اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اخبار تجارت اینفوفیش، 17 آوریل 2023 ممنوعیت واردات میگوی هند به عربستان، رتبه نخست ویتنام در واردات آبزیان نروژ در منطقه جنوب شرق آسیا، ممنوعیت صید ماهیان در معرض انقراش در فیجی، موفقیت کشتی های پرساینر پاپوا گینه نو در اخذ گواهی های لازم برای خدمه کشتی های خود و آخرین اخبار و تحولات جهانی تجارت آبزیان

اخبار تجارت اینفوفیش، 17 آوریل 2023  ممنوعیت واردات میگوی هند به عربستان، رتبه نخست ویتنام در واردات آبزیان نروژ در منطقه جنوب شرق آسیا، ممنوعیت صید ماهیان در معرض انقراش در فیجی، موفقیت کشتی های پرساینر پاپوا گینه نو در اخذ گواهی های لازم برای خدمه کشتی های خود و آخرین اخبار و تحولات جهانی تجارت آبزیان

پاپوآ گینه نو: خدمه شناورهای پرساین صید تون ماهیان به استاندارد لازم برای گواهینامه ماهیگیری دست می‌یابند

طبق اعلام FISH Standard for Crew Inc ، سی و سه کشتی‌ ماهیگیری ااتحادیه صنعت ماهیگیری پاپوآ گینه نو Fishing Industry Association Papua New Guinea (FIA PNG) شامل کشتی‌های پرساینر با پرچم فیلیپین و پاپوآ گینه نو متعلق به شرکت‌های اعضای اتحادیه FIA PNG گواهینامه صید دریافت کرده‌اند.گواهی مذکور بر اساس بررسی گسترده خط مشی و رویه، بازرسی کشتی در محل، و مصاحبه حضوری کارکنان، کاپیتان ها و اعضای خدمه صادر شده است.

به گفته رییس اتحادیه FIA PNG، چهارمین رکن سیاست این اتحادیه، رفاه خدمه است، حوزه‌ای که آن‌ها چندین سال روی آن سخت کار کرده‌ و این سیاست‌ها و شیوه‌ها را در سراسر شرکت‌های عضو خود به اجرا درآورده‌اند و در عین حال با کارشناسان خارجی برای شناسایی بهترین شیوه‌ها همکاری می‌کنند. بر این اساس، ممیزی گواهینامه صید برای صیادان، اثر خود دربهبود بیشتر شیوه‌های کار را گذاشته است و گامی منطقی در سفرهای صیادی بعدی آن‌ها بود.

فیجی: تجارت طوطی ماهی BUMP-HEAD ممنوع شد

وزارت شیلات فیجی اعلام کرده است که در پی نگرانی مردم پس از صید این ماهی (از گونه های در معرض خطر انقراض) توسط برخی صیادان، تجارت طوطی ماهیان BUMP-HEAD ممنوع است. اکنون وزارت شیلات در حال آگاهی رسانی بیشتر در بین همه جوامع شیلاتی در مورد گونه‌های ماهی است که تحت فهرست قرمز IUCN از گونه‌ها و جدول 1 قانون گونه‌های در معرض خطر و حفاظت شده (EPSA) Endangered and Protected Species Act به عنوان گونه‌های آسیب‌پذیر فهرست شده‌اند. تجارت بدون مجوز هر گونه موجود، مانند طوطی ماهی  BUMP-HEAD (Varivoce/Kalia) که در این لیست است تخلف محسوب می‌شود و مستلزم جریمه 20.000 تا 100.000 دلار آمریکا یا 5 سال حبس است. علاوه بر این، وزارت شیلات در حال نامه نگاری با محیط زیست برای اجرای EPSA برای اقدامات ضروری بیشتر حفاظت از این ماهی است. وزارت شیلات همچنین به مردم و به ویژه ماهیگیران توصیه می‌کند که هیچ کس نباید گونه‌های ذکر شده در قانون گونه‌های در خطر انقراض و حفاظت شده را تجارت کند مگر اینکه در مرجع مدیریت ثبت شده باشد.

