اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش به اعضا: عدم نیاز پایش باقی مانده ها در تمام محموله های صادراتی آبزیان به جز قزل آلای صادراتی

گزارش به اعضا: عدم نیاز پایش باقی مانده ها در تمام محموله های صادراتی آبزیان به جز قزل آلای صادراتی

به اطلاع اعضای محترم می رساند در پی نامه شماره 69647/45/401 مورخ 23/07/1401 مدیر کل محترم دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور با موضوع “الزام به بررسی حد مجاز باقی مانده های آنتی بیوتیک و منفی بودن مالاشیت گرین در محموله های صادراتی آبزیان” که به دلیل مشخص نکردن نوع محموله مورد نظر سازمان دامپزشکی ابهاماتی را برای ادارات کل دامپزشکی استان ها ایجاد کرده و موجب اعتراض صادرکنندگان آبزیان شده بود، طی هماهنگی با مدیران ارشد آن سازمان و تبیین دلایل عدم اجرایی بودن این مصوبه که عملاً به عنوان یک مانع بر سر راه صادرات آبزیان تبدیل شده بود و با همکاری ارزشمند کارشناسان و خصوصاً مدیرکل محترم دفتر قرنطینه سازمان، موضوع طی نامه شماره 71774/45/401 در مورخ 28/07/1401 با شماره پیگیری 199401 تشریح و مقرر گردید که:
1) در ماهیان دریایی پایش باقی مانده ها (آنتی بیوتیک، سموم، رنگ ها و رادیواکتیو) به هیچ وجه الزامی نمی باشد و لذا صادرکنندگان ماهیان دریایی محموله خود را بدون انجام این آزمایشات صادر نمایند.
2) در خصوص میگوی پرورشی و دریایی نیز نیازی به انجام آزمایش مالاشیت گرین (و سایر رنگ ها) و باقی مانده های آنتی بیوتیک نیست چرا که رصد می شود و لذا نیازی به انجام این آزمایشات نیست.
3) در خصوص خاویار آزمایشات باقی مانده دارویی به همان دلیل ذکر شده برای میگو (برنامه پایش ملی) نیازی نیست اما کمافی السابق آزمایش رنگ ها (مالاشیت سبز، کریستال ویوله و متابولیت های آنها) برای بهرهای صادراتی خاویار الزامی است.
4) تنها در مورد صادرات قزل آلای پرورشی انجام آزمایشات آنتی بیوتیک و رنگ ها از مزارع پرورشی الزامی است که نتایج این آزمایشات برای کلیه بهرهای صادراتی ماهی قزل آلای صادراتی از آن مزرعه معتبر می باشد. مدیرکل محترم دفتر قرنطینه سازمان در اقدامی شایسته، اجرای این بخش اخیر را نیز از ابتدای آذرماه سال جاری الزامی کرده اند که طی این مدت مزارع پرورش قزل آلای صادراتی خود را با ضوابط جدید منطبق سازند. متن نامه اخیر دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی جهت اطلاع همکاران پیوست می باشد.

نامه ها