اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

در سال 2022 چه انتظاراتی از صنعت آبزی پروری جهانی می رود؟

در سال 2022 چه انتظاراتی از صنعت آبزی پروری جهانی می رود؟
  • با بازگشایی رستوران ها و ادامه تقاضاهای بالا در کانال های خرده فروشی، صنعت آبزی پروری در آغاز سال 2022 شروعی قوی دارد ،به ویژه در گونه های پرورشی سالمون و میگو.
  • انتظار می رود سرمایه گذاری های مرتبط با توسعه پایدار در سال 2022 افزایش یابد، زیرا تولیدکنندگان و خرده فروشان اهداف بلندپروازانه ای را برای کاهش تولید کربن و اثرات مخرب زیست محیطی برای آبزی پروری در نظر گرفته اند.
  • به لحاظ دو عامل مهم رکورد زنی قیمت محصول نهایی و نیز افزایش هزینه های خوراک، حمل و نقل، نیروی کار و انرژی، بسیاری نگران چگونگی رشد تورم در سال 2022 هستند.

کنفرانس GOAL اتحاد جهانی غذاهای دریایی (GSA) یکی از بهترین رویدادها در تقویم صنعت غذاهای دریایی است. در طول این رویداد که امسال به صورت وبینار برگزار شد، نسبت به سال آینده خوش‌بینی زیادی مشاهده شد، زیرا گونه‌های اصلی غذاهای دریایی از تقاضای خوبی بهره مند هستند که احتمالاً تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.

در این یادداشت، پنج درس اصلی را که از GSA GOAL 2021 آموختیم، خلاصه می‌کنیم.

سال 2022 سال خوبی برای میگو خواهد بود

پس از یک بازگشت قوی در سال 2021، سال 2022 سال عالی دیگری برای تولیدکنندگان بزرگ میگو خواهد بود. داده های جدید ارائه شده به GSA نشان می دهد که رشد سال به سال به طور بالقوه بر اساس برآوردهای نظرسنجی GSA GOAL تا 8.9% رسیده (شکل 1 را ببینید) و می تواند به رشد بیش از 10٪ در سال 2021 دست یابد که مقدار تولید میگو را به بالاتر از سطح قبل از همه گیری می رساند.

شکل 1: بازگشت قوی در تولید میگو (وانامی و مونودون)؛ انتظار می رود این رشد در سال 2022 همچنان ادامه یابد.

 

توجه: بقیه آسیا و خاورمیانه شامل بنگلادش، میانمار، برونئی، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، عربستان سعودی و ایران است.  منبع: Rabobank، GSA GOAL Shrimp Survey 2021

در حالی که تعدادی از کشورها نرخ رشد قابل توجهی را گزارش کرده اند، رشد عرضه جهانی میگو توسط دو صادرکننده بزرگ یعنی اکوادور و هند، با رشد صادرات به ترتیب نزدیک به 20 و 30 درصد در سال 2021، همراه بوده است. انتظار می رود این افزایش تقاضا که ناشی از تغییر در الگوهای مصرف است در سال 2022 همچنان ادامه یابد و تولیدکنندگان میگو از رشد تقاضای خرده فروشی در اتحادیه اروپا و به ویژه ایالات متحده سود ببرند. بازار چین نیز در مسیر بهبود قرار دارد، اگرچه واردات هنوز اندکی کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است.

شتاب اکوادور برای رسیدن به میزان صادرات یک میلیون تن و تبدیل شدن به اولین صادرکننده میگو در جهان

اکوادور در حال ادامه دادن مسیر عملکرد چشمگیر خود از سال 2021 به سال 2022 است که دسترسی به این موفقیت با افزایش تراکم انبارها، بهبود تقاضای چین و تقاضای بی سابقه از ایالات متحده و اتحادیه اروپا امکان پذیر شده است. اکوادور سال 2021 فوق العاده ای را پشت سر گذاشت و با میزان تولید 940000 تن، افزایش 19 درصدی داشته است. اکوادور در سال 2021 رکورد 1 میلیون تنی را از دست داد، اما در سال 2022 به این نقطه عطف تاریخی دست خواهد یافت.

