اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تولید کنونی ماهی تون ، بازار و چالش های نظارتی آتی تون ماهیان در اتحادیه اروپا

تولید کنونی ماهی تون ، بازار و چالش های نظارتی آتی تون ماهیان در اتحادیه اروپا

روبرتو آلونسو، دبیر کل ANFACO-CECOPESCA


تولید کنسرو ماهی تون در اتحادیه اروپا حدود 400.000 تن در سال است و مصرف سرانه سالانه حدود 1.3 کیلوگرم است. موضوع مهمی که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنسرو ماهی تون به این بازار مهم قابل توجه است، چشم‌انداز مقررات در حال تحولی است که طی چند سال آینده به اجرا گذاشته می‌شود و به قوانین سختگیرانه اضافه می‌کند. این مقاله برخی از تحولات آینده را برجسته می کند. همچنین از همه ذینفعان می‌خواهد تا تلاش‌ها را برای ارتقای مزایای سلامتی ماهی تون در مواجهه با چالش‌هایی مانند غذاهای با پایه گیاهی احیا کنند.

بخش غذاهای دریایی کنسرو شده در اسپانیا، کشور اصلی تولید کننده اتحادیه اروپا

تولید محصولات شیلاتی آماده و نگهداری شده در سال 2022 از 1.14 میلیون تن در اتحادیه اروپا فراتر رفت . از مجموع این عدد ، محصولات ماهی تون و بونیتو تقریباً 35٪ را تشکیل می دهند که به حدود 400.000 تن محصول آماده و نگهداری شده در سال می رسد. تولید کنسرو ماهی تون مصرف اصلی این مقدار واردات است.

تجارت و بازار کنسرو ماهی تون

جدول 1 روند تولید برای تولید کنسرو ماهی تون در اتحادیه اروپا را از سال 2019 تا 2023 نشان می دهد. حدود دو سوم از کل تولید مربوط به اسپانیا می شود که در سال 2023 به 222.628 تن رسید.

داده‌های سال 2023 روند صعودی 1.6 درصدی را در مقایسه با سال 2022 نشان می‌دهد که پس از کندی ناشی از همه‌گیری کووید-19 نشان‌دهنده بهبودی بازار است. انتظار می رود رشد در سال 2024 تثبیت شود.

جدول 1. تولید کنسرو ماهی تون در اتحادیه اروپا، 2019-2023، به تن

برای درک تکامل تولید کنسرو ماهی تون اروپایی، جریان صادرات و واردات و همچنین مصرف داخلی اتحادیه اروپا باید مورد مطالعه قرار گیرد.

در سال 2023، صادرات اتحادیه اروپا به 276.592 تن رسید که 7 درصد در مقایسه با سال 2019 بیشتر بود (جدول 2). از این میزان، 89 درصد تجارت صادرات در درون اتحادیه اروپا بود. بررسی داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که صادرات کنسرو ماهی تون از اتحادیه اروپا پس از همه‌گیری افزایش یافته است. خارج از اتحادیه اروپا، اولین مقصد صادراتی انگلستان است.

جدول 2. صادرات کنسرو ماهی تون از اتحادیه اروپا، 2019-2023، به تن

این امکان وجود دارد که پس از COVID-19، صنعت کنسرو اروپا به لطف قابلیت اطمینان و کیفیت محصولات خود، جایگاه خود را در بازار داخلی تقویت کرده باشد. این مشاهدات ارزش اقتصادی تولیدی را که به دلیل تورم بین المللی مشمول تعدیل بازار است، در نظر نمی گیرد.

در عین حال، مصرف داخلی کنسرو ماهی تون در اتحادیه اروپا تحت تأثیر تورم است (به غیر از سال 2020، زمانی که مصرف ظاهری آن در طول همه گیری از 660.000 تن فراتر رفت). بنابراین برای سال 2022 تخمین زده شد که 589 هزار و 175 تن توسط مصرف کنندگان خریداری شده است که نسبت به سال 2019 کاهش 8.7 درصدی را نشان می دهد. مصرف سرانه اروپا در سال حدود 1.3 کیلوگرم است، با پیش بینی منفی برای سال 2023 اما انتظار می رود در سال 2024 وضعیت بهبود یابد. از نظرکل مصرف، کشورهای اصلی شامل اسپانیا، ایتالیا و فرانسه هستند، در حالی که مالت با 3.4 کیلوگرم در هر نفر در سال بیشترین مصرف سرانه را دارد. به منظور جلب رضایت بازار کنسرو ماهی تون اتحادیه اروپا در سال 2023، این امر به بیش از یک میلیون ماهی تون کامل به عنوان ماده خام اولیه نیاز دارد.

