اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش بازار آبزیان اروپا در دسامبر ۲۰۲۳ آخرین اخبار تجارت آبزیان در بازار اروپا؛ کاهش تورم، ثبات قیمتی اکثر آبزیان و کاهش قیمت میگو و سی بس و قزل آلا در اروپا

گزارش بازار آبزیان اروپا در دسامبر ۲۰۲۳ آخرین اخبار تجارت آبزیان در بازار اروپا؛ کاهش تورم، ثبات قیمتی اکثر آبزیان و کاهش قیمت میگو و سی بس و قزل آلا در اروپا

آخرین اخبار تجارت آبزیان در اروپا

نرخ تورم در منطقه یورو در نوامبر 2023 به 2.4 درصد سالانه کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود از جولای 2021 رسید، این نرخ در اکتبر 2.9 درصد و در سپتامبر 4.3 درصدبود. در این گزارش که در باره قیمت ماهی اروپاست ، 55 درصد قیمت ها در مقایسه با نوامبر 2023 ثابت بوده، 22 درصد افزایش و 23 درصد کاهش یافته است.

تجارت برای دوره کریسمس در جریان است، اما بسیاری از محصولات شیلاتی افزایش قیمت طبیعی را برای این دوره از سال تجربه نمی کنند. این عمدتا به دلیل کاهش تورم است. با این حال، تقاضا در حال افزایش است، به استثنای میگو که طبق گزارش ها تقاضای پایینی دارد. لابستر و خصوصا لابستر نروژی افزایش قیمت بسیار شدیدی را تجربه کردند. ماهی سالمون، یکی دیگر از گونه‌های ماهی مرتبط با جشن‌های کریسمس، پس از چند ماه کاهش قیمت‌ها، افزایش قیمت‌ها را گزارش کرد.

سخت پوستان

عرضه مواد خام میگو از اندونزی از اوایل دسامبر به تدریج کاهش یافته است. با این وجود، پرورش دهندگان میگو به دلیل قیمت بسیار پایین، در برداشت مردد هستند. در همین حال، برخی از پرورش دهندگان به دلیل پایین بودن قیمت ها و ترس از هزینه های بالای پرورش برای زنده ماندن تلاش می کنند و در فکر به تعویق انداختن ذخیره سازی استخرها با بچه میگو هستند. سایر پرورش دهندگان به امید تقاضای بهتر در ماه آینده ترجیح می دهند میگو را در استخرها نگهداری کنند. این احتمال وجود دارد که سال نو چینی تقاضای قوی در بازار داخلی ایجاد کند و بر بازارهای اروپا و ایالات متحده تأثیر بگذارد. در بازار اروپا، قیمت فروش میگوی اندونزیایی حدود 0.10 دلار در هر کیلوگرم کاهش یافت.

قیمت میگوی آرژانتینی در بازار اروپا برای میگوی بزرگ ثابت گزارش شده است. برعکس، میگوهای کوچک با قیمت 0.50 یورو در هر کیلوگرم کمتر از ماه گذشته فروخته می شوند. در عرض یک سال، قیمت میگوی کوچک آرژانتینی به ازای هر کیلوگرم 1.00 یورو کاهش یافت. برعکس، برای میگوهای بزرگ، قیمت ها 0.60 یورو در هر کیلوگرم بین دسامبر 2022 و دسامبر 2023 افزایش یافت.

لابستر یکی از ماده های غذایی اصلی جشن است و در واقع تقاضا برای لابستر بسیار زیاد است. قیمت ها از سقف عبور کردند و تنها در یک ماه 15.00 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافتند. انتظار می رود این روند در ژانویه معکوس شود. با توجه به تقاضای خوب و تولید داخلی پایین در اروپا، قیمت خرچنگ نیز در حال افزایش است.

ماهیان آب شیرین

واردات فیله پانگاسیوس منجمد به اتحادیه اروپا در هشت ماهه اول سال 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 کمتر بود. ارزش کل در ژانویه تا آگوست 2023 ،144 میلیون دلار بود که از 156 میلیون دلار گزارش شده برای مدت مشابه در سال 2022 کمتر است. در این دوره، آلمان به عنوان واردکننده اصلی ظاهر شد و واردات را از 18 میلیون دلار در سال 2022 به 27 میلیون دلار افزایش داد.

