اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

در جلسه هیئت مدیره اتحادیه با قائم مقام محترم وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و تنظیم بازار مطرح شد:

در جلسه هیئت مدیره اتحادیه با قائم مقام محترم وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و تنظیم بازار مطرح شد:

در جلسه هیئت مدیره اتحادیه با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در حوزه تجارت و تنظیم بازار مطرح شد:

  • راهبردهای کلان اقتصاد شیلاتی
  • گزارش پیشرفت ها در حوزه تشکیل کنسرسیوم صادرات آبزیان و نظام رهگیری محصولات شیلاتی
  • طرح درخواست ها در زمینه تخصیص ارز واردات بچه ماهی، حذف عوارض 5/0 % آب مجازی، اختصاص بودجه بیشتر به سازمان دامپزشکی، راه کارهای بازگشت آسان ارز صادراتی

پیرو هماهنگی های انجام شده، در روز شنبه 09/02/1402 در محل وزارت جهاد کشاورزی، جلسه هیئت مدیره اتحادیه با آقای مهندس پیمان پاک در فضای صمیمی و با اختصاص وقت مبسوط از ساعت 11 تا 12:45 برگزار گردید.

در این جلسه آقایان سنگانیان، نوری، شهریاری و ربیع زاده به همراه دبیرکل اتحادیه حضور یافته و هر یک بخش هایی از مطالبات و پیشنهادات را مطرح نمودند.

ابتدا آقای دکتر خدایی ضمن تشکر از حمایت های جناب آقای مهندس پیمان پاک در طول 5/1 سال گذشته از صنعت تولید و تجارت آبزیان ایران و معرفی اعضای محترم هیئت مدیره اظهار داشتند در جلسه امروز هشت مورد در جلسه مطرح خواهد شد:

  • ارائه طرح راهبردهای کلان اقتصاد شیلاتی
  • موضوع تخصیص ارز نیمایی به فاکتور شرکت فرانسوی بابت بدهی سازمان دامپزشکی
  • حذف عوارض نیم درصد آب مجازی از آبزیان صادراتی
  • اصلاح ضوابط و مقررات برای شفاف شدن صادرات و حذف کارت های اجاره ای
  • کاهش حقوق و عوارض ورودی نهاده های شیلاتی از 4 % به 1 %
  • تسریع در تخصیص ارز برای واردات بچه ماهی سی بس و تخم چشم زده
  • پیشرفت های انجام شده در تجارت خارجی و اقدامات تشکیل کنسرسیوم صادراتی و نظام نامه رهگیری محصولات و ایجاد سازوکار تولید تحت براند.
  • تعیین تکلیف کشتی های صید صنعتی و بهره برداری از سرمایه گذاری های انجام شده

ایشان خود به تشریح طرح ارائه شده با موضوع راهبردهای کلان اقتصاد شیلاتی کشور پرداخته و متن طرح و پیوست های آن را به آقای پیمان پاک تحویل نمودند. در این گزارش چهار سرفصل اصلی شامل:

ظرفیت ها، فرصت ها و ضرورت های توجه به زیر بخش شیلات

دستاوردهای فعلی

برخی چالش های مهم مدیریتی (در هر بخش دولتی و خصوصی)

چالش های اصلی و پیشنهادات کلیدی

مطرح و جهت آشنایی ایشان با فضای کلی صنعت شیلات توضیح داده شد. دو پیشنهاد اصلی شامل تقویت ساختار و جایگاه سازمان شیلات در بدنه تصمیم گیری دولتی و استقرار نظام رهگیری محصولات شیلاتی به عنوان کلیدی ترین اقدامات اصلاحی مورد تاکید قرار گرفت. آقای دکتر خدایی تاکید کردند که اگر این توجه به شیلات در عالی ترین سطح مدیریتی کشور انجام شود دسترسی به درآمد یک میلیارد دلاری کشور از آبزیان با سرعت بیشتری تحقق می نماید.

