اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صادرات مستقیم به چین باید ها و نبایدها

صادرات مستقیم به چین باید ها و نبایدها

به دنبال کسب موفقیت در صادرات مستقیم آبزیان پرورشی به چین می بایست تغییرات عمیقی در نگرش تولیدکنندگان و صادرکنندگان به وجود آید و همچنین نحوه عمل در ارتباط با مراودات مالی و تنظیم اسناد و مدارک و نظام برگشت پول هم متفاوت خواهد شد.

متأسفانه به دلیل عادت فعالان صنعت به روال گذشته و عدم اطلاع تعدادی از اعضای محترم، مشکلاتی اعلام می شود که لازم است یک اطلاع رسانی جامع صورت بگیرد.

تولید میگوی ایران – صنعت میگو

مهم ترین این مشکلات که باید یک به یک مورد توجه قرار گرفته و مرتفع شود شامل پنج مورد مهم زیر است:

1) گرفتار بودن تعدادی از شرکت ها در چنبره مشتریان قدیمی و واسطه ها

در طی روزهای اخیر، دبیر کل و پرسنل دبیرخانه اتحادیه با سوالات متعدد و بعضاً سطحی تعدادی از شرکت ها که نام آنها در فهرست گمرک چین قرار دارد مواجه می باشند که به دلیل اعلام ترخیص کار یا خریدار دست چندم چینی به آنان هنوز نسبت به این که نام آنها در فهرست قرار دارد دچار شک و شبهه می باشند!
این در حالی است که با صراحت در سایت گمرک چین نام شرکت های مجاز ذکر گردیده و جای هیچ گونه شک و تردید وجود ندارد. علیهذا جهت آگاهی همکاران محترم آدرس سایت مذکور در ذیل آمده است.

http://www.customs.gov.cn/customs/jyjy/jckspaq/xxfw63/jkspjwscqyzcxx/jkscpjwscqyzcmd/yz28/2377177/index.html

ضمناً هریک از همکاران که در مورد دسترسی به این سایت و مشاهده اسامی مشکل دارند با اتحادیه تماس بگیرندتا به صورت تصویری مراحل ورود به سایت و رسیدن به صفحه مورد نظر، به ایشان آموزش داده شود.

متأسفانه ملاحظه گردیده برخی از طرف های چینی که ظاهراً چندان علاقه ای به گشایش حاصله در مسیر مستقیم ندارند، با آدرس های غلط این تصور را پدید آوره اند که صرفاً تعداد محدودی مجوز داشته و تمام شرکت ها قادر به صادرات مستقیم نیستند.

2) ایجاد تصور غلط در رابطه با نحوه انتقال ارز به دلیل تحریم های بانکی

با کمال تأسف تعدادی از شرکت ها که اطلاعات لازم را نداشته و خود را برای شرایط شفاف معاملات با طرف های رسمی چینی آماده نکرده اند و همچنان به فروش از طریق واسطه ها و برگشت پول از طرق مرسوم قدیمی (باهزینه بالا و ریسک فراوان) وابسته هستند، این مشکل را عمومی فرض کرده و در گوشه و کنار اعلام می نمایند که امکان صادرات مستقیم به دلیل عدم امکان برگشت پول وجود ندارد.

لازم به ذکر است که طرف چینی، دیگر متقاضی میگو یا ماهی بدون لیبل و در کارتن سفید نخواهد بود که اتفاقاً این امر یک خواسته مهم ما در جهت برندینگ و معرفی محصول کشور به بزرگترین بازار چین است؛ لذا استدعا دارد همکاران محترم تصورات باقی مانده از دوران ارسال غیر مستقیم محصول به کشور چین را فراموش نموده و خود را با شرایط جدید وفق دهند.مشاهده شده که بعضاً از اتحادیه خواسته می شود که برای گشوده شدن مسیر قبلی اقدام نماید و فشار زیادی وجود دارد که راه برای واسطه ها و ارسال بدون ضابطه کالا باز شود که طرح این خواسته مایه تأسف است.