تهیه محصول از ماهی منجمد یخ زدایی شده

یک بازار جدید مصرف کننده برای ماهی تون در اروپا در حال ظهور است که محصول برش خورده از ماهی منجمد یا یخ زدایی شده است.

این ماده خام باید از کشتی هایی باشد که بر اساس قانون شماره 853/2004 اتحادیه اروپا ماهی تون را در دمای تا 18- درجه سانتیگراد منجمد کرده اند.

حجم بازار این محصول 68.000 تن در سال تخمین زده می شود که دو سوم آن از طریق کانال هتل، رستوران و کترینگ ها (HORECA) و مابقی در سطح خرده فروشی به بازار عرضه می شود.این بخش جدید بازار تقریباً به 150.000 ماهی تون تن کامل در سال نیاز دارد.

برش های ماهی تون منجمد و یخ زدایی شده محبوبیت بیشتری پیدا می کنند

تغییرات در مصرف پس از کووید

با توجه به داده های قبلی، ارزش این را دارد که بپرسیم چه اتفاقی برای مصرف کننده اروپایی می افتد. نظرسنجی که توسط Mintel برای مصرف کنندگان اروپایی و بریتانیا در سال 2022 انجام شد، در مورد موانع اصلی مصرف ماهی سؤال شد. یافته اصلی این بود که “خیلی گران است”.

بگذارید یک فکر را به اشتراک بگذارم. واضح است که تمایل به پرداخت برای محصولات ماهی تون به این معنی است که مصرف کننده درک می کند که ارزش بیشتری نسبت به هزینه ای که برای آن پرداخت می کند دریافت می کند؛ و اگر تورم قیمت‌ها را بالا ببرد، استراتژی‌ها باید بر نوآوری با هدف بهبود بیشتر درک مصرف‌کننده از محصول تمرکز کنند. از بین تمام استراتژی های بازاریابی، ماهی تون یک حامی بزرگ دارد: سلامتی.ارتباط دقیق در مورد مزایای سلامتی خوردن ماهی تون می تواند به افزایش مصرف در اتحادیه اروپا کمک کند. بنابراین، صنعت جهانی باید تلاشی جمعی برای تقویت پیام‌ها در این راستا انجام دهد، برای مثال، اهمیت و فایده سلنیوم در تعامل آن در رژیم غذایی در مواجهه با قرار گرفتن در معرض جیوه موجود در ماهی تون. یا نیاز به مصرف اسیدهای چرب امگا 3.

فعال کردن بحث عمومی و برجسته کردن جنبه های مثبت خوردن ماهی تون برای سلامتی ضروری است زیرا رشد بازار حداقل در اتحادیه اروپا به آن بستگی دارد.

آخرین مطالعه رصدخانه بازار اروپا برای محصولات دریایی و آبزی پروری (EUMOFA) نشان می دهد که در سال 2022خانوارها در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و فرانسه بیش از دو سوم کل هزینه های خود را برای محصولات گوشتی مصرف کردند. به عبارت دیگر ماهی هایی مانند ماهی تون با استراتژی های تبلیغاتی هدفمند ظرفیت جذب بخشی از این هزینه را دارند به ویژه آن که بر جنبه های تجدیدپذیری و پایداری آن تأکید شود. از این نظر، استراتژی‌های برچسب‌گذاری زیست‌محیطی که در حال حاضر اجرا شده‌ و «دستورالعمل مطالبات سبز» اتحادیه اروپا به محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر روش های «سبز شویی» کمک می‌کند. پیام مثبت این است که اگر این کار را درست انجام دهیم، فرصت رشد وجود دارد.


صنعت ماهی تون باید راهبردهای ارتباطی و تبلیغاتی خود را احیا کند تا جایگاه خود را به عنوان یک غذای سالم حفظ کند و همچنین با ادعاهای تولیدات بر پایه محصولات گیاهی مقابله کند.

اما باید از طریق کمپین های تبلیغاتی گسترده اقدام کرد زیرا در غیر این صورت، ظهور محصولات جایگزین وگان

(رژیم های گیاهخواری) ، که به دنبال تقلید از کنسرو ماهی تون از طریق استفاده از برچسب‌ها و شعارهای تبلیغاتی مقایسه‌ای ناعادلانه مانند «بهتر»، «سالم‌تر» و «سازگار با محیط‌زیست» هستند، ممکن است بر ماهی تون و سایر ماهی‌ها تأثیر بگذارد. ANFACO-CECOPESCA به عنوان یک انجمن تجاری که قدمت آن به سال 1904 برمی گردد در حال تلاش برای دفاع از صنعت ماهی تون تحت ماده 36 مقررات اتحادیه اروپا 1169/2011 است.

