اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

چرا صنعت میگو برای یک سال دیگر با تولید بیشتر آماده می شود؟

چرا صنعت میگو برای یک سال دیگر با تولید بیشتر آماده می شود؟

به گفته گورجان نیکولیک، پس از یک سال رشد خارق العاده در سال 2021، سال 2022 سال عالی دیگری برای بسیاری از کشورهای تولید کننده میگو خواهد بود و زمینه برای افزایش تولید از طریق اصلاح ژنتیک وجود دارد.

توسط راب فلچر 16 دسامبر 2021​

صنعت میگوی اکوادور جایگاه خود را به عنوان پیشروترین تولید کننده میگو در جهان حفظ کرده است.

با نزدیک شدن به پایان سال 2021، تحلیلگر ارشد غذاهای دریایی موسسه Rabobank* گمان می کند که میزان رشد در مقایسه با 12 ماه گذشته ممکن است به 10 درصد برسد؛ چراکه بسیاری از کشورها به میزان تولید قبل از همه گیری کووید بازمی گردند. این تحلیل گر با توجه به آن که تعدادی از بزرگترین تولیدکنندگان در جهت تامین تقاضای رو به رشد بازارشان از طریق افزایش تولیدات خود هستند، رشد قابل توجهی را در سال 2022 نیز برای میگو پیش بینی می کند.

تقاضا برای میگو

در سال 2021 بازار میگو به ویژه در ایالات متحده بسیار قوی بود. تولیدکنندگان و تاجران میگو از تغییر تمرکز خود بر خرده فروشی سود بردند و قیمت ها به طور قابل توجهی حتی به بالاتر از قبل از همه گیری رسیده است. تقاضا در اروپا اگر چه نه خیلی اما از الگوی مشابه ایالات متحده پیروی کرده است، در حالی که کشور چین نیز رشد داشته اما  فروش سال 2021 همچنان پایین‌تر از میزان قبل از همه‌گیری بوده است.

و اما در مورد سال 2022 چطور است؟

او می گوید «من حدس می زنم که این بازار داغ، زمانی خنک می شود که قیمت ها بسیار بالا باشد، اما مطمئن نیستم. نیکولیک خاطرنشان می کند، با این حال، من فکر می کنم در چین، تقاضا همچنان رو به رشد خواهد بود. چرا که چند ماه گذشته دلگرم کننده بوده است».

عرضه میگو

رشد عرضه در سال 2021 قابل توجه بوده است. در حالی که نیکولیک قبلاً رشد 9 درصدی را در سال 2021 پیش بینی کرده بود، اکنون گمان می کند که این رشد ممکن است بیشتر شده باشد و می گوید: «به لطف رشد خوب تولید در نیمه دوم سال، به‌ویژه در اکوادور و برزیل، این افزایش تولید جهانی به‌طور بالقوه می‌تواند بیش از 10 درصد باشد».

در واقع، در حالی که تعدادی از کشورها نرخ رشد قابل توجهی را گزارش کرده اند – مثلا هند که به طور ویژه 8 تا 9 درصد بیشتر در سال 2021 تولید کرده است – اما عملکرد درخشان اکوادور همه آنها را تحت الشعاع قرار داده است. اکوادور در سال 2021 رشد جهشی فوق‌العاده‌ای داشت و اکنون صادرات آن در این سال از 900000 تن عبور کرده و نسبت به 700000 تن در سال 2019 افزایش چشمگیری یافته است. اکوادور با نرخ رشدی بیش از 20 درصد، رقابت‌پذیرترین و موفق‌ترین تولیدکننده سال است.

این امر با تنوع در محصولات صادراتی آن کشور بدست آمده است. اکوادور نه تنها جایگاهی را که در بازار چین در پی محدودیت های واردات این کشور در سال 2020 از دست داده بود، به دست آورده است، بلکه محصولات فرآوری شده آن در بازارهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده به خوبی پیش می رود و ظرفیت رشد بالایی دارد.

این رشد با افزایش تراکم در تولید که به صورت تدریجی در کشورهای آمریکای جنوبی اتفاق می افتد به دست آمده است، کشورهایی که به طور سنتی دارای گسترده ترین مزارع پرورش میگو در جهان هستند.

نیکولیک

نیکولیک می گوید: همه چیز در رابطه با افزایش تراکم تولید است. در سال های گذشته میانگین تراکم تولید در اکوادور حدود 15 تا 20 میگو در هر متر مربع بوده است، اما اینک به تدریج این میزان را افزایش می دهند و به سمت ذخیره سازی 35 میگو در هر متر مربع می روند.

او اشاره می کند: اگرچه این افزایش قابل توجهی است، اما در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار کمتر از میانگین است. در هند ذخیره سازی 55 تا 75 میگو در هر متر مربع امری طبیعی است. در چین بسیاری از تولیدکنندگان به روش متراکم در حدود 120 تا 160 میگو در هر متر مربع پرورش میدهند ، با این حال برخی از آنها به 300 میگو در هر متر مربع نیز رسیده اند.

نیکولیک میگوید که در کنفرانس اخیر GOAL تخمین محافظه کارانه ای برای نرخ رشد 5 درصدی تولید جهانی ارائه کرده است، اما اکنون تصور می شود سطح تولید سال 2022 بالاتر خواهد بود.

قیمت‌ها برای تشویق پرورش دهندگان به تولید بیشتر بسیار موثر است و هیچ محدودیتی برای عرضه وجود ندارد. هند نیز می تواند تولید خود را افزایش دهد و اندونزی رشد 250 درصدی را در سال های آینده هدف قرار داده است همچنین اکوادور توانایی افزایش تولید را دارد.

گُرجان نیکولیک، تحلیلگر ارشد غذاهای دریایی رابوبانک می گوید: نرخ مرگ و میر بیشتر حیوانات پرورشی حدود 1 درصد در ماه است. اما میگو در حدود 15-20 درصد (برای یک چرخه 120 روزه) است و اصلاح ژنتیک می تواند این میزان را به 10 درصد کاهش دهد.

در نتیجه این عوامل، نیکولیک انتظار رشد بسیار زیاد در اکثر کشورهای کلیدی تولید کننده میگو  به ویژه اکوادور، ویتنام، اندونزی و چین را دارد.

منبع:

https://thefishsite.com/articles/why-the-shrimp-sector-is-set-for-another-strong-year-gorjan-nikolik-rabobank