مسلم است که به دلیل تحریم های بانکی و تبعیت خریداران چینی از قواعد ناشی از تحریم، در خصوص تنظیم اسناد و نیز ارائه حساب بانکی و … می بایست طبق هماهنگی با مشتری (همانند مشتریان اروپایی) اقدام نمود و این مهم تنها توسط شرکت هایی که ساختار لازم را ایجاد نموده اند امکان پذیر است و لذا همکاران محترم تا قبل از تدارک این سازوکار قطعاً قادر به صادرات مستقیم نخواهند بود. از آن جا که این امر در مذاکرات اتحادیه با شرکت های قوی و توانمند چینی مطرح و راهکار قطعی آن مشخص گردیده است، تقاضا می گردد شرکت هایی که این مشکل را دارند در این رابطه حتماً با اتحادیه ارتباط برقرار نمایند.

3) اعلام قیمت های پایین فروش به دلیل عدم آگاهی از واقعیت بازار

به دلیل آن که هنوز برخی از صادرکنندگان تصور صحیحی از قیمت های واقعی بازار چین ندارند و با واسطه ها در ارتباط می باشند، همچنان قیمت های گذشته را ملاک اعلام به خریدار قرار داده اند. این تصور فوق العاده خطرناک و به زیان منافع ملی است و قطعاً اتحادیه اقدام هماهنگ در اعلام قیمت بازار چین را به صورت مرتب (هر دو هفته یک بار)اقدام خواهدکرد. البته بنا به دلایلی فعلا امکان اعلام عمومی وجود ندارد.

همگان به جایگاه کیفی میگوی ایران آگاهند و با عنایت به این که به اذعان تمام خریداران عمده میگوی چین که از اقصی نقاط جهان نسبت به خرید اقدام می کنند، طعم و مزه میگوی ایران پس از اکوادور دارای بهترین موقعیت می باشد و طرفداران خود را دارد، لذا قیمت میگوی ایران باید حداکثر بین 30 تا 40 سنت نسبت به میگوی اکوادور ارزانتر باشد، لیکن متأسفانه مشاهده شده که تا بیش از یک دلار پایین تر اعلام قیمت شده است. این رویه باید متوقف گردد.

4) بی توجهی در کنترل محموله های ارسالی و بسته شدن راه صادرات

می دانیم که راه غیر مستقیم مسدود شده و تنها کانال ارتباطی با بازار چین عبور از خط مستقیم و مسیر قانونی صادرات به آن کشور است. حتما اخبار ممنوعیت صادرات عربستان و تعدادی از شرکت های اکوادوری به چین هم به اطلاع همه فعالان رسیده است. باید بی نهایت مواظبت کنیم که محموله ای بر خلاف پروتوکل امضاشده دولت های ایران و چین صادر نشود. یکی از مهم ترین موارد این است که دامپزشکی کشورمان متعهد شده است از ارسال میگوی سایت های آلوده به بیماری های واگیردار ( از جمله بیماری های لکه سفید و کله زرد) خودداری کند. کنترل و نظارت بر این کار قبل از سازمان دامپزشکی بر عهده خود ماست. تصور کنیم ما هم به سرنوشت عربستان دچار شویم؛ چه فاجعه ای در انتظارمان خواهد بود؟ لذا چاره ای نیست که خودمان برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلی دست به کار شویم.

5) استانداردسازی و یکنواختی محصول

خریداران بزرگ چینی که مشتریان ده ها هزار تنی هستند در حالت خوف و رجا بسر می برند. از یک سو بشدت علاقه مند به میگوی ایران هستند و از سوی دیگر از ناهمگونی و تنوع میگو از نظر رنگ، میزان سر قرمزی، دیفکت ها و درجه بندی محصول نگرانند. آنان در مقایسه با اکوادور و حتی عربستان نمی توانند به ما اطمینان داشته باشند که در حجم بالا محصول یکنواخت تحویل دهیم.

