اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اخبار تجارت جهانی آبزیان : پوششی جامع در مورد تجارت بین المللی غذاهای دریایی بولتن ماهانه INFOFISH شماره 7-2024 هفدهم جولای ( 27 تیر 1403)

اخبار تجارت جهانی آبزیان : پوششی جامع در مورد تجارت بین المللی غذاهای دریایی بولتن ماهانه INFOFISH  شماره 7-2024 هفدهم جولای ( 27 تیر 1403)
  • جهان: تولید و تجارت جهانی آبزیان
  • چین/ایالات متحده: افزایش نرخ حمل و نقل
  • ژاپن: بازار های جایگزین در پی ادامه ممنوعیت واردات چین
  • چین/مالزی: فعالیت شرکت های چینی برای پروژه های شیلاتی در مالزی

ماهی منجمد:

  • در سه ماهه اول سال 2024، واردات جهانی گربه ماهی منجمد 5.7 درصد افزایش یافت. فیله منجمد علیرغم کاهش سهم بازار، بر بازار تسلط دارد. چین همچنان بزرگترین واردکننده از نظر مقدار است.

ماهی تون سرد شده و منجمد:

  • تقاضای مصرف کنندگان برای ماهی تون تازه در سراسر جهان به دلیل آن که هوا به شدت گرم است ضعیف شده است. روند واردات فیله منجمد همچنان مثبت است. تمام شدن فصل ماهیگیری (FAD) در غرب و اقیانوس آرام مرکزی، عرضه مواد خام را در دوره های جولای تا سپتامبر محدود می کند.

میگو

  • با احساس کمبود عرضه در کشورهای تولید کننده، قیمت میگو در تجارت بین المللی بهبود می یابد. تقاضا برای میگوی فرآوری شده در بازارهای اروپایی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. تقاضای مصرف کننده در آسیای جنوب شرقی در طول سال به نفع تولیدکنندگان منطقه ثابت می ماند زیرا واردات در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته و این به نفع تولیدکنندگان ( پرورش دهندگان میگو) در آسیا است.

کنسرو ماهی

  • تقاضای مصرف کنندگان برای کنسرو ماهی تون در مالزی افزایش یافت زیرا بازاریابان محلی طیف گسترده ای از محصولات با ارزش افزوده را به خانوارها ارائه می دهند.

.

 

آخرین اخبار

وضعیت جهانی :تولید و تجارت جهانی آبزیان

بر اساس آمار فائو، تولید جهانی (به استثنای گیاهان آبزی و سایر حیوانات) در سال 2022 به 185.4 میلیون تن رسیده است که 1.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می دهد. آبزی پروری با 94.4 میلیون تن، با 3.9 درصد افزایش، 51 درصد از کل تولید جهانی آبزیان را تشکیل می دهد. این اولین بار است که آبزی پروری از تولید صید پیشی گرفته است. چین بر تولید آبزی پروری تسلط داشته و پس از آن اندونزی، هند، ویتنام و بنگلادش قرار گرفته اند.

در سال 2023، صادرات جهانی آبزیان و غذاهای دریایی به ترتیب از نظر ارزش و مقدار 6 و 4 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافته است. چین با وجود کاهش 12.3 درصدی ارزش صادرات، همچنان بزرگترین صادرکننده است.

پنج تامین کننده برتر محصولات شیلاتی بازار جهانی عبارتند از: چین (+0.03%)، نروژ (-5.8%)، روسیه (+12.7%)، ویتنام (-7.8%) و اکوادور (+5.3%).

در همین حال، واردات جهانی آبزیان با 7.3 درصد کاهش ارزش و 5.7 درصد کاهش در وزن به ترتیب به 166.6 میلیارد دلار و 31.970 میلیون تن رسید و از هر دو منظر ارزش و مقدار نسبت به سال گذشته کاهش یافت . ایالات متحده آمریکا با وجود کاهش 10.8 درصدی ارزش واردات آبزیان همچنان بزرگترین واردکننده از نظر ارزش است، در حالی که چین از نظر مقدار در صدر قرار دارد.

