اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش کمیته علمی راهبردی دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی

گزارش کمیته علمی راهبردی دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی

گزارش اولین جلسه کمیته علمی راهبردی دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور

زمان: سه شنبه 1397.12.21

مکان: سازمان دامپزشکی کشور، سالن جلسات، طبقه پنجم

 

حاضرین: آقایان دکتر برومند، فضلی خانی، نیازی و تعدادی دیگر از کارشناسان دفتر نظارت، اساتید دانشگاه (از جمله آقایان دکتر ماجدی و دکتر آخوندزاده) و نمایندگان تشکل های دام و طیور و آبزیان؛ همچنین آقایان دکتر رفیعی پور و دکتر ماکنعلی هم به مدت کوتاهی در جلسه حضور یافتند.

خلاصه مباحث:

1_ ابتدا جناب آقای دکتر برومند به حاضرین خیر مقدم گفته و از این که مدعوین همگی در جلسه شرکت کرده و از آن استقبال نموده اند تشکر و قدردانی کردند. ایشان فرمودند این کمیته ملی برای آن تشکیل شده که هر خط مشی و سیاستگزاری را که در حوزه نظارت می خواهیم تصویب کنیم با حضور ذی نفعان باشد تا علاوه بر مبانی علمی و استانداردهای داخلی و بین المللی، قابلیت اجرایی بودن در عمل و تطابق آن با شرایط روز جامعه هم لحاظ شود. هنر ما این خواهد بود که مدیریت به نحوی باشد تا اصول علمی در اجرا متناسب با شرایط خودمان پیاده شود. همچنین بررسی و بازنگری دستورالعمل ها یکی از اولویت های این کمیته ملی خواهد بود. ایشان راهبردهای داخلی این کمیته را در موارد ذیل برشمردند:

1) حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی و صادراتی در راستای اجرای وظایف و مسئولیت های سازمان برای ارتقای بهداشت وسلامت فراورده های خام دامی

2) مشارکت ذی نفعان در برنامه ریزی ها

3) بازنگری و به روزرسانی در ضوابط بهداشتی و دستورالعمل های فنی

4) رصد و پایش بهداشتی فراورده های خام دامی و خوراک دام با همکاری انجمن ها و تشکل های صنفی
(مبادله تفاهمنامه با تشکل ها)

5) ثبت خوراک دام

6) استقرار و حمایت از مسئولین فنی و بهداشتی

2-سپس آقای قربان زاده دبیر انجمن کشتارگاه های طیور، خدایی و هراجی دبیر و کارشناس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، خلجی نماینده انجمن صنایع خوراک دام، وزوایی دبیر انجمن کشتارگاه های استان تهران، طهماسبی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ، طاهریان از انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی و مسعودی از اتحادیه کارخانجات خوراک دام به ایراد سخن و ارائه دیدگاه های خود پرداختند که عمده درخواست ها ( علاوه بر موارد خاص صنفی که ارتباطی با موضوع جلسه نداشت) شامل موارد ذیل بود:

– تشکر از تشکیل این کمیته و تقدیر از رویکرد جدید دفتر نظارت در هماهنگی و نظرخواهی از تشکل ها

– درخواست شجاعت و قدرت بیشتر مدیران سازمان برای رفع موانع و سختگیری های بی مورد در عین حال که به اصول بهداشتی هم خدشه ای وارد نشود.

– تغییر رویکرد سازمان و دفتر نظارت از کنترل های تاسیسات محور به نظارت های محصول محور

– ارتقای آموزش دامپزشکان در حوزه های تخصصی که مسئولیت نظارت را می پذیرند، به نحوی که پس از موفقیت در آزمون اختصاصی هر بخش مسئولیت فنی واگذار شود و صرف دارا بودن مدرک دامپرشکی کافی نباشد.

– رفع نقایص آئین نامه های متناقض و به روز کردن آئین نامه های قدیمی و خصوصاً اصلاح ضوابط عمر ماندگاری محصولات

-اصلاح نظام تصمیم گیری و عمل به مصوبات از ستاد تا صف و خصوصاً ممانعت از برخوردهای سلیقه ای استان ها

– فرهنگ سازی مصرف غذاهای منجمد برای تشویق سرمایه گذاری های سنگین انجام شده در حوزه فراوری و بسته بندی محصولات پروتئینی

– نقض کامل ماده 19 و به کارگیری دامپزشکان در واحدهای مورد نظر براساس رعایت شأن حرفه ای آنان و کارایی مورد نظر کارفرمایان

– توقف صدور مجوز کشتارگاه ها یا واحدهای فراوری جدید در مناطق و حوزه هایی که ظرفیت مازاد وجود دارد.

