اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش به اعضا: آخرین گزارش به اعضا در سال ۱۴۰۰ دیدار اعضای کمیته ماهی در قفس با رئیس محترم سازمان شیلات ایران

گزارش به اعضا: آخرین گزارش به اعضا در سال ۱۴۰۰ دیدار اعضای کمیته ماهی در قفس با رئیس محترم سازمان شیلات ایران

در پی برگزاری جلسه هم اندیشی 15 اسفند ماه جاری با حضور جمع کثیری از فعالان صنعت ماهی در قفس، جناب آقای مهندس حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران دبیرکل و اعضای اتحادیه را به گرمی به حضور پذیرفتند.
در این جلسه که از ساعت 9 تا 10:30 روز چهارشنبه 25 اسفند 1400 در محل سالن جلسات سازمان شیلات ایران تشکیل شد علاوه بر مهندس حسینی آقایان افراسیابی، شکوری، سیدی، ایزدی، شعاع حسینی و مکرمی و نیز سرکار خانم مهندس کریمی از سازمان شیلات و آقایان خدایی، شاهرخی، نیری، فرش فروش، سمامی و لطفی از اتحادیه حضور داشتند.
پس از خیر مقدم آقای مهندس افراسیابی و آقای مهندس حسینی ضمن تبریک ولادت امام زمان علیه السلام بر جنبه های پر اهمیت جایگاه صنعت قفس شامل توسعه دریامحور بودن، سازگاری آن با اقلیم و این که 19 % کل برنامه تولیدات شیلاتی را به خود اختصاص داده تاکید نمودند ایشان اظهار داشتند که موضوع قفس برای شیلات بسیار مهم است و به همین دلیل سه جلسه شورای راهبردی توسعه شیلات را به قفس اختصاص داده ایم.
سپس آقای دکتر خدایی ضمن تشکر از ایشان بابت فرصتی که علیرغم ترافیک سنگین کاری، در آخرین روز کاری سال این فرصت را به کمیته قفس اتحادیه اختصاص دادند به معرفی اهداف کمیته و اعضای آن پرداخته و اظهار نمودند که اتحادیه به عنوان یک شتاب دهنده در تلاش است تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خود را در اختیار فعالان صنعت قفس قرار دهد تا صدای این کسب و کار نوپا شنیده شود؛ لذا در حال حاضر در قالب یک کمیته از زیر مجموعه های اتحادیه کار را شروع کرده و ان شاءا… زمانی که تولید به حجم قابل قبولی رسید به شکل مستقل تری کار دنبال خواهد شد.


در ادامه آقای مهندس نیری عضو کمیته نکات مهمی را در خصوص نقش قفس سازان در این صنعت اظهار نمود. ایشان فرمودند که در حال حاضر دانش تولید قفس بسیار رشد کرده و دو شرکت دانش بنیان کاسپین ژیک و شریف دریا پویان و دو شرکت دیگر امکان ساخت 70 % تجهیزات قفس در کشور را دارد و با توجه به آن که زمزمه هایی برای واردات شنیده می شود از رئیس سازمان خواستند که در جهت حمایت از تولید داخل از این شرکت ها حمایت کنند. ایشان فرمودند که خود قفس در
سازه های یک مزرعه 15 % هزینه را دارد و 85 % مربوط به سایر هزینه هاست اما در مرحله بهره برداری این نسبت معکوس است و 85 % انرژی و هزینه به نگهداری قفس اختصاص دارد.
آقای دکتر فرش فروش عضو دیگر کمیته نیز در بیان مشکلات مزرعه داران اعلام کردند که در حال حاضر در مرحله آزمون و خطا قرار داریم و پرورش دهنده هنوز به بلوغ کافی نرسیده است و تا تولیدات به حجم انبوه نرسد هزینه های تحقق و توسعه سنگین است و لازم است از این نهال نوپا حمایت شود.
