اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

مزرعه میگوی سعودی که هدف آن تولید 250.000 تن میگو در سال است

مزرعه میگوی سعودی که هدف آن تولید 250.000 تن میگو در سال است

علیرغم موقعیت بیابانی و ایزوله عربستان، شرکت Naqua – که تولید کننده میگو و ماهی باراموندی در این کشور است –  در حال تأمین بودجه کافی برای دو برابر کردن تولید خود به 250.000 تن تا سال 2030 است.

Diego Illingworth ، مدیر عامل Naqua ، در ارائه‌ای اخیر مجمع جهانی میگوی در اوترخت ، چنین توضیح داد.

Illingworth  توضیح داد که مرحله تحقیقاتی عملیاتNaqua ، در سایتی در ساحل دریای سرخ که در 180 کیلومتری جنوب جده مستقر است، در دهه 1980 آغاز شد. از آن زمان Naqua با کمک 4000 کارمند از 32 کشور فعالیت خود را توسعه داده و در حال حاضر حدود 50.000 تن ماهی و 60.000 تن میگو تولید می‌کند.

به گفته Illingworth ، علیرغم قرار گرفتن در لبه بیابان، این مکان دارای چندین مزیت است، از جمله جمعیت محلی کم، که خطر بروز هرگونه مشکل کیفیت آب را کاهش می‌دهد و فقدان سایر عملیات آبزی پروری محلی که باعث ایجاد بیماری و گسترش آن شود.

به دلیل انزوا و به دور بودن از دسترسی‌های شهری، ادغام عمودی قسمت‌های مختلف چرخه تولید ضروری است و این سایت شامل 17 مزرعه مختلف تولید میگو، یک کارخانه تولید خوراک، هچری، واحدهای نرسری، قفس‌های دریایی تولید باراموندی، کارخانه های فرآوری و آزمایشگاه است. به گفتهIllingworth ، این سایت همچنین شامل منابعی مانند کارخانه‌های نمک‌زدایی برای تولید آب آشامیدنی برای کارکنان است و برق کافی – 50 مگاوات – برای یک شهر کوچک را تولید می‌کند. او توضیح داد که این ادغام هم به کنترل هزینه های تولید کمک می کند و هم به شرکت اجازه می دهد کیفیت محصول را حفظ نماید.

استراتژی پرورش

تا آنجا که به تولید میگو مربوط می‌شود، Illingworth  توضیح داد که چگونه این شرکت دارای 500 استخر 10 هکتاری بوده که قادر به تولید 60.000 تن میگو در سال است و او این عملیات را نمونه ای از “آبزی‌پروری گسترده با فناوری پیشرفته” توصیف کرد.

اصول کلیدی این مدل شامل استفاده از میگوهای خاص بدون پاتوژن (SPF) به منظور کاهش خطر شیوع بیماری است.

همچنین اظهار داشت که « من قبلاً در اکوادور کار می‌کردم و اگر حوضچه‌ای با بیماری لکه‌ سفید روبرو می‌شد، مشکلی نداشت  برداشت می‌کردم و راه‌های متعددی در پیش داشتیم. اما در عربستان راه زیادی برای رفتن ندارم، بنابراین باید عملیات را تا آنجا که می‌توانیم پایدار نگه دارم».

او توضیح داد: یکی دیگر از حوزه‌های تمرکز بر روی پیشرفت‌های ژنتیکی «رقابت‌پذیر بودن و سازگاری با محیط‌زیست» است  که دمای آن هم به صورت فصلی و هم به صورت روزانه در نوسان است.

فرایند تولید چند فازی نیز مهم است، زیرا این شرکت را قادر می‌سازد تا چرخه‌های بیشتری را در هر سال تولید کند، همه استخرها به تغذیه خودکار مجهز شده‌اند و از آکوستیک[1] برای نظارت بر اشتهای میگو استفاده می‌شود. همچنین استفاده از استاندارد مدیریت خودکار اکسیژن نیز در مزرعه پیاده‌سازی شده است.

مزرعه میگوی Naqua واقع در مکانی در ساحل دریای سرخ، 180 کیلومتری جنوب جده
این شرکت دارای 500 استخر 10 هکتاری است که توانایی تولید 60.000 تن میگو در سال را دارد  © Naqua

با توجه به سطح شوری بالای دریای سرخ – که به طور متوسط 42 قسمت در هزار (ppt) است، در مقایسه با میانگین 30-35 ppt اما “این برای ما خوب است ؛ میگو طعم و بافت بسیار خوبی پیدا می‌کند و خطر رشد جلبک‌هایی که می‌توانند طعم بدی به میگو بدهند، کم می‌شود. این شوری بهترین شرایط برای رشد میگو را ایجاد نمی‌کند، اما به طرز خوبی شرایط را برای پرورش متعادل می‌کند.

در همین حال، تولید ماهی این شرکت در سه سایت، با ظرفیت 50.000 تن و تمرکز بر روی باراموندی، یا با تیلاپیای دریایی به صورت ترکیبی انجام می‌شود.

Illingworth  توضیح داد که تمام ماهی‌ها و میگوها در کارخانه‌ای که بیش از 30 دقیقه از دورترین استخرهای شرکت و پنج دقیقه از نزدیک‌ترین آن‌ها فاصله ندارد، فرآوری می‌شوند، که همین امر تضمین ‌کنند تازگی محصول است. وی افزود، برخلاف اکوادور که ما فقط در پایین ترین حد جزر می‌توانستیم برداشت را انجام دهیم، حداقل دامنه جزر و مد دریای سرخ به گونه ای است که برداشت می‌تواند در هر زمانی از روز انجام شود.

در حالی که این شرکت به 30 کشور صادرات انجام می‌دهد، 90 درصد ماهی و 40 درصد میگوی آن در داخل کشور مصرف می‌شود.

مراحل بعدی

با نگاهی به آینده،Illingworth  به تشریح چشم‌انداز شرکت برای چند دهه بعدی پرداخت – چشم‌اندازی که احتمالاً توسط SALIC، زیرمجموعه امنیت غذایی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی (PIF) تأمین سرمایه خواهد شد.

« ما در حال حاضر در حال نهایی کردن معامله هستیم و در حال حاضر مراحل نظارتی را طی می‌کنیم، اما آنها مالک 42 درصد Naqua  خواهند بود. این سرمایه‌گذاری بسیار مهمی برای ما و دولت است که به ما اجازه می‌دهد تا سال 2030 به هدف [تولید] 250 هزار تن [تولید] غذای دریایی دست یابیم. بنابراین ما باید رشد کنیم».

طبق مشاهدات Gorjan Nikolik ، رئیس جلسه، این یک هدف بسیار چشمگیر است – در حال حاضر تنها یک شرکت آبزی پروری به نام Mowi وجود دارد که حجم بیشتری از Naqua تولید می‌کند. و اگر Naqua به هدف خود در سال 2030 دست یابد، احتمالاً آنها در زمره دو یا سه تولیدکننده برتر جهان قرار خواهند گرفت.