اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

شرکت Salmon Scotland تأمین مالی یک پروژه پیشگام بانک ژن را بر عهده می‌گیرد

شرکت Salmon Scotland تأمین مالی یک پروژه پیشگام بانک ژن را بر عهده می‌گیرد

25 ژوئن 2024
شرکت Salmon Scotland در جهت کمک به تلاش‌ها و حمایت از حفظ جمعیت ماهی سالمون وحشی در اسکاتلند، از میان چندین طرح‌ حفاظتی، بودجه قابل توجهی را به یک پروژه پیشگام بانک ژن اعطا کرده است.

نرخ بازماندگی ماهیان آزاد وحشی دریایی به 1 درصد کاهش یافته است

پروژه بی‌سابقه بانک ژن یکی از هفت پروژه بزرگ زیست محیطی بوده که در تلاش برای حمایت و حفظ جمعیت ماهی آزاد وحشی و قزل‌آلای دریایی است و توسط پرورش دهندگان ماهی سالمون اسکاتلند مورد حمایت قرار می‌گیرد.

امسال تقریباً 140000 پوند از طریق صندوق صید ماهیان سالمون وحشی شرکت  Salmon Scotland به سازمان‌ها اعطا شده است تا کاهش این گونه ها را در درازمدت بررسی کنند. این صندوق بخشی از تعهد 1.5 میلیون پوندی پرورش دهندگان ماهی سالمون اسکاتلند برای حمایت از حفاظت، بازسازی و مدیریت پایدار تعداد ماهیان وحشی است.

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که از طریق این طرح تأمین مالی می‌شود، پروژه Otter Ferry Seafish مستقر در شهر Tighnabruaich است که برای ایجاد بانک ژنی جمعیت ماهیان سالمون وحشی در معرض تهدید، برای همکاری با متخصصان شیلاتی این ماهیان وحشی شرکت Argyll 49.404 پوند کمک مالی اعطا کرده است. پروژه چهار ساله‌ی اولیه با مشارکت شرکت‌هایArgyll Fisheries Trust  و River Ruel Improvement Association در حال توسعه است. سازمان دهندگان امیدوارند این پروژه نه تنها به ذخایر چندین رودخانه منطقه ای کمک کند، بلکه به طرحی برای شبکه گسترده‌تری از بانک‌های ژن در سراسر کشور تبدیل شود.

Alastair Barge، مدیر عامل شرکت  Otter Ferry Seafish در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ” هدف ما از همکاری با Argyll Fisheries Trust  و River Ruel Improvement Association حفظ یکپارچگی ژنتیکی جمعیت ماهی سالمون رودخانه‌ای است که در عین حال فرصتی واقعی برای بهبودی سریع در آینده هم به آن می دهیم.”

جمعیت ماهی سالمون وحشی و ماهی قزل‌آلای دریایی در سراسر بریتانیا برای چندین دهه به ویژه به دلایل از بین رفتن زیستگاه، افزایش دمای رودخانه‌ها و دریاها، بیماری‌ها و انگل ها کاهش یافته است. نرخ بازماندگی این ماهی‌ها در دریا در حال حاضر بین 1 تا 5 درصد است که در مقایسه با نرخ بقای 25 درصد سه دهه پیش بسیار پایین است.

بیش از این 335.000 پوند قبلاً توسط بخش Scottish salmon  از سال 2021 سرمایه گذاری شده است، از جمله کمک مالی 35.000 پوندی برای نجات سد مهم Fincastle  در غرب هریس که به حفظ صیادی ماهی سالمون کمک می‌کرد. این صندوق توسط سرپرست شیلات Jon Gibb  که درFort William  مستقر است، هماهنگ می شود و از یک رابطه سازنده حمایتی بین بخش پرورش ماهی سالمون در مزرعه و گروه‌های صیادی است.

در میان سایر پروژه‌هایی که در سال جاری بودجه دریافت کردند، صندوق صیادی Galloway بیش از 22.000 پوند برای کاهش اسیدیته رودخانه Bladnoch  تخصیص داد، در حالی که Urras Oighreachd Charlabhaigh  6.305 پوند برای حمایت از نقشه برداری، تجزیه و تحلیل و بهبود بستر تخم ریزی در رودخانهCarloway  در جزیره Lewis اعتبارات دریافت کرد.

در سال 2023، ماهی سالمون وحشی اقیانوس اطلس در اسکاتلند به طور رسمی به عنوان یک گونه در معرض خطر طبقه بندی شد. Josh Gibb مجری هماهنگی صندوق شیلات، گفت: حمایت از انواع پروژه‌های نوآورانه که به حفظ و تقویت زیستگاه به خصوص برای گونه‌هایی که در مناطق خاصی با خطر انقراض روبرو هستند اقدامی فوق العاده است.