اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

چرم ماهی محصولی دیگر از تولیدات آبزیان کشور: توسط “گروه تولیدی چرم ماهی” از اعضای اتحادیه تولید شد

چرم ماهی محصولی دیگر از تولیدات آبزیان کشور: توسط “گروه تولیدی چرم ماهی” از اعضای اتحادیه تولید شد

امروزه بهره برداری روزافزون از ذخایر آبزیان در نقاط مختلف جهان و استفاده بهینه و فراگیر از آنها جهت کاهش ضایعات و تولید فرآورده های جنبی از اهمیت خاصی برخوردار است. در کشور ما نیز صید و آبزی پروری از جمله فعالیت های رو به توسعه است که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به همت بخش خصوصی و بر اساس سیاستگزاری های دولت موفق به ایجاد اشتغال و ارزآوری و تامین غذا و نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد کشاورزی کشور شده است. از جمله اقدامات مهمی که می تواند اقتصاد شیلاتی کشور را رونق بیشتری دهد استفاده از ضایعات ماهی و بهره گیری از تولیدات فرعی و فراورده های جانبی است . تولید چرم از آبزیان یکی از فعالیت های مهم و جانبی است که در دنیا سابقه بیست ساله دارد و در کشور ما نیز به همت گروه تولیدی چرم ماهی آغاز گردیده و به سرعت در حال پیشرفت میباشد.چرم ماهی جزء چرم های سبک به حساب میاید و در عین نازکی از قدرت کشش بالایی برخوردار است .

مزیت های استفاده از چرم ماهی

مقاوم در برابر آب زیرا چرم ماهی غنی از روغن است .محصول جانبی بخش کشاورزی است و از نظر زیست محیطی مورد تایید میباشد.برای تولید این چرم موجود رااز بین نمیبریم.هیجان انگیزترین چرم در 20 سال گذشته است که در دنیای صنعت مد ظاهر شده است چرم ماهی بسیار محکم و بادوام است . استفاده از زباله های دور ریز ماهی و افزودن ارزش اقتصادی اهمیت زیادی برای پایداری صنعت شیلات دارد.این چرم در برابر سرما بسیار مقاوم بوده و برای مناطق و کشورهای سردسیری مناسب است به طوری که دمای 10 تا 20 درجه زیر صفر را نیز تحمل می‌کند.. در طی سه دهه گذشته ، صید از دریاها از 69 میلیون به 93 میلیون تن افزایش یافته است ، در حالی که تولید ماهیان حاصل آبزی پروری از 5 میلیون به 63 میلیون تن افزایش یافته است ، (گزارش بانک جهانی ). لذا این منبع عظیم بالقوه میتواند در آینده بعنوان ماده اولیه با ارزش تبدیل شود.لازم به ذکر است با تولید یک تن فیله ماهی به طور کلی 40 کیلوگرم پوست دور ریخته میشود و لذا از هزاران تن پوست ماهی میتوان چرم تولید کرد.باقیمانده های ماهی اغلب تبدیل به آرد ماهی میشود . اما کاربردهای پر زرق و برق و با ارزش این محصول فرعی؛ بیشتر از ماده ای است که در آرد ماهی وجود دارد. پوست ماهی با الگوهای لایه ای خود از کیفیت زیبایی برخوردار است و همچنین انعطاف پذیر است.لذا به طور فزاینده ای دردنیای چرم جای خود را باز کرده است..

تاریخچه

صنعت تولید چرم از پوست ماهی در سال‌های اخیر در دنیا به دلیل تقاضای مصرف کنندگان جدید در حال توسعه است. رنگ های زیبا و درخشان پوست ماهی و سطح لایه لایه آن، موجب شده چرم تولید شده از پوست ماهی جای خود را در صنعت ۵۰ تا ۹۰ میلیارد دلاری چرم جهان باز کند. امروزه چندین کارخانه اختصاصی تولید کننده چرم ماهی در دنیا راه اندازی شده است.از جمله شرکت تولید چرم شادی در جمهوری اینگوش روسیه را میتوان نام برد. این کارخانه از پوست ماهی های مختلف برای تولید چرم استفاده می‌کند.بسیاری از کارآفرینان و خریداران چرم ماهی، برای بررسی و خرید این محصول پر تقاضا به جمهوری اینگوش سفر می‌کنند.شرکت شادی یک کمربند ساخته شده با پوست ماهی را به بهای حدود ۳۰ دلار، و یک جفت کفش را به بهای بیش از ۱۰۰ دلار عرضه می کند.

تولید چرم ماهی در ایران :

” گروه تولیدی چرم ماهی” از اعضای اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران پس از یک سال کار تحقیقاتی از ابتدای سال 1400 تولید تجاری چرم ماهی را برای اولین بار در کشور آغاز نمود . این گروه تولید چرم از ضایعات پوست انواع ماهیان پرورشی و دریایی ( چرم ماهی تیلاپیا؛ خاویاری و سیباس ) را بطور انبوه در برنامه کاری خود قرارداد و بطور متوسط ماهانه 3000 قطعه چرم ماهی تولید می نماید و همزمان استاندارد سازی روش ها ی تولید هر یک از گونه های مورد تولید را انجام داده است.