اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

دومین جلسه اعضای کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئول و کارشناسان پروژه پرورش ماهی درقفس سازمان شیلات ایران

دومین جلسه اعضای کمیته ماهی در قفس اتحادیه با مسئول و کارشناسان پروژه پرورش ماهی درقفس سازمان شیلات ایران

این جلسه روز یکشنبه 12/04/1401 از ساعت 11:15 تا 13:15 با حضور آقایان ایزدی، سیدی و سردار احمدی از سازمان شیلات و شهیدیان، تخم پاش ، نوروزی ، نیری و لطفی از اتحادیه در سالن جلسات طبقه دوم سازمان شیلات ایران برگزار شد. ابتدا آقای شهیدیان فایل پاورپوینت و اصلاحاتی که بر روی متن پیشنهادی آقای ایزدی در خصوص تشکیل زنجیره انجام شده بود را ارائه نمودند که عنوان فایل به ضرورت‌ها و مزایا و راه‌کار‌های تشکیل زنجیره‌های ارزش صنعت پرورش ماهی در قفس تغییر یافت و اصلاحات دیگری نیز در قسمت تیترها و اضافه نمودن صفحات جدیدی به این فایل انجام شد. آقای شهیدیان به توضیح پرورش آبزیان دریایی و صنایع وابسته پرداخه و به تفضیل موضوعات را بیان نمودند و در ادامه نموداری از نحوه تعامل بخش‌های مختلف زنجیره ارزش با یکدیگر را بیان نموده و اظهار داشتند مزرعه‌دار می‌تواند بیمه تمام خطر را به عنوان وثیقه به بانک ارائه دهد.

آقای ایزدی در پاسخ، به ایراد اساسی این نوع بیمه اشاره کردند که اگر مزرعه‌دار قسط‌های بیمه را پرداخت نکند بیمه به مشکل برخورد خواهد کرد پس نمی‌توان این نوع بیمه را به عنوان وثیقه قبول کرد. توقع ما در این جلسات این می باشد که شما یک سری راهکار ارائه دهید و با شناسایی حلقه های زنجیره و داشتن برنامه برای هر یک از این حلقه ها و با بحث و نتیجه گیری یک نقشه راه تکمیل شود و سپس همگی ما طبق نقشه راه عمل کنیم.

آقای تخم‌پاش در مورد صنعت قفس در شمال به نیاز به سایت پشتیبان اشاره کردند که به هیچ عنوان فضای پشتیبان وجود ندارد که در اختیار پرورش دهنده‌ها قرار گیرد و دولت و منابع طبیعی نیز حاضر به واگذاری آن نیستند، این موضوع یکی از موارد بسیار مهمی می باشد که باید مطرح گردد معضل بعدی بخش تردد می باشد که تا زمانی که نتوانیم صنعت کشتی سازی را بومی سازی کنیم واردات آن به هیچ عنوان به نفع نخواهد بود، و از آقای ایزدی خواستند که این دو موضوع را در دستور کار مجلس قرار دهند.

سپس آقای ایزدی اظهار کردند که در بابلسر و رامسر حوزه پشتیبان وجود دارد و اعلام آمادگی کردند که این امکانات در اختیار بهره برداران پرورش ماهی در قفس قرار بگیرد و خود سازمان شیلات نیز حمایت خواهد کرد.

آقای تخم پاش به مشکل تولیدات در دریای خزر که تنها ۸ ماه سال قابل بهره برداری است اشاره نمودند و از آقای ایزدی خواستند که این مشکل را نیز در دستور کار قرار داده و به عنوان مثال یک گونه خاصی را برای پرورش پیشنهاد بدهند و خواهان یک مطالعه جامع شدند.

آقای شهیدیان به موضوعات بحث شده اشاره کردند که می‌توان این موضوعات را در داخل زنجیره قرار دهیم تا شبکه ارزش تکمیل گردد سپس این نیازهای مطرح شده را طی جلسات دیگر مورد بحث قرار دهیم، به عنوان مثال کمک به اخذ مجوز سازمان‌ها و ارگان‌های متولی و زیرمجموعه آن که یکی از خواسته‌های متقاضیان می‌باشد و پل ارتباطی بین تولید کنندگان و ارگان ها هم این تشکل پرورش ماهی در قفس می باشد و این تشکل در زیر بخش‌های مختلفی شروع به فعالیت می‌کند.

آقای نیری به تعریف زنجیره پرداختند و به تشکیل یک زنجیره ساده برای زمان حال اشاره نمودند که باید هر چه سریع‌تر با توجه به امکانات موجود تشکیل گردد تا مشکلات رفع گردد و سپس به نقاط قوت تکمیل زنجیره ارزش اشاره کردند که اگر ما به زنجیره اعتبار ببخشیم قدرت زنجیره از فرد بیشتر خواهد بود و مشکلات جدی که این صنعت را تهدید می‌کنند، با تشکیل زنجیره خود به خود رفع خواهند شد و برای شروع کار یک دستور کار دو ماه داشته باشیم و سپس یک دستور کار بلند مدت یکساله برسیم.

آقای نوروزی فرمودندکه بعضی افراد به دلیل داشتن مشکلات متعددی قیمت تمام شده فروش ماهیان را پایین می آورند و این موضوع به ضرر زنجیره و افراد دیگر می باشد.آقای تخم‌پاش به عنوان راه حل به پیش خرید کردن محصولات تولیدی پرورش دهنده‌ها توسط دولت اشاره کردند که اگر دولت بتواند این محصولات را پیش‌خرید نماید فرد پرورش دهنده قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد که در دوره‌های بعدی با قدرت پیش رود.

