اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش بازار آبزیان اروپا در مارس ۲۰۲۳ / آخرین اخبار بازار اروپا ؛ مقدار و قیمت‌های فروش ماهی مرکب، سالمون، میگو، قزل‌آلا،گربه ماهی، سی‌بس و سی‌بریم در اروپا

گزارش بازار آبزیان اروپا در مارس ۲۰۲۳ / آخرین اخبار بازار اروپا ؛ مقدار و قیمت‌های فروش ماهی مرکب، سالمون، میگو، قزل‌آلا،گربه ماهی، سی‌بس و سی‌بریم در اروپا

آخرین اخبار مارس 2023

شاخص قیمت ها

گراندفیش 10

ماهی پهن 12

ماهی تن 13

سطح زیان ریز 14

سفالوپودها 15

سخت پوستان 17

دوکفه ای ها 19

ماهی سالمون 20

ماهی قزل آلا 20

ماهی آب شیرین 20

دیگر گونه ها 21

سی بس – سی بریم 22

گزارش قیمت ماهی اروپا، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط خبرنگاران صنعت و با هدف ارائه راهنمایی در مورد روندهای قیمتی گسترده است. اطلاعات قیمتی باید فقط برای پیش بینی روندهای میان مدت و بلند مدت استفاده شود. فائو مسئولیتی در قبال هر گونه خطا ندارد.

به علت تورم، تقاضا برای غذاهای دریایی در بازار اروپا کاهش می یابد. در یک مطالعه اخیر در مورد تأثیر درگیری اوکراین بر رفتار مصرف کنندگان اتحادیه اروپا، مشخص شد که 50 درصد از مصاحبه شوندگان اظهار کردند قیمت ماهی به شدت افزایش یافته است. بنابراین، ماهی پس از گوشت قرمز در میان تمام محصولات غذایی است که چنین افزایش قیمتی در آنها مشاهده شد و از این نظر در رتبه دوم قرار داشت. در واکنش به این قیمت‌های بالا، 30 درصد از پاسخ‌دهندگان خرید کمتر ماهی را گزارش کرده‌اند، و 8 درصد گفته‌اند که به‌ طورکلی خرید ماهی را متوقف کرده‌اند.

تجار خرید خود را برای هفته اول فروردین ماه امسال آغاز کردند. علیرغم تقاضای محدود، افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد. در این شماره از گزارش قیمت ماهی در اتحادیه اروپا، قیمت حدود 32 درصد از ماهیان افزایش داشت، 24 درصد کاهش یافت و 43 درصد ثابت ماند. میگو و اختاپوس استثناهای اصلی در مارپیچ صعودی قیمت هستند که کاهش قیمت را گزارش کردند.

شاخص قیمت کانتینر در هفته اول اسفند 3 درصد کاهش و نسبت به هفته مشابه سال قبل 80 درصد کاهش داشته است. این شاخص 1806 دلار به ازای هر کانتینر 40 فوتی است که 83 درصد کمتر از اوج 10377 دلاری است که در سپتامبر 2021 به دست آمد. این شاخص حتی 33 درصد کمتر از میانگین 10 ساله 2691 دلار است که نشان دهنده بازگشت به قیمت های عادی است. ، اما 27 درصد بالاتر از میانگین نرخ 1420 دلاری 2019 (پیش از همه گیری) است.

سرپایان (cephalopods)

در هفته اول ماه مارس صید در جزایر فالکلند (مالویناس) قوی بود. حدود 7500 تن ماهی مرکب لولیگو و 6500 تن ماهی مرکب ایلکس صید شد.

صید ماهی مرکب در آفریقای جنوبی ضعیف باقی مانده ، اما بهبود خوبی در قیمت ها حاصل شده است، زیرا واحد پول آفریقای جنوبی (راند) نسبت به یورو ضعیف شده است.

فصل اختاپوس در اندونزی رو به پایان است، اما تقاضا از سوی ژاپن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا همچنان راکد است. اختاپوس یکی از معدود محصولاتی است که در این ماه قیمت کمتری برای آن گزارش شده است.

سخت پوستان

میگوی آرژانتینی شروع خوبی از ابتدای سال داشت. حدود 42500 تن در شش هفته اول سال صید شد که یک نتیجه بی سابقه است. با وجود این، قیمت ها در ماه مارس روند صعودی داشتند و انتظار تقاضای قوی در هفته اول آوریل بود.

