اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

استفاده از کرم‌های دریایی به عنوان جایگزین خوراک آبزیان

استفاده از کرم‌های دریایی به عنوان جایگزین خوراک آبزیان

تحقیقات جدید نشان داده استفاده از کرم‌هایenchytraeid[1]  که از مواد آلی مانند جلبک دریایی در حال پوسیدگی تغذیه می‌کنند، می تواند به‌ عنوان جایگزین پایدارتری برای ترکیبات سنتی تغذیه آبزیان در دوران نوزادی و لاروی شناخته شود.


[1] Enchytraeidae جزو خانواده‌ای از microdrile oligochaetes است. آن‌ها شبیه کرم‌های خاکی کوچک بوده و شامل گونه‌های خشکی‌زی معروف به کرم‌های خاکی هستند که در محیط‌های خشکی ارگانیک زندگی می‌کنند و همچنین شامل برخی از گونه‌های دریایی می‌باشند.

یک کرم enchytraeid که بر روی مواد آلی در حال پوسیدگی پرورش داده شده است. منبع FishLab

در حال حاضر، تولید و رشد مناسب بچه ماهی که برای پرورش آبزیان استفاده می شود به تغذیه آنان با آبزیانی مانند روتیفر و سخت پوستان کوچک که اغلب با روغن ماهی غنی شده‌اند متکی است. این فرآیند، به‌ویژه استفاده از روغن‌های ماهی که از صیادی و منابع طبیعی تهیه می‌شوند، پایداری طولانی‌مدت صنعت را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند  تأمین غذای مطلوب برای بچه ماهی‌ها را با شکست مواجه کند.

در بهبود وضعیت فرآیند فعلی تولید آبزیان، محققان دانشگاه Aarhus روشی را برای کشت کرم‌های enchytraeid دریایی برای استفاده به‌عنوان منبع تغذیه جایگزین با استفاده از جلبک دریایی در حال تجزیه به عنوان بستر پرورش این کرم ها ، آزمایش کرده‌اند.

محققان با استفاده از مخلوطی از خاک گلدان و جلبک دریایی خشک شده هیدراته به عنوان محیط رشد، توانستند به سطوح نیمه صنعتی تولید زیست توده enchytraeid دست یابند و با حداقل نیروی انسانی و هزینه‌های عملیاتی بسیار پایین این کار را به انجام رسانند.

کرم‌های Enchytraeid دارای ترکیب مواد مغذی مطلوبی با مقادیر بالای پروتئین، لیپیدها و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند هستند. آنها با توانایی کشت و تغذیه بر روی بقایای آلی صنعتی، راه حل امیدوارکننده ای را برای کاهش اتکا به منابع غذایی دریایی ارائه می دهند و در نتیجه فشار بر اکوسیستم های دریایی را کاهش می دهند.

برای تعیین پتانسیل کرم‌ها به عنوان یک غذای جایگزین، محققان تواناییenchytraeids  را در تامین تغذیه برای بچه ماهیان شش گونه پرورشی آزمایش کردند. Turbot،  flounderوwhite fish  رشد قابل‌توجهی بهتری را در هنگام تغذیه با enchytraeids زنده نسبت به آبزیان معمولی نشان دادند. ماهی Halibut و ballan wrasse با نرخ های مشابهی در هر دو رژیم غذایی رشد کردند، در حالی کهkingfish  تمایلی چندانی به این خوراک زنده آزمایشی نداشت.

در حالی که این مطالعه ممکن است فقط بینش‌های اولیه را در مورد استفاده از enchytraeids به عنوان یک منبع تغذیه ای جایگزین نشان دهد، این تحقیق – که توسط صندوق دریایی و ماهیگیری اروپا حمایت می‌شود – ممکن است زمینه را برای انقلابی بزرگ در معرفی یک منبع تغذیه جدید ایجاد کند.