یکی از بزرگترین خریداران اعلام می کند که ما از یک شرکت عربستانی 20 هزار تن خرید داشتیم و تولید آنان از یک مزرعه و تحت شرایط یکسان صادر می شد، حال چگونه می توانیم از 64 واحد فراوری و صدها مزرعه که در سایت های مختلف پراکنده اند محصول یکنواخت تامین کنیم؟ این نگرانی از منظر تجاری درست و قابل درک است و البته در مذاکرات این اطمینان را دادیم که علی رغم این تنوع می توانیم تولیدات را دسته بندی کرده و محصول را در چند شکل با ویژگی های مد نظر آنان دسته بندی و ارسال کنیم.آنان نیز به اعتبار حمایتی که از کانال اتحادیه خواهند داشت قانع شده اند که کار را ادامه دهند.

در هر حال این یک خطر بالقوه است که برای بازار چین وجود دارد و اتفاقا اگرچه یک “تهدید” محسوب می شود ولی “فرصت” هم هست؛ فرصتی بی نظیر برای براندسازی و جا انداختن میگوی کشور در مهم ترین بازار آبزیان جهان. این تهدید را باید فرصت دانست و گرنه خیلی چیزها را از دست خواهیم داد.

نهایتاً به عنوان یک جمع بندی لازم است همکاران محترم زنجیره صنعت آبزیان و خصوصاً میگوی پرورشی کشور مطلع باشند که:

اولاً لازم است تصور ذهنی کل مجموعه (اعم از بخش خصوصی و دولتی) نسبت به نحوه حضور و تعامل با بازرا چین اصلاح گردد. این اصلاح شامل نحوه برداشت محصول، کیفیت و نوع بسته بندی و خصوصاً جداسازی و تفکیک تولیدات با کیفیت و کمیت های متفاوت و همچنین برند دار بودن محصول است.

ثانیاً ضرورت رهایی از خریداران دست چندم و روی آوردن به خریداران اصلی و ارائه پیشنهادات در چارچوب های جدید و با قیمت های هماهنگ الزامی است. دوستان و همکاران عزیز باور بفرمائید که شرایط تغییر کرده و دیگر نمی توان (و نباید) با افکار گذشته به ادامه کار بپردازیم. سیکل میگوی ایران و کل تجارت آبزیان کشور تغییر کرده و چنانچه با رقابت های منفی یا اقدام از سر نا آگاهی راه خود را نبندیم، تولید 200 تا 300 هزار تنی میگوی کشور تضمین شده و فروش آن در بزرگترین بازار میگوی دنیا امکان پذیرخواهد بود. بدیهی است که در آغاز راهی پر تلاطم قرار داریم و قطعا مشکلات متعددی خصوصا در حوزه انتقال پول وجود خواهد داشت اما با همفکری و صداقت در انتقال اطلاعات و هماهنگی کامل با یکدیگر از این موانع عبور خواهیم کرد.

اتحادیه اقدامات و مذاکرات لازم را انجام داده و بستر را آماده ساخته است. هرکدام از پرورش دهندگان و واحدهای فراوری و نیز صادرکنندگانی که ابهامی در این زمینه ها دارند با ما در تماس باشند و لذا با قاطعیت اعلام می داریم که اتحادیه با هماهنگی سازمان های دامپزشکی و شیلات مصمم است در ایجاد این تغییر ساختاری مهم به عنوان یک وظیفه ملی و صیانت از سرمایه های کشور اقدامات خود را به انجام رساند.

آدرس سایت گمرک چین”
http://www.customs.gov.cn/customs/jyjy/jckspaq/xxfw63/jkspjwscqyzcxx/jkscpjwscqyzcmd/yz28/2377177/index.html