اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

با اهداف فرایند گواهی نامه BAP یا بهترین شیوه‌های آبزی‌پروری آشنا شویم. گزارشی 23 آپریل BAP NEWS

با اهداف فرایند گواهی نامه BAP یا بهترین شیوه‌های آبزی‌پروری آشنا شویم. گزارشی 23 آپریل BAP NEWS

تعهد مستمر GSA به بهترین شیوه‌ها در بهداشت و رفاه حیوانات

در سال 1997، تعدادی از اعضای صنعت آبزی‌پروری برای تشخیص وحل مشکلات گسترده‌ای که با آن روبرو بودند ، اتحادیه جهانی غذاهای دریایی  GSA ( Global Seafood Alliance) را تشکیل دادند ؛ افرادی که به پتانسیل این صنعت ایمان داشتند و می‌دانستند که می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

برای اعمال این تغییرات و ایجاد تأثیر واقعی بر مسئولیت کشاورزان، GSA برنامه صدور گواهینامه بهترین شیوه های آبزی پروری Best Aquaculture Practices یا (BAP) را ایجاد کرد. در طول سال‌ها، ما فرآیندی را برای ایجاد استانداردهای برنامه‌های صدور گواهینامه خود از جمله بهترین شیوه‌های غذاهای دریایی  Best Seafood Practices (BSP) را اصلاح کرده‌ایم که فاکتورهای زیادی را شامل می شود:

مسائل و چالش های پیش روی صنعت غذاهای دریایی، نظرات خرده فروشان در مورد آنچه مصرف کنندگان می خواهند و مسائل جهانی که بر محیط زیست تأثیر می گذارد. به این ترتیب، ما اطمینان حاصل کرده ایم که استانداردهای ما در صنعت غذاهای دریایی قوی و فراگیر هستند.  ما به طور مداوم از طریق توسعه فناوری و تحقیقات جدید در حال انطباق هستیم.

در هنگام ایجاد استانداردهای BAP و BSP، به این واقعیت فکر می کنیم که با توجه به آن که تولید غذاهای دریایی براساس گونه، روش تولید و منطقه پرورشی بسیار متفاوت است و پیچیدگی هایی دارد ممکن است دستورالعمل های گسترده پیامدهای ناخواسته ای ایجاد کند. کمیته نظارت بر استانداردها Standards Oversight Committee  (SOC)  و کمیته های فنی ما خستگی ناپذیر کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که صنعت غذاهای دریایی به بالاترین سطح رفاه حیوانات، ایمنی مواد غذایی، مسئولیت اجتماعی و نظارت بر محیط زیست می رسد.

استانداردهای BAP به مهمترین مسائل مربوط به آبزی‌پروری می پردازند. برای دستیابی به گواهی نامه ما باید امکانات و تاسیسات بدون استثنا با تک تک بند‌های استاندارد ما مطابقت داشته باشد. سایر طرح‌های صدور گواهینامه، عدم انطباق‌ها را مجاز می‌دانند، اما برای اطمینان از اجرای اقدامات مسئولانه در تأسیسات تأیید شده، BAP این کار را نمی کند.

فرآیند کار ما امکان شفافیت و همکاری در هر مرحله از فرآیند را دارد و زمانی که استانداردها در حال تدوین یا اصلاح هستند، ما نظرات و دیدگاه های عمومی را در روند کار دخالت می دهیم.

استانداردهای ما برای این وجود دارند که بتوانند نقش پایدارآبزیان در برآوردن نیازهای تغذیه جهانی را امکان پذیر کند.

برخی از مسائلی که ممکن است با آن‌ها آشنا باشید تحت استانداردهای BAP پوشش داده شده است:

گونه‌های مختلف آبزیان به محیط‌های متفاوتی نیاز دارند و استانداردهای ما طیف وسیعی از سیستم‌های پرورشی و کنترل‌های مدیریتی را در سراسر جهان را در بر می‌گیرد. برنامه BAP محدودیت‌های تراکم ذخیره‌سازی برای برخی گونه‌ها و روش‌های خاص تولید  را کاهش داده است. به طور مثال:

  • پرورش متراکم میگو، که در مزارع دارای سیستم های پایدارکنترل‌های پیشرفته در زمینه سلامت آبزیان ، کیفیت آب و مقدار رسوبات، تغذیه و برداشت محصول طراحی شده است. تراکم ذخیره‌سازی در این سیستم‌ها نسبت به سایر استخرهای معمولی بیشتردر نظر گرفته شده است، استرس، بیماری و مرگ و میر در این سیستم‌ها بسیار کاهش می یابد.
  • در حال حاضر مزارع قفس ماهی سالمون باید حداکثر 2.5 درصد ماهی به 97.5 درصد آب ذخیره کنند، اما این نسبت بر اساس شواهد و مطالعات علمی در اسکاتلند به 2.1 درصد ماهی نسبت به 97.9 درصد آب تغییر کرده است.

استانداردهای BAP مستلزم حذف شکارچیان از مزارع پرورش آبزیان و تشویق به اعمال روش‌های کم خطر و امن برای  کنترل شکارچیان است. این روش تضمین می کند که مزارع می‌توانند به راحتی با حیات وحش محلی همزیستی داشته باشند.

تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد زیرا به طور مستقیم بر سلامت و رفاه ماهی تأثیرگذار است. استانداردهای BAP از طریق اعمال محدودیت‌هایی نسبت به FIFO[1] (ماهی وارده و خارج شده)، محدودیت‌هایی را برای استفاده از مقادیر ماهی‌های وحشی در خوراک تعیین می‌کنند و استفاده از مواد جایگزین پایدار را ترجیح می‌دهند. در عین حال، حذف کامل پودر ماهی و روغن ماهی از رژیم غذایی گونه‌هایی از آبزیان که معمولاً ماهی را به طور طبیعی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، هدف خوبی در نظر گرفته نمی‌شود.

استانداردهای BAP پرورش‌دهندگان را ملزم می‌کند تا دوره هایی را برای قطع غذادهی تعیین کنند. این دوره‌ها قبل از برداشت محصول برای کمک به ایمنی مواد غذایی و اطمینان از کیفیت محصولات نهایی مورد نیاز است.

استانداردهای BAP ایجاب می‌کند که ماهی به صورت اخلاقی کشته شود. انطباق روش‌های خاص کشتار مهربانانه برای هریک از گونه های مختلف آبزی راهی است که باید توسط پرورش‌دهندگان به کار گرفته شود.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها یک مسئله مهم در پرورش است و به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می‌کند که تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان است.

منبع:

https://www.globalseafood.org/blog/category/bap/

 

مزرعه پرورش ماهی  Sea Bream اولین تأسیسات در ژاپن است که گواهینامه بهترین شیوه‌های آبزی‌پروری (BAP)  را دریافت کرده است.

اتحادیه جهانی غذاهای دریایی  Global Seafood Alliance (GSA)  در ماه مارس اعلام کرد، انجمن تعاون شیلاتی آینان، که تولید کننده ماهی سی بریم قرمز است، اولین مرکز در ژاپن است که گواهینامه بهترین شیوه‌های آبزی‌پروری (BAP) را کسب کرده است. مزرعه Yasutaka Suisan و کارخانه فرآوری Hamasui که در استان Ehime ژاپن واقع شده‌اند، هر دو عضو تعاونی شیلات آینان، گواهینامه BAP را دریافت کرده‌اند.

محصولات ماهی سی بریم قرمز تولید شده توسط تعاونی شیلاتی عینان

هیروکی تاچیبانا، رئیس انجمن تعاون شیلاتی آینان، گفت: «ما بسیار خرسندیم که دو تن از اعضای ما، یاسوتاکا سوئیسان و هاماسویی، اولین کسانی در جهان هستند که گواهینامه BAP را برای این ماهی دریافت کردند. استانداردهای BAP توسط GSSI  Global Sustainable Seafood Initiative) ابتکار جهانی غذای دریایی پایدار) در مزرعه، و Global Food Safety Initiative)  GFSIابتکار جهانی ایمنی غذا) در کارخانه فرآوری مورد سنجش قرار گرفته است که ما معتقدیم انگیزه بیشتری به صادرات خواهد داد. اگرچه آینان شهری کوچک در جنوبی‌ترین بخش استان اهیمه است، اما یکی از تولیدکنندگان برتر صنعت آبزی‌پروری ژاپن است و ما امیدواریم که ماهی اینان بال‌های خود را به سایر نقاط جهان باز کند.

Said Steve Hart, VP of Market Development at GSA, “The seafood industry in Japan is amongst the leaders in Asia for promoting and developing more responsible practices that fit with the United Nations Sustainable Development Goals. I would like to commend the Ainan Fishery Cooperative Association for becoming the first BAP-certified facility in Japan, with their red seabream farm.”

استیو هارت، معاون توسعه بازارGSA  گفت: «صنعت غذاهای دریایی در ژاپن در آسیا برای ترویج و توسعه شیوه‌های مسئولانه‌تر متناسب با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، پیشرو است. من می‌خواهم از انجمن تعاونی شیلات آینان برای تبدیل شدن به اولین تأسیسات دارای گواهی BAP در ژاپن برای مزرعه سی بس آن ها قدردانی کنم.

درباره بهترین شیوه‌های آبزی‌پروری (BAP)

Best Aquaculture Practices یک برنامه صدور گواهینامه شخص ثالث است که توسط Global Seafood Alliance، یک انجمن تجاری بین‌المللی خصوصی که مقر آن در پورتسموث N.H. ایالات متحده آمریکا است، ایجاد شده و به پیشبرد شیوه‌های مرتبط با محیط زیست ومسئولیت اجتماعی در تولیدغذاهای دریایی از طریق آموزش، حمایت و تضمین شخص ثالث اختصاص دارد. GSAاز طریق توسعه استانداردهای گواهینامه بهترین شیوه‌های آبزی‌پروری و بهترین شیوه‌های تولید غذاهای دریایی،  به سازمان پیشرو در تنظیم استانداردها برای غذاهای دریایی تبدیل شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت www.bapcertification.org مراجعه نمایید.

[1] نسبت مقدار ماهی‌های زنده دریایی برای تولید پودر یا روغن ماهی مورد نیاز برای تولید یک واحد ماهی پرورشی