سپس آقای نوری در خصوص مشکلات بازگشت ارز، ضرورت حذف عوارض نیم درصد آب مجازی، کاهش حقوق و عوارض گمرکی از 4 به 1%، ضرورت  اصلاح مقررات برای شفاف شدن صادرات و خصوصاً تامین ارز به نرخ نیمایی برای فاکتور بدهی سازمان دامپزشکی به اتحادیه اروپا به تفصیل توضیح دادند. ایشان تاکید کردند که اتحادیه با قرض از اتاق بازرگانی مبلغ ریالی معادل فاکتور آزمایشگاه فرانسوی به نرخ نیمایی را به حساب سازمان دامپزشکی نزد بانک مرکزی واریز نموده لیکن بانک مرکزی مدعی است که به این فاکتور ارز نیمایی تعلق نمی گیرد می بایست به نرخ مبادله ای پرداخت گردد که ظلم بسیار بزرگی است لذا از جنابعالی درخواست اکید داریم که این مشکل را حل کنید چرا که همچنان خطر حذف نام ایران از فهرست A اتحادیه اروپا وجود دارد. در این رابطه نامه درخواست کتبی خدمت ایشان تحویل شد.

در ادامه آقای شهریاری توضیحاتی در خصوص الزامات، اهداف و برخی جزئیات سامانه رهگیری را مطرح نموده و توضیح دادند که به دلیل ضرورت بهره مندی از آمار و اطلاعات دقیق و جامع برای هرگونه تصمیم گیری در حوزه آبزیان از یک سو و نیز الزامات بین المللی که هر روز محکم تر شده و به یک اجبار تبدیل شده ناگزیر از ایجاد این سامانه برای رهگیری صعودی (از صیدگاه و مزرعه تا کارگاه فراوری) و نزولی (از قفسه های فروشگاه تا کارگاه فراوری) می باشیم. ایشان توضیح دادند که به لحاظ ساختاری لازم است که این سامانه با ساختارهای موجود سازمان دامپزشکی و شیلات هماهنگ باشد و لذا لازم است که مورد حمایت دولت قرار گیرد. آقای شهریاری توضیحاتی  هم در مورد برنامه های اتحادیه برای ایجاد کنسرسیوم صادراتی آبزیان و پیشرفت هایی که حاصل شده را ارائه نمودند.

آقای ربیع زاده ضمن بیان توضیحاتی در خصوص رویکرد آینده توسعه صنعت شیلات کشور که مبتنی بر توسعه و پرورش در آب های شور است بر ضرورت توجه به زیرساخت های اصلی تامین نهاده های مرتبط و خصوصاً توجه و حمایت از طرح های تکثیر و اصلاح نژاد ماهی در داخل کشور تاکید نمودند. ایشان فرمودند که این صنعت خصوصا ًدر قفس های پرورشی آب های خلیج فارس و دریای عمان به واردات بچه ماهی سی بس وابسته شده و در صنعت قزل آلا نیزعلیرغم پیشرفت های حاصله در تولید داخلی بچه ماهی همچنان نیازمند واردات تخم چشم زده می باشد؛ با این حال و متاسفانه هنوز تخصیص ارز این دو نهاده مهم در وزارت جهاد کشاورزی تایید نشده و لذا بر ضرورت تسریع در تخصیص ارز این نهاده ها تاکید و درخواست رسمی اتحادیه را طی نامه مکتوب به حضور ایشان تقدیم نمودند.

