اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

آخرین یافته ها و داده های کلیدی تجارت ماهی و غذاهای دریایی در روسیه

آخرین یافته ها و داده های کلیدی تجارت ماهی و غذاهای دریایی در روسیه

Euromonitor[1] International    فوریه 2022


[1] یورومانیتور، یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی تحلیل بازار است. فعالیت‌های این شرکت، استخراج اطلاعات و تحقیقات بازار و ارائۀ گزارش‌های اطلاعاتی کسب‌وکار به صنعت است. این شرکت در سال ۱۹۷۲ تأسیس شد. وب‌سایت یورومانیتور، رسانۀ این شرکت است و درحال حاضر بیش از هزار تحلیلگر و مشاور در جهان با این شرکت همکاری می‌کنند.

 

ماهی و غذاهای دریایی در روسیه

یافته‌ها و داده‌های کلیدی

  • حجم کل فروش با 2 درصد افزایش در سال 2021 به 1.3 میلیون تن رسید.
  • سخت‌پوستان بهترین دسته در سال 2021 هستند که حجم کل فروش آن‌ها با 14 درصد رشد به 54000 تن رسیده است.
  • قرار است حجم کل فروش با CAGR[2] 1% در دوره پیش بینی شده به 1.4 میلیون تن افزایش یابد.

[2] نرخ رشد مرکب سالانه

تحولات سال 2021

بهبود حجم کل فروش در سال 2021 ؛ اگرچه ماهی و غذاهای دریایی برای جایگزینی با مواد مقرون به صرفه تر دیگر، از نظر اندازه بسیار کوچکتر هستند

در حالی که تقاضا برای ماهی و غذاهای دریایی از طرف بازار خرده‌فروشی روسیه در سال 2021 مثبت بود اما نرخ رشد آن در مقایسه با سال 2020 کند شد. با این حال، بهبود نسبی سرویس های ارائه خدمات غذایی و توسعه کانال‌های مصرف سازمانی بر حجم کل فروش تأثیر مثبت گذاشت. با وجود پویایی مثبت آبزیان و درک این محصول به عنوان محصول کلیدی، بسیاری از مصرف کنندگان محلی همچنان به انتخاب منابع ارزان‌تر پروتئینی مانند مرغ، گوشت خوک و حتی تخم‌مرغ در سال 2021 ادامه دادند، زیرا تصور می‌کنند که این قبیل منابع پروتئینی ارزش بیشتری در مقابل مبلغ پرداختی دارند.

همچنین برخی تصورات غلط در بین روس‌ها رایج است که فکر می کنند ماهی منجمد به اندازه غذاهای تازه یا سرد ارزش غذایی ندارد. علاوه بر این، این تصور در میان مصرف کنندگان محلی وجود دارد که ماهی هایی با گوشت قرمز مانند قزل‌آلا یا سالمون سالم تر هستند. با تداوم تأثیر همه‌گیری کووید 19و فشار بیشتر بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان و به دلیل میانگین قیمت واحد بالاتر در مقایسه با سایر انواع پروتئین و نیز این واقعیت که قیمت‌ها همچنان در سال 2021 افزایش می‌یابد ، لذا همه این عوامل منجر به کاهش بیشتر تقاضا برای مصرف خانگی شد. دیگر افرادی که ماهی را ترجیح می دهند، تمایل بیشتری به جستجو برای انواع ماهیان مقرون به صرفه مانند پولاک و هداک داشتند که این قبیل ماهیان در روسیه در دسترس می‌باشند. یکی دیگر از عواملی که بر تقاضای ماهی تازه تأثیر گذار است، روند راحتی طبخ و مزه بهتر است که منجر به صرفه جویی بیشتر در زمان پخت ماهی می شود، این عوامل رقابت جدی را در غذاهای دریایی با دسته از ماهیان آماده خوردن و فرآوری شده، آماده، سرد و منجمد به ویژه در میان مصرف کنندگان جوان ایجاد می‌کند.