احتمال رشد تقاضای بالاتر از عرضه ماهی سالمون در سال 2022

انتظار میرود در مناطق اصلی تولید کننده ماهی سالمون در سال 2022، با افزایش میزان تولید و قیمت ها که قرار است در سطوح بالاتر از میانگین باقی بمانند، شاهد رشد و سودآوری باشیم (به شکل 2 نگاه کنید). سال 2021 سال خوبی برای صنعت جهانی ماهی سالمون اقیانوس اطلس بوده است که توسط نروژ تامین می شود و عرضه بی سابقه ای را در مقدار و ارزش ارائه می دهد. عملکرد عالی نروژ تا حدی ناشی از افزایش تقاضا برای ماهی سالمون اقیانوس اطلس بود که شرایط ضعیف بازار در سال 2020 را بهبود بخشید.

شکل 2: رشد تولید جهانی ماهی سالمون اقیانوس اطلس علیرغم همه گیری

منبع: Rabobank، GSA GOAL Shrimp Survey 2021

 

رشد و پویایی در عرضه، بازار ماهی سالمون را متعادل می کند

کشورهای نروژ و شیلی پویایی عرضه را در سال 2021 تجربه کردند. میزان عرضه در نروژ 10.2 درصد رشد کرد در حالی که در شیلی 14.1 درصد کاهش یافت. Ragnar Nystøyl، رئیس بخش تجزیه و تحلیل Kontali، در کنفرانس GSA GOAL اشاره کرد که رشد نروژ در سال 2021  در درجه اول به دلیل شرایط خوب زیستی،اتخاذ استراتژی تولید ماهی بزرگ و فروش بهتر خوراک بود.” در مقابل، کاهش عرضه شیلی در سال 2021 به کاهش بالقوه تقاضای خدمات غذایی در شروع همه‌گیری در اوایل سال 2020 نسبت داده شد. با این حال، این کاهش عرضه در حال پایان است و ما انتظار داریم که این یک نقطه عطف باشد. از آنجایی که انتظار می‌رود صنعت شیلی برای چند ماه در سال 2022 حدود 20 درصد رشد کند و دوباره کاهش یابد و به رشد سالانه 8 تا 9 درصدی برسد لذا پیش‌بینی رشد مورد انتظار برای نروژ، باید منجر به افزایش عرضه جهانی به میزان 5 درصد در سال 2022 شود. در بازار فعلی، این میزان کمتر از رشد تقاضا در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه باعث تعدیل قیمت‌ها خواهد شد.

تغییر رفتار مصرف کننده به سود غذاهای دریایی پرورشی است

محبوبیت تازه کشف شده غذاهای دریایی در کانال های خرده فروشی در اکثر کشورهای غربی، همراه با بازگشایی بخش خدمات غذایی، باعث افزایش تقاضای کل در سال 2022 خواهد شد. علاوه بر این، قیمت گوشت گاو و مرغ در سطح جهانی افزایش یافته است که منجر به تغییر ساختاری در تقاضا برای غذاهای دریایی شده است زیرا مصرف کنندگان شروع به جستجوی جایگزین ها و همچنین گزینه های سالم کردند (برای جزئیات بیشتر به چشم انداز پروتئین حیوانی رابوبانک 2022 مراجعه کنید). همانطور که دکتر جیمز اندرسون، پروفسور و مدیر موسسه سیستم های غذایی پایدار در دانشگاه فلوریدا، در کنفرانس GSA GOAL اشاره کرد، “افزایش نسبی قیمت میگو در مقایسه با گوشت گاو و طیور به آن اجازه می دهد تا سهم بازار را از بین سایر پروتئین ها از آن خود کند.”

آیا میزان مصرف غذاهای دریایی در خرده فروشی ها بیشتر است؟

تعدادی از سخنرانان کنفرانس GSA GOAL حمایت خود را از این ایده ابراز کردند که افزایش تقاضای خرده فروشی برای گونه های خاصی از غذاهای دریایی، به ویژه میگو و ماهی آزاد، همیشگی است. این امر توسط طیف وسیعی از عوامل هدایت می شود، مانند افزایش آشنایی مصرف کنندگان با پختن غذاهای دریایی درخانه، تقاضا برای جایگزین های غذایی سالم، و همچنین افزایش دسترسی به محصولات غذایی دریایی با صرفه جویی در زمان.

با این حال، برای اینکه رشد مصرف خرده‌فروشی با بازگشت خدمات غذایی و افزایش رقابت با سایر پروتئین‌ها در سال 2022 (زمانی که قیمت‌ها عادی می‌شود) ادامه یابد، نیاز به تلاش‌های بیشتری برای تولید محصولاتی که آسان و سریع آماده شوند و همچنین سالم و با قیمت رقابتی باشند می باشد.

