اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اطلاع رسانی مهم برای اقدامات انجام شده و لازم الاجرا برای رفع خطر ممنوعیت صادرات خاویارایران به اتحادیه اروپا

اطلاع رسانی مهم برای اقدامات انجام شده و لازم الاجرا برای رفع خطر ممنوعیت صادرات خاویارایران به اتحادیه اروپا

خاویار

اطلاع رسانی مهم برای اقدامات انجام شده و لازم الاجرا برای رفع خطر ممنوعیت صادرات خاویارایران به اتحادیه اروپا
به اطلاع دوستان و همکاران محترم می رساند که پس از وصول خبر ممنوعیت ورود خاویار ایران به سوئیس (که دلیل آن عدم ارائه برنامه NRP خاویار و عدم ارسال نمونه ها به آزمایشگاه از سوی سازمان دامپزشکی بود) به سرعت جلسه پیگیری در روز شنبه مورخ 99.06.29 با معاون و مدیران کل دفاتر بین الملل، قرنطینه، نظارت و آبزیان سازمان دامپزشکی برگزار و سه تصمیم مهم به شرح ذیل گرفته شد:
1) اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران نسبت به اخذ پروفورمای هزینه آزمایشات از آزمایشگاه فرانسوی اقدام نماید.
2) اتحادیه نسبت به تهیه هشت نمونه خاویار از پنج مرکز فراوری مجاز فعلی اقدام و حمل و تحویل نمونه ها طبق ضوابط سازمان دامپزشکی را به آزمایشگاه مربوطه انجام دهد.
3) دفتر نظارت سازمان تا روز شنبه مورخ 99.07.05 برنامه NRP خاویار را آماده و بصورت رسمی به اتحادیه اروپا اعلام نماید.
در اجرای این تصمیم بلافاصله با آقای دکتر رضوی در بروکسل تماس حاصل شد و ایشان هم فی الفور با آزمایشگاه ارتباط برقرار کرده و خوشبختانه پروفورمای مربوطه (به مبلغ حدود 2800 دلار) را اخذ نمودند که از طریق رسمی برای سازمان ارسال شد. این نامه در روز چهارشنبه 2 مهرماه به سازمان واصل شد و آقای دکتر میرزایی مدیر امور بین الملل سازمان طی تماس با آقای دکتر خدایی، پروفورما را تحویل و خواستار ارسال نمونه ها شدند. در همین زمان نمونه ها از شرکت های میرود، شفارود، آبزی گستران ساعی، باهو خزر و میکال ماهی تهیه و تا دوشنبه 99.7.7 به دفتر نظارت تحویل خواهد شد.
برای پیگیری تدوین NRP که برنامه پایش ملی صنعت خاویاری است در روز جاری آقایان یمینی، کروجی و مشکین به دفتر نظارت مراجعه و پیگیری نمودند که برخی سوالات از جمله میزان صادرات سالهای گذشته، تولید سال جاری و … مطرح شد و پاسخ های لازم در حال تهیه است و امید است وعده سازمان دامپزشکی به سرعت محقق و نتیجه به طرف اروپایی اعلام گردد.

موضوع بسیار مهم این است که تدوین برنامه پایش ملی نیاز به این دارد که مزارع، مورد کنترل و نظارت قرار گیرند. لذا می بایست اسامی تعدادی از مزارع که آمادگی قرار گرفتن در فهرست پایش را دارند به سازمان دامپزشکی اعلام گردد. این مزارع باید مطمئن باشند که فاقد هرگونه آلودگی ناشی از فلزات سنگین و باقی مانده آنتی بیوتیک هستند و چنانچه خدای ناکرده چنین مواردی در نمونه های ارسالی به آزمایشگاه مرجع (در حال حاضر آزمایشگاه Inovalys فرانسه) یافت شود کل صادرات خاویار ایران به مشکل برخواهد خورد.
لذا عاجزانه از پرورش دهندگان محترم خاویار تقاضا دارد در خصوص رعایت دقیق نظامنامه تولید و عدم استفاده از مواد ذیل شامل کلرامفینیکل، نیتروفوران ها، نیترومیدازول ها، ترکیبات آنتی باکتریال، هرگونه مواد شیمیایی مخصوصا مالاشیت گرین و لوکومالاشیت گرین دقت و نظارت کافی را داشته و در برنامه پایش مشارکت نمایند.
بدیهی است که از این پس هرگونه صادرات خاویار منحصرا از مزارع و واحدهای فراوری که در این چرخه قرار گرفته و علاوه بر مشارکت در اجرای برنامه ملی پایش (NRP) در تأمین مالی هزینه های آزمایشات نیز همیاری کنند امکان پذیر خواهد بود.
علیهذا به منظور هماهنگی های بیشتر، موضوع در هشتمین جلسه کمیته هماهنگی و ساماندهی ساز و کار تولید و صادرات خاویار پرورشی اتحادیه که در روز چهارشنبه مورخ 99.7.9 از ساعت 13 الی 15 بصورت غیرحضوری و با حضور نماینده محترم دفتر نظارت سازمان دامپزشکی کشور برگزار می گردد مطرح و جزئیات آن مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.