ایشان به این موضوع هم اشاره کردند برای مزارع کوچک صرفه اقتصادی و امکان خرید شناور برای انجام عملیات سنگین دریایی وجود ندارد و لذا باید این نوع خدمات توسط شرکت های خدمات دهنده انجام شود. ایشان از اتحادیه بابت این که بستر جمع شدن افراد دور هم را فراهم کرده و موجب شده تا یک هاب اطلاعاتی ایجاد شود و متقاضیان و بهره برداران جدید از این اطلاعات بهره مند شوند تشکر و قدردانی نمودند.
آقای شاهرخی نیز به سخنان آقای مهندس حسینی استناد کردند که “پرورش در قفس” خود به تنهایی یک صنعت است و مشتمل بر تامین بچه ماهی، غذا، پرورش، فراوری و صادرات است و هر یک از این زنجیره دچار مشکل شود بقیه حلقه ها هم متاثر می گردند. ایشان با ذکر این نکته که در سال های 96 و 97 حدود 10 میلیون قطعه بچه ماهی به مزارع تحویل شده لیکن در سال جاری تنها 3 میلیون قطعه ذخیره سازی شده، از عقبگرد این صنعت اظهار نگرانی کردند.
در ادامه آقایان ایزدی، شعاع حسینی، شکوری و سرکار خانم کریمی هم نکات مهمی با موضوعات زیر مطرح نمودند:

  • پرهیز از تفرقه و حرکت به سمت کار جمعی فراگیر
  • برنامه داشتن برای زنجیره ارزش و مدیریت منابع مالی و تسهیلات
  • توجه به مکانیزه کردن صنعت
  • استفاده از داده های پرورش و ایجاد بانک اطلاعای فنی و تکنیکی
  • تشکیل شرکت های خدمات دریایی و پشتیبانی
  • استفاده از تجارب سایر کشورها و نیز بهره گیری از جوامع محلی
  • فعال شدن ظرفیت های واگذار شده (در موضوع بچه ماهی تا 175 میلیون قطعه مجوز داده شده ولی به بهره برداری نرسیده است)
  • توجه جدی به بحث مهم بازار و نیز ارتباطات بین المللی در جهت انتقال دانش فنی
  • ضرورت جدا کردن بدنه مولد از غیر مولد؛ بدین معنا که شرکت ها و افرادی که در حال تلاش و تولید هستند بعضاً تحت تاثیر گفتمان آنانی که وزن کمتری در صنعت دارند ولی فریاد بلندتری هم می زنند قرار می گیرند.
  • اهمیت موضوع استاندارد سازی و کنترل و بازرسی قفس ها
  • ضرورت حمایت دولت از این صنعت نوپا و در نظر گرفتن مشوق ها برای توسعه آن

در پایان آقای مهندس حسینی مطالب بسیار مهمی را به شرح زیر اظهار نمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم ، خیلی ممنون جلسه بسیار خوبی بود من استفاده کردم تبریک میگوم به جناب آقای دکتر خدایی که یک تیم تخصصی شامل بخشهای مختلف صنعت را در تشکل بخش خودشان جمع کرده‌اند ؛ افراد باتجربه و متخصص و به نظر من این cpu دوم شیلات است با یک بحث مدیریت اجتماعی و نگاه شکلی از آن بر می آید. تیم کاملاً فنی بوده و خیلی ممنون ؛فرمایشات بسیار درستی اشاره شد .جناب آقای نیری به درستی اشاره کردند سهم یک بخش در یک صنعتی فقط رقم نمی باشد و اگر ما یک ساختمان بسازیم شاید فونداسیون آن نسبت به کل ساختمان از لحاظ قیمت و هزینه خیلی مهم نباشد ولی بسیار جهت استقرار و استحکام و پایداری کل سرمایه مهم است .الحمدلله و رب العالمین پیشرفت های خوبی هم در این زمینه انجام شده و این به این مفهوم می‌باشد که بالاخره صنعت از لحاظ مواد و تجهیزات و از لحاظ فعالیت و از لحاظ موضوعات مختلف شکل خوبی به خود گرفته است.