هلند هنوز وارد کننده اصلی است، اما بیشتر این محصولات مجددا به کشورهای همسایه صادر می شود. اسپانیا و ایتالیا که عموماً بازارهای مهم محصولات شیلاتی هستند، کاهش شدید واردات فیله پانگاسیوس منجمد را گزارش کردند که این کاهش به ترتیب 32 و 37 درصد بود. ویتنام تامین کننده اصلی این کالا است و 90 درصد واردات اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. ارزش واحد فیله پانگاسیوس منجمد اندکی کاهش یافت و از 3.50 دلار در هر کیلوگرم در هشت ماهه اول سال 2022 به 3.40 دلار در هر کیلوگرم در مدت مشابه سال 2023 رسید.

ماهی قزل آلا

نروژ در ماه نوامبر 6.397 تن قزل آلا به ارزش 561 میلیون کرون صادر کرد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 31 درصد از نظر مقدار و 25 درصد از نظر ارزش افزایش داشت. سه بازار اصلی در ماه یازدهم اوکراین، ایالات متحده آمریکا و لیتوانی بودند. به ویژه، طبق اعلام شورای امنیت ملی، این اولین بار از زمان آغاز جنگ بود که اوکراین به عنوان بزرگترین بازار ماهی قزل آلا رتبه بندی شد. اوکراین بیشترین افزایش ارزش را در این ماه (54 میلیون کرون کرون یا 171 درصد افزایش) نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است. در حالی که از نظر مقداری 1.174 تن افزایش 148 درصدی را در مقایسه مشابه نشان می دهد.

پایگاه داده NSC نشان می دهد که قیمت فوب ماهی قزل آلای تازه HOG)) به بازارهای صادراتی در مرز نروژ به 79.54 کرون (6.82 یورو) در هفته 47 رسید که 2.63 درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت.این کاهش قیمت ، روند صعودی قیمت را از هفته 44 به هفته 46 قطع کرد، اما در مقیاس اصلی، روند صعودی بزرگی از هفته 35 با 69.59 کرون (6.02 یورو) وجود دارد.

ماهیان سی بس و سی بریم

به طور معمول برای بازار ماهی سی بس و سی بریم، فصل زمستان به معنای تقاضای کمتر است. این روند همراه با رشد قیمتی کندتر از پیش بینی فصل تابستان، مشکلات قابل توجهی را برای پرورش دهندگان ایجاد می کند. تولیدکنندگان در تعدادی از کشورها چالش‌هایی را که اکنون با آن مواجه هستند، به ویژه به دلیل کاهش هزینه‌های بالاتر و کاهش قیمت‌ها، تحت فشار قرار گرفته اند. در واقع، تصور می شود که سطح زیست توده به طور قابل توجهی بالاتر از این زمان در سال گذشته باشد، به طوری که بسیاری از پرورش دهندگان برداشت را به تأخیر می اندازند. این هم به امید افزایش قیمت ها در بهار، بلکه به عنوان وسیله ای برای هدف قرار دادن بیشتر زیربخش های برتر بازار مانند تجارت رستوران ها است. قیمت‌ها در اواخر سال به کاهش خود ادامه داده‌اند، به جز ماهی‌های بزرگ‌تر که قیمت‌ها همچنان بالا است. این ادامه روند نزولی است که از آوریل امسال مشاهده شده است، زیرا فصل تابستان کمتر از حد انتظار شلوغ بود و این به معنای ضعیف بودن تقاضا بود. در نتیجه، مقدار تجارت در اکثر بازارهای اصلی دوره ای از رکود را تجربه کرده است. جدول زیر تغییرات مقدار مبادلات را بر اساس کشور مشخص می سازد و وضعیت فعلی بازارهای مختلف را نشان می دهد.

واردات ماهی سی بس و سی بریم در بازارهای عمده (به کیلوگرم)

شکاف قیمتی قابل توجهی بین ماهی سی بس و سی بریم وجود دارد. ماهی‌های سی بریم کوچک و متوسط، پرفروش‌ترین نوع ماهی‌ها، در تابستان در سطح پایین باقی مانده‌اند. هر دو سایز در اوایل دسامبر 2023 حدود 4.70 یورو به ازای هر کیلوگرم (اسپانیا، عمده فروشی) فروخته می شدند که بسیار کمتر از قیمت 6.90 یورویی بود که این دو درجه بندی در مارس امسال داشتند. قیمت ماهی سی بس به طور قابل توجهی بالاتر بود، 5.00 یورو به ازای هر کیلوگرم برای ماهی های کوچک و 8.15 یورو به ازای هر کیلوگرم برای ماهی های سایز متوسط، اگرچه مانند قیمت ماهی سی بس کوچک و متوسط، به طور قابل توجهی کمتر از اوج قبلی آنها در اوایل سال است.