اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اخبار تجارت اینفوفیش، 3 آوریل 2023 عملکرد صادرات آبزیان سریلانکا، رفع ممنوعیت صادرات آرژانتین و هند به چین، تهدید جایگاه نروژ به عنوان دومین عرضه کننده آبزیان توسط اکوادور و آخرین اخبار و تحولات جهانی تجارت آبزیان

اخبار تجارت اینفوفیش، 3 آوریل 2023 عملکرد صادرات آبزیان سریلانکا، رفع ممنوعیت صادرات آرژانتین و هند به چین، تهدید جایگاه نروژ به عنوان دومین عرضه کننده آبزیان توسط اکوادور و آخرین اخبار و تحولات جهانی تجارت آبزیان

سریلانکا: عملکرد صادرات در فوریه 2023

مجموع صادرات این کشور در فوریه 2023 نسبت به ماه مشابه در سال 2022 با 8.1 درصد کاهش به یک میلیارد دلار کاهش یافته ، اما نسبت به سال 2021، 5.6 درصد افزایش داشته است. در خصوص آبزیان و محصولات مرتبط از نظر ارزش 5.24 درصد کاهش یافت و به 22.66 میلیون دلار رسید، اما از نظر مقدار با 6.47 درصد افزایش به 2130 تن رسید.در بین محصولات اصلی، ماهی منجمد (کامل) و سخت پوستان به ترتیب از نظر مقدار 2/4% ، 7/21% و از نظر ارزش 13 % ، 6/24 % کاهش یافتند، در حالی که نرم تنان ( 87.6 درصد مقداری و 96% ارزشی)  و ماهیان زینتی (2/23 % مقدار و 38٪ ارزش) رشد را ثبت کرد.

مجموع ماهی و محصولات شیلاتی صادراتی طی ژانویه تا فوریه 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022 از نظر مقدار به میزان 3.18 درصد کاهش داشته است. در میان بازارهای اصلی: چین 20.5 درصد افزایش یافت در حالی که ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و ایتالیا به ترتیب 4.7% ، 3.4% ، 17.9% و 4.3% کاهش داشتند. این کاهش به دلیل کاهش صادرات محصولات اصلی ماهی منجمد (کامل) و سخت پوستان به ترتیب 19 و 32 درصد بوده است. افزایش ثبت شده برای نرم تنان (90٪) و ماهیان زینتی (9.3٪) نیز کاهش را جبران نکرد.

آرژانتین: چین تعلیق واردات را برداشت

طبق گزارش وزارت کشاورزی، دام و شیلات آرژانتین، تعلیق 31 شرکت غذای دریایی برای موارد مرتبط با کووید-19 توسط دولت چین با تلاش مشترک با سرویس ملی بهداشت و کیفیت کشاورزی و کیفیت (SENASA) و وزارت خارجه آرژانتین لغو شد. تجارت در 14 فوریه 2023 آغاز شد، بنابراین آرژانتین اکنون ملزم به ارائه گزارش های دوهفته ای در مورد وضعیت موارد کووید که توسط اداره کل گمرک جمهوری خلق چین (GACC) وضع شده بود نمی باشد.

به گفته دولت، این دستاورد فرصت بزرگی برای تقویت وضعیت مالی کشور می باشد. در طول همه‌گیری، اقدامات اصلاحی اتخاذ شد و پروتوکل‌های امنیت زیستی دقیقی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به کووید 19 از طریق صادرات مواد غذایی به بازار بین‌المللی اعمال شد.

 

 

فیلیپین: عرضه ماهی به اندازه کافی برای هفته مقدس

برای هفته مقدس پیش رو، انتظار می رود که تقاضا برای محصولات آبزیان افزایش یابد زیرا اکثر فیلیپینی ها از خوردن گوشت قرمز خودداری می کنند. اداره ماهیگیری و منابع آبزی (BFAR) به مصرف کنندگان اطمینان داده است که با وجود برخی چالش های زنجیره تامین غذایی از جمله حادثه نشت نفت در اورینتال میندورو، ماهی کافی وجود خواهد داشت. به گفته این دفتر، این امر به بازگشایی مناطق ماهیگیری در کشور پس از تعطیلی دوره ای که امکان تکثیر گونه های ماهی را می داد، نسبت داده می شود. با این حال، با توجه به اینکه نشت نفت در نزدیکی شهر ناوجان هنوز مهار نشده است، تولید ماهی در اورینتال میندرو و استان های مجاور کمتر خواهد بود.

گزارش شده است که تولید ماهی کشور در سال 2022 با 2.16 درصد افزایش نسبت به سال 2021 به حدود 4.34 میلیون تن و 0.16 درصد بیشتر از هدف وزارت کشاورزی (4.33 میلیون تن) افزایش یافته است.

نروژ: صادرکننده جهانی غذاهای دریایی

به گفته تحلیلگر ارشد صنعت بین المللی Rabobank در آمار مجمع غذاهای دریایی اقیانوس اطلس شمالی که توسط Seafood Source گزارش شده است، نروژ اکنون به عنوان بزرگترین صادرکننده غذاهای دریایی جهان پس از بیش از یک دهه در جایگاه دوم بعد از چین قرار گرفته است. با این حال، در حالی که چین دیگر صادرکننده خالص غذاهای دریایی نیست، با این وجود از نظر مقدار، بزرگترین صادرکننده غذاهای دریایی در جهان باقی مانده است. این تحلیلگر گفت که ممکن است این موقعیت نروژ ، برای مدت طولانی ادامه نداشته باشد زیرا اکوادور در مسیر پیشی گرفتن از طریق ادامه رشد صنعت میگوی خود است.

اگرچه تجارت نروژ عمدتاً بر روی ماهی سالمون پرورشی متمرکز است و تجارت اکوادور بر اساس تولید میگوی آن است، اما این تحلیلگر گفت که شباهت های زیادی بین این دو وجود دارد، به ویژه اینکه اکوادور کشوری کوچک است با بازار داخلی بسیار کوچک و دارای بهترین آب و هوا برای گونه ای که تولید می کند می باشد.

 

ماهی زنده، تازه، سرد شده و غذاهای دریایی

نروژ

با اشاره به شاخص Nasdaq  سالمون ، قیمت هفتگی ماهی سالمون نروژی 0.28 دلار آمریکا افزایش یافته و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و قیمت‌ها را به بالاترین سطح تاریخ نزدیک می‌کند. متوسط قیمت سالمون نروژی (ماهی آزاد اقیانوس اطلس با سر) به 12.14 دلار آمریکا در هر کیلوگرم (نزدیک به قیمت بالای تاریخی) در هفته دهم سال 2023 از 7.69 دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم در مدت مشابه در سال 2022 رسید.

با این حال، قیمت بالا بر مقدار صادرات تاثیر گذاشت. طبق گزارش Fish Pool، در هفته یازدهم سال 2023، صادرات ماهی سالمون نروژی 1 درصد (115 تن) نسبت به هفته قبل و 20 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 کاهش یافته است.

قطر/هند

محدودیتی در واردات در نوامبر 2022 به قطر در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بیماری وبا ممکن است در برخی غذاهای دریایی از هند پیدا شده باشد، اعمال شد. اگرچه واردات آبزیان منجمد پس از مشورت اتحادیه و بخش تجاری سفارت هند در قطر با وزارت بهداشت عمومی قطر لغو شده است، اما محدودیت ها در مورد غذاهای دریایی سرد (3 تا 4 درجه سانتیگراد) حفظ شده است. به گفته سازمان توسعه صادرات محصولات دریایی هند (MPEDA)، با این حال، دولت قطر به هند اطمینان داده بود که این محدودیت موقتی و ناشی از کمبود امکانات آزمایشی است.



ماهی و فیله منجمد

ایالات متحده آمریکا

تورم باعث افزایش قیمت غذاهای دریایی و کاهش مصرف پس از رکوردکاهش فروش سوپرمارکتی در طول همه گیری شده است. مؤسسه”قدرت غذاهای دریایی 2023″ وابسته به انجمن صنایع غذایی (Food Industry Association FMI) گزارش داد که در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 به دنبال تورم، 3.8 درصد کاهش در فروش غذاهای دریایی به میزان 16.2 میلیارد دلار رسید که ناشی از افزایش قیمت غذاهای دریایی تازه و منجمد بود. به طور خاص برای غذاهای دریایی منجمد، فروش 2.8 % نسبت به سال قبل کاهش داشت و به  7.1 میلیارد دلار رسید.

با این حال، علی‌رغم افزایش قیمت‌ها در سال 2022، فروش غذاهای دریایی بیشتر از سال 2019 است، که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگانی که در طول همه‌گیری، غذای دریایی را در خانه مصرف می کردند، همچنان به خاطر سلامتی، استفاده از  غذاهای دریایی آماده استقبال می کنند. این نظرسنجی نشان داده است که 53 % مصرف کنندگان غذاهای دریایی خود را به خانه می برند و مصرف میکنند ، 13٪ آنها غذاهای دریایی را به طور کامل یا نیمه آماده از فروشگاه مواد غذایی می خرند، در حالی که 14٪ آنها از رستوران تهیه می کنند تا در خانه بخورند، و 20٪. هنگام صرف غذا در رستوران ها غذاهای دریایی سفاش می دهند.

برزیل

در سال 2022، صادرات محصولات شیلاتی 13 % ( 8492 هزار تن) کاهش یافت در حالی که در همین مدت از نظر ارزش 15 درصد افزایش یافت ( 23.8 میلیون دلار آمریکا). ماهی منجمد (کامل) همچنان بالاترین سهم در صادرات آبزیان برزیل را دارد و 58 درصد کل صادرات را از نظر وزن تشکیل می دهد. این 19% بیشتر از سال قبل است؛ همچنین از نظر ارزش هم 37% بیش از سال 2021 است (11.7 میلیون دلار). در همین حال، صادرات فیله ماهی منجمد به میزان 765 تن به ارزش 4.3 میلیون دلار پس از فیله ماهی تازه/سرد شده در جایگاه سوم قرار دارد. در میان گونه های اصلی صادراتی، سهم صادرات ماهی تیلاپیا با مقصد اصلی بازار آن به ایالات متحده، 98 درصد بود.


میگوی منجمد بازار ژاپن

دیدگاه کلی

انتظار می‌رود تقاضای فصلی برای غذاهای دریایی به طور کلی در این زمان از سال با برگزاری جشنواره‌های مختلف بهار افزایش یابد. با کاهش محدودیت‌های سفر، فعالیت‌های گردشگری افزایش یافته و همچنین انتظار می‌رود تقاضا و فروش بخش خدمات غذایی در این دوره بیشتر شود.

واردات

کل واردات میگوی منجمد خام برای ماه ژانویه 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به میزان 3.42 درصد کاهش یافته است. با این وجود مقدار واردات از هند (27.2٪) ، آرژانتین (3.5٪)، اکوادور (72.9٪)، روسیه (612.1٪) و گرینلند (16.8٪) افزایش یافته است . بخش اعظم کاهش ناشی از کاهش قابل توجه واردات از اندونزی (-16.0%)، ویتنام (-12.4%)، تایلند (-36.5%) و چین (-34.2%) بوده است. با این حال، این کشورها جزو ده صادرکننده برتر میگوی منجمد خام به ژاپن هستند.

تأمین

آسیا: با شروع فصل جدید مارس/آوریل، تحلیلگران تولیدات بالاتری در چین، هند، اندونزی و افزایش جزئی از ویتنام پیش‌بینی کرده اند که تولید آسیا را به بالای 4 میلیون تن خواهد رساند.

اکوادور: تأمین از اکوادور به دلیل هزینه پایین تولید، همچنان قوی است. با این حال، اثرات بلند مدت چشم انداز کلی اقتصاد جهانی با رکود و وضعیت تورم بالا احتمالاً بر پرورش دهندگان اکوادوری هم فشار می آورد تا عرضه را کاهش دهند زیرا حاشیه سود تحت تأثیر قرار می گیرد.

چین: انتظار می رود تغییر چین از یک صادرکننده خالص آبزیان به یک واردکننده خالص غذاهای دریایی، بر عرضه میگوی منجمد خام این کشور به مقاصد بازار، از جمله ژاپن، تأثیر بگذارد.

چشم انداز

با برگزاری جشن‌های مختلف جشنواره بهار و افزایش تعداد گردشگرانی که در این دوره وارد ژاپن می‌شوند، انتظار می‌رود مصرف میگو در آوریل/ می بهبود یابد. افزایش فروش در سراسر بخش های خرده فروشی و خدمات غذایی (هتل، رستوران و خدمات پذیرایی) پیش بینی می شود.

 

میگوی منجمد بازار ایالات متحده

به طور کل

علیرغم اینکه تقاضای میگو تحت تأثیر قیمت های بالا همچنان ضعیف در نظر گرفته می شود لیکن به نظر می رسد بازار با توجه به تقاضای روزهای آینده خوش بین کننده باشد. رستوران‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشان در کشور از میگو و ماهی‌های دیگر در منوی غذاهای دریایی خود استفاده می‌کنند.

واردات

واردات میگو در ژانویه 2023 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به 69005 تن (12 درصد) کاهش یافت. از نظر گروه های اصلی محصولات، همه دسته ها به ویژه پوست کنده خام منجمد 15 درصد کاهش یافته است. برای میگوی منجمد کامل (بدون پوست و با پوست)، کاهش برای تامین کنندگان اصلی آن هند (-20٪) و اندونزی (-14٪) ثبت شده ، در حالی که اکوادور 26٪ افزایش یافته است. اکوادور همچنان بزرگترین صادرکننده محصولات میگوی با پوست منجمد به آمریکا باقی ماند در حالی که هند برای بدون پوست منجمد (اگرچه عرضه 22 درصد کاهش یافته است) عرضه کننده اصلی است. برای محصولات میگوی پخته شده، تامین کننده اصلی اندونزی صادرات خود را به میزان قابل توجهی (43 درصد) کاهش داده است. در همین حال، هند همچنان بر دسته دیگر فرآورده های منجمد (خام و پخته) تسلط دارد زیرا صادرات آن به ایالات متحده 4.8٪ افزایش یافته است.

عرضه

هند، اکوادور و اندونزی همچنان در اولین ماه سال 2023 سه کشور برتر در میان تامین کنندگان میگو به ایالات متحده باقی مانده اند. هند در 9 سال گذشته در صدر جدول ژانویه بوده است اما امسال به دلیل کاهش صادرات 17 درصدی ژانویه در مقایسه با سال گذشته با اختلاف کل 5779 تن و در جایگاه دوم بعد از اکوادور قرار گرفت که عرضه آن به آمریکا 26 درصد رشد کرد. اندونزی در جایگاه سوم قرار دارد و از سوی دیگر کاهش عرضه 12 درصدی را ثبت کرده است. کشورهای دیگری که در بین 10 تامین کننده برتر قرار گرفتند عبارتند از ویتنام، تایلند، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا و بنگلادش.

هند: این کشور در سه سال گذشته به طرز چشمگیری توانسته است عرضه سایر فرآورده های میگوی منجمد (خام و پخته) را به ایالات متحده افزایش دهد. مجموع صادرات محصولات میگوی آن در سال 2022 نسبت به سال 2021، 38 درصد، نسبت به سال 2022 ، 42 درصد و نسبت به سال 2019، 136 درصد افزایش یافته است. به گفته مدیر عامل SA Exports که توسط Undercurrent News گزارش شده است، میگوی هندی با هدف توسعه بازار تولید می شود. با توجه به مقدار انبوه مواد خام که از اکوادور سرازیر می شود، هند همچنان در جایگاه ویژه ای دارد. او افزود که آنها تلاش می کنند بیشتر به سمت محصولات با ارزش افزوده بروند که اکوادور قادر به تولید آنها نیست.

چشم انداز

گفته می شود که تقاضای غذاهای دریایی در طول فصل روزه به طور قابل توجهی افزایش می یابد زیرا مسیحیان از خوردن گوشت خودداری می کنند، بنابراین همچنان انتظار می رود که مصرف میگو در هفته های آینده افزایش یابد.

 

اتحادیه اروپا و سایر بازارها

اکوادور/ اروپا مجموع صادرات میگو در ژانویه 2023 با 30.6 درصد افزایش به 95652 تن (از 73236 تن) در ماه مشابه سال گذشته رسید. به طور خاص، محصول اصلی(میگوهای آب گرم منجمد) 33 درصد افزایش یافت، در حالی که میگوی آب سرد منجمد و محصولات میگوی آماده کاهش داشت.

بازارهای اصلی اتحادیه اروپا برای میگوهای اکوادوری کشورهای اسپانیا، ایتالیا و فرانسه هستند که در میان این 3 مقصد اصلی بازار، اسپانیا و ایتالیا در ژانویه 2023 نسبت به سال 2022 به ترتیب 16 درصد و 18 درصد افزایش داشته اند، در حالی که فرانسه کاهش یافته است.

خرچنگ و لابستر منجمد

کنسرو ماهی تون، مکرل، ساردین

انگلستان : کل واردات سالانه ماهی تون کنسرو شده و فرآوری شده به میزان 3.9 % افزایش یافته است و این در حالی است که صادرات اکوادور به این کشور نسبت به مدت مشابه در سال 2021،  14.4 % (27899 تن)  کاهش داشت.  این افزایش، به دلیل مقدار واردات از موریس (36.8%)، غنا (37.0%)، اسپانیا (142.4%)، فیلیپین (39.6%)، پرو (107.0%)، مالدیو (30.8%)، پرتغال (30.3%) و ایتالیا (80.2٪) بوده است. در حالی که تامین کنندگان اصلی بریتانیا در اتحادیه اروپا به طور کلی در سال 2022 مقدار واردات خود را به ویژه از اسپانیا (10047 تن)، پرتغال (1371 تن) و ایتالیا (393 تن)، فرانسه (-37.2٪) و هلند (-99.9٪) افزایش داده اند، با این حال واردات به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اسپانیا تنها تامین کننده کنسرو و کنسرو ماهی تون در اتحادیه اروپا در بین ده کشور برتر بریتانیا است.


صادرات سالانه ماهی و محصولات شیلاتی کشور هند

صادرات بر اساس محصول (هزار تن)

HSکدمحصولات2019202020212022
301ماهی زنده14922914775
302ماهی تازه35400207742823224254
303ماهی منجمد234636196611202103334058
304فیله منجمد9956095032106900120641
305ماهی خشک شده و نمک سود14446135241289812908
306سخت پوستان645009536845687920645223
307نرم تنان196641138369158918169627
1604ماهی آماده/کنسرو شده15902165002042220945
1605سخت پوستان و نرم تنان آماده42722548726210176787
مجموع1284700107329312808341405469

صادرات بر اساس محصول (1000 دلار آمریکا)

HSکدمحصولات2019202020212022
301ماهی زنده1793176249094887
302ماهی تازه69004435784835042370
303ماهی منجمد513326404643397746588273
304فیله منجمد244985210455263869313223
305ماهی خشک شده و نمک سود74857756406854148438
306سخت پوستان4674256387358952467634900123
307نرم تنان717927530584692453855644
1604ماهی آماده/کنسرو شده45679517696348769221
1605سخت پوستان و نرم تنان آماده419324542758653664790971
 مجموع6761414573575774424267615096

صادرات بر اساس کشور (1000 دلار آمریکا)

کشور مبدا2019202020212022
آمریکا2515552234296132551872712161
چین137671589178510296791264485
ژاپن425340385729448471442975
ویتنام319471237499308177365621
مجموع6761413573575774424267615097