اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش ISSF: 85 درصد از صید جهانی ماهی تون، از ذخایر سالم دست نخورده به دست می‌آید، وضعیت ذخایر از گزارش مارس 2023 بدون تغییر باقی مانده است برای داشتن ثبات در وضعیت ذخایر نیاز به نظارت علمی دقیق برای حمایت از تصمیم گیری‌ها وجود دارد

گزارش ISSF: 85 درصد از صید جهانی ماهی تون، از ذخایر سالم دست نخورده به دست می‌آید، وضعیت ذخایر از گزارش مارس 2023 بدون تغییر باقی مانده است برای داشتن ثبات در وضعیت ذخایر نیاز به نظارت علمی دقیق برای حمایت از تصمیم گیری‌ها وجود دارد

بر اساس جدیدترین گزارش بنیاد بین المللی پایداری غذاهای دریایی (ISSF) از  وضعیت ذخایر تون ماهیان ، 85 درصد کل صید تجاری ماهی تون در سراسر جهان از ذخایر در سطوح “سالم” فراوانی حاصل می‌شود. ذخایری که بیش از حد صید شده‌اند 11 درصد از کل صید را تشکیل می دهند و 4 درصد از صید از ذخایر در سطح متوسط فراوانی حاصل می‌شود.

از زمان گزارش وضعیت ذخایر در مارس 2023، هیچ یک از وضعیت ذخایر مربوط به هر گونه تغییر نکرده است. آخرین گزارش نتایج ارزیابی سهام اخیر مربوط به گونه‌های چشم درشت اقیانوس آرام غربی، زرد باله اقیانوس آرام غربی، آلباکور اقیانوس آرام شمالی، آلباکور اقیانوس اطلس شمالی و باله آبی جنوبی می‌باشد که هیچ کدام تغییری نکرده‌اند. فقدان تغییرات اساسی در وضعیت سهام بین دوره‌های گزارش، نیاز به ارزش ارزیابی‌های علمی مستمر برای اطلاع‌رسانی به تصمیمات مدیریت سهام را بیشتر برجسته می‌کند.

این گزارش نشان داد که ذخایر چند گونه تون ماهی بیش از حد صید شده و/یا مشمول صید بی رویه در نظر گرفته می‌شوند:

  • ذخایر آلباکور مدیترانه، چشم درشت اقیانوس هند و زرد باله اقیانوس هند بیش از حد صید می‌شوند و در معرض صید بی رویه قرار دارند.
  • ماهی تون باله آبی اقیانوس آرام بیش از حد صید می‌شود.

از نظر مدیریت ذخایر  RFMO، به روز رسانی‌های کلیدی از مارس 2023 عبارتند از:

  • IATTC[1] اقدامات حفاظتی جدیدی را برای صید ماهی تون استواییFAD [2] در اقیانوس آرام شرقی ایجاد کرد، به ترتیب از جمله تشویق کشورهای عضو برای شروع برنامه‌های بازیابی رانشی-FAD و تعیین ضرب‌الاجل‌هایی برای انتقال گام‌به‌گام به استفاده از روش‌های کاملاً غیر درگیر (الزامی از سال 2025 به بعد) و FAD‌های زیست تخریب‌پذیر. (به تدریج تا سال 2029).
  • IATTC یک استراتژی کامل صید و قانون کنترل صیادی را برای آلباکور اقیانوس آرام شمالی اتخاذ کرد.
  • IOTC [3]وCCSBT [4] توصیه‌های صید مجاز کل (TAC) را به ترتیب برای چشم بزرگ اقیانوس هند و باله آبی جنوبی بر اساس نتیجه رویه مدیریت هر ذخیره را  تأیید کردند.

گزارش ارزیابی ذخایر توسط کمیته مشاوره علمی ISSF بررسی می شود و در مورد محتوای آن مشاوره می‌دهد.

