اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صادرات میگوی اکوادور و وضعیت فعلی آن

صادرات میگوی اکوادور و وضعیت فعلی آن
2 October 2024

سه ماه ابتدایی سال با صادرات به مقدار کم و در حدود 200 میلیون پوند طی ماه های ژانویه، فوریه و مارس آغاز شد. سپس به دلیل زمان‌بندی ناهماهنگ کشت و ذخیره سازی مزارع پرورشی در دسامبر 2023 برداشت ها به روال قبل بازگشت.

این طبیعی است و معمولاً به دلیل تمایل به برداشت در ماه نوامبر برای صادرات در اوج تقاضا برای سال نو چینی و اجتناب از داشتن میگوهای بزرگ در مزارع در ماه دسامبر(به دلایل خطرات ایمنی، مشکلات عملیاتی و شرایط آب و هوایی) اتفاق می افتد.

کاهش برداشت حاصل از آن مزارع تأثیر روشنی بر صادرات اکوادور در ماه های آوریل، می و ژوئن بر جای گذاشت، جایی که صادرات به ترتیب 246، 275 و 237 میلیون پوند بود. بله، 275 میلیون پوند صادرات، ثبت یک رکورد برای اکوادور است، اما وقتی میانگین آن نسبت به ماه های دیگر سال را در نظر بگیریم واقعاً به این معنی نیست که سال خوبی را در تولید سپری می کنیم. در ماه ژوئیه، صادرات 215 میلیون پوند بود و این سال(ژوئیه 2023 تا 2024) را با کاهش صادرات یا رشد اندک 0 تا 5 درصدی در صادرات به پایان می رساند.

آنچه که بسیار ارزشمند است، تلاش‌های اکوادور برای تنوع بخشیدن و صادرات انواع محصولاتی است که برای سایر کشورها جذاب است. بررسی کشورهای واردکننده نشان می دهد که اکوادور به بیش از 65 کشور در سال 2024 میگو صادر کرده است که البته بزرگترین آنها چین است و ارتباط نامرئی ما با آنها به عنوان تامین کننده اصلی میگو از یک طرف و این که چین بازار اصلی برای ماست از طرف دیگر یک تلاش مشترک است.

اکوادور توانایی خود را در پوست کنی و افزودن مقداری ارزش به میگو نشان داده است تا آن را به یک گزینه عرضه پایدار برای خرده فروشان و تقاضای متغیر رستوران ها در سراسر جهان تبدیل کند. این تغییرات به دلیل سرمایه گذاری های کلان در تاسیسات فرآوری، توانمندی بیشتر آنها و افزودن خطوط تولید ایجاد شده است.

در واقع، این به ظرفیت انجماد کشور اضافه می‌کند و مشکل اینجاست: اگر ظرفیت انجماد افزایش یابد، اما تولید افزایش نیابد، فراوری ها باید در داخل برای مواد خام بجنگند تا نیازهای جدید و رو به افزایش شان را برآورده کنند. همه ما می دانیم که امسال سال رشد چندان قوی برای اکوادور نیست. در واقع، نرخ رشد در حال حاضر به زیر 3 درصد کاهش یافته است و به خوبی می تواند با یک عدد تک رقمی پایین ادامه یابد.

ما با انواع محصولاتی که قبلاً به مقدار زیاد تولید نمی‌کردیم وارد بازارهای جدیدی شده‌ایم و اکنون نه تنها قدرت رقابت داریم بلکه منبع مطمئنی برای واردکنندگان در سراسر جهان هستیم. تقاضاهای تجاری زیادی وجود داشت که متقاضی خرید میگو از اکوادور بودند اما به دلیل نوسان قیمت ها و ناهماهنگی زمانی تقاضا با فصل تولیدو بویژه زمانی که واردات چینی سر به فلک می کشید، این تصمیم برای مشتریان دشوار بود اما امروز فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای ایجاد و کشف بازارهای جدید و عرضه انواع محصولات جدید به وجود آمده است.

در بازار داخلی اکوادور به شدت بین کارخانه‌های فرآوری رقابت برای جمع آوری محصول وجود دارد. کارخانه‌هایی که سفارش‌هایی برای تأمین و ارسال طی مددت50 تا60 روز آینده دارند تا به موقع برای سال نو چینی به بازار برسانند. به دلیل کاهش بارندگی، کشور اکوادور با قطعی برق مواجه است که بسته به موقعیت مکانی بین 6 تا 9 ساعت در روز ادامه دارد. این مطمئناً بر هوادهی الکتریکی، عذاپاش ها و پمپ های آب در مزارع فشار وارد می کند، اما مهمتر از آن، به طور مستقیم بر ظرفیت انجماد در کارخانه های فرآوری تأثیر می گذارد.

هیچ راهی برای حدس زدن یا محاسبه این که چه زمانی این مشکل قطعی برق حل می شود یا تا چه مدتی طول می کشد وجود ندارد ؛ اما چیزی که قطعی است این است که پرورش دهندگان و فرآوری‌کنندگان بسیار سخت کار می‌کنند تا بر چالش‌هایی که امسال ایجاد شده غلبه کنند و به سازگاری ادامه خواهند داد و یاد خواهند گرفت که تا به تولیدکنندگان و مراقبان خوبی از این پروتئین ارزشمندکه همه ما آن را دوست داریم تبدیل شوند.