اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

آخرین اخبار تجارت آبزیان اروپا مجله اینفوفیش جولای 2023

آخرین اخبار تجارت آبزیان اروپا مجله اینفوفیش جولای 2023

تورم در منطقه اروپا در حال کاهش است، اما درآمد قابل مصرف همچنان تحت تاثیر قرار می گیرد، زیرا نرخ بهره وام طی سال گذشته به شدت افزایش یافته است. تقاضای کلی برای غذاهای دریایی به طرز شگفت انگیزی پایین است، حتی در مقایسه با سال گذشته، که از نظر تقاضا سال خوبی نبود. در نتیجه قیمت بسیاری از محصولات آبزیان در حال کاهش است. فقط اقلام با ارزش بالاتر، مانند خرچنگ دریایی و ماهیان کفزی درشت افزایش قیمت را در ژوئیه 2023 تجربه کردند. به طور معمول تقاضا برای میگو در ماه های تابستان زیاد است زیرا یکی از اقلام ترجیحی رستوران هاست، با این حال، امسال تقاضا تضعیف شده که منجر به سطوح قیمت بسیار پایین تر، برای همه گونه ها و همه اندازه ها می شود.

در این شماره از گزارش قیمت ماهی در بازار اروپا، تمایل عمومی به کاهش قیمت ها ادامه یافت. تنها 19 درصد از موارد با افزایش قیمت همراه بود و 35 درصد موارد کاهش قیمت داشت، در حالی که مابقی ثابت ماند. قیمت‌های پایین‌تر معمولاً برای نمونه‌های ماهیان کوچک‌تر مشاهده ‌شد، در حالی که اندازه‌های بزرگتر با همان قیمت ماه گذشته یا با قیمت‌های بالاتر فروخته می‌شدند. ماهی‌ها و صدف‌های بزرگ‌تر عمدتاً به سمت رستوران‌ها می‌روند که امسال با رونق گرفتن و لغو تمام محدودیت‌های COVID-19 گردشگری در سراسر قاره اروپا رو به افزایش است.

 کف زیان

با توجه به عرضه فراوان و تقاضای محدود ،کاهش قیمت ها ادامه یافت. از سوی دیگر، قیمت ماهی کاد به روند صعودی خود ادامه می دهد.

با توجه به فیله ماهی کاد نمکسود مرطوب از مواد خام منجمد (Gadus macrocephalus) و فیله ماهی مرطوب نمکسود (Gadus morhua) از مواد خام تازه با منشاء فاروئی و ایسلندی، برای جنوب اروپا این محصول عمدتاً در فصل زمستان مصرف می شود ، بنابراین وضعیت قیمتی آن ثابت است. در نهایت، با شروع کمپین جدید 2023/2024 cod، هنوز در مورد چگونگی قیمت ها در سپتامبر پیش بینی وجود ندارد.

ماهی تون

ممنوعیت 3 ماهه صید در غرب و اقیانوس آرام مرکزی از اول جولای آغاز شده است. ماهیگیری از آغاز بسته شدن این منطقه به شدت کاهش یافته است اما با توجه به بهبود صید در ماه گذشته، افزایش صید در تایلند وجود دارد. قیمت اسکیپ جک برای سایز‌های بزرگ‌تر ثابت می‌ماند، در حالی که برخی از اندازه های کوچک‌تر بیش از 2000 دلار در هر تن افزایش دارد که علت آن تامین مواد خام پیش از کمبود مورد انتظار در طول دوره ممنوع شدن سه ماهه صید می باشد.

صید در اقیانوس هند همچنان کند می شود، مخصوصاً برای اسکیپ جک. ذخایر مواد خام در کارخانه های کنسروسازی محلی کم گزارش شده است.قیمت اسکیپ جک ثابت باقی می ماند در حالی که قیمت تون زرد باله به دلیل تقاضای کم از بازار اروپا به شدت کاهش می یابد.

ماهیگیری در اقیانوس اطلس به دلیل آب و هوای بد کند می شود و کارخانه های کنسروسازی محلی همچنان کمبود مواد خام را گزارش می کنند. با وجود این، قیمت اسکیپ جک تا حدودی کاهش می‌یابد در حالی که به دلیل کاهش تقاضای مربوط به تعطیلی تابستانی کارخانه‌های کنسروسازی در اروپا، قیمت زردباله با حاشیه بیشتری کاهش خواهد داشت.

ماهیگیری در اقیانوس آرام شرقی کند شده است و کارخانه های کنسروسازی محلی شروع به گزارش کمبود مواد خام کرده اند. علاوه بر این، اولین 72 روز IATTC ‘veda’ در 29 جولای آغاز خواهد شد. این منجر به افزایش قیمت اسکیپ جک در مانتا شده است، اگرچه هنوز حدود 100 دلار در هر تن زیر سطح قیمت بانکوک است. قیمت زرد باله به دلیل تقاضای ضعیف دوباره کاهش می یابد.

بازار اروپا به دلیل تعطیلات تابستانی در وضعیت آرامی قرار دارد. اخیرا هیچ معامله ای منعقد نشده است و قیمت اسکیپ جک ممکن است در سطح 1900 یورو CFR اسپانیا بر اساس قیمت های خرید در اقیانوس هند و اقیانوس اطلس باشد.از آن جا که تقاضای کمی برای زردباله وجود دارد قیمت به شدت کاهش یافته است. قیمت ها برای اسکیپ جک پخته و تمیز شده هم پایین می آید.