پنج واردکننده عمده محصولات شیلاتی عبارتند از چین با افزایش 11.4٪، ایالات متحده (-8.7٪)، ژاپن (-4.8٪)، تایلند (-10.8٪) و اسپانیا (-6.3٪).

چین/آمریکا: افزایش نرخ حمل و نقل

پس از اعلام جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد تعرفه های جدید برای کالاهای چینی که قرار است از اول آگوست 2024 اعمال شود، صادرکنندگان چینی در ارسال محصولات خود قبل از این تاریخ عجله کرده اند. عجله به بندر موجب افزایش تقاضا برای کانتینر شده است که این امر باعث بالا رفتن نرخ و تاخیر در حمل و نقل شده است. به گفته یک تحلیلگر حمل و نقل کانتینری، قیمت کانتینر در ماه می و ژوئن 88 درصد افزایش خواهد یافت.

ژاپن : بازار های جایگزین با ادامه ممنوعیت واردات چین

صادرات آبزیان ژاپن در سال 2023 به دنبال ممنوعیت کامل واردات غذاهای دریایی از این کشور توسط چین در آگوست 2023 به میزان قابل توجهی کاهش یافت. صادرات غذاهای دریایی به چین نسبت به سال قبل 57 درصد کاهش یافته است. به ویژه صدف ژاپنی بیشترین آسیب را دیده است زیرا نیاز به جایگزینی بزرگترین بازار خود و یافتن مکان های جدید برای فراوری صدف برای صادرات را دارد. در پاسخ به این امر، ژاپن به طور تهاجمی صدف و سایر محصولات دریایی خود را در نمایشگاه‌های جهانی غذاهای دریایی تبلیغ می‌کند و کمپینی را در آمریکا در CNN راه‌اندازی کرد، در میان سایر موارد، یک رویداد مزه های خوراکی در برزیل برگزار کرد. به منظور حفظ بازار ایالات متحده، تأسیساتی که گواهی HACCP را دریافت کرده اند و مواردی که در سازمان غذا و داروی ایالات متحده در تایوان، تایلند و ویتنام ثبت شده اند، شناسایی شده اند. علاوه بر این، سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) در حال شناسایی مراکز فراوری در کشورهای دیگر است.

چین/مالزی : فعالیت شرکت های چینی برای پروژه های شیلاتی در مالزی

ایالت کداه (Kedah) مالزی قرارداد همکاری با شرکت های چینی برای ساخت منطقه اقتصادی دریایی و شیلات این ایالت را امضا کرده است. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط اداره اقیانوس و شیلات استان فوجیان که مسئول بخشی از ماموریت چین برای همکاری بیشتر با کشورهای در حال توسعه برای گسترش آبزی پروری و صید آزاد است، این پروژه شامل توسعه بندر و انبارداری زنجیره سرد و همچنین عملیات آبزی پروری با استفاده از دانش چینی خواهد بود.

قیمت های آبزیان

ماهی تون سرد شده و منجمد

وضعیت جهانی

تجارت ماهی تون ساشیمی و غیر کنسروی

تقاضای تابستانی برای ماهی تون ساشیمی و غیر ساشیمی در بیشتر بازارهای جهان کم است. این روند با هوای گرم غیرعادی در نیمکره شمالی مرتبط است که در آمریکای شمالی، بخش شمالی آمریکای جنوبی، اروپا، دو سوم شمالی آفریقا و بیشتر آسیا ادامه دارد.
در شرق دور آسیا، تقاضای کلی برای ماهی تون کامل تازه و منجمد، در طول ماه‌های تابستان در مقایسه با سال گذشته ضعیف بوده است، اما برای فیله‌ ماهی تون فوق منجمد ثابت باقی مانده است. این روند در بازارهای غربی تقریباً مشابه است، جایی که هوای گرم غیرمعمول فعالیت‌های خارج از خانه از جمله پیک‌نیک‌های خانوادگی و غذاخوری در فضای باز را محدود می‌کند و در نتیجه بر روند مصرف محصولات دریایی از جمله ماهی تون تأثیر می‌گذارد.