افزایش تقاضا برای مناطق لوکس

علیرغم کاهش قدرت خرید در میان بسیاری از روس‌ها، تقاضا برای سخت پوستان، نرم تنان و سرپایان همچنان افزایش دارد و به نرخ رشد حجم خرده فروشی بالاتری در مقایسه با ماهی ادامه داد. با این حال، این رشد به دلیل پایین بودن مصرف سرانه آبزیان نسبت به دیگر محصولات و جایگاه لوکس آن در روسیه است. با این وجود، به طور کلی علاقه فزاینده‌ای به میگو و غذاهای دریایی در روسیه وجود دارد، زیرا این ها به عنوان محصولات درجه یکی تلقی می‌شوند که در مصرف کنندگان این حس را ایجاد می کند که از محصولات لوکس استفاده می‌کنند، به خصوص اگر بازگشت این محصولات به سیستم های خدمات غذایی با احتیاط انجام شود ، مصرف سرانه بالا‌تر هم می‌رود. تخفیف‌های ارائه‌شده توسط خرده‌فروشان موجب تقاضای بیشتر شد، اگرچه این تخفیف‌ها تأثیری بر میانگین افرایشی کلی قیمت‌ واحد در سال 2021 نداشت.

سهم محصولات وارداتی در سخت پوستان و نرم تنان و سرپایان در سال 2021 قابل توجه بود و در ادامه روند دوره بررسی، رشد بیشتری را ثبت کرد. با این حال، تولیدات داخلی روسیه نیز در حال افزایش و ورود به بازار جهانی است. یک انگیزه قوی برای توجه بیشتر به میگو، گواهینامه MSC (شورای نظارت دریایی  Marine Stewardship Council) برای میگوی شمالی در دریای بارنتس (انشعابی از اقیانوس منجمد شمالی) است که پس از گواهینامه قبلی مربوط به ماهی کاد، پولاک، خرچنگ و هداک به میگوی این منطقه نیز تعلق گرفته است. این موضوع احتمالاً تقاضا برای درج برچسب‌های سازگار با محیط زیست را از سوی مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست افزایش می‌دهد. علاوه بر این، یک تعاونی آبزی‌پروری با نام تجاری Ellas، که بزرگترین تولید کننده میگوی پا سفید روسیه (Litopenaeus vannamei) است، قصد دارد در کوتاه مدت صادرات خود را به اروپا و آسیا آغاز کند.

چشم انداز و فرصت‌ها

چشم انداز مثبت برای ماهی و غذاهای دریایی در همه کانال‌ها

چشم انداز کلی توسعه ماهی و غذاهای دریایی در روسیه طی دوره پیش‌بینی شده، مثبت است، با افزایش تقاضا برای هر سه کانال خدمات غذایی (پیش بینی می‌شود که پویاترین عملکرد‌ها)، مربوط به بخش نهاد‌ها و خرده فروشی‌ها باشد. انتظار می‌رود که سرمایه گذاری در تولیدات داخلی، پیشنهاد اصلی محرک رشد باشد و تلاش‌ها باید به تثبیت قیمت‌ها و افزایش کیفیت و دلیلی برای رقابت بیشتر منجر شوند. علاوه بر این، توسعه کانال های فروش، افزایش آگاهی و محبوبیت ماهی به عنوان یک  محصول سالم ، فرهنگ مصرف قوی را احتمالا گسترش خواهد داد. به عنوان مثال، در ابتدای سال 2021، یکی از بزرگترین توزیع کنندگان ماهی، شرکت روسی fish JSC شبکه خرده فروشی خود را با نام NAKHODKA  افتتاح کرد که عرضه کننده ماهی سرد، منجمد و غذاهای دریایی را در روسیه است. مراحل اولیه شامل، افتتاح 12 فروشگاه در مسکو به همراه توسعه یک سرویس آنلاین مارکت همراه با ارسال سفارشات با پیک بود، این برنامه در نهایت قصد دارد سایت تجارت الکترونیکی خود را برای ارائه خدمات و تحویل درب منزل یا سفارشات با یک کلیک را معرفی کند.

