اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش رابوبانک: نشانه های خوبی برای تولید جهانی آبزیان در پیش است

گزارش رابوبانک: نشانه های خوبی برای تولید جهانی آبزیان در پیش است


بر اساس گزارش اخیر رابوبانک، پاسخ‌های صنعت از نظرسنجی سالانه تولید غذاهای دریایی، که با مشارکت اتحادیه جهانی غذاهای دریایی انجام شد، چشم‌انداز خوش‌بینانه‌تری برای تولید در سال 2024 نسبت به سال 2023 نشان می‌دهد.

میگو: بازگشت به رشد در سال 2024

پیش بینی می شود تولید جهانی میگو در سال 2024 بهبود یابد، البته با نرخی کمتر از میانگین تاریخی ده ساله. نتایج نظرسنجی ، رشد سالانه تولید میگو را 4.8 درصد در سال 2024 پیش‌بینی می‌کند که پس از کاهش متوسط 0.4 درصدی در سال 2023، از اوج مقدار سال 2022 پیشی می‌گیرد.

در اکوادور، در حالی که ادامه رشد پیش‌بینی می‌شد اما انتظار می‌رود رشد تولید در سال 2024 کاهش یابد. انتظارات کاهش رشد ممکن است نتیجه عدم قطعیت مرتبط با ال نینو باشد، زیرا شرایط بالقوه قوی ال نینو خطراتی را به دلیل باران‌های شدید ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث افزایش سیل شود. ناول شارما، تحلیلگر غذای دریایی در رابوبانک، توضیح داد: احتمال خطرات و آسیب هایی به زیرساخت های مزارع پرورشی در اکوادور وجود دارد.

خوش‌بینی برای تولید میگوی آسیایی وجود دارد، پاسخ‌دهندگان نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2024، پس از اولین کاهش منطقه در یک دهه در سال 2023، بهبودی بالقوه 4 درصد در سال 2023 پیش‌بینی شود. شارما خاطرنشان کرد که بخش اعظمی از صنعت بدون ‌سود کار کرده است.

به همین ترتیب، تولید در هند و ویتنام در سال 2024 پس از انقباضات شدید در سال 2023 بهبود می یابد. اینکه هر دو منطقه به رشد تولید پیش بینی شده خود در سال 2024 دست یابند به تقاضا بستگی دارد.

بهبود شرایط بازار در ایالات متحده و اروپا و بهبود قیمت ها به اندازه کافی برای تشویق پرورش دهندگان برای افزایش ذخیره سازی دراستخرها کوثر است.

ماهیان پرورشی: گونه‌های اصلی ماهی های پرورشی در سال 2024 دوباره رشد خواهند کرد

به طور مشابه، خوش‌بینی برای گونه‌های اصلی پرورشی وجود دارد، به‌طوری‌که انتظار می‌رود ماهی سالمون، تیلاپیا، پانگاسیوس، ‌سی بریم و سی بس رشد کنند، اگرچه ال نینو خطرات منفی بالقوه‌ای برای برخی گونه‌ها و مناطق در بر دارد.

پس از دو سال متوالی رشد ضعیف تولید جهانی، تولید ماهی سالمون اقیانوس اطلس در سه ماهه سوم 2023 به نقطه عطف رسید. در صورتی که مسائل یا رویدادهای بیولوژیکی پیش بینی نشده ای بوجود نیاید، انتظار می رود تولید جهانی در سال های 2024 و 2025 به ترتیب 4.3 و 3.9 درصد رشد کند.

با این حال، به دلیل قوانین جدید و مسائل بیولوژیکی، احتمال عدم قطعیت در مورد رشد بالقوه مقدار تولید شیلی در چند سال آینده باقی مانده است. بعید است که مقدار تولید قبل از سال 2020 سطوح 2020 را تحت الشعاع قرار دهد. علاوه بر این، خطرات بالقوه نزولی در سال 2024 وجود دارد، زیرا دمای بالاتر به دلیل شرایط ال نینو ممکن است منجر به بروز بیشتر شکوفایی جلبکی و باعث افزایش مرگ و میر شود. با این حال، صنعت در حال حاضر نسبت به آخرین رویداد ال نینو برای مقابله با نقاط منفی احتمالی مجهزتر است.

پس از یک وقفه در سال 2020، تولید جهانی تیلاپیا به تدریج شروع به بهبود کرد و انتظار می رود در سال 2023 به میزان 5.3 درصد رشد کند و مقدار سال 2019 را تحت الشعاع قرار دهد. رشد قوی در آسیا، به ویژه در اندونزی پیش بینی می شود، اگرچه انتظار می رود چین جایگاه خود را به عنوان برترین تولید کننده ماهی تیلاپیا در کوتاه مدت حفظ کند. با این حال، اگر مصرف کنندگان به حمایت از گونه های ممتاز ادامه دهند، پرورش دهندگان می توانند گونه هایی را که تولید می کنند تغییر دهند و به طور بالقوه رشد تولید ماهی تیلاپیا را کاهش دهند.