اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

هدف مجمع جهانی میگو ( ۵ تا ۷ سپتامبر در اوترخت هلند) روشن کردن وضعیت تجارت این صنعت

هدف مجمع جهانی میگو ( ۵ تا ۷ سپتامبر در اوترخت هلند) روشن کردن وضعیت تجارت این صنعت

شواهد و مدارک  و اطلاعات از مناطق کلیدی تولید و پرورش میگو  و بازارهای اصلی مصرف میگو در جهان در یک جلسه عمومی دو قسمتی ویژه در مجمع جهانی میگو( Global Shrimp Conference) امسال بررسی خواهد شد.

نمای هوایی از مزرعه میگو
نمای هوایی از مزرعه میگو

کنفرانس اصلی مجمع جهانی میگو بر اساس آخرین آمار صادرات و واردات این محصول طی جلسه‌ای اختصاصی به کشف حقیقت می پردازد.

این مجمع که حدوداً بین بازه زمانی 5 تا 7 سپتامبر در اوترخت برگزار می‌شود، قرار است بیش از 500 نماینده از سراسر طیف بخش‌های مختلف پرورش میگو را جذب کند. پس از تعدادی از رویدادهای جانبی، جلسه افتتاحیه عمومی و گردهمایی‌های اجتماعی، کنفرانس اصلی با جلسه‌ای اختصاصی به بررسی عمیق پس از ارائه آخرین آمار صادرات و واردات خواهد پرداخت.

در بخش اول این نشست نمایندگانی از برخی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده میگو در اصلی ترین کشورهای صادرکننده میگو در جهان حضور خواهند داشت: به ویژه گابریل لونا، مالک میگوی لونا در اکوادور. سری آتلوری، مدیر Devi Seafoods در هند؛ آریس اوتاما، مدیر Bumi Menara Internusa در اندونزی؛ و Tuan Ngo، مدیر ارشد باشگاه مشتریان Quoc Viet  در ویتنام.

یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل کنفرانس، ویلم وان در پیجل، توضیح می‌دهد: «این جلسه سریع و پویا خواهد بود، ما حجم عظیمی از داده‌ها را به کار خواهیم بست و شرکت‌کنندگان کنفرانس می‌توانند تمام اسلایدها را دانلود کرده و از آن‌ها به‌عنوان مرجع کار‌هایشان استفاده کنند.»

این شرکت ها چه مدت زمانی می‌توانند بدون سرمایه روی پایشان بایستند ؟ سوالی است که امیدوارم پانل به آن بپردازد – این احتمالاً بزرگترین سؤال موجود است. چه مدت می توانند دوام بیاورند و چه عواقبی برای مابقی صنعت خواهد داشت؟

صادرات اکوادور

وان در پیجل می گویند: «در حال حاضر، همه در حال از دست دادن سرمایه‌هایشان هستند، اما اکوادور به افزایش مقدار تولید خود ادامه می‌دهد. داده‌ها‌ی آماری و شایعات حاکی از ادامه افزایش تولیدات در اکوادور هستند. اگر با دقت بنگرید متوجه می‌شوید که در اکوادور، تقریباً همه در حالت رشد هستند. با تمام سرمایه گذاری‌های اخیر که اکوادور برای افزایش عمودی یکپارچه تولیدات و افزایش ظرفیت انجام داده است، باید به این موضوع هم توجه کافی کند که باید بتواند کارخانه‌هایش را در سطح معینی اداره کند. همانطور که داده‌ها نشان می‌دهند، این موضوع باعث می‌شود که در آینده نزدیک شاهد کاهش تولیدات اکوادور باشیم.

«این که این شرکت‌ها تا چه زمانی می‌توانند از پس ضرر‌های مالی برآیند، سؤالی است که امیدوارم پانل به آن بپردازد– این احتمالاً بزرگترین سؤال موجود است. چه مدت می توانند دوام بیاورند و چه عواقبی برای بقیه صنعت خواهند داشت؟»

او افزود: «آیا دیگر کشورها مجبور به کاهش تولید خواهند شد یا تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت؟ زیرا قیمت میگو برای مدت طولانی به قدری پایین خواهد آمد که قیمت آن در مقایسه با سایر پروتئین‌ها صرفه اقتصادی نخواد داشت.»

