اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش به اعضا: دومین جلسه شورای گفتگوی مشورتی شیلات و بخش خصوصی – تاکید مجدد بر ضرورت تداوم گفتگوها و روشن شدن وضعیت حقوقی تشکل ها

گزارش به اعضا: دومین جلسه شورای گفتگوی مشورتی شیلات و بخش خصوصی – تاکید مجدد بر ضرورت تداوم گفتگوها و روشن شدن وضعیت حقوقی تشکل ها

با حضور آقایان حسینی، شکوری، رستمپور، بهشتیان، مختاری، قربان زاده، حاج بابایی، کوق و خانم ها پاکبان و نفری از شیلات و آقایان الویری، دوجی، شیرازی، نبی زاده، کاکاوند، قاسمی، فرهی، باقری الموتی، خدایی و سنگانیان از بخش خصوصی و نمایندگان سازمان تعاون روستایی و وزارت تعاون، دومین جلسه مشورتی شورای گفتگوی شیلات و بخش خصوصی از ساعت 11 تا 13 روز 07/06/1401 در محل سالن جلسات سازمان شیلات ایران برگزار گردید.
آقای دکتر شکوری ضمن خیر مقدم از حضور همه مدعوین تشکر نموده و آقای مهندس حسینی هم این حضور را مقدمه ای برای توسعه همکاری ها و رفع مشکلات صنعت دانستند و جناب آقای حسینی هم درخواست کردند که ناگفته هایی که وجود دارد مطرح شود. جناب آقای الویری فرمودند که اگر جمع بپذیرد در خصوص موضوعات مطرح شده در جلسه قرارگاه دیپلماسی اقتصادی و مباحثی که در مورد واردات آبزیان مطرح شده بود گفتگو شود که آقای مهندس حسینی استقبال کرده و از آقای دکتر مختاری خواستند که در خصوص پاورپوینت ارائه شده توضیحاتی مطرح کنند. آقای دکتر مختاری مجدداً تاکید کردند که هیچ درخواستی در مورد آبزیان پرورشی مطرح نشده و مواردی که در فضای مجازی منعکس شده غالباً سوء برداشت بوده است.
پس از آن که مجدداً آقای دکتر الویری سخنان قبل را تکرار کردند آقای دکتر خدایی خطاب به ایشان اظهار نمودد که با توجه به آن که بارها ریاست محترم سازمان شیلات و دو تن دیگر از حاضرین در آن جلسه (آقایان مختاری و خدایی) با صراحت روشنگری کرده اند بهتر نیست به جای آن که جنابعالی که در جلسه حضور نداشته و مباحث را از قول دیگران مطرح می فرمائید امر سخنگویی در این زمینه را در جلسه بوده اند بسپارید؟! سپس آقای قاسمی اظهار داشتند که در جلسه بحث ورود موقت آبزیان توسط آقای مختاری مطرح شد و آقای خدایی نیز بر ترانزیت تون ماهیان تاکید کردند اما ما نگران هستیم که تحت عنوان تسهیل گری ورود موقت مشکلاتی بوجود آید. آقای دکتر نبی زاده نیز فرمودند که ما 12 سال است که با دفتر بهبود کیفیت سازمان شیلات مشکل داریم چرا که این دفتر فقط اتحادیه تولید و تجارت را به رسمیت می شناسند و این که الان ماهی روی دست پرورش دهنده مانده ناشی از عملکرد غیر قابل قبول آن دفتر و این اتحادیه است. ایشان درخواست کردند که به اتحادیه های پرورش دهندگان هم اجازه احداث واحدهای فراوری داده شود تا آنان بتوانند در بازار نقش داشته و توسط شیلات برای فعالیت در حوزه عرضه حمایت شوند. آقای کاکاوند هم اعلام کردند که تشکل های گرمابی و سردابی آمادگی خرید تضمینی ماهی را دارند. همچنین نام تولید در عنوان اتحادیه تولید و تجرات آبزیان به چالش کشیده شد و از این که این اتحادیه به عنوان نماینده تولیدکننده در جلسات شرکت می کند انتقاد شد.
پس از آن که آقای مهندس حسینی اعلام کردند که هیچ محدودیتی برای هیچ کس (فرد یا تشکل) برای فعالیت در حوزه بازار وجود ندارد آقایان سنگانیان و خدایی توضیح دادند که از نظر ما نیز هیچ محدودیتی در زمینه فعالیت هیچ کس در بخش بازار و صادرات نمی تواند ایجاد شود و ممنوعیت یا محدودیتی نیز ایجاد نشده و اتحادیه ما از هر کسی که حتی یک کیلو ماهی تولید کرده و یا می فروشد (داخلی یا صادراتی) حمایت می کند لیکن حوزه اصلی فعالیت ما تولیدات صنعتی (فراوری و بسته بندی آبزیان، سردخانه های آبزیان، صنایع کنسرو، کارخانجات خوراک، کارخانجات تولید ادوات و قطعات مانند تور و قفس و هواده و …) و صادرکنندگان، واردکنندگان و عرضه کنندگان در بازار داخلی است و طبیعتاً مسایل بازار و تولیدات صنعتی و عرضه ماهی منجمد در محدوده فعالیت اتحادیه ما است. ما در هیچ جا به عنوان نماینده بخش پرورش یا صیادی حاضر نبوده ایم اما هر جا فرصتی پیش آمده از آنان دفاع کرده ایم و اساساً فعالیت خود را عملاً خدمت تولیدکنندگان می دانیم و چرا که هر کاری در حوزه تقویت واحدهای فراوری و عرضه داخلی و صادراتی که لکوموتیو زنجیره صنعت آبزیان است نتیجه نهایی اش پشتیبانی و تقویت تولید است.


در ادامه نمایندگان وزارت تعاون و سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی نیز سخنانی در زمینه واگذاری امور به بخش خصوصی و نیز حمایت از برنامه گفتگوی شیلات و بخش خصوصی داشتند و در نهایت پس از سخنان چالش برانگیز آقای کوق (از قسمت بازرسی سازمان شیلات) جمع بندی جلسه بدین شکل شد که:
1) تا آن جا که می توان طبق قانون اموری را که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد احصا شود تا واگذاری صورت گیرد (البته در حال حاضر فقط سازمان مهندسی است که از سوی شیلات وظایفی به آن واگذار شده است)
2) در مورد نحوه ادامه جلسات در قالب شورای مشورتی یا هر نام دیگری (کارگروه مشورتی و…) تصمیم گیری شود.
آقای مهندس حسینی در پایان فرمودند همین که تشریف آوردید و مسایل را مطرح کردید خوب است و در هر حال این که یک تشکل واقعی هست یا نیست یا قانونی هست یا نه با ما نیست اما ما کسی یا تشکلی که کار ما را راه می اندازد تشکل واقعی می دانیم. “میدان” مهم است و دغدغه مردمی سازی تشکل ها کاملاً موضوع صنعت است البته در قالب قانون. لذا وضعیت همه تشکل ها را بررسی می کنیم ولی قطعاً هیچ دخالتی در کار آنها نخواهیم داشت.

با توجه به آن که مباحث بسیار طولانی بود، ذیلا فایل صوتی جلسه بر اساس تایید ریاست محترم سازمان شیلات ایران برای استفاده عموم در دسترس است.