با توجه به تلاش‌های مستمر تولیدکنندگان، این صنعت قادر خواهد بود بر موانع عمده‌ای مانند قیمت‌های بالا، کیفیت پایین و تنوع کم غلبه کند و مصرف‌کنندگان محلی را تشویق کند تا ماهی را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانند. یک نقطه عطف برای تولید کنندگان می‌تواند جایگاه مستحکم‌تر ماهی به عنوان یک محصول پروتئینی در سبک زندگی سالم باشد. این امر به ویژه در شهرهای بزرگ و جایی که مصرف کنندگان مرفه شهری در حال جستجو برای سایر غذاهای سالم هستند، بسیار با اهمیت‌تر است.

با این وجود، گرایش مهم دیگر مربوط راحتی است. از آنجایی که مصرف کنندگان محلی سبک زندگی پرمشغله‌ای دارند، زمان کمتری را به تهیه و پخت مواد غذایی اختصاص می‌دهند. تولیدکنندگان مواد غذایی بسته بندی شده که سلامت و راحتی را با قیمتی جذاب مدنظر قرار می‌دهند، می توانند به رقابت بپردازند، این درحالیست که ماهی تازه، رقابت بیشتری را با محصولات فرآوری شده، مانند مخلوط ماهی منجمد با سبزیجات دارد.

سرمایه گذاری بیشتر در تولید داخلی

توسعه آبزی پروری روسیه هر ساله پویایی مثبتی را نشان می‌دهد. گسترش اقدامات حمایتی آبزی‌پروری به پرورش دهندگان ماهی در درجه اول از طریق وام‌های با نرخ ترجیحی به شرکت‌ها اجازه داده است تا منابع مالی مناسبی دریافت کنند، در حالی که توزیع مناسب سایت‌های پرورشی دسترسی به آب ها را باز گذاشته است. دولت در سه زمینه سرمایه گذاری می‌کند: پرورش ماهی قزل‌آلا و سالمون، پرورش ماهی در آب‌های فراساحلی و پرورش ماهیان خاویاری، که پرورش ماهی قزل آلا طی بررسی در پایان دوره بیشترین موفقیت را داشت.

در این راستا، دولت به ارائه اقدامات حمایتی برای تحریک و بهبود شرایط تولید از جمله بازنگری در نرخ مالیات بر ارزش افزوده ادامه می‌دهد. قانون جدید نرخ مالیات بر ارزش افزوده را برای فروش ماهی قزل‌آلای زنده یکسان می‌کند: این نرخ اکنون برای هر دو نوع ماهی پرورشی در دریا و آب شیرین 10 درصد خواهد بود، در حالی که قبلا برای ماهی قزل‌آلای دریایی 10 درصد و برای انواع آب شیرین 20 درصد بود. این راه حل همراه با قانون فدرال که از 1 ژانویه 2022 لازم الاجرا شده است حمایت قابل توجهی را برای پرورش دهندگان ماهی قزل‌آلا ارائه می‌دهد، همچنین برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری قابل توجه در تولید و فرآوری ماهی، با سرمایه گذاری پیش بینی شده به میزان 195 میلیون روبل وجود دارد.

خلاصه1- شرکت‌های فرآوری اصلی ماهی و غذاهای دریایی 2021

دسته بندی داده‌ها

جدول1- مقدار کل فروش ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2016-2021

جدول2- درصد رشد مقدار کل فروش ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2016-2021

جدول3- مقدار کل خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2016-2021

جدول4- درصد رشد مقدار خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2016-2021

جدول5- ارزش خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2016-2021

جدول6- درصد رشد ارزش خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2016-2021

جدول7- مقدار کل خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی بسته بندی شده و بدون بسته بندی طی سال‌های 2016-2021

جدول8- پیش بینی مقدار کل فروش ماهی و غذاهای دریایی بر اساس رده: حجم کل طی سال‌های 2021-2026

جدول9- پیش بینی درصد رشد فروش کل ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2021-2026

جدول10- پیش بینی مقدار کل فروش خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی بر اساس رده: طی سال‌های 2021-2026

جدول11- پیش‌بینی درصد رشد مقدار خرده‌فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2021-2026

جدول12- پیش بینی ارزش کل فروش خرده فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2021-2026

جدول13- پیش‌بینی درصد رشد ارزش خرده‌فروشی ماهی و غذاهای دریایی طی سال‌های 2021-2026