تورم ماندگار است

به گفته دکتر جیمز اندرسون، “تورم بالاتر از آنچه در دهه گذشته دیده‌ایم است و ممکن است در سال 2022 بیشتر از پیش‌بینی‌ها باشد، زیرا افزایش هزینه‌های نیروی کار و حمل و نقل ادامه خواهد داشت.” فشارهای تورمی در سال 2022 بر روی تمام بازارهای پروتئین حیوانی وارد خواهد شد.

با افزایش هزینه ها، پاسخ دهندگان نظرسنجی GOAL، به عنوان اصلی ترین نگرانی خود، قیمت بازار و خطر بیماری که بالاترین رتبه را در سال های گذشته داشت، در اولویت رتبه بندی ذکرکردند (شکل 3 را ببینید). محرک های اصلی تورم در بخش غذاهای دریایی، افزایش تقاضا، هزینه های نیروی کار، انرژی، قیمت خوراک و وقفه در حمل و نقل است. از جنبه مثبت، سود زیاد در خرده فروشی غذاهای دریایی و بازگشایی راه های ارائه خدمات غذایی بر چالش های تورمی غلبه خواهد کرد. علاوه بر آن، در مقایسه با سایر پروتئین ها مانند گوشت گاو و مرغ، غذاهای دریایی میتوانند با افزایش قیمت نسبی سهم بازار خوبی را به خود اختصاص دهند.

آیا می توانیم شکاف عرضه را به طور دائمی پر کنیم؟

ارنی ماتیسن، مشاور ارشد خوشه اقیانوسی ایسلند، خاطرنشان کرد که تقاضای جهانی غذای دریایی تا سال 2030 به 260 میلیون تن خواهد رسید در حالی که تولید سال 2012 حدود 160 میلیون تن بود، که بر نیاز به آبزی پروری برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی تأکید می کند. برای بسیاری از کشورها، سال 2022 سالی خواهد بود که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را سیاست اصلی خود قرار می دهند. با توجه به اینکه COP26 در گلاسکو تقریباً با کنفرانس GSA GOAL مصادف شده است، تعهدات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای چیزی بیش از توجه به صنعت آبزی پروری است، این هدف یک سیاست اساسی برای بسیاری از شرکت های این صنعت خواهد بود.

فناوری ،کلید دستیابی به رشد پایدار است

رشد پایدار در این بخش با طیف وسیعی از فناوری‌های جدید، از جمله سیستم‌های آبزی پروری چرخشی (RAS)، پرورش دریایی، استفاده از مواد بازیافتی و مقوی برای خوراک، بهبود ژنتیک و طیف وسیعی از داده‌ها و راه‌حل‌های نرم‌افزاری جدید امکان‌پذیر است. خوراک بزرگترین نهاده در پرورش آبزیان است، بنابراین صنعت باید زنجیره تامین خوراک را از محصولات مرتبط با جنگل زدایی و صید بی رویه جدا کند و به طور فزاینده ای مواد خام بیشتری را که از محصولات جانبی و جریان های ضایعاتی منشاء می گیرد ترکیب کند که چرخه صنعت آبزی پروری را تا حد زیادی بهبود می بخشد. ویدار گاندرسن، مدیر پایداری جهانی BioMar، در کنفرانس GOAL اظهار داشت که شرکت او قصد دارد تا سال 2030 با استفاده از 50 درصد مواد بازیافتی در چرخه خوراک آبزیان به این هدف کمک کند. علاوه بر این، فناوری می تواند نقش کلیدی در کاهش اثرات کربن ایفا کند. حمل و نقل در سال 2022، در کنار خوراک، منبع کلیدی دیگر انتشار کربن در صنعت آبزی پروری است. راه حل اصلی شناسایی شده استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و کاهش حمل و نقل هوایی با سیستم های RAS یا حمل و نقل دریایی منجمد است.

RaboResearch Food & Agribusiness far.rabobank.com

رمان دیپ شارما

گورجان نیکولیک

تحلیلگر – غذاهای دریایی

novel.sharma@rabobank.com

+31 6 2196 1866

gorjan.nikolik@rabobank.com

+31 6 1243 2463

تحلیلگر ارشد – غذاهای دریایی​