ژاپن

به طور کلی از مصرف ماهی تون خام در ژاپن در طول ماه های تابستان اجتناب می شود و در نتیجه تجارت در بازار ماهی تون تازه کاهش می یابد.

با پیش‌بینی مصرف کم در طول تابستان، واردات کلی ماهی تون تازه و منجمد در ژاپن ضعیف شد (-1.8٪ به میزان 84.432 تن) اما به میزان اندکی طی ژانویه تا می 2024. افزایش 20 درصدی فیله فوق منجمد به میزان 30.092 تن کاهش کلی آمار واردات ماهی تون تازه و منجمد را در این دوره جبران کرد.

تایلند

مواد اولیه برای کنسرو کردن و مصارف دیگر

تایلند 319.929 تن ماهی تون خام منجمد در طول ژانویه تا می 2024 وارد کرد که 8.5 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است. واردات ماهی تون منجمد پخته شده نیز با 20 درصد افزایش به 26.780 تن در این دوره افزایش یافت.
WCP ( غرب و مرکز اقیانوس آرام )
تعطیلی ماهیگیری سه ماهه FAD در غرب و اقیانوس آرام مرکزی از جولای برقرار است، که عرضه از این منطقه را تا سپتامبر محدود می کند. قیمت تحویل اسکیپ جک منجمد به تایلند از ژوئن (1450 تن) شروع به افزایش کرده است و ممکن است در طول دوره بسته شدن FAD بیشتر افزایش یابد.

میگوی منجمد

عرضه جهانی

تولید میگوی پرورشی در آسیا در ماه جولای وارد فاز دوم فصل در سال 2024 می شود. با این حال به جز چین، تولید کلی در آسیای جنوبی و جنوب شرقی به دلیل عدم بهبود قیمت‌های قبلی در محل مزرعه و صادرات در نیمه اول فصل پرورش، در مقایسه با سال گذشته بهبود چندانی نداشته است.
در چین، انتظار می‌رود که پرورش میگو از طریق گلخانه یا پرورش در محیط سرپوشیده که نزدیک به یک میلیون تن در سال 2023 برداشت کرد، ادامه یابد. این امر بر تقاضای میگوی وارداتی در این بازار تأثیر می گذارد.
ذخایر فراوان و پایدار میگوی وانامی از اکوادور با قیمت ارزان‌تر از محصولات آسیایی، پرورش دهندگان هند، ویتنام، اندونزی را مجبور کرد در فصل جاری آبزی پروری به پرورش میگوی ببر سیاه روی آورند. در گجرات، دومین منطقه بزرگ تولید میگوی پرورشی در هند، بیش از 90 درصد پرورش دهندگان در طول فصل آبزی پروری 2024 به تولید میگوی ببر سیاه روی آورده اند که بر عرضه کلی وانامی در کشور تأثیر می گذارد.

تجارت بین المللی

صادرات: به طور کلی، تجارت بین‌المللی میگو در سال 2024 در نیمه اول سال تحت تأثیر قیمت‌های ضعیف، تولید کمتر در آسیا و تقاضای ضعیف در بازارهای اصلی، متوقف شده است. صادرات از اکوادور، بزرگترین کشور تامین کننده طی پنج ماهه اول سال 2024، 22.3 درصد کاهش یافت و صادرات میگوی اندونزی (-12%) و آرژانتین (-15.7%) نیز کاهشی بود اما هند، ویتنام، چین و تایلند افزایش صادرات داشتند.