قیمت میگوی بزرگ (10/20) 0.50 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت، در حالی که میگوهای کوچکتر سطح قیمت ثابتی را گزارش کردند. بنابراین میگوهای بزرگ دوباره قیمت های بالاتری نسبت به میگوهای کوچک دارند که طبیعی است، در حالی که ماه گذشته همه اندازه ها در یک سطح قیمت عرضه شدند.

عرضه میگو به دلیل تاخیر رشد بچه میگو، آب و هوا و حملات بیماری به تدریج کاهش یافته است. در این میان، کشاورزان اندونزیایی از زمان برداشت در تعطیلات رمضان اجتناب کردند. در حال حاضر، عرضه میگوهای سایز بزرگ کاملاً محدود است، اما اندازه کوچک برعکس است. قیمت ممکن است به زودی تا می 2023 بالاتر برود.

تقاضا برای خرچنگ و لابستر در اروپا بالا است، در حالی که تولید در این فصل پایین است. در نتیجه، قیمت هر دو گونه در حال حاضر افزایش می یابد.

سطح زیان ریز

در سال 2022، قیمت های بالای پودر ماهی و روغن ماهی باعث جذب منابع سطح زیان ریز از نروژ به این بخش از بازار شد. این نیز به دلیل قیمت بالای سوخت بود که باعث جذابیت بیشتر رفتن به دنبال ماهی می شود، زیرا تا زمانی که ماهی به سمت مصرف کننده هدایت می شود قایق ها مجبور نیستند به بندرگاه ها بازگردند.

به طور کلی، قیمت‌های سطح زیان ریز در ماه مارس کاهش یافت که برای این زمان از سال یعنی زمانی که صید پس از ماه‌های زمستان به حالت عادی باز می‌گردد طبیعی است.

ماهیان آب شیرین

لهستان بازار مهمی برای فیله گربه ماهی/ پانگاسیوس است. در یازده ماه اول سال 2022، واردات به 5000 تن رسید که همگی از ویتنام انجام می شد. این مقدار حدود 150 تن بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است. ارزش واحد این محصول به شدت افزایش یافت و در نوامبر 2022 به 2.90 دلار در هر کیلوگرم رسید، یعنی حدود 1.00 دلار در هر کیلوگرم نسبت به سال قبل. در نتیجه، ارزش کل واردات پانگاسیوس به لهستان به رکورد جدید 13.6 میلیون دلار در یازده ماهه اول سال 2022 رسید که حدود 4.2 میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه سال 2021 بود.

بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی در سال 2022 مقادیر بی سابقه ای از فیله پانگاسیوس منجمد وارد کردند. حدود 14000 تن عمدتا از ویتنام وارد شد که 1000 تن بیشتر از سال 2021 بود. ارزش واحد محصول نیز در سال 2022 افزایش یافت که به ارزش واردات 59.2 میلیون دلار منجر شده است که 25 درصد افزایش نسبت به ارزش سال 2021 نشان می دهد. در این کشور، فیله گربه ماهی منجمد عمدتاً برای جایگزینی ماهی گران قیمت کاد در تهیه fish and chips  (خوراک ماهی وسیب زمینی سرخ کرده)  استفاده می شود.

پس از چند سال کاهش، اسپانیا جایگاه خود را به عنوان واردکننده اصلی فیله پانگاسیوس منجمد در میان کشورهای اتحادیه اروپا بازیابی کرد. در سال 2022، ارزش واردات به 22 میلیون دلار رسید، که دو برابر میزان گزارش شده برای سال 2021 است. این رقم هنوز با رکورد 77 میلیون دلار در سال 2014 فاصله زیادی دارد، اما این روند دوباره در حال افزایش است.

ماهی سالمون

قیمت ماهی سالمون آتلانتیک پرورشی نروژی از زمانی که 77.58 کرون در هر کیلوگرم در هفته سوم سال 2023 گزارش شد، همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد. طبق شاخص NASDAQ در ماه مارس، قیمت به 106.10 کرون (هفته یازدهم سال 2023) رسید که 25 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

آمار شورای غذاهای دریایی نروژ (NSC) نشان می دهد که در ماه فوریه، نروژ 81645 تن ماهی سالمون به ارزش 8.8 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای کاهش 8 درصدی در مقدار اما افزایش قابل توجه 15 درصدی ارزش است. رقم اول به دلیل مقدار صید کمتر می باشد، در حالی که رشد قیمت بالا و کرون ضعیف نروژ دلیل مورد دوم می باشد.