عربستان سعودی: واردات میگو از هند به طور موقت ممنوع شد

سازمان غذا و داروی عربستان سعودی (SFDA) به دنبال شناسایی ویروس سندرم لکه سفید (WSSV) در محصولات وارداتی میگوی منجمد از کشور هند، واردات میگو از این کشور را به طور موقت ممنوع کرد. این سازمان در بیانیه‌ای گفته است که وزارت محیط‌زیست، آب و کشاورزی دستور داده است تا نمونه‌هایی از ماهی و محصولات شیلاتی از جمله میگو را که از طریق گذرگاه‌های مرزی وارد می‌شود جمع‌آوری کند. SFDA اعلام کرد که این ممنوعیت تا زمانی ادامه خواهد داشت که هند تضمین های کافی برای اطمینان از ایمنی محصولات صادر شده ارائه دهد تا بیماری WSSV  منتقل نشود.

ویتنام: بزرگترین مصرف کننده غذاهای دریایی نروژ در جنوب شرقی آسیا

در سال 2022، ویتنام با واردات کل حدود 50000 تن به بزرگترین مصرف کننده غذاهای دریایی نروژ در آسیای جنوب شرقی تبدیل شد. داده هایی که توسط معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی در سمینار “ویتنام – نروژ: فرصت های همکاری در آبزی پروری و صادرات غذاهای دریایی” آشکار شد. ویتنام در مجموع 55207 تن غذای دریایی از نروژ وارد کرد که 8 درصد از نظر حجم و 52 درصد از نظر ارزش افزایش یافته است. از عمده ترین محصولات دریایی وارداتی می توان به ماهی سالمون، ماهی ماکرل و شاه خرچنگ قرمز اشاره کرد.

علاوه بر این، مدیر شورای غذاهای دریایی نروژ در آسیای جنوب شرقی طی سخنانی در این سمینار گفت که 86 درصد از جمعیت ویتنام حداقل یک بار در هفته ماهی و محصولات شیلاتی می خورند و این کشور با 37 کیلوگرم در هر غذا یکی از بالاترین مصرف غذاهای دریایی در جهان را دارد. او همچنین اشاره کرد که بیش از 10 واردکننده عمده ویتنامی غذاهای دریایی نروژی وجود دارد.

Red king crab
Red king crab

 

قیمت ها و بازار ماهی منجمد و فیله ماهی

ایالات متحده آمریکا/چین

همانطور که توسط Urner Barry گزارش شده است به دنبال کاهش هزینه حمل و نقل ، قیمت فیله ماهی تیلاپیای منجمد چین در ژانویه 2023 بیش از 26٪ در مقایسه با سال 2022 در همان ماه کاهش یافت، قیمت تیلاپیا از زمان بالاترین قیمت در تابستان 2022 تحت فشار نزولی قرار گرفته است. به دلیل قیمت‌های پایین‌تر، تقاضا  برای واردات فیله ماهی تیلاپیای منجمد از چین در ژانویه 2023 افزایش یافته است که در مقایسه با سال 2022 به میزان 58.6 درصد به 13117 تن افزایش یافته که این رقم حتی بالاتر از ژانویه 2020  است. از نظر تاریخی، این زمان برای ذخیره مجدد موجودی کالا قبل از دوره اوج تقاضا در سال برای غذاهای دریایی است. با این حال، در سال 2022، واردات جهانی فیله تیلاپیای منجمد ایالات متحده نسبت به سال 2021 به میزان 1.8 درصد و به طور خاص واردات از چین 2.6 درصد کاهش یافت.

اکوادور                        

طبق گزارش اتاق ملی شیلات  اکوادور National Chamber of Fisheries (CNP) در سال 2022، صادرات ماهی منجمد و محصولات شیلاتی با 30 درصد کاهش از نظر حجم به 76831 تن و 14 درصد کاهش در ارزش به 129.8 میلیون دلار آمریکا در مقایسه با سال 2021 کاهش یافت. لازم به ذکر است که این ارقام شامل میگو و تیلاپیا نمی‌شود و این اقلام به طور جداگانه گزارش شده است. برای گروه ماهی منجمد کامل، ماهی ماکرل با بیش از نیمی از سهم کل (54.7 درصد) در رتبه اول قرار دارد و پس از آن ماهی تون (6.2 درصد)، اره ماهی (3.8 درصد) و گالیت (1 درصد) قرار دارند.

لطفا توجه داشته باشید که فیله ماهی بر اساس دسته های تازه یا منجمد تفکیک نمی‌شود.