 


واردات: داده های تجاری ژانویه تا می 2024 به وضوح کاهش واردات جهانی میگو در سال جاری را در اکثر بازارهای برتر نشان می دهد. چین، بازار شماره یک ، رشد منفی واردات را در پنج ماهه نخست سال تجربه کرد. برای چین، سال 2024 با واردات قوی در ژانویه آغاز شد، اما این کشور وارد دوره رشد منفی دو رقمی شد که از فوریه تا آوریل ادامه داشت.مجموع واردات طی ژانویه تا می 2024 با افزایش تولید داخلی 52.000 (-11.6 درصد) کمتر از سال قبل بود.
طی پنج ماه اول سال 2024 واردات میگو در ایالات متحده آمریکا در همان سطح سال گذشته ثابت ماند. واردات از هند به عنوان بزرگترین تامین کننده نسبت به سال قبل افزایش یافت و4.800 تن بیشتر شد و به 110.000 تن رسید (+ 4.5%) . 74% از این واردات میگوی بدون پوست بود.
در اتحادیه اروپا، واردات میگو با کاهش 8.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 306.395 تن در طول ژانویه تا می 2024 رسید. واردات میگوی فرآوری شده با کاهش 17 درصدی به 54.562 تن رسید.

 

تقاضای مصرف کننده برای میگو در منطقه آسیا-اقیانوسیه در پنج ماهه ابتدایی سال 2024 ثابت بوده است که با افزایش تقاضا در طول سال نو قمری در فوریه و جشنواره بهار در آوریل تقویت می شود. جمع کل واردات طی پنج ماه اول سال در ژاپن، جمهوری کره، مالزی، سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا نسبت به مدت مشابه سال 2023 بیشتر بود. تقاضای پس از جشنواره در این بازارها به نفع پرورش دهندگان میگوی همین منطقه ثابت است.
در هند، قیمت‌های صادراتی به بازار اصلی ایالات متحده از ماه جولای در واکنش به کاهش عرضه وانامی پرورشی شروع به بهبود کرده است. در اواسط ژوئیه، معاملات صادراتی برای میگوی وانامی بدون پوست با قیمت 4.40، 3.70، 3.45 و 3.25 دلار آمریکا به ازای هر پوند برای سایزهای 20/16 تا 40/31 برای تحویل در لس آنجلس، ایالات متحده منعقد شد.
همانطور که قبلاً گزارش شد، اکثریت پرورش دهندگان میگو در ایالت گجرات هند امسال پرورش میگوی ببری سیاه را به میگوی وانامی ترجیح دادند. در ماه جولای، معاملات صادراتی میگوی ببری سیاه پرورشی با خریداران اروپایی (CFR فرانسه) با قیمت های زیر منعقد شده است:
الف) میگوی ببری سیاه با سر، بسته های 1 کیلوگرمی نیمه IQF با 8.45 دلار ، 7.45 دلار و 6.90 دلار آمریکا، به ازای هر کیلوگرم برای اندازه های 20/10، 30/20 و 40/30.
ب) اندازه های بزرگ، میگوی ببری سیاه بدون سر، بسته های 800 گرمی در هر کیلوگرم با 22.25 دلار ، 16.90 دلار ، 10.9/75.75 دلار و 8.50 دلار آمریکا برای اندازه های 6/4، 8/6، 12/8، 15/13 و 20/16.

