اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

فناوری جدید برای پرورش میگو در پاناما

فناوری جدید برای پرورش میگو در پاناما

انواع بیماری ها در میگو در ده سال گذشته میلیارد ها دلار به این صنعت خسارت زده است. در مزارع پرورش میگو آمریکای مرکزی در کشورهایی همچون نیکاراگوئه، هندوراس و پاناما ویروسی شناخته شده که سبب بیماری لکه سفید (white spot) از اواخر سال 1990 گردیده  است. دکتر بیک مک گراو دانشمند محیط زیست و آبزی پرور در کشور پاناما می گوید این ویروس بیش از 100 میلیون دلار و کاهش تولید تا 90 در صد را در طی سه سال گذشته به همراه داشته است.

cooked_shrimp_img_5352

در حال حاضر یک بیماری جدید در آسیا به نام سندروم مرگ زودرس (EMS) هر ساله سبب خسارت یک میلیارد دلاری و تلفات بسیار بالا در مزارع میگو شده است. شیوع بیماری  EMS در طول  30 روز اول تولید در استخر رخ می دهد و می تواند تا 70٪  خسارت وارد نماید.

مکزیک  با توجه به بیماری های اخیر بیش از 20 هزار تن تولید خود را از دست داده است و در برخی مناطق سخت ترین ضربه را وارد نموده و تولید  80٪ کاهش یافته است.  در سال 2013،  EMS به جنوب امریکا مرکزی نیز منتقل شد  و پیش بینی ها این بود  که باکتری که در محیط زیست وجود دارد،  توسط یک ویروس خاص آلوده شده و این ترکیب از باکتری ها و ویروس چیزی است که EMS  را به وجود می آورد.

همانطور که از ژوئن 2015، این بیماری جدید EMS)) در کشورهای نیکاراگوئه و هندوراس گزارش شده است.. بر اساس گزارش اخیر  EMS که اکنون به عنوان بیماری نکروز هپاتوپانکراس حاد (AHPND) شناخته شده است به جز یک مورد همه مزرعه میگو در  شهر “بلیز” را فرا گرفته است.

سوال اینجاست که آیا این بیماری به پاناما نیز سرایت خواهد کرد؟ به گفته کارشناسان، به احتمال بسیار زیاد بلی. با این حال، یک راه حل مناسب و سودآور کشف شده است.

فن آوری های جدید ایجاد شده توسط کارشناسان پاناما و دکتر بیل مک، یک روش زیست ایمن، به نام سیستم بدون تعویض آب برای میگو در حال شکل گیری است که احتمال وقوع بیماری را  به صفرنزدیک می کند و می تواند تلفات بسیاری از مزارع پرورش میگو در آمریکای مرکزی و سراسر جهان را کنترل نماید.

این تحقیقات در طول 25 سال گذشته بیش از 20 میلیون دلار برای ایالات متحده و سایر کشورها هزینه دربر داشته است، که با  همکاری  شرکت منابع پایدار بین المللی Spirit  و دفتر مرکزی تگزاس آمریکا تامین شده است.
این سیستم ثابت کرده که بسیار موثر است. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه، قوی، و از همه مهمتر به مدت 4 سال در استان چیریکویی پاناما و 3 سال در کشورهای دیگر مزارع عاری از بیماری ایجاد شده است.

برخلاف بسیاری از مزارع میگوی در جهان، در این سیستم هرگز از انواع علف کش ها، آفت کش ها، آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی استفاده نمی شود و تولید میگو در  365 روز سال در شرایط گلخانه ای صورت می پذیرد.

در این روش از استخرهایی که کف آن توسط لایه هایی پوشش دار شده، استفاده می گردد. یک مزرعه متشکل از واحدهای اقتصادی 40 هکتاری است و این سیستم می تواند  به تولید میگو در استان چیریکویی و ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در سرتاسر پاناما نماید.

روش های نوین پرورشی هیچ تاثیری بر محیط زیست ندارد و هیچ گونه آب غنی از مواد مغذی از استخر پرورش میگو آزاد نمی کنند. سیستم کاملا زیست ایمن ((biosecure است، و همچنین آب جدید جایگزین، هیچ راهی برای ورود بیماری به مراکز پرورش میگو باز نمی کند.