قیمت ها و بازارمیگوی منجمد آمریکا

وضعیت کلی

همانطور که ارنربری (Urner Barry) در تراز سالانه خود گزارش داده است، کاهش واردات میگویایالات متحده در سال 2022 به دلیل ضعف بازار است و واردکنندگان با عرضه مازاد در این کشور مواجه هستند. این مازاد عرضه به دلیل تاخیر در ترانزیت سفارشاتی برای تعطیلات است که فقط در سه ماهه اول آمده است. علاوه بر این، پس از حل مشکلات زنجیره تامین، موانع دیگری مانند ظرفیت ذخیره سازی محدود، هزینه های انجماد بالا و افزایش هزینه خواب سرمایه نیز وجود دارد.

در این میان، مصرف میگو در طول هفته مقدس در مقایسه با هفته های گذشته پس از عید در رستوران ها بالا تلقی می شود. علاوه بر این، چندین رستوران زنجیره‌ای و خرده‌فروشی که غذاهای بر پایه میگو مانند میگوی سرخ شده، سوخاری و کبابی ارائه می‌دادند و تقاضای میگو در این فصل افزایش یافته است.

واردات

مجموع واردات میگو طی ژانویه تا فوریه 2023 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 با 15.8 درصد افت به 122028 تن کاهش یافته است. تقریباً همه تامین کنندگان اصلی صادرات را کاهش داده اند: هند (15.9-٪)، اندونزی (22.4-٪)، ویتنام. (44.3-٪) و تایلند (43.8-٪) به جز اکوادور که 10٪ افزایش یافته است. این در حالی است که در ماه فوریه 2023 کاهش 20 درصدی به ثبت رسید و تمامی صادرکنندگان اصلی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش عرضه داشتند.

با توجه به سفارشات فعلی علاوه بر آنچه در سردخانه ها برای تقاضای عید وجود دارد مازاد عرضه میگو در کشور نسبت به سال قبل همچنان در سال جاری نیز ادامه دارد.

تأمین

هند: میگوی وانامی در تمام سایزها در مقادیر زیاد در فصل برداشت در دسترس خواهد بود. اوریسا برداشت خود را آغاز کرده در حالی که گجرات در ماه ژوئن برداشت خواهد کرد. سایز فعلی 50/41 است، در حالی که سایزهای 40/31 و 50/41 در ماه می قابل برداشت خواهد بود. انتظار می رود در ماه های ژوئن و جولای سایزهای بزرگتری برداشت شود.

اکوادور: اتاق ملی آبزی پروری (CNA) گزارش داد که زمین لرزه 19 مارس باعث ریزش جزئی دیواره های مزارع پرورش میگو واقع در استان ال اورو شده است. گفته می شود این خسارت بیش از 10 میلیون دلار می باشد. CNA در حال هماهنگی با پرورش دهندگانی است که از حمایت لجستیکی مورد نیاز مقامات مربوطه و همچنین حفاظت و ایمنی جامعه میگو رنج می برند. همچنین باید توجه داشت که در برخی از مناطق این استان اثراتی در خدمات آب و برق و مشکلاتی در جاده‌ها وجود دارد که وضعیت آسیب‌دیدگان را بیش از پیش تشدید می‌کند. از سوی دیگر، در استان گوایاس، خسارات وارده به زیرساخت مزارع پرورش میگو واقع در بخش Chongón در حال ارزیابی است.

اندونزی: پرورش دهندگان میگو از برداشت در دوره رمضان اجتناب کردند. میگوی سایز بزرگ در کشور محدود است و انتظار می رود در ماه های  می و ژوئن در دسترس باشد.

چشم انداز

عرضه میگو در فصل برداشت آتی فراوان می باشد، اما اندازه های بزرگتر فقط پس از ماه می به بعد در دسترس خواهد بود. انتظار می رود قیمت میگوهای سایز بزرگتر تا ماه می بالاتر باشد و همچنین با پایان این فصل، تقاضا برای میگو بار دیگر کند باشد.

قیمت ها و بازار میگوی منجمد اروپا و سایر بازارها
قیمت ها و بازار میگوی منجمد اروپا و سایر بازارها

آرژانتین

صادرات میگو طی دو ماه اول سال 2023 با افزایش 21 درصدی به 23945 تن از 19758 تن در مدت مشابه در سال 2022 رسید که به عنوان شروع سال، خوب در نظر گرفته شده است. در میان بازارهای اصلی، افزایش صادرات به چین (180.9+٪)، تایلند (136.8+٪)، روسیه (395+٪) و ایتالیا (107.8+٪) ثبت شد، در حالی که اسپانیا به عنوان یک بازار اصلی 18٪ کاهش یافت. واردات میگوی چین از آرژانتین تنها 187 تن کمتر از اسپانیا است و از پرو در رتبه دوم پیشی گرفته است.