چشم انداز

در آسیا، تولید وانامی پرورشی امسال کمتر بوده و میگوی ببری سیاه افزایش خواهد یافت. با این حال، هر گونه شکاف عرضه برای وانامی می تواند به راحتی توسط اکوادور، به ویژه در بازارهای موجود برطرف شود. افزایش قیمت میگو در تجارت بین‌المللی ممکن است پرورش دهندگان آسیایی را تشویق کند تا برای نیمه دوم سال به سمت پرورش بیشتر در استخرها بروند.
در چین، سیاست دولت برای تقویت گردشگری داخلی احتمالاً تقاضای محلی برای میگو را در این کشور ثابت نگه می‌دارد. توافق تجارت آزاد بین اکوادور و چین باعث می شود تا میگوهای بیشتری از اکوادور در مقایسه با سایر منابع وارد این بازار شوند.
روند مثبت تقاضا برای میگو در آسیای جنوب شرقی به جذب بیشتر میگو در بازارهای منطقه ادامه خواهد داد.
اکوادور میگوهای بیشتری را به بازارهای اروپا وارد بازار ایالات متحده خواهد کرد، به ویژه میگوهای بدون سر و پوست.


 

ماهی خشک شده، نمکسود، دودی / پودر ماهی و روغن ماهی

وضعیت جهانی

در سال 2023، واردات خیار دریایی خشک (فرآوری شده: پخته و خشک) که معمولاً به نام beche-de-mer یا trepang نامیده می شود، با 6.442 تن واردات 15.5 درصد کاهش داشت اما ارزش آن با 2.7 درصد رشد به 325 میلیون دلار آمریکا افزایش یافت. در یک سال گذشته هنگ کنگ با وجود کاهش 6.9 درصدی مقدار واردات، با 51.3 درصد سهم بازار، واردکننده اصلی خیار دریایی است. تامین کنندگان اصلی هنگ کنگ عبارتند از نیکاراگوئه با 67 درصد افزایش، سریلانکا (-0.30٪)، اندونزی (-47٪)، ماداگاسکار (+400٪)، مالزی (-48٪) و فیلیپین (-39٪). هنگ کنگ وارد کننده اصلی و همچنین صادر کننده مجدد خیار دریایی خشک به چین و آسیای جنوب شرقی است.

تجارت آبزیان مالزی

واردات بر اساس گروه محصولات اصلی

تجارت آبزیان مالزی

واردات بر اساس گروه محصولات اصلی

(HS 03.1604.1605)

2023202220212020
1000 دلارتن1000 دلارتن1000 دلارتن1000 دلارتنمحصولات
122180046549913249564957921112428465704922981389445HS 03

محصولات شیلات زنده، تازه، منجمد و خشک

9135639835112484419651140724010412317432914HS 1604

ماهی آماده/کنسرو شده

555814113963354362874229513384342535956HS 1605

آماده و نیمه آماده/ سخت پوستان و نرم تنان

1368737546473150079457404412687955191921080408428315مجموع

 

واردات ماهی و محصولات شیلات، بر اساس کشور مبدا

(1000دلار آمریکا)

202320222021202020192018کشور
288356347405317904251798243121230195چین
172988174635164454177770198206186709اندونزی
172988209016153932142937142033125102ویتنام
170988169522162941116827103481110608تایلند
11872413115663980505695097764886هند
136873715007941360468108040811570921060984مجموع (شامل سایر کشورها)

 

صادرات بر اساس گروه محصولات اصلی

(HS 03.1604.1605)

2023202220212020
1000 دلارتن1000 دلارتن1000 دلارتن1000 دلارتنمحصولات
646521187982660504203008680204265999619723250030HS 03

محصولات شیلات زنده، تازه، منجمد و خشک

16218041895162043401951569044083314345438448HS 1604

ماهی آماده/کنسرو شده

505537017500327087381996985310066237HS 1605

آماده و نیمه آماده/ سخت پوستان و نرم تنان

859254236894872579250290875307313817794183294715مجموع

 

صادرات ماهی و محصولات شیلاتی به بازارهای عمده

(1000 دلار آمریکا)

202320222021202020192018کشور مقصد
245351244074250272272423250587131994چین
160387177375169684135932141343134742سنگاپور
398763837057536551194418938976تایلند
411305455746697437736075469814استرالیا
55195150158565431036608552001جمهوری کره
859254872579875307794183894181759450مجموع (شامل سایر کشورها)