آمارهای کلیدی در گزارش جدید

  • سطوح فراوانی یا “زیست توده تخم ریزی کننده”: در سطح جهانی، 61 درصد از ذخایر در سطح سالم فراوانی قرار دارند (بدون تغییر نسبت به گزارش مارس 2023)، 22 درصد در سطح متوسط و 17 درصد بیش از حد صید می‌شوند.
  • سطح مرگ و میر ناشی از صیادی: 78 درصد از 23 گونه ذخایر، صید بی رویه را تجربه نمی‌کنند، 13 درصد صید بی رویه دارند و 9 درصد در سطح متوسط قرار دارند.
  • صید ماهی تون با وسایل ماهیگیری: 66 درصد از صید از طریق (purse seining[5]) و پس از آن (longline[6]) (9%)، (pole-and-line[7]) (8%)، (gillnets[8]) (4%) و (سایر روش‌ها) (13%) صورت می‌گیرد.
  • بزرگترین صید ماهی تون بر حسب ذخایر: پنج منطقه بزرگ صید ماهی تون، بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی، عبارتند از: اسکیپ جک اقیانوس آرام غربی، زرد باله اقیانوس آرام غربی، اسکیپ جک اقیانوس هند، زردباله اقیانوس هند اسکیپ جک اقیانوس آرام شرقی.
  • کل صید: صید ماهی‌های تون تجاری عمده در سال 2021 5.1 میلیون تن بود. 57 درصد آن را ماهی تون اسکیپ جک و پس از آن زرد باله (31٪)، چشم درشت (7٪) و آلباکور (4٪) و ماهی تن باله آبی 1 درصد از صید جهانی را به خود اختصاص داده است.
  • ISSF هر سال چندین بار با استفاده از جدیدترین داده های علمی در مورد 23 ذخایر تجاری عمده ماهی تون، گزارش تایید شده وضعیت ذخایر را منتشر می کند.

درباره وضعیت گزارش ارزیابی ذخایر

23 گونه عمده ماهی تون تجاری در سرتاسر جهان وجود دارد – 6 ذخیره آلباکور، 4 چشم بزرگ، 4 باله آبی، 5 اسکیپ جک و 4 ذخیره زرد باله. وضعیت ذخیره نتایج آخرین ارزیابی های علمی این ذخایر و همچنین اقدامات مدیریتی فعلی اتخاذ شده توسط RFMO [9]ها ارائه شده است. وضعیت ذخایر رتبه بندی رنگ (سبز، زرد یا نارنجی) را با استفاده از یک روش ثابت بر اساس سه عامل: فراوانی، بهره برداری/مدیریت (مرگ و میر ناشی از صیادی) و تأثیر زیست محیطی (صید جانبی) اختصاص می دهد.

ISSF  هر ساله چندین گزارش وضعیت ذخایر را تهیه می‌کند تا شفافیت در مورد جایگاه ما – و کارهای بیشتری که باید برای اطمینان از پایداری طولانی مدت ذخایر ماهی تون انجام شود ارائه می‌کند. وضعیت ذخایر یک تجزیه و تحلیل جامع از ذخایر ماهی تون بر اساس گونه ارائه می‌کند، و ارزیابی پایداری ذخایر جهانی ماهی تون نسبت به معیارهای شورای نظارت دریایی (MSC) امتیازهایی را برای ذخایر و RFMO بر اساس معیارهای ارزیابی MSC ارائه می‌دهد. این ابزارها با هم به تعریف بهبود مستمر به دست آمده و همچنین زمینه‌ها و موضوعاتی که نیاز به توجه بیشتری دارند کمک می‌کنند.

علاوه بر این، ISSF  یک ابزار تجسم داده را بر اساس گزارش وضعیت ذخیره خود نگهداری می کند. “ابزار وضعیت تعاملی ذخایر” در وب سایت ISSF قرار دارد و از طریق صفحه نمای کلی وضعیت ذخایر قابل دسترسی است. کاربران به راحتی می‌توانند از طریق شاخص‌های سلامت فراوانی و بهره‌برداری ماهی تون بر اساس صید یا فیلتر بر اساس مکان و گونه را تغییر دهند و سهم کل صید را بر اساس گونه/ذخایر و نوع روش صید ببینند.