا مانند مراتعPosidonia ، که 35 درصد کارآمدتر از جنگل‌های بارانی در حذف کربن از جو هستند.

بیایید سال 2024 را به سالی تبدیل کنیم که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و اتحادیه اروپا وارد عمل شود و اطمینان حاصل کنیم که نسل‌های آینده می‌توانند از زیبایی و غنای اقیانوس‌ها لذت ببرند! ما از مردم می‌خواهیم در همه جا آگاه باشند و نامه را امضا کنند تا «مزرعه‌های ماهی از لیست پایدار خارج شوند! و خرید ماهی‌های پرورشی را متوقف کنند».