اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اطلاع رسانی به اعضا: با حضور رئیس محترم هیئت مدیره اتحادیه در کمیسیون کشاورزی مجلس لغو قانون اخذ عوارض نیم درصد آب مجازی از محصولات شیلاتی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت

اطلاع رسانی به اعضا: با حضور رئیس محترم هیئت مدیره اتحادیه در کمیسیون کشاورزی مجلس  لغو قانون اخذ عوارض نیم درصد آب مجازی از محصولات شیلاتی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت

در تاریخ 07/06/1401 به دعوت از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی آقای دکتر علی خطیبی تبار رئیس محترم هیئت مدیره اتحادیه در جلسه ای با موضوع بررسی مشکلات صادرات محصولات شیلاتی شرکت کردند.
این جلسه که از ساعت 12 الی 14 در محل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار گردید؛ نمایندگان بانک کشاورزی، سازمان توسعه تجارت، گمرک ج.ا.ایران، سازمان شیلات ایران (آقای مهندس مکرمی)، سازمان دامپزشکی کشور (آقای دکتر رخشانی مهر) و آقایان میرهاشم و اصغری از بخش خصوصی شیلات حضور داشتند.
آقای دکتر خطیبی تبار در این جلسه موضوع اخذ عوارض نیم درصد ارزش صادراتی از محصولات شیلاتی بابت عوارض آب مجازی را مطرح کردند و اشاره فرمودند که آبزیان هیچ گونه آب شیرینی در چرخه تولید و صادرات استفاده نمی کتتد و لذا اخذ این عوارض ظلم آشکاری است. گزارش کاملی همراه با مستندات از مصرف آب مجازی سایر کالاهای کشاورزی من جمله هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و… ارائه دادند. این گزارش مشخص کرد که به ازای هر کیلو صادرات هندوانه تنها 2 ریال و به ازای صادرات هر کیلو میگو 37000 ریال عوارض اخذ می گردد که کاملاً نقض غرض است، چراکه 2 ریال هیچ بازدارندگی ندارد و قانون مذکور عملاً به مانعی برای صادرات آبزیان تبدیل شده است. بر اساس دلایل مطرح شده نمایندگان محترم حاضر در کمیسیون کشاورزی مجلس به اتفاق تایید کردند که می بایست از طریق وضع تبصره؛ این قانون را اصلاح کنند تا اخذ عوارض از محصولات شیلاتی کان لم یکن گردد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران همچنین اشاره کردند سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی کشور برای اینکه وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند مثل افزایش و بهبود نظارت و کنترل محصولات تولیدی، افزایش آگاهی و دانش به روز در کنترل بیماری ها و تربیت متخصصین خبره نیاز به بودجه بیشتری دارند که لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند که مقرر شد کمیسیون محترم در این زمینه بررسی بیشتر داشته و با مشورت سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی آن را عملیاتی نماید.