همانطور که در EPR 3/2023 گزارش شد (EURPPIAN REPORT PRICE) ، با وجود این، قیمت ها در ماه مارس به دنبال تقاضای قوی که در طول هفته مقدس انتظار می رفت روند صعودی داشتند. قیمت ها در ماه فوریه برای میگوی سایز 10-20 معادل 0.50 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت ، در حالی که قیمت ها برای میگوهای سایز کوچک ثابت ماند.

قیمت ها به دلار/کیلوگرم

لابستر و خرچنگ منجمد
لابستر و خرچنگ منجمد
کنسرو ماهی تون، ماکرل و ساردین
کنسرو ماهی تون، ماکرل و ساردین

اتحادیه اروپا

کل واردات سالانه ماهی تون کنسرو شده و یا فرآوری شده شامل ماهی تون پخته شده در سال 2022 نسبت به سال 2021 4.3 درصد بیشتر بوده است. واردات افزایشی در منطقه به جز هلند (38.0-٪) و اتریش (29.6-٪) ثبت شد. در میان ده کشور بزرگ واردکننده اتحادیه اروپا، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال تنها کشورهایی بودند که بیشترین واردات سالانه خود را در دوره پنج ساله ثبت کردند.

ماهی خشک، نمک سود، دودی / پودر ماهی و روغن ماهی

محصولات فرآوری شده و نیمه آماده  بازار میگوی ژاپن

محصولات فرآوری شده و نیمه آماده بازار میگوی ایالات متحده
ماهی خشک، نمک سود، دودی / پودر ماهی و روغن ماهی
محصولات فرآوری شده و نیمه آماده بازارمیگوی اروپا و سایر بازارها
محصولات فرآوری شده و نیمه آماده  بازار میگوی ژاپن
ماهی، سفالوپودها، نرم تنان و غیره
محصولات فرآوری شده و نیمه آماده بازار میگوی ایالات متحده
محصولات فرآوری شده و نیمه آماده بازارمیگوی اروپا و سایر بازارها
محصولات فرآوری شده و نیمه آماده بازارمیگوی اروپا و سایر بازارها


تجارت آبزیان مالزی

واردات بر اساس گروه محصولات اصلی
2019202020212022
محصولاتتن1000 دلار آمریکاتن1000 دلار آمریکاتن1000 دلار آمریکاتن1000 دلار آمریکا
HS 03: محصولات شیلات زنده، تازه، منجمد و خشک38450396507838944592298146570411124284957921324956
HS 1604: ماهی آماده/کنسرو شده3097483976329141231744010411407241965112484
HS 1605: سخت پوستان و نرم تنان آماده/حفظ شده46203995059563425313384422953628763354
مجموع420.0971.089.004428.3151.080.408519.1921.268.795574.0441.500.794

 

واردات ماهی و محصولات شیلاتی بر اساس کشور مبدا (هزار دلار)
کشور مبدأ201720182019202020212022
چین249354230195243121251798317904347405
اندونزی142977186709198206177770164454174635
ویتنام111480125102142033142937153932209016
تایلند92090110608103481116827162941169522
هند5931664886509775056963980131156
مجموع با سایر کشورها998.4651.060.9841.157.0921.162.9251.360.4681.619.257

 

صادرات بر اساس گروه محصولات اصلی
2019202020212022
محصولاتتن1000

دلارآمریکا

تن1000

دلارآمریکا

تن1000

دلارآمریکا

تن1000

دلارآمریکا

HS 03: محصولات شیلات زنده، تازه، منجمد و خشک205714648933250030619723265999680204203008660504
HS 1604: ماهی آماده/کنسرو شده37776143466384481434544083315690440195162043
HS 1605: سخت پوستان و نرم تنان آماده/حفظ شده693145196623731006698538199708750032
مجموع250.421837.595294.715794.183313.817875.307250.290872.579

 

 

صادرات ماهی و محصولات شیلاتی به بازارهای عمده  (1000 دلار آمریکا)
کشور مقصد201720182019202020212022
چین60433131994250587272423250272244074
سنگاپور123802134742141343135932169684177375
تایلند345613897644189551195753638370
استرالیا763186981460754437734669754557
کره جنوبی363385200166085431035856551501
مجموع با سایر کشورها714.629759.450894.181857.266904.810927.877