هر کاری در شروع آن مشکلاتی دارد و اعتقادات بنده نیز این است که کار اگر شروع نشود بهتر از این است تا بد شروع شود گاهی اوقات ما بعضی مشکلات این چنینی داریم که الحمدلله تبدیل به تجربه شده است . با توجه به توضیحات آقای نیری در خصوص لوله های پلی اتیلنی و پلیمرها ی وآسیب پذیری در مقابل نور خورشید و آبهای شور و استفاده از فناوری و تکنولوژی تولید پلیمر در این حوزه نکات ئمهمی هست که باید توجه شود. من خاطرم است در دانشگاه امیرکبیر در حوزه مقاوم سازی لوله ها در مقابل خورشید کارهایی شده که مقاومت آن را بسیار بالا برده اند. دومین بحثی که وجود دارد بحث استاندارد که به درستی اشاره نمودید دو بخش می باشد که بخش اول متریال سازه می باشد ؛ بالاخره بحث متریال بینهایت مهم است. یکسری لوله ها با گرید‌های ۸۰ و ۱۰۰ حد استاندارد خودش دارد و می‌توان از آنها استفاده نمود به لحاظ متریالی از تور گرفته تا لوله ولی به لحاظ استقرار سازه حداقل یک سری فاکتورهای وجود دارد میشود استفاده کرد باید استاندارد سازی شود.
د ومین پیشنهاد من در حوزه نظارتی می باشد که همانطور که خاطرتان هست وندورهای خاصی ما استفاده می‌کنیم در پلیمرها لوله های آب و لوله های گاز هرچیزی یک استانداردی دارد که خط آبی برای آب و خط زرد برای گاز استفاده می کنند من اعتقادم بر این است که علاوه بر لحاظ استاندارد رنگهای مخصوص استفاده اختصاصاً برای نظارت بر تدوین استاندارد استفاده بشود و هم یک رنگ استاندارد و یک مدل استاندارد برای سازه های ما انجام بشود و شرکتهایی که این مسیر را رد می کنند باید یک وندور و یا لیستی تشکیل بشود که این شرکت‌ها با این زمان می‌توانند در وندور تهیه قفس ها شرکت کنند و این یک مجموعه را می طلبد. همین توجهات در جای دیگر نیز اتفاق افتاده و باید آن را اختصاصاً در حوزه سازه های مرتبط با قفس در دستور کار قرار بدهیم.
جناب آقای فرش فروش موضوعات بسیار مهمی هم فرمودند قاعدتاً و صددرصد بحث هزینه های سربار مهم می باشد و در مدیریت مزرعه ما بسیار مشکل داریم .در کشورهای دیگر این نیست که پروسه صفر تا صد آن را اگر یک نفر توانایی انجام آن را داشته باشد و نمی شود هر کسی با هر تناژی از تولید صفر تا ۱۰۰ هزینه را خودش متقبل شود.
خدمات فروشی و خدمات دهی در هر صنعتی وجود دارد و ما هم باید به این سمت برویم . در عین حال ناراحت شدم از فرمایش جناب آقای شاهرخی با این موضوع که ما پسروی داریم در این صنعت و بسیار حیف است که ما تا اینجای موضوع رسیده‌ایم و کار کرده‌ایم ولی این مشکلات سبب می‌شود که تولید کننده جذب نشود و بچه ماهی خرید نکند.
ما همگی موضوعات را احصا کرده ایم ولی فقط داریم طرح موضوع می کنیم ، این کافی نیست و باید برویم به سمت حل موضوع باید برویم به دنبال پیشنهاد و راهکار. دیگر گفتن تنها فایده ندارد بالاخره همگی ما باید جمع شویم و همگی با هم کار را انجام دهیم همگی ما عضو یک تیم می باشیم هر کدام از ما که نباشیم راه پیشرفت این صنعت وجود ندارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و به درستی اشاره شد در هر صنعت دیپلماسی لازم است و توجه به بازار لازم است.
