اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

آخرین وضعیت صنعت میگوی هند

آخرین وضعیت صنعت میگوی هند

آخرین وضعیت صنعت میگوی هند

با افزایش ۲ درصدی، حجم صادرات هند در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ از صادرات سال ۲۰۲۲ بهتر بود. صادرات امسال حتی تنها ۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است که رکورد سال هند است. با نگاهی دقیق تر به آنچه در هر سه ماهه اتفاق افتاده است، می بینیم که صادرات در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است. در سه ماهه دوم، صادرات ۱۱ درصد کاهش یافت و در سه ماهه سوم دوباره ۶ درصد افزایش یافت. حجم صادرات جولای ۱۴ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بود و شاهد افزایش ۱۷ درصدی حجم صادرات در ماه اوت و ۱۹ درصدی در سپتامبر بودیم. در آن دو ماه گذشته، حجم صادرات حتی از صادرات در همان ماه‌های سال ۲۰۲۱ نیز بهتر بود، که نتیجه آن تنها شکاف متوسطی در حجم صادرات بین سه ماهه سوم ۲۰۲۱ و سه ماهه سوم ۲۰۲۳ بود.

با کمی جزئیات بیشتر، اجازه دهید صادرات هند را ( بر مبنای مقایسه YoY یا سال به سال) به دسته‌های اصلی محصولات تقسیم کنیم:

  • صادرات میگوی وانامی خامvannamei ( HS03061720):
  • صادرات سه ماهه اول ۲۰ درصد افزایش یافت.
  • صادرات سه ماهه دوم ۱۲ درصد کاهش یافت.
  • صادرات سه ماهه سوم ۵ درصد افزایش یافته است.
  • صادرات کل سال ۲ درصد افزایش یافته است.
  • خامvannamei 86 درصد از کل صادرات هند را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. این رقم مشابه سال ۲۰۲۲ است، اما نسبت به در سال ۲۰۲۱  ۹۰ % کاهش یافته است.
  • میگوی مونودون خامmonodon (HS03061740):
  • صادرات سه ماهه اول ۱۶۱ درصد افزایش یافت.
  • صادرات سه ماهه دوم ۱۱۵ درصد کاهش یافته است.
  • صادرات سه ماهه سوم ۵۵ درصد افزایش یافته است.
  • مجموع صادرات سالانه ۹۱ درصد افزایش یافته است.
  • monodonخام ۵ درصد از کل صادرات هند در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. این میزان نسبت به ۲ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.
  • ارزش افزوده vannamei و P. monodon (160521/29 HS):
  • صادرات سه ماهه اول ۱۷ درصد کاهش یافت.
  • صادرات سه ماهه دوم ۱۴ درصد کاهش یافت.
  • صادرات سه ماهه سوم ۳ درصد کاهش یافته است.
  • صادرات کل سال ۱۸ درصد کاهش یافته است.
  • صادرات ارزش افزوده ۹ درصد از کل هند را تشکیل می دهد.

شکل 1: صادرات هند بین سال های ۲۰۲۱ تا سه ماهه سوم ۲۰۲۳

منبع: وزارت بازرگانی هند

درست مانند اکوادور، ارزش صادرات هند رو به کاهش است؛ در حالی که حجم صادرات هنوز کاهش نیافته ، ارزش کل صادرات سالانه در سه ماهه اول تا سوم به ۳.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است که ۱۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد. با نگاهی به هر سه ماهه، ارزش صادرات ۱۴ درصد در سه ماهه اول، ۲۳ درصد در سه ماهه دوم و ۱۰ درصد در سه ماهه سوم کاهش یافت. این نشان دهنده روند منفی قیمتی بازارهای اصلی است که صادرکنندگان در ایالات متحده و چین، دو بازار بزرگ صادراتی هند، تجربه کرده اند.

شکل 2: ارزش صادرات سه ماهه میگو هند بین سال های ۲۰۱۹ و سه ماهه سوم ۲۰۲۳

منبع: وزارت بازرگانی هند

میانگین قیمت های صادراتی به ازای هر کیلوگرم میگوی هندی به ایالات متحