اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

بازگشت مجدد میگو‌ی ببری سیاه : افزایش 100 هزارتنی تولید جهانی مونودون طی سال های 2018 تا 2023

بازگشت مجدد میگو‌ی ببری سیاه : افزایش 100 هزارتنی تولید جهانی مونودون طی سال های 2018 تا 2023

3 آوریل 2024
میگوی ببری سیاه به ویژه در کشور‌هایی مثل هند و چین چیزی شبیه به دوران رنسانس را تجربه می‌کند، اما کارشناسانی همچون  Ida Skancke تحلیلگر Kontali و پرورش دهنده مطرح میگو در هند آقای دکترManoj Sharma  خاطرنشان می‌کنند که تولیدکنندگان با حذف میگوی وانامی حماقت بزرگی مرتکب خواهند شد.

میگوی ببری چیزی شبیه به دوران رنسانس را تجربه می‌کند

monodon که معمولاً به عنوان میگوی ببری سیاه شناخته می شود، پس از L. vannamei، دومین گونه پرورش یافته میگو در جهان است. پرورش مونودون در دهه 1980 در آسیا آغاز شد و به سرعت به گونه غالب میگوهای پرورشی تبدیل گردید. در ابتدا پرورش مونودون برای تأمین لارو مورد نیاز خود بیشتر به منابع وحشی متکی بود، اما افزایش شیوع بیماری در جمعیت‌های وحشی ب موجب تغییر در شیوه‌های کار در این صنعت شد. شروع اپیدمی سندرم لکه سفید (WSSV) در دهه 1990 باعث تغییر رویکرد به سمت میگوی وانامی عاری از پاتوژن (SPF)  در آسیا شد. این حرکت استراتژیک، همراه با ضدعفونی استخرها، بازده قابل توجهی را داشت و بسیاری از پرورش دهندگان را به گذار از مونودون وحشی به SPF  vannamei  سوق داد. در حالی که پرورش دهندگان وانامی در ابتدا بسیار موفق بودند، قربانی موفقیت خود شدند – زیرا این رشد و افزایش تولید منجر به عرضه بیش از حد و متعاقب آن کاهش قیمت در سال‌های اخیر شد.

این تغییرات در بازار در کنار پیشرفت‌های ژنتیکی، باعث علاقه مجدد به تولید مونودون شده است که موجب شده تولید این میگو از کمی بیش از 500.000 تن در سال 2018 به مقداری بیش از 600.000 تن در سال 2023 افزایش یابد.

چه اتفاقی در سال 2023 بر سر میگوی ببری سیاه آمد؟

با نگاهی به آمارهای سال 2023 مشخص می شود که آسیا همچنان برترین منطقه تولید کننده مونودون بود. قابل ذکر است که ویتنام، چین و اندونزی به عنوان سه تولیدکننده برتر در کنار تولید قابل توجه میانمار، بنگلادش و فیلیپین برجسته بودند.

تولید مونودون در مناطق کلیدی در چهار فصل 2023 منبع:  Kontali[1]

[1] Kontaliجامع ترین پایگاه داده اختصاصی غذاهای دریایی جهان.

با تغییراتی در کشورهای مختلف داده‌های فصلی نشان می‌دهد که تولید، معمولاً در سه ماهه دوم به اوج خود رسیده است. به عنوان مثال، ویتنام اوج تولید را در سه ماهه اول تجربه کرد، زیرا شرایط اقلیمی نسبتاً خشک در این زمان از سال، شرایط آبزی‌پروری پایدارتری را ایجاد می‌کند و پرورش دهندگان تلاش می‌کنند در اطراف جشن‌های Tet[2]  برداشت خود را انجام دهند، و تقاضای محلی در این دوره افزایش می‌یابد. در همین حال در پی افزایش بروز بیماری در وانامی که منجر به تغییر فصلی پرورش دهندگان به مونودون شد تولید مونودونون چین در سه ماهه سوم به اوج خود رسید.


[2] سال نو ویتنامی که به عنوان تعطیلات Tet  شناخته می شود، به عنوان مهم ترین جشن در ویتنام در میان سایر تعطیلات ویتنام است، جشنی سراسری که طلوع سال نو را در تقویم سنتی قمری نشان می دهد. تاریخ تعطیلات تت سالانه تغییر می کند، اما معمولاً بین اواسط ژانویه تا اواخر فوریه است.

علیرغم افزایش مداوم تولید، فروش جهانی مونودون افزایش کند‌تری را نشان داد و به 122.000 تن در سال 2023 رسید که بیش از حدود 100.000 تن تولید شده در سال 2019 است. این افزایش همزمان با بالا رفتن ظرفیت تولید هند و بازار داخلی نسبتاً کوچک مونودون بود، که تمرکز هند را بر توجه به بازارهای صادراتی سوق داد. در اصل، تجدید علاقه به پرورش مونودون، در کنار پویایی بازار در حال تحول و تغییر الگوهای صادرات، تصویری پویا از چشم انداز صنعت جهانی میگو را ترسیم می‌کند.