تغییرات قانونی آتی در اروپا

در چند سال آینده قوانین جدیدی در اروپا اجرایی خواهد شد که زنجیره های عرضه و بازاریابی را اصلاح می کند و در نتیجه تأثیر زیادی بر صنعت ماهی تون خواهد گذاشت. ظرف سه سال آینده، ممنوعیت محصولات

ساخته شده با کار اجباری به وجود خواهد آمد، به این معنی که هر کشور عضو یا خود کمیسیون اروپا ظرفیت بررسی کل زنجیره تامین و اقدام مطابق با آن را خواهد داشت. همچنین در زمینه مقررات کنترل صید تجدید نظر شده و الزامات قابلیت ردیابی دیجیتال/الکترونیکی را تحت فصل 3 برای زنجیره ارزش ماهی تون یعنی منجمد، دودی یا نمکی، طی دو سال، به موازات اجرایی شدن CATCH IT، اعمال خواهد کرد.علاوه بر این برای محصولات فصل 16 مانند کنسرو ماهی تون، کمیسیون اروپا مطالعه ای را با هدف اعمال تغییرات قابلیت ردیابی دیجیتال تا سال 2029 انجام خواهد داد. بنابراین، کمیسیون اروپا در بروکسل هدف قاطع خود را برای اطمینان از انطباق در ایجاد زمینه بازی برابر در بازار اروپا و تسریع فرآیندهای تصمیم گیری داخلی مانند اعمال کارت زرد برای ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و غیرقانونی (IUU) و غیره نشان می دهد.

اما این همه چیز نیست: از نظر استانداردهای بهداشتی، تغییراتی برای محتوای بیسفنول-A (BPA) در بسته بندی فلزی در حال رخ دادن است. محدودیت‌های جدید MOAH (هیدروکربن‌های معطر روغن‌های معدنی) روی روغن‌های گیاهی مورد استفاده تأثیر می‌گذارد. یک مقررات جدید بسته بندی و ضایعات بسته بندی اروپایی، الزامات سخت گیرانه تری را برای پلاستیک های مورد استفاده به عنوان مواد بسته بندی اعمال می کند. در نهایت، بازنگری در مقررات اروپایی 853/2004 برای کشتی هایی که ماهی تن را در دمای 18- درجه سانتیگراد منجمد می کنند، از نظر الزامات اعتبار سنجی جدید در حال انجام است. نمودارهای دما و الزامات ردیابی اضافی همه این تغییرات را باید با هدف بهبود مستمر استانداردها و اقدامات بهتر انتظار داشت.

دوازدهم کنفرانس جهانی ماهی تون ANFACO

اگر تا اینجا پیش رفته اید به این دلیل است که به صنعت ماهی تون علاقه دارید و علاقه خاصی به بازار اروپا دارید و ممکن است علاقه مند به شرکت در دوازدهمین دوره کنفرانس جهانی ماهی تون باشید. کنفرانس در ویگو، اسپانیا، در 11 تا 12 سپتامبر 2025، که توسط ANFACO-CECOPESCA سازماندهی شد. این رویداد در سال 2024 با حضور 380 مدیر بازار برگزار شد.  صفحه پیش‌ثبت‌نام در https://tunaconference.anfaco.es باز است.

روبرتو سی. آلونسو باپتیستا د سوسا، دبیرکل ANFACO-CECOPESCA، یک سازمان خصوصی با 119 سال

تاریخچه و مرکز فناوری با بیش از 100 محقق و بیش از 255 شرکت از مجموعه صنایع دریایی اسپانیا را گرد هم می آورد.

او در کار حرفه ای خود نماینده ای برای دفافع از عناصر استراتژیک برای رقابت شرکت ها، تعامل با سازمان های مختلف نظیر  FDE، FAO، WTO  و نهادهای عمومی است. شرکت در شوراهای مشورتی اتحادیه اروپا(  LDAC، MAC، CCSUD )در ریاست انجمن صنعتی اروپا AIPCE-CEP، ESSA یا EUROTON و در ابتکارات مختلف نوآوری مانند پلتفرم فناوری برای ماهیگیری و آبزی پروری PTEPA یا Datalife HUB که اخیرا در گالیسیا ایجاد شده و همچنین همکاری در اجرا و انتشار R+D از سوابق اوست.

او دارای مدرک مهندسی صنایع و مدرک کارشناسی ارشد در نوآوری صنعتی از دانشگاه ویگو است. او همچنین برنامه LEAD را که توسط دانشگاه استنفورد در زمینه نوآوری شرکتی تدریس می شود، تکمیل کرده است.