اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تولید و تجارت آبزیان در استان مازندران

تولید و تجارت آبزیان در استان مازندران

آشنایی با فعالیت های همکاران شیلاتی مان در استان مازندران

تولید آبزیان پرورشی استان مازندران در سال 1396 حدود 75 هزار تن بوده است. از این میزان 60 هزار تن ماهیان گرمابی و خاویاری، 14.5 هزار تن ماهی سردابی و مختصری نیز برداشت از منابع صورت گرفته است. همچنین حاصل فعالیتهای جامعه صیادی در این استحصال حدود 20 هزار تن صید از دریای خزر در سال 1396 بوده است که 16 هزار تن آن کیلکا و مابقی انواع ماهیان استخوانی نظیر ماهی سفید و کفال به ثبت رسیده است.

دو بندر امیر آباد و بابلسر بنادر اصلی صیادی استان محسوب می شوند و 44 شناور فعال و 52 تعاونی صید پره در استان مشغول فعالیت اند که عملیات صید توسط آنان انجام می شود. 10 واحد فعال و 2 واحد غیر فعال کنسرو ماهی در این استان وجود دارد و تعداد 15 واحد پودر ماهی، 4 واحد فعال و نیمه فعال فیله سازی و عمل آوری ماهی در استان مازندران به کار مشغول هستند و تعداد 2 کارخانه تولید غذای آبزیان نیز در این استان فعالیت دارند. همچنین 2.2 میلیون قطعه ماهی زینتی در این استان تولید می شود. تکثیر و پرورش بیش از 100 میلیون بچه ماهی از دیگر فعالیت های شیلاتی بخش خصوصی در این استان است.

صنعت پرورش ماهی خاویاری در استان مازندران از رونق خوبی برخوردار است و در حال حاضر 7 واحد بزرگ شامل 2 واحد در ساری، یک مزرعه در بابلسر و 4 واحد در غرب استان فعال شده اند و صادرات خاویار و حتی گوشت ماهی خاویاری به یکی از فعالیت های مهم تجارت آبزیان در استان مازندران تبدیل شده است و در سال گذشته حدود 50 تن گوشت به کشور روسیه صادر شده است. بزرگترین واحد پرورش ماهی خاویاری خاورمیانه در منطقه جویبار در استان مازندران واقع است.

در بخش تجارت، علاوه بر خاویار، صادرات ماهی کیلکای منجمد به کشور ترکمنستان و صادرات حدود 9 هزار تن ماهی کپور به کشور عراق از جمله حوزه های مهم فعالیت در این بخش است. همچنین صادرات ماهی قزل آلای منجمد هم به کشور امارات آغاز شده است و در مجموع قریب 10 هزار تن به ارزش حدود 40 میلیون دلار ارزش صادرات آبزیان استان مازندران بوده است که امید است این میزان به سرعت افزایش یابد.