اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تولید و تجارت جهانی ماهی مرکب یا اسکویید

تولید و تجارت جهانی ماهی مرکب یا اسکویید

صید ماهی مرکب

در سالهای اخیر ماهی مرکب به گونه ای مهم در بازار جهانی غذاهای دریایی تبدیل شده است. صید ماهی مرکب از 3.1 میلیون تن در سال 2000 به تقریباً 4 میلیون تن در سال 2015 افزایش یافت ، اما سپس در سال 2016 به 2.8 میلیون تن کاهش پیدا کرد که سبب نگرانی کارشناسان از وضعیت ذخایر گردید.

تجارت ماهی مرکب – اسکویید

در این دوره ، قیمت ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر برخی از بزرگترین فعالان صنعت با همفکری به دنبال بهبود مدیریت صید ماهی مرکب هستند. یکی از مشکلات این است که سه گونه ماهی مرکب مهم (ماهی مرکب جامبو jumbo flying squid ، ماهی مرکب باله کوتاه آرژانتینی و ماهی مرکب ژاپنی) همگی در مناطق آبهای آزاد هستند. این سبب می شود تا همه کشتی ها اجازه صید این گونه ها را در دریاهای آزاد داشته باشند که هیچ سهمیه ای در آن اعمال نشده و لذا منجر به صید بیش از حد و کاهش احتمالی منابع می شود.

مقامات شیلی با معرفی مقررات مربوط به ادوات صیادی بدین گونه ابتکار عمل را برای محدود کردن صید ماهی مرکب اعمال کردند. ماهیگیری از گونه های Dosidicus gigas (ماهی مرکب غول پیکر) فقط با استفاده از ابزاری بنام  jig (گروه قلاب ها به هم متصل) یا قلاب تکی انجام می شود.

در همین حال ، دولت شیلی در اوایل ماه آگوست سال 2018 اعلام کرد که پیشنهاد افزایش 25 درصدی سهمیه ماهی مرکب غول پیکر را اعمال خواهد کرد. از این سهمیه ، 80 درصد به ماهیگیران سنتی اختصاص می یابد ، در حالی که بخش صنعت 20 درصد باقی مانده را دریافت می کند.

همچنین در پرو درباره منابع ماهی مرکب نگرانی وجود دارد. موسسه تحقیقاتی شیلات پرو (IMARPE ) اقداماتی را برای توسعه مدل ارزیابی ذخایر به عنوان بخشی از کار خود برای بهبود پایدار صید جهانی ماهی مرکب انجام داده است. این موسسه تمرکز ویژه ای روی ماهی مرکب جامبو دارد زیرا که این مهمترین گونه در میان ماهیان مرکب در پرو و همچنین برای بازار جهانی محسوب می گردد.

تجارت ماهی مرکب

چین در حال حاضر بزرگترین صادر کننده ماهی مرکب و  Cutthe fish در جهان است. در نیمه اول سال 2018 ، صادرات ماهی مرکب و کتل فیش تقریباً 250 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد رشد داشته است. ژاپن، بزرگترین بازار، 8.4 درصد کمتر از سال 2017 (مقدار 46400 تن) وارد کرده است، در حالی که جمهوری کره واردات را 162.4٪ افزایش و به  44000 تن رسانده است.

قیمت ماهی مرکب

قیمت ماهی مرکب طی دو سال گذشته به شدت در حال افزایش بوده است ، این افزایش عمدتا در نتیجه کاهش عرضه در سال 2016 و 2017 ، و یا بهتر بگوئیم بلکه به دلیل تقاضای شدید رخ داده است. به طور کلی ، قیمت سفالوپود ها در دو سال گذشته دو برابر شده است. در اوایل سال 2018 ، یک برنامه اصلاحی و کاهش صید عمدتاً در ارتباط با اولین فصل صید (مارس-آوریل) در جزایر فولکلند (مالویناس) جایی که تخلیه بار بالایی انجام می گیرد، صورت گرفت. با این وجود ، فصل ماهی مرکب آرژانتینی Argentine Illex squid امسال کوتاه و خیلی خوب نبود و همین امر باعث بالا رفتن قیمت ماهی مرکب شد. در عین حال ، صید ماهی مرکب آرژانتینی در آبهای بین المللی نیز چندان مناسب نبوده و قیمت ها را بالاتر برده است. با توجه به وضعیت موجود در منابع ماهی مرکب که وجود دارد  و تقاضا هنوز در حال رشد است ، باید انتظار داشت که چون منابع بسیار کم است، افزایش قیمت ها در پیش باشد.

برگرفته از مجله Info fish 2.2019
مترجم: امیر بابایی