بسته بندی میگو در Medinipur شرق هند‌
بسته بندی میگو در Medinipur شرق هند‌

داده‌های صادراتی میگو در هند نشان می‌‌هد که سه ماهه اول سال 2023 یک رکورد بی سابقه داشته است ؛ اگرچه بین داده‌های رسمی و غیر رسمی اختلافاتی در مورد تجربه یک رکود بزرگ مشاهده می‌شود.

بی نظمی های آماری هند

ون در پیجل خاطرنشان می کند که، از نظر ارقام تولید، اختلافات عمده‌ای بین داده‌های رسمی و غیر رسمی هند وجود دارد که داده‌ها نشان دهنده آن هستند که ارقام تولید در حال تجربه یک رکود بزرگ می‌باشند. این معمایی است که او در حال حاضر سعی می‌کند تا از آن سر در بیاورد.

ون در پیجل اظهار می‌کند که طبق گفته‌های مردم – و برخی داده‌ها- تولید باید تا 30 درصد کاهش یابد. اما داده‌های صادرات این را تأیید نمی‌کند: سه ماهه اول سال 2023 یک رکورد بی سابقه داشت. در حالی که در ماه‌های آوریل و مه، اگرچه صادرات به ترتیب 10 و 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت، اما اگر به سطوح مولدین وارداتی میگو که 30 درصد کاهش داشته، نگاهی بیاندازیم پی می‌بریم که این کاهش در حد انتظار نبوده است. به گفته ون در پیجل، دو توضیح برای این موضوع ممکن است وجود داشته باشد:

یکی این که کاهش تولید در سایر ایالت‌ها اتفاق می افتد، نه آندرا پرادش (بزرگترین منطقه پرورش میگو در هند). دیگر اینکه انباشت میگو در انبارهای صادرکنندگان از آخرین محصول سال 2022  به قدری زیاد بود که این محصول همچنان در آپریل و می وارد بازار می‌شود.

همچنین پیجل افزود که: «امیدوارم تا ماه سپتامبر، زمانی که باید اطلاعات کامل صادرات سه ماهه اول و دوم و آخرین داده‌های واردات و تولید مولدین را داشته باشیم، بتوانیم وضعیت واقعی را شفاف سازی کنیم».

در همین حال، به گفته ون در پیجل ، وضعیت در ویتنام و اندونزی کمی واضح تر به نظر می‌رسد.

در هر دو کشور، شاهد کاهش شدید صادرات در شش ماهه اول سال 2023 هستیم – و به نظر می‌رسد وضعیت بدتر از هند است. ترکیبی از هزینه‌های بالای تولید -در مقایسه با هند و اکوادور- و کاهش قیمت میگو در بازار، کار را برای تولیدکنندگان این کشورها سخت‌تر می‌کند.

همچنین ممکن است ویژگی‌های مختلف برخی از بخش‌ها در مناطق مختلف، دستیابی به تصویر واقعی از آن بخش را آسان‌تر کند.

ون در پیجل می گوید: «درک آنچه در ویتنام و اندونزی اتفاق میافتد نسبت به هند آسان‌تر است، در حالی که در هند اخبار و شایعات یک طرف کشور می‌تواند با شایعات منطقه دیگر در تضاد باشد که همین امر رسیدن به واقیعت را بسیار سخت‌تر می کند.

کارخانه فرآوری میگو در ویتنام
کارخانه فرآوری میگو در ویتنام

در ویتنام طی شش ماه اول سال 2023، صادرات به دلیل ترکیبی از هزینه‌های بالای تولید و کاهش قیمت بازار میگو کاهش یافته است.  © ASC

روند واردات

در نیمه دوم جلسه عمومی بر روی تقاضا میگو تمرکز خواهد شد. آمار واردات برای ایالات متحده توسط هنری دلالانا، مدیر ارشد تدارکات در Chicken of the Sea تجزیه و تحلیل خواهد شد. برای ژاپن توسط  Hidetami Haruta، خریدار میگو در Maruha Nichiro. پابلو رسنیک، مدیر عامل شرکت Roda International;  و پیتر تر هاید، مدیر عامل Lenk Frozen Foods.بررسی خواهد گردید.

مهم‌ترین سوال این است که توقف تقاضا و کاهش قیمت‌ها برای تمام بازارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. فکر می‌کنم مردم انتظار داشتند که تقاضا در تابستان افزایش یابد، اما تا به امروز به نظر می‌رسد که اینطور نیست و وضعیت مازاد عرضه همچنان وجود دارد».

او مشتاق است نشان دهد که چگونه – در شش ماه اول سال – شرکت‌های دارای سهام در این بازارها توانسته‌اند میگوی خریداری شده خود را با قیمت بالاتری بفروشند و تا چه اندازه توانسته‌اند این ذخایر را با قیمت پایین‌تر مجددا جایگزین کنند.

این موضوع ممکن است مانع کلیدی بر سر راه ما باشد، که این صنعت باید بر آن غلبه کند تا دوباره به پویایی و تقاضای سالم‌ دست یابد. این یکی از سوالات اصلی است که امیدواریم چهار نفر اعضای هیئت رایزنی برجسته ما بتوانند آن را روشن کنند.”

ون در پیجل همچنین مشتاق بحث در مورد تکامل رقابت بین تأمین کنندگان برتر است، این امر زمانی رخ می‌دهد که صنعت در حال تجربه چیزی شبیه به یک مسابقه تسلیحاتی از نظر فرآوری باشد.

اکوادور در حال رشد بیشتر نسبت به دیگر تأمین کنندگان است، اما از کدام بازار می‌تواند سهم بیشتری را به دست آورد؟ همه ما می‌دانیم که اکوادور در درجه اول چین را هدف قرار می‌دهد، زیرا این کشور می‌تواند میگوی با پوست را با بالاترین کیفیت و با قیمتی عالی و همچنین با گردش مالی آسان‌تر در مقایسه با هر بازار میگوی با پوست دیگری به فروش برساند. اما، البته، مهم‌ترین سوال تقریباً برای هر تأمین کننده دیگری در جهان این است که آیا اکوادور به افزایش رقابت در بخش میگوی با پوست، که قبلا تحت سلطه تأمین کنندگان آسیایی و آمریکای لاتین بود، ادامه خواهد داد یا خیر.

میگوی تازه برداشت شده © Shutterstock
میگوی تازه برداشت شده © Shutterstock

“امیدوارم که ما بتوانیم بفهمیم که آیا اکوادور در حال افزایش سهم بازار خود در کشورهایی غیر از چین است یا خیر و همچنین روشن کنیم که در کدام بخش از این بازارها – میگوی با‌سر، با پوست، سر زده، بدون پوست، پخته شده و دیگر محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده- در حال به دست آوردن سهم خود از بازار است.

همچنین ون در پیجل هشدار می‌دهد که اگر اکوادور، در بخش میگوی پوست‌کنده همچنان به تلاشش ادامه دهد برای سایر کشور‌های صادر کننده کلیدی، خطرساز خواهد بود. در همین حال، او افزود، فعالیت مشابهی با اکوادور در آسیا وجود دارد، در گذشته بخش میگوی سوخاری تحت سلطه چین و تایلند بود، ولی الان آن جایگاه توسط ویتنام و اندونزی غصب شده است.

در نهایت پیجل نتیجه می‌گیرد: « هند در بازار خود در معرض تهدید قرار دارد، پس بنابراین به سمت بخش ارزش افزوده حرکت خواهد کرد – همانطور که بر طبق داده هایی که ارائه می‌دهیم خواهیم دید، که این چشم انداز رقابتی در حال تغییر است.