آقای سنگانیان نایب رئیس هیئت مدیره نیز ضمن تقدیر و تشکر از حسن عملکرد جناب آقای پیمان پاک و تعامل بسیار خوب شان با بخش خصوصی توضیحاتی در مورد ضرورت ارتقای جایگاه شیلات در بدنه تصمیم گیری کشور بیان فرموده و اظهار داشتند که اگر کشور به این ظرفیت توجه نکند فرصت طلایی توسعه پیشرفت را از دست خواهد داد. ایشان در ادامه ضمن تشکر از تلاش های ریاست محترم جمهور در تلاش برای توسعه روابط با چین و روسیه اظهار کردند که باید پیوست این اقدامات، توسعه و تحکیم ارتباطات بخش های خصوصی دو کشور باشد و بدیهی است تا هنگامی که ما موفق به جذب سرمایه و مشارکت طرف های خارجی نشویم، اهدافی که تعیین شده محقق نخواهد شد. آقای سنگانیان در جمع بندی نهایی فرمودند متاسفانه با توجه به ضعف سازمان شیلات و این که هر ارگانی به خود اجازه می دهد در کار این سازمان دخالت کند، تعهدات کشور نسبت به سرمایه گذاران خارجی هم تحت الشعاع قرار گرفته و لذا انتظار می رود که بد رفتاری هایی که بعضاً با خریداران چینی آبزیان انجام شده (که البته در اتحادیه با قدرت مورد رسیدگی قرار گرفته) به سرعت اصلاح شود. نمونه این امر ایجاد ممنوعیت برای صید کشتی های صنعتی کشور است که علاوه بر لطمه به اعتبار بین المللی ایران، موجب راکد ماندن سرمایه ها، بیکاری تعداد زیادی از کارگران و کمبود پودر ماهی شده است. اگرچه که خوشبختانه با درایت رئیس جمهور این موضوع در حال حل شدن می باشد اما می طلبد که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات در این راستا با قدرت به وظیفه خود عمل کنند.

پس از حدود یک ساعت بیان دیدگاه های اعضای هیئت مدیره و دبیرکل اتحادیه، آقای پیمان پاک در جمع بندی چنین فرمودند:

  • اولاً از درایت و حسن توجه اتحادیه به مسایل زیرساختی اقتصاد شیلاتی کشور و خصوصا ًمشارکتی که در تامین حداقل 490 هزار یورو در طی سال های گذشته در تعامل با دولت داشته تشکر می کنم.
  • در خصوص حذف عوارض آب مجازی مطمئن باشید که اولاً نامه مربوطه در همین هفته به گمرک ارسال خواهد شد و ثانیاً هیچ گونه از آبزیان در فهرست اعلامی وزارت جهاد کشاورزی نخواهد بود.
  • این که ارز نیمایی به فاکتور شرکت فرانسوی تعلق نگرفته را پیگیری می کنم و تلاش می کنم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
  • در مورد ارز تخم چشم زده و بچه ماهی سی بس هم پیگیری لازم را انجام می دهم ولی به این که در آینده با ارز آزاد هم تهیه شود فکر کنید.
  • حقوق و عوارض ورودی همه کالاها که در مقطعی از 4 به 1 درصد کاهش یافته بود، همچنان در دولت مورد بحث است و اختصاص به آبزیان ندارد و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
  • قوانین و ضوابط بانک مرکزی (که منجر به خروج صادرکنندگان شناسنامه دار و استفاده از کارت های اجاره ای شده) فعلاً غیر قابل اصلاح است اما در مورد حل مشکل صادرکنندگان محصولات غیر نفتی داخلی (به جز پتروشیمی و فولاد و…) تصمیماتی اخذ شده که به زودی اعلام می گردد (البته ایشان اظهاراتی فرمودند که به شدت مورد استقبال قرار گرفت اما درخواست کردند که فعلاً اعلام نگردد.)
  • اجرای کد رهگیری و سامانه پایش به شدت مورد استقبال ماست و 100 % تائید می کنیم لذا طی یک مکاتبه رسمی به من بگوئید که چه حمایتی از ما لازم دارید تا انجام شود.
  • کنسرسیوم صادرات مورد حمایت صد درصدی ماست و از همین حالا برای دو بازار بزرگ چین و روسیه با مشاورین من وارد مذاکره شوید تا حمایت کامل انجام شود.
  • با توجه به مسئولیت من که تنظیم بازار هم هست هر طرحی که از محل صادرات آبزیان می تواند منجر به واردات آبزیان برای تنظیم بازار داخل شود مورد نیاز دولت است و من منتظر پیشنهادات شما هستم.

جلسه در ساعت 12:45 با ذکر صلوات و تاکید مجدد بر تخصیص ارز نیمایی برای فاکتور شرکت فرانسوی خاتمه یافت و مقرر شد که پس از ارائه گزارشات اتحادیه در سه زمینه کد رهگیری، کنسرسیوم و برنامه برای تنظیم بازار، جلسه بعدی در ماه آینده برگزار گردد.