اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

چرا توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و تایلند، باید شامل بهبود پایداری غذاهای دریایی باشد؟

چرا توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و تایلند، باید شامل بهبود پایداری غذاهای دریایی باشد؟

شورای مشورتی بازار[1] (MAC) به منظور بهبود ویژگی های کلیدی شیوه های آبزی پروری و صیادی به عنوان بخشی از توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و تایلند، چهار توصیه به کمیسیون اروپا ارائه کرده است.


[1] خدمات مشاوره بازار جامع‌ترین منبع برای قیمت‌گذاری، پیش‌بینی نقطه‌ای قیمت‌ها و مشاوره در زمینه انعقاد قرارداد‌ها است. علاوه بر این، این خدمات همچنین داده‌ها و تحلیل‌های بازار فعلی و کوتاه‌مدت را در تمام زنجیره‌های ارزش عمده ارائه می‌کنند.

اتحادیه اروپا سالانه حدود 39000 تن غذای دریایی از تایلند وارد می‌کند. ماهی تون بیشترین سهم را دارد و پس از آن میگوی پرورشی قرار دارد

 

در طی سال‌های 2020 تا 2022، اتحادیه اروپا به طور میانگین 39.644 تن محصولات شیلاتی و آبزی پروری را از تایلند به قیمت 13 میلیون یورو وارد کرد و در همین مدت 18.153 تن به ارزش 37 میلیون یورو به تایلند صادر نمود. محصول اصلی وارداتی به اتحادیه اروپا از تایلند، ماهی فرآوری شده و کنسرو شده تون ماهی است که بیشترین حجم را در بین اقلام وارداتی دارد.

 

MAC  Market Advisory Council) ) متشکل از سازمان هایی است که کل زنجیره ارزش را نمایندگی می‌کنند؛ شامل تولیدکنندگان اولیه ، کارخانه‌های فرآوری، تجار، تأمین کنندگان، خرده فروشان و اتحادیه های تجاری و سایر گروه های ذینفع (سازمان های غیر دولتیفعال در زمینه محیط زیست و توسعه). به گفته اعضای MAC، کمیسیون اروپا باید به موارد زیر توجه جدی داشته باشد:

 

  • تضمین ثبات سیاست مبارزه با صیادی گزارش نشده و غیرقانونی (IUU[2]) و علیه کار اجباری، از جمله از طریق ارائه مقررات روشن در مورد سه رکن پایداری و حاکمیت بین المللی، ارجاع صریح به کنوانسیون‌های سازمان بین المللی کار و استفاده از تمام ابزارهای موجود بر اساس قوانین اتحادیه اروپا.
  • تحولات قانونی جاری در تایلند و احتمال بالقوه عقبگرداستانداردهای مربوط به مبارزه با صیادی IUU و کار اجباری را کاملا تحت نظر بگیرند.
  • با در نظر گرفتن رقابت پذیری صنعت تون تایلند، تفاوت در استانداردهای پایداری و اثرات بالقوه منفی اقتصادی و اشتغال، صنعت ماهی تون و فراورده های آن در تایلند به عنوان گونه “حساس” شناسایی شود.
  • مطابق قوانین گمرکی قوانین تعرفه های ترجیحی اتحادیه اروپا را در آئین نامه‌هایشان بگنجانند.

[2] صیادی غیرقانونی، گزارش نشده و غیرقانونی (IUU) اصطلاح گسترده ای است که طیف گسترده‌ای از فعالیت های صیادی را در بر می‌گیرد. صیادی IUU  در همه انواع و ابعاد شیلات یافت می شود. هم در دریاهای آزاد و هم در مناطقی که در جزو مناطق ملی هستند رخ می دهد. این موضوع به تمام جنبه‌ها و مراحل صیادی و استفاده از ماهی مربوط می‌شود و گاهی اوقات ممکن است با جنایات سازمان یافته همراه باشد. IUU اشاره به فعالیت‌های گسترده طبقه بندی شده به عنوان صیادی غیرقانونی، گزارش نشده و غیرقانونی دارد.

همانطور که پیر کومره رئیس کار گروه 2 (بازارهای اتحادیه اروپا)، در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد: «تایلند یک کشور بسیار رقابتی در بخش صید و آبزی پروری است. بنابراین، کمیسیون اروپا باید اثرات بالقوه FTA را بر تعادل رقابتی، اقتصاد و اشتغال در نظر بگیرد. این مورد به ویژه در مورد بخش تون ماهی است که درجه بالایی از حساسیت از نظر حساسیت های دفاعی بخش اتحادیه اروپا برای آن شناسایی شده است. علاوه بر این،  FTA باید مفاد روشنی را در مورد مدیریت پایدار منابع زنده دریایی و محصولات آبزی پروری، در مورد مبارزه با ماهیگیری IUU و نیروی کار شایسته در بر گیرد.»