صنعت آبزیان از لحاظ دیپلماسی ضعیف میباشد سهم دیپلماسی ما در هیچ جای دنیا دیده نشده است ما خیلی جسته و گریخته این کار را انجام می‌دهیم .موضوع مهم تر این می باشد که ما موردی و یا در واقع به صورت روزمره گی دنبال کارها هستیم که این غلط است.یک بار به سمت تولید بچه ماهی می رویم یک جا به سمت تولید می رویم و یکجا به بازار میرویم در حالی که این ها به صورت کامل در یک برنامه جامع باید دیده شود. در واقع یک خط کش روشن و یک نقشه راه باید تدوین شود باید هر کس بداند کجای کار به آن مربوط می‌باشد و چه اتفاقی می افتد لذا چون موضوع بزرگ است اگر ما یک باره همه را بر روی میز بیاوریم درست نمی‌شود.
اگر یک بخش از صنعت کارش را به درستی انجام ندهد آسیب جدی به کل صنعت وارد میشود حالا یکی پرورش دهنده می باشد یکی تکثیر کننده و دیگری تامین کننده بچه ماهی است، یکی در بحث سازه است و یکی بحث بازار و باید همه مجموعه را یکجا بیاوریم و یک پشتیبانی اساسی انجام بشود. مشوق ها مالی انجام شده است ولی ما مدیریت نکرده‌ایم؛ الگوی آن وجود دارد اما ما نتوانستیم آن را به مقصد برسانیم. لذا این کار بر روی دست همگی ما مانده است باید پیوست‌های آن را به متخصصین آن بسپاریم و شیلات نمی تواند هم پیوست سیاسی باشد هم پیوست اجتماعی انجام بدهد و هم پیوست فرهنگی و هم پیوست تشکلها و بحث اجتماعیرا انجام بدهد. …. همانطور که اشاره شد اولین جایی که میگو در آن توسعه پیدا کرد می‌بینیم که ضمیمه آن به خاطر پدافندهای غیرعامل برای مرزبانی میگو را خرج کردیم که یکجا مرزبانی کنیم .
اما برای این صنعتی که هنوز راه نیفتاده است هنوز تمرین نکرده و کار بلد نبوده ما رفتیم و یک بحران در کنار آن ایجاد کرده‌ایم !باید در صنعت پرورش ماهی در قفس ابتدا آن گره هایی که راحت تر میتوان باز کرد را باز نمود در اولویت قرار داد. ابتدا باید در مراکزی که تمام قسمت های آن در سر جای خودشان وجود دارد گره های آنها را باز کنیم ؛ آن مشکلاتی که با فرمولهای راحت‌تر حل می‌شوند را حل کنیم سپس به سراغ مسائلی با فرمولهای سخت تر برویم….
خود اتکایی خوب است و در واقع بومی سازی خوب است و همین که در حوزه صنعت سازه خیلی خوب پیشرفتیم ولی اگر او را حمایت نکنیم و مشتری نداشته باشد او نیز برمیگردد میرود مثل بنیاد که رفت.همه دنبال سرمایه گذار و درآمد هستند و ما نتونستیم کنارش بایستیم . اشاره شد به مولد و یا غیر مولد؛ کسی که به نام اینها آمده و وام‌گرفته موجب بعضی آسیب‌ها شده. ما به عنوان متولی صرف اینکه زمین و وام را بدهیم و خداحافظ برویم پی کارمان و بعد برگردیم ببینیم نه زمین هست و نه پول خب این اشکال ما می‌باشد . یعنی نقشه مشخص نیست .
این خیلی بد است که ما یکدفعه به سوالاتی که در حین اجرا برسیم و بعد متوجه شویم هنوز باید برویم مطالعه کنیم . سرمایه گذار آمده میخواهد تولید کند اما الان تقدم و تاخر آن محکم کاری انجام نشده است.