-واگذاری امور نظارتی به تشکل ها و استفاده از ظرفیت آنها به عنوان بازوی نظارتی سازمان

-رتبه بندی واحدها با توجه به عملکرد آنها و ایجاد نظام رقابتی در جهت مثبت

3- در ادامه اساتیدو چهره های علمی از دانشگاه شهید چمران اهواز، آقای دکتر ماجدی و آقای دکتر آخوند زاده اساتید دانشگاه های تهران نیز به طرح موضوعات زیر پرداختند:

– عدم رعایت دستورالعمل ها و این که بخشنامه ها به درستی اجرا نمی شود مشکل بزرگی است.

-ترتیبی اتخاذ شود که کیفیت محصول در قیمت گذاری اثرگذار باشد و مردم بدانند که بابت جنس خوب و با کیفیت پول بیشتری می پردازند.

– روش های انجام آزمایشات و آنالیزها یکسان و استاندارد سازی شود.

-توسعه کیفیت بهداشتی کشتارگاه ها جزء اولویت های کمیته باشد.

4-آقای دکتر رفیعی پور نیز ضمن خوشامدگویی و اظهار تشکر از حضور نمایندگان تشکل ها و اساتید دانشگاه به چهار نکته کلیدی اشاره کردند:

-برای تسریع در امور مردم تا پایین ترین رده مسئولیتی در استان ها و حتی رئیس شبکه های استانی تفویض اختیار کرده ایم.

– مشارکت با تشکل ها در تدوین آئین نامه ها جزء اولویت های ماست و اگر هم تاکنون کوتاهی بوده عذرخواهی می کنیم.

-چون فرایند تصمیمات در کمیته های ملی زمان بر است، کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده ایم  و هر 6 استان یک جا جمع می شود و هر مصوبه ای بدهند در همان هفته ابلاغ می کنیم.

– یکی از مشکلات شما ناهماهنگی بخش های مختلف دولت ( جهاد با صمت، بهداشت، استاندارد و …) است که دودش به چشم مردم می رود. در جهت رفع این مشکل اقدام کرده ایم و برای اولین بار کمیته تخصصی در حوزه ایمنی غذا دروزارت بهداشت به ریاست سازمان دامپزشکی تشکیل شده است.

لذا براساس این چهار مورد امیدواریم کارها به خوبی پیش برود. ضمناً ما به عنوان مسئولین و خادمین شما باید در دسترس تان باشیم لذا اگر هریک از مدیران سازمان پاسخگو نبودند حتماً با خود من تماس بگیرید و ارتباط داشته باشیدو در این موارد نیازی به وقت قبلی نیست.

5- آقای دکتر ماکنعلی هم فرمودند موضوع ارتباط با بدنه بخش خصوصی از طریق تشکل ها برای ما بسیار مهم است. در سالهای گذشته OIE (سازمان جهانی دامپزشکی) نمره خوبی به دامپزشکی ایران از بابت ارتباط با بخش خصوصی نداده است و می خواهیم در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.

ایشان در مورد ماده 19 فرمودند که از نظر من ماده 19 ضد تولید و ضد اشتغال است، ولی به عنوان یک دستورالعمل ما باید آن را اجرا کنیم. ما دستورالعمل هایی داریم که  خودمان در سازمان تدوین کرده ایم و سپس با همان ها خود را گرفتار کرده و بابت عدم انجام آنها باید پاسخگوی سازمانهای نظارتی باشیم! ماده 19 عمدتاً با هدف اشتغال زایی همکاران دامپزشک تدوین شد در حالی که وظیفه سازمان دامپزشکی نظارت و پایش تولید سالم بهداشتی فراورده های دامی است و سازمان وظیفه ای برای ایجاد اشتغال دامپزشکان ندارد. لذا تقاضای من این است که در چهار چوب ضوابط و مقررات حاکم و نیز در حد توانایی های ما از ما انتظار داشته باشید.

ما گرفتار آئین نامه اجرای بند ” ز” قانون دامپزشکی و یا همین ماده 19 هستیم و اگر شما هم آن را مخالف تولید و مانع کارتان می دانید به دنبال ابطال آن باشید و از طریق دیوان اقدام کنید.

در پایان آقای دکتر برومند ضمن تشکر مجدد از حضور و وقت گزاری حاضرین اظهار فرمودند که صورتجلسه را تنظیم و برای تشکیل کارگروه های ذیل کمیته ملی در اولین فرصت برنامه ریزی خواهد نمود.