ماهیان آب شیرین

در این دوران مشکلات اقتصادی و مالی، گربه ماهی جایگزین جالبی است، به ویژه در کشورهایی که عادات مصرف ماهی زیاد است. قیمت پانگاسیوس در طول سال افزایش یافت. با کمال تعجب، فیله پانگاسیوس در حال حاضر در بازار اروپا با قیمت بالاتری نسبت به ماهی تیلاپیا به فروش می رسد، در حالی که به طور معمول قیمت فیله ماهی تیلاپیا باید بالاتر باشد. فیله سوف نیل همچنان یک محصول محبوب در بازار است، روند کلی برای قیمت های پایین تر است، اما حدود سه برابر سطح قیمت گزارش شده برای فیله پانگاسیوس یا تیلاپیا، که نشان می دهد سوف نیل در دسته بندی متفاوتی در اولویت مصرف کنندگان قرار دارد.

ماهی سالمون

صادرات غذاهای دریایی نروژ از نظر ارزش در فصل اول سال بیشتر از سال 2023 نبوده است و این سناریو ارتباط مستقیمی با محصول پیشرو یعنی ماهی سالمون دارد. به گفته شورای غذای دریایی نروژ (NSC)، کرون ضعیف نروژ و تورم بالای جهانی مواد غذایی، محرک های اصلی افزایش قیمت برای مهم ترین گونه ها بودند.

نروژ در فصل اول سال 524 هزار تن ماهی سالمون به ارزش 58.5 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای کاهش جزئی 2 درصدی از نظر مقدار اما افزایش جالب توجه 21 درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. کاهش مقدار صادرات ماهی سالمون به تولید کمتر نسبت داده می شود، در حالی که رکورد بالای صادرات 10.3 میلیارد کرون از رکورد قبلی (2022) بیشتر بود. به خصوص در ماه ژوئن، این کشور 98697 تن به ارزش 10.9 میلیارد کرون (به ترتیب +14 و +26 درصد) صادر کرد.

از نظر بازارها، لهستان، ایالات متحده آمریکا و فرانسه مهمترین بازارها برای ترم سال تحصیلی بودند و بازار ایالات متحده افزایش تقاضا برای ماهی سالمون نروژی را ثبت کرد، در حالی که بازگشایی چین پس از همه گیری منجر به بهبود فروش ماهی سالمون به این بازار شد.

پایگاه داده و تجزیه و تحلیل NSC نشان می دهد که سالمون کامل تازه به قیمت رکورد 107 کرون در هر کیلوگرم رسیده است که در مقایسه با رکورد قبلی فصل اول که در سال 2022 بود، 20 کرون افزایش یافته است. 153 کرون به ازای هر کیلوگرم، 35 کرون بالاتر از رکورد قبلی برای فصل اول. لازم به ذکر است که همچنین در سال 2022 در حالی که ماهی سالمون کوچکتر در ماه جولای با قیمت های پایین تری به فروش می رسید، ماهی سالمون بزرگ افزایش شدیدی را در سطح قیمت تجربه کرد. تفاوت قیمت بین ماهی سالمون سایز متوسط (4 تا 5 کیلوگرم در هر قطعه) و ماهی سایز بزرگ (6 تا 7 کیلوگرم در هر قطعه) در ژوئیه 2023 30 کرون در هر کیلوگرم بود، در حالی که یک سال پیش این مقدار صرفاً 5 کرون در هر کیلوگرم بود.

ماهی قزل آلا

ایالات متحده آمریکا، تایلند و لیتوانی بازارهای اصلی قزل آلای نروژی در طول فصل اول سال بودند که بیشترین افزایش ارزش صادرات (+400 درصد) مشاهده شد. تحلیلگران NSC توضیح دادند که این تغییر جریان محصول به دلیل جنگ در اوکراین است، زیرا بلاروس یکی از مهم ترین بازارهای قزل آلای نروژی قبل از درگیری بود و اکنون این بازار به طور کامل ناپدید شده است.

نروژ در این دوره 20900 تن قزل آلا به ارزش 2.3 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای کاهش 12 درصدی از نظر مقدار اما افزایش 8 درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. به گفته NSC، این یک رکورد بالای صادرات ماهی قزل آلا در نیمه اول سال است که از رکورد قبلی که در شش ماهه اول سال 2022 ثبت شده بود، فراتر رفته است. به ویژه در ماه ژوئن، نروژ 5071 تن به ارزش 530 میلیون کرون صادر کرد. (به ترتیب 9+ و 12+ درصد).

پایگاه داده NSC نشان می دهد که قزل آلای تازه کامل به بالاترین حد خود به 107 کرون در هر کیلوگرم رسیده است که به معنای 17 کرون بالاتر از رکورد قبلی در نیمه اول سال 2022 بوده است. جالب این که نسبت به رکورد قبلی برای فصل اول (2017) 41 NOK افزایش یافته است.

سی بس و سی بریم

سی بس و سی بریم ماهی مورد قبول در بخش هتل، رستوران و پذیرایی هستند. سی بس و سی بریم پرورشی مخصوصاً در تابستان فروش بسیار خوبی دارند. هیچ کاهشی در سطح قیمت گزارش نشده است، برعکس برخی از اندازه های بزرگتر افزایش سطح قیمت را گزارش کردند. بازار عمده فروشی Rungis در پاریس، حدود 2.00 یورو به ازای هر کیلوگرم کمتر برای سی باس آزاد دریایی گزارش کرد، در حالی که گونه های پرورشی با قیمت مشابه ماه گذشته به فروش می رسید.