اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

سازمان ملل خواستار گسترش جهانی آبزی پروری است

سازمان ملل خواستار گسترش جهانی آبزی پروری است

آبزی پروری در دهه های اخیر شاهد پیشرفت عظیمی بوده است و قرار است مقدار تقاضای رو به رشد برای غذای آبزیان را تامین کند.” – سازمان ملل متحد فائو

نویسنده: فابین داوسون

در حالی که کانادا با یک بحث تفرقه‌انگیز بر سر آینده پرورش ماهی سالمون در اقیانوس‌های خود دست و پنجه نرم می‌کند، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از کشورها می‌خواهد آبزی پروری را برای توسعه پایدار غذا تقویت کنند. به گفته فائو، آبزی پروری که خود را به عنوان یک بخش عمده تولید غذا و اقتصاد تثبیت کرده است، اکنون نیاز به ادغام فعالانه دیدگاه های مسئولیت اجتماعی و رفاه انسانی در همه مقیاس ها، از جمله کارگران و جوامع به طور کلی دارد.

شین هوا یوان، معاون آبزی پروری فائو، گفت: با توجه به اینکه آبزی پروری در حال حاضر حدود 50 درصد منابع غذایی دریایی را تامین می کند و با توجه به پتانسیل آن برای کمک به بسیاری از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، همه ما باید بر روی چگونگی پیشبرد آن به روشی پایدار تمرکز کنیم.   وی افزود: ماهی و سایر محصولات آبزی می‌توانند نقش مهمی در برآوردن نیازهای غذایی همه مردم داشته باشند و به بهبود انعطاف‌پذیری سیستم غذایی جهانی کمک کرده و در عین حال نیازهای امنیت غذایی فقیرترین اقشار را تامین کنند.

“آبزی پروری در دهه های اخیر شاهد پیشرفت عظیمی بوده است و قرار است اکثریت تقاضای رو به رشد برای غذای آبزیان را تولید کند.”

آژانس سازمان ملل متحد معتقد است که این بخش اکنون به مجموعه ای به روز شده از اصول حاکم نیاز دارد که تضمین کند گسترش و توسعه آن، با پذیرش فناوری های مدرن، به گونه ای که از نظر زیست محیطی و اجتماعی مسئولیت پذیر است صورت می گیرد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و بتواند نیازهای نسل های کنونی و آینده را برآورده کند. این نیاز در مجموعه ای از مقالات منتشر شده در این هفته توسط متخصصان برجسته در این زمینه، برگرفته از آخرین کنفرانس جهانی هزاره آبزی پروری +20 که توسط فائو در شانگهای برگزار شد، بیان شده است. اتحادیه صنعت آبزی پروری کانادا (CAIA) می گوید در حالی که فرصت تولید پایدار بیشتر ماهی سالمون در کانادا در جهان بی نظیر است، دولت لیبرال به جای اتکا به علم و دانش سنتی بومی برای رشد صنعت، تحت تأثیر مخالفان فعالان آبزی پروری قرار گرفته است.

اکنون چندین چالش قانونی توسط First Nations، شرکت های خدمات و تامین آبزی پروری و پرورش دهندگان ماهی سالمون بر سر تصمیم وزیران مبنی بر تعطیلی مزارع ماهی در جزایر دیسکاوری بریتیش کلمبیا (BC) وجود دارد. جویس موری، وزیر فعلی شیلات و مقامات او همچنین در حال کار بر روی اجرای یک طرح  شبکه باز برای کل BC  هستند که انتظار می رود ماه آینده نهایی شود. بر اساس یک تحلیل اقتصادی مستقل، تصمیم جزیره دیسکاوری به تنهایی بیش از 24 درصد از تولید ماهی سالمون پرورشی BC را در سال متوقف می کند و معیشت 1500 نفر را در کوتاه مدت از بین می برد.

ائتلافی از رهبران صنعت، دانشمندان دولتی و کارشناسان شیلات شناخته شده در سطح جهانی، همگی از تصمیم جزایر دیسکاوری به عنوان یک اقدام سیاسی برای جلب رضایت فعالان محلی و تامین آرای آنها انتقاد کرده اند. این ائتلاف First Nations for Finfish Stewardship  ‌ (FNFFS)، همچنین از دولت خواسته است که این تصمیم را بررسی کند، به حوزه‌های قضایی خود احترام بگذارد و اقداماتی انجام ندهد که مزارع ماهی سالمون را از قلمرو خود حذف کند. تصمیمات دولت 40 درصد از مزارع ماهی سالمون را در بریتیش کلمبیا تعطیل کرده است. CAIA گفت از سال 2020، این تصمیم باعث گران‌تر شدن مواد غذایی برای خانواده‌های کانادایی، افزایش انتشار گاز کربن و از بین بردن مشاغلی که رگ حیات جوامع روستایی، ساحلی و بومی هستند بوده است.

صنعت آبزی پروری کانادا 3.86 میلیارد دلار فعالیت اقتصادی ایجاد می کند. بیش از 14500 کانادایی را استخدام می کند و 1/3 ارزش کل تولیدات شیلات کانادا را تامین می کند. کانادا چهارمین تولیدکننده بزرگ ماهی سالمون پرورشی در جهان است که 97 درصد از ماهی سالمون تولید شده را در مزرعه پرورش می دهد و این کلید کاهش فشار بر ذخایر محدود دریاهای آزاد است. اما با وجود انبوهی از علم و نوآوری در صنعت که وجود دارد مشخص شده است که برداشت مقادیر زیادی  سالمون آزاد(دریایی) و پرورشی که می‌توانند در آب‌های BC رشد کنند، راکد مانده است. در همین حال، آسیا، به ویژه چین، اکنون بیش از 90 درصد از تولید جهانی محصولات آبزی را به خود اختصاص داده است. قاره آمریکا، اروپا و آفریقا مجموعا 8.2 درصد تولید را تشکیل می دهند.

فائو با تأکید بر این واقعیت که پرورش غذاهای دریایی به طور متوسط انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری نسبت به سایر اشکال پرورش حیوانی تولید می‌کند، هشت مقاله منتشر کرده است که در آن موضوعات حیاتی برای آبزی‌پروری از جمله روش‌های تولید، مسائل اجتماعی و سلامت محیط زیست، تغذیه، منابع ژنتیکی، امنیت زیستی، حاکمیت و دسترسی به بازار را به صورت فراگیر بررسی می‌کند. پیام‌های کلیدی شامل نیاز به راه‌حل‌های هوشمند آب و هوایی برای استفاده مؤثرتر، کارآمدتر و هوشمندانه‌تر از اقیانوس برای تامین غذا و توسعه انواع پرورش کارآمدتر گونه‌های آبزی است.