بالاخره این اتفاق افتاده و تجربه ای داریم و می خواهیم صنعت دیگری در حوزه آبزی پروری را توسعه بدهیم که از جهت ظرفیت های اقلیمی و از جهت امنیت کشور و تامین امنیت غذایی و اقتصاد و از هر منظری قابل دفاع است.
من تشکر میکنم که روز آخر سال که مطمئنا برنامه هایی دارید اما در این جلسه حضور یافتید و برای ما بسیار اهمیت دارد. اکثر حوزه های این کمیته را دیدم که پوشش داده اید و این نشانه یک تشکل پیشرو است .بخش خصوصی و دولتی و شیلات و …. نداریم همه ما متولی راه اندازی صنعت شیلات و اختصاصا صنعت پرورش ماهی در قفس هستیم و همه باید این را کار خودمان بدانیم .
در صنعت قفس باید داشبورد مدیریتی در بخش های مختلف از جمع آوری دیتا و رسیدن به مدیریت مزرعه را باید در دستور کار قرار بدهیم. ما اگر در صنعتی تخصصی فقط به عنوان سرمایه گذار فقط پول را ببینیم مطمئنا طلای ان را تبدیل به برنز خواهیم کرد!افراد متعدد که در حوزه های مختلف موفق شده اند همه چیز را بصورت کامل دیده اند.
این که با چه تکنولوژی و استراتژی ما به افزایش بهره وری برسیم مهم است و به نظر من غافل میشویم از مدیریت مزرعه و مدیریت زمان؛مدیریت هزینه و درآمد بسیار مهم است و ما خیلی جاها جای سرمایه گذاری و هزینه را اشتباه میکنیم .
در مورد بازیابی و فرآوری و تبلیغات و این مسائل چه کار کرده ایم؟ اینها موضوعات بسیار مهمی هستند که نیروی محرک خواهد بود و باعث باز شدن دریچه بازار میشود.خاطرم هست در ۴ یا ۵ سال پیش پرورش دهنده ماهی در قفس به دنبال لابی گری برای خرید تضمینی ماهیش بود !خب این اول بسم الله است و ما عملا به بن بست رسیده ایم و این یک الگو است که هر کسی که بخواهد برود شروع کند این فرد گرفتار را میبیند و شاید به لحاظ فنی کمک کند اما به لحاظ اقتصادی میترساند. این الگویی نیست که به ما کمک کند لذا باید به او کمک کنیم و او را راه بندازیم و وضعیتش که تثبیت شد آن گاه این فرد میشود مشوق ما و به صورت درست همه را جذب میکند ولی الان دارد دفع میکند و البته حق هم دارد چون در کنارش همه اجزا را نداریم چرا که ما دچار یک دفرمگی هستیم.
به هر حال من خوش بین هستم با توجه به صحبت هایی که شنیدیم دوستان ما و متقاضیانی که کار زیادی کرده اند در این حوزه و تجارب خوبی که الحمد لله وجود دارد. یک حسنی که در شیلات هست این است که هر اتفاقی افتاده معاصر هست و لازم نیست برویم و مطالعه کنیم و وقت بگذاریم.
آن بانک اطلاعاتی که اشاره شد و این تبادل اطلاعات که در واقع تبادل تجارب است موضوعات مهمی است که باید اتفاق بیفتد و پیشنهاد آخرم به جناب دکتر خدایی برای بالا بردن این نگاه تشکل محور است که یک همایش هایی داشتیم.همایش هایی موضوع محور برگزار کنید و ما همه جوره در خدمت شماهستیم حتی وجوه مختلف صنعت را میتوانیم بیاوریم پای کار و کمیسیون های تخصصی با همراهی شما ایجاد کنیم.
حداقل سالانه در موضوعات مختلف یک جلسه خاص داشته باشید و دبیر خانه ای که کارها را پیگیری کند و موضوعات را به صورت عملیاتی پیش ببریم .
انشالله سال خوبی داشته باشید