سه بازار اصلی ماهی سالمون نروژی همچنان ایالات متحده آمریکا، لهستان و فرانسه بودند. بازار ایالات متحده با ارزش صادرات 432 میلیون کرون یا 77 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته و 6604 تن، 41 درصد نسبت به فوریه 2022، بیشترین افزایش ارزش را در ماه ثبت کرد. تحلیلگران NSC، این را به دلیل رشد تقاضا همراه با ارز قوی و توسعه ضعیف در طول زمان در تولید ماهی سالمون در سایر کشورهای تامین کننده توضیح می دهند.

مهم است که افزایش تقاضا برای ماهی سالمون در چین، دومین بازار بزرگ رشد پس از بازار ایالات متحده در ماه فوریه، برجسته شود. با پشت سر گذاشتن عواقب همه‌گیری و تقاضای قوی برای ماهی سالمون تازه، این غول آسیایی توسعه دلگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌کند. از سوی دیگر، ژاپن به دلیل افزایش قابل توجه هزینه های حمل و نقل به دلیل بسته شدن حریم هوایی روسیه، بازاری با کاهش چشمگیرتر بود.

ماهی قزل آلا

صادرات قزل آلای نروژ در فوریه 2023 بالغ بر 2946 تن به ارزش 325 میلیون کرون بود که به معنای کاهش شدید مقدار 26 درصدی اما کاهش جزئی 1 درصدی ارزش نسبت به فوریه سال گذشته بود. بر اساس گزارش NSC، این یک رکورد بالا برای قزل آلای کامل تازه هر کیلوگرم 106 کرون است که حدود 4 کرون بالاتر از رکورد سال گذشته، (می 2022 ) است. سه بازار برتر قزل آلا در ماه فوریه، ایالات متحده آمریکا، تایلند و ژاپن است که از لیتوانی پیشی گرفتند، اگرچه لیتوانی بیشترین افزایش را در ارزش صادرات در فوریه داشت که 28 میلیون کرون نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشت.

سی بس و سی بریم

با افزایش قابل توجهی در دو ماه اول سال، قیمت های ماه مارس برای هر دو نوع ماهی سی بس و سی بریم بالا و پایدار است. ترکیه، تولیدکننده پیشرو هر دو گونه، در چند ماه گذشته شاهد کاهش حجم صادرات بوده است که کسری عرضه چندین هزار تنی را به همراه داشته و فشار قابل توجهی بر ذخایر وارد کرده است. این کسری به ویژه برای سی بس که قبلاً در عرضه نسبتاً محدودی بود، مشهود است. در حالی که سطح برداشت در تولیدکنندگان ثانویه در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، ادامه مقدار پایین صادرات از ترکیه باعث افزایش بیشتر قیمت ها در آینده نزدیک می شود.

تولید ماهی سی بس و سی بریم ترکیه از یک دهه پیش به سرعت در حال افزایش بود و در سال 2016 تولید از کشور یونان پیشی گرفت. بخش عمده ای از این افزایش تولید به مقصد صادرات بوده است، به ویژه ماهی سی بریم که 60 درصد از تولید آن صادر می شود. در حالی که صادرات سی بس هم قابل توجه است اما اکثر آنها در بازار داخلی باقی می مانند و 30 درصد از تولیدات صادر می شود. در حالی که هنوز خیلی زود است که به طور قطعی بگوییم چه عاملی پشت مقدار کم صادرات در سال 2023 است، اما رشد قابل توجهی در مصرف داخلی در سال های اخیر وجود داشته است. در سال جاری تاکنون، نسبت برداشت محصول به مقصد بازار داخلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، منابع اروپایی ماهی سی بس و سی بریم احتمالاً محدود خواهد بود.

در حالی که ماهی سی بس و سی بریم صید شده اکثریت قریب به اتفاق عرضه را تشکیل می دهند، جالب است بدانید که ذخایر ماهی سی بس صید شده وحشی در سال های اخیر به شدت نوسان داشته است. در بازار مرکامادرید که یک بازار عمده فروشی بزرگ اسپانیاست، مقدار سی بس وحشی فروخته شده در سال جاری نزدیک به یک سوم سطح سال 2021 است و به 42 تن کاهش یافته است. در عین حال، فروش ماهی وحشی سی بریم صید شده از سال 2021 تقریباً دو برابر شده و به 38 تن رسیده است. قیمت هر دو در حال حاضر پایین است، 18.00 یورو به ازای هر کیلوگرم برای سی بس (40- درصد در ابتدای سال)، و 19.00 یورو در هر کیلوگرم برای ماهی سی بریم (14- درصد در ابتدای سال).