اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تکذیب برگشت میگوی ایران از چین / عقده گشایی از صنعت میگو با کدامین اهداف؟

تکذیب برگشت میگوی ایران از چین / عقده گشایی از صنعت میگو با کدامین اهداف؟

روز گذشته یکی از سایت های خبری نه چندان مطرح در خبری جعلی و به نقل از یک فرد بی نام و نشان که او را تولیدکننده و صادرکننده آبزیان معرفی نموده مدعی شد  «شش کانتینر یخچالدار میگوی صادر شده به چین همگی به دلیل آلودگی ناشی از فاضلاب  بازگشت داده شده» است!

این خبر صد در صد دروغ، جعلی و غیرواقعی است و در صورت عدم اصلاح، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بر علیه انتشار دهنده آن اعلام جرم خواهد کرد.
در جعلی بودن این خبرهمین بس که بر اساس توافق قرنطینه ای میان سازمان دامپزشکی ایران و قرنطینه گمرک چین ، به علت بروز بیماری AHPND “از تولیدات سال جاری بوشهر حتی یک کانتینر میگو به چین صادر نشده” که بخواهد برگشت شده باشد!!

لازم به ذکر است که میگوی پرورشی استان بوشهر به 23 کشور دنیا و “از جمله۱۶۰۰ تن از محصول سال گذشته‌ که بیماری مذکور وجود نداشته” در ماه های اولیه سال جاری به چین و سایر صادر گردیده و به شدت مورد استقبال بزرگترین بازارهای جهانی میگو قرار دارد. جهت اطلاع هموطنان عزیزمان اعلام می دارد در همین مدت بیست کانتینر میگوی پرورشی استان بوشهر به اروپا که یکی از سختگیرانه ترین قوانین بهداشتی در زمینه سلامت آبزیان را دارد صادر شده و نه تنها این بیست کانتینر بلکه تمام محموله هایی که در طی 30 سال صادرات میگوی ایران به اروپا صادر شده تماما از سد نظارت های دقیق و عمیقا حساب شده نهادهای نظارتی عبور کرده و حتی یک مورد عودتی یا گواهی های مردود شده نداشته ایم. این بدان علت است که مطابق ضوابط بهداشتی تمام محموله های تولیدی آبزیان ایران و خصوصا میگوی پرورشی صادراتی بر اساس پروتوکول های سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) توسط سازمان دامپزشکی کشور کنترل و پس از انجام آزمایشات لازم گواهی صادرات اخذ می کند.

جالب است که نویسنده این متن سراسر اشتباه  در یک دیدگاه سطحی به نقل از یک فرد مثلا تولیدکننده و صادرکننده فرضی چنین القا کرده است که گویی میگوی بوشهرنه به چین و نه به هیچ بازار دیگری قابلیت صدور ندارد! این در حالی است که بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، روسیه هم اکنون بزرگترین بازار میگوی ایران است و جالب آن که از مجموع 17000 تن میگوی صادراتی ایران به روسیه در سال 1401 قریب 14000 تن آن مربوط به تولیدات استان بوشهر بوده است!

قرینه دیگر بر رد ادعای مطرح شده این است که مقام های نظارتی و بهداشتی قرنطینه ای این 23 کشور(اعم از چین، روسیه و اوراسیا ، ترکیه، اروپا، کشورهای همسایه و آسیای جنوب شرقی و…) برای کلیه محموله های وارداتی میگوی خود از ایران و استان بوشهر، پس از انجام آزمایشات لازم اقدام به ترخیص و واردات محصولات صادراتی ایران نموده اند و لذا اگر آلودگی های ادعایی فاضلاب شهری وجود می داشت چنین پدیده ای رخ نمی داد.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که در صورت بروز چنین مشکلاتی، مرجع قرنطینه ای کشور مقصد مراتب نقض موارد بهداشتی را به صورت رسمی به مقامات بهداشتی گواهی دهنده ی کشور صادرکننده منعکس می نمایند که بر اساس استعلام انجام شده از سازمان دامپزشکی کشور و همچنین سفارت کشورمان در پکن چنین موضوعی به سازمان دامپزشکی ایران اعلام نگردیده است.

اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران انتشار این گونه خبرهای بی پایه را موجب لطمه زدن به اعتبار و حیثیت تولیدکنندگان زحمتکش و کل فعالان صنعت میگوی کشور و خصوصا مرجع رسمی گواهی دهنده کشور که عضو برجسته و مورد تایید OIE است می داند. متاسفانه این خبر مجعول مورد بهره برداری بدخواهان کشور و رسانه های ضد ایرانی نظیر بی بی سی، رادیوفردا و من و تو و…. قرار گرفته و لازم است این رویه ناصواب اصلاح گردد و چنان چه اقدام لازم توسط مرجع خبری نشر دهنده صورت نپذیرد این اتحادیه برای خود حق برخورد قانونی را حفظ خواهد کرد.