اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تسهیل گری دیگری از سازمان دامپزشکی در حوزه صادرات: حذف آزمایشات غیر ضرور

تسهیل گری دیگری از سازمان دامپزشکی در حوزه صادرات: حذف آزمایشات غیر ضرور

با توجه به عدم وحدت رویه برخی استان ها و تحمیل انجام غیر ضروری آزمایشات برای محموله های صادراتی آبزیان تازه و منجمد و با عنایت به آن که مطابق برنامه پایش ملی (NRP) بسیاری از آزمایشات در طول دوره پرورش انجام شده و نیاز به تکرار آن نیست، معاون محترم بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی طی نامه شماره 52516/45/400 مورخ 27/06/1400 و با اشاره به نامه های فعلی اعلام نمودند که:
1) برای ماهی تازه (حمل از مزرعه واحد فراوری) نیازی به هیچ گونه آزمایش نیست و فقط آزمایش رنگ های غیر مجاز مالاشیت گرین و متابولیت لوکومالاشیت الزامی است؛ و چنانچه به مقصد اروپا باشد (که فعلاً هیچ مجوزی برای صادرات ماهی به اروپا نداریم) کریستال ویوله و متابولیت آن آزمایش خواهد شد. بر این اساس با توجه به آن که تأکید شده که آزمایش مالاشیت فقط برای ماهی لازم است لذا شامل میگو نمی باشد.
2) به استناد نامه شماره 60046/45/99 مورخ 11/11/1399 برای ماهی و میگو منجمد که محصولات آماده مصرف نیستند (بیش از 99 % صادرات محصولات منجمد آبزیان) نیازی به آزمایش ویبریو و لیستریا نمی باشد؛ لیکن استثنائاً آزمایش لیستریا برای روسیه (به دلیل درخواست آن کشور) لازم است.
3) در مورد میگوی صادراتی به دلیل اجرای طرح NRP، هیچ نوع آزمایشی برای باقی مانده ها نیاز نمی باشد.
4) در مورد مالاشیت گرین در میگوی منجمد صادراتی بنا به درخواست کشورهای هدف صادرات عمل می گردد.
5) در خصوص کشورهایی غیر از اروپا، چین و روسیه، صرفاً الزامات کشور واردکننده ملاک عمل خواهد بود؛ لذا صادرکنندگان آزمایشاتی که مورد نیاز خریدارشان هست را کتباً به سازمان دامپزشکی اعلام خواهند نمود و همان آزمایشات انجام و در گواهی بهداشتی قید می گردد. بدین طریق ضوابط سختگیرانه سایر کشورها در مورد آنان اعمال نخواهد شد.
6) به استناد نامه 38137/45/400 مورخ 05/05/1400 دفتر قرنطینه آزمایش کپک و مخمر در مورد خاویار نیاز نخواهد بود.

لازم به ذکر است که به علت تعدد مکاتبات و بعضاً برداشت های متفاوت از متون ابلاغی، درخواست شده است که تمام موارد به صورت شفاف، یک بار دیگر اطلاع رسانی شود.