داده‌های پایگاه اطلاعاتی آبزیان Kontali نشان می‌دهد که فروش مونودون در سه ماهه دوم هر سال به اوج خود می رسد منبع:  Kontali

در هند، انتقال اولیه از مونودون به پرورش میگوی وانامی در اواخر دهه 1990 برای بسیاری از پرورش دهندگان بدون مشکل بود و به موفقیت چشمگیر کشور در گسترش حجم تولید وانامی کمک کرد. با این حال، در سراسر آسیا، از جمله در هند، موفقیت پرورش دهندگان وانامی دوره ای بوده است.

شروع همه‌گیری کووید-19 با افزایش شدید هزینه‌های خوراک، سوخت، برق و حمل‌ونقل همراه با کاهش قیمت‌ سر مزرعه، این چالش‌ها را تشدید کرد که به‌طور قابل ‌توجهی حاشیه سود پرورش دهندگان را کاهش داد. در هند، پرورش دهندگان خارج از Andhra Pradesh  با قیمت‌های بسیار بالایی برای نهاده‌های ضروری مانند لارو، خوراک و حمل‌ونقل مواجه شدند که بسیاری را بر آن داشت تا به فکر بازگشت به پرورش مونودون برای بازدهی بالاتر باشند.

نمایی از بازارها

به گفته دکتر Sharma، تلاش هند برای تقویت بازار داخلی میگو به دلیل آشنایی محدود مصرف کنندگان با چالش‌هایی مواجه است. اگر هند افزایش مصرف داخلی را تجربه کند، انتظار می رود که بازار به سمت وانامی سوق پیدا کند، این در حالی است که مونودون احتمالاً برای کسانی که توان خرید آن را دارند، یک محصول خاص باقی بماند.

در حالی که گزارش شده است بسیاری از پرورش دهندگان، مشتاق به جایگزینی وانامی با مونودون هستند، دکتر Sharma توصیه می‌کند که از جایگزینی عجولانه خودداری کنند.

به گفته دکتر Sharma، بازگشت به مونودون چالش‌های علمی و دانشی و همچنین مشکلات مرتبط با بازار را در پی خواهد داشت. در مورد دومی یعنی بازار، او بر نیاز جمعی پرورش دهندگان برای ترویج محصولاتشان فراتر از بازارهای سنتی صادراتی مانند ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا، با تمرکز ویژه بر بازارهای آسیایی، تأکید می‌کند.

پرورش دهندگان Vannamei معمولاً کمتر از 4 دلار در هر کیلو برای میگوی خود دریافت می‌کنند. منبع:  Kontali

با نگاهی به آینده، کارشناسان صنعت، تجدید حیات میگوی ببری سیاه را که با رشد بازار مولدین مونودون همراه است را پیش بینی می کنند. انتظار می‌رود این روند قیمت‌های پست لارو را کاهش دهد و ذخایر لارو را بهبود بخشد و پرورش دهندگان را تشویق کند که به پرورش مونودون بازگردند. در حالی که ممکن است سال 2024  این میگو شاهد رشد دو رقمی نباشد، اما کشورهایی مانند هند و چین آماده توسعه هستند. منبع دقیق این رشد – اینکه آیا پرورش دهندگان بیشتری از پرورش مونودون استقبال می‌کنند یا بهره‌وری را در میان تولیدکنندگان فعلی بهبود می‌بخشند – را باید دید.

 

ما انتظار داریم که قیمت پست لارو از ماه می به بعد شروع به کاهش کند، در حالی که انتظار می رود موجودی لارو نیز از نظر کمی و کیفی بهبود یابد. در نتیجه، دلایل قانع‌کننده‌ای برای بازگشت پرورش دهندگان به مونودون وجود خواهد داشت که به طور بالقوه منجر به جذب بیشتر آنان به پرورش مونودون برای دومین محصول سال می‌شود. با این حال، تولید کلی مونودون برای سال به نحوه مقایسه قیمت‌های مونودون و وانامی در نیمه اول سال بستگی دارد.

 

پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که اگرچه در سال 2024 افزایش دو رقمی وجود نخواهد داشت اما رشد ممکن است در کشورهایی مانند هند و چین رخ دهد. در عین حال پیش بینی می شودکشورهای تولیدکننده مهم دیگر سطوح مشابهی را حفظ کنند یا حتی کاهش جزئی را تجربه نمایند.