اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

بر اساس گزارش رابوبانک قیمت‌های پایین کنونی میگو می‌تواند به «یک وضعیت عادی جدید» تبدیل شود.

بر اساس گزارش رابوبانک قیمت‌های پایین کنونی میگو می‌تواند به «یک وضعیت عادی جدید» تبدیل شود.


بر اساس آخرین گزارش رابوبانک، تولید ماهی سالمون و پودر ماهی در سال 2024 در سراسر جهان به لطف افزایش قابل کنترل عرضه و قیمت های نسبتا پایین تر در هر دو بخش در سراسر جهان تثبیت می شود، اما این داستان برای میگوهای پرورشی بسیار متفاوت است. مازاد عرضه فراوان، قیمت های بسیار پایین و تقاضای ضعیف تر از حد انتظار چین عوارض خود را در سال جاری نشان داده است.

این گزارش که توسط گرجان نیکولیک، کارشناس ارشد جهانی غذای دریایی رابوبانک گردآوری شده  و “به روز رسانی جهانی آبزی پروری” را ارائه کرده ، بیان می کند که در سال 2023 پرورش دهندگان میگو با یکی از چالش برانگیزترین سال ها در بیش از یک دهه گذشته مواجه شدند. تقاضای ضعیف میگو در بازارهای غربی، همراه با عرضه زیاد از سوی اکوادور، سطوح قیمتی را ایجاد کرد که حتی کمتر از پایین‌ترین نقطه همه‌گیری کووید-19 بود، در حالی که هزینه‌ها به دلیل قیمت بالای خوراک افزایش داشته است.

این تأثیرات در سال جدید نیز ادامه یافته ، زیرا قیمت‌های پایین و تقاضای ضعیف، پیش‌بینی زمان ثبات بازار را دشوار می‌سازد. در واقع، این گزارش نشان می‌دهد که قیمت‌های پایین کنونی می‌تواند به «یک وضعیت عادی جدید» تبدیل شود.

به طور خاص، گزارش رابوبانک نشان داد که چین در سال 2023 با برداشته شدن قرنطینه های همه گیری، مقدار بی سابقه ای میگو وارد کرد، اما در حالی که تقاضای این کشور افزایش یافت ولی بهبود کلی کندتر از حد انتظار بود.

بسیاری از مقادیر اضافی میگوی وارد شده توسط چین ناشی از رشد تولید میگو در اکوادور است و صادرات این کشور آمریکای جنوبی رکوردهای جدیدی را ثبت کرد که شامل افزایش 14.1 درصدی نسبت به سال گذشته در سال منتهی به نوامبر 2023 است.

در این گزارش آمده است: «تکرار همان مقدار خرید میگو در چین در نیمه اول سال 2024 دشوار است» و افزود که افزایش عرضه داخلی می تواند تقاضای چین برای واردات را نیز کاهش دهد.

بر اساس آمار سالیانه منتهی به اکتبر 2023، واردات میگوی چین از نظر ارزش 6.9 درصد کاهش اما از نظر مقدار 21.4 درصد افزایش داشت. در همین حال، ارزش و مقدار واردات ایالات متحده به ترتیب 20 و 9 درصد در مدت مشابه کاهش یافت.