آقای ایزدی به کشت قراردادی و خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سرتاسر دنیا اشاره نمودند، اما مشکلی که وجود دارد این است که در یک بازه زمانی خاص تولیدات صورت می گیرد و حجم بالایی از محصولات طی یک دوره وارد بازار می گردد و در دوره های دیگر بازار خالی است و اگر یک استقرار در عرضه وجود داشته باشد و هر ماه بخشی از تولیدات عرضه شود این مشکل نیز رفع خواهد شد و به بازار میگو اشاره کردند که با توجه به حجم بالای تولیدات هیچ گاه محصولات بدون خواهان نمی‌ماند این موضوع فقط با ایجاد یک ساز و کار و برنامه ریزی و سازمان دهی فروش میسر خواهد شد فقدان یک حلقه قوی برای فروش محصولات در درون زنجیره احساس می‌شود این زنجیره به عنوان راهکار می‌تواند با شرکت‌های بزرگ همکاری کنید.

آقای نیری به جنبه مثبت همکاری در درون زنجیر اشاره کردند که نسبت به روش سنتی یک امتیاز مثبت می‌باشد که نمی‌توان به کسی تحمیل کرد و خود افراد باید به صورت داوطلبانه عضو شوند که علاوه بر داشتن جنبه فرهنگی به یک راهکار برای رفع مقدار سود اعضا در یک زنجیره می‌باشد و چون افراد به صورت داوطلبانه عضو این زنجیره می شوند به یک درک و تفاهم نیز خواهند رسید.

آقای ایزدی برای رفع مشکل سود اعضای زنجیره و با توجه به تعریف زنجیره ارزش به مقدار ریسک پذیری و ارزش هر حلقه اشاره نمودند و اگر افراد با یکدیگر به این تفاهم رسیدند که هر حلقه با توجه به ریسک پذیری دارای ارزش متفاوتی می باشد این مشکل رفع می‌گردد و برای جلوگیری از متضرر شدن اعضا و درک بهتر سود‌های متفاوت یک سری مقررات باید در رابطه با این موضوع وضع گردد و برای وضع این مقررات باید یک سری حمایت‌ها مثل دادن اطلاعات و تجارب متفاوت دادن تسهیلات کم بهره و یارانه‌های صادرات و یارانه‌های تولید به اعضای این زنجیره در نظر گرفته شود. برای حل مشکل بازار فروش به کمک‌های اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اشاره کردند که می‌توان از افراد خبره در امر فروش و صادرات استفاده شود و از تجارب و کمک افراد با تجربه بهره برند. ایشان به این موضوع اشاره کردند که برای پرورش ماهی در قفس تمام حلقه ها مثل حلقه فرآوری ، تولید و حمل و نقل وجود دارد اما آن موضوع اصلی که تشکیل زنجیره و اتصال این حلقه ها به یکدیگر می باشد وجود ندارد.

آقای نیری به عنوان یک راهکار مهم و ایجاد انگیزه برای افراد عضو در زنجیره به شراکت اعضا اشاره کردند که در صورت داشتن شراکت رقابت دیگر وجود نخواهد داشت و برای تشکیل این زنجیره باید به آن امتیازهای داده شود.

آقای تخم پاش نیز به امتیاز جداگانه برای تشکلی که به دنبال تشکیل زنجیره می باشد اشاره نمود به عنوان مثال اعضا وابسته به تشکل باشند تا بتوانند از این امتیازات بهره ببرند تا تشکل بتواند از اعضا نیز حمایت بکند

 

آقای ایزدی بیان داشتند که به همراه تیم شیلات سفری به شهر بندرعباس و بازدید از دانشگاه پردیس داشته و در این سفر کاملا مشخص بود که مشکل نبود یک فرد واحد برای رسیدگی به مشکلات یک نقطه ضعف اساسی است. حتی اگر همه بخواهیم کمک کنیم مشخص نیست که با چه شخصی باید صحبت کنیم اگر زنجیره تشکیل شود استاندار و افراد دیگری که متولی حمایت از آن می‌باشند با یک شخص روبرو خواهند بود که در پیشبرد حل چالش ها کمک بسیار شایانی خواهد کرد. ایشان در ادامه فرمودند اگر فرد توانمدی وجود داشته باشد که بتواند به تنهایی یک هولدینگ ایجاد کند (تیپ آمریکایی و آسیایی) ما آن‌ها را نیز به رسمیت می‌شناسیم.

سردار احمدی در ابتدا سخنان خود با ذکر احادیثی از ائمه اطهار پیشنهاد دادند هر یک از عزیزان که یک شرکت هستند تشکیل یک هولدینگ دهند و طی برنامه‌ای مقدار حجم تولید را مشخص کنند و سپس هولدینگ را به یک سهامی عام تبدیل کرده و ما نیز آن‌ها را حمایت خواهیم کرد تا بورسی شوند.

پس از بحث و گفتگوی فراوان مقرر شد که:

  1. در جهت تشکیل زنجیره تأمین به جای استفاده از واژه تشکل از عبارت زنجیره استفاده گردد.
  2. کمیته پرورش ماهی در قفس اتحادیه پیشنهاد تشکیل یک یا چند زنجیره ساده و خلاصه در استان های ساحلی را ارائه دهد.
  3. در هر استانی که زنجیره تشکیل گردید، وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ و دستگاه‌های حمایتی با سازمان‌دهی بخش دولتی (سازمان شیلات) موظف به حمایت از زنجیره‌های استانی تشکیل شده می‌باشند.
  4. مرام نامه بین اعضای قفس‌ساز منعقد گردد.
  5. نیاز‌ها، توقعات و حمایت‌هایی که کمیته پرورش ماهی در قفس از سازمان شیلات در مسیر تشکیل زنجیره‌های استانی دارد به سازمان شیلات ارائه گردد.

جلسه با ذکر صلوات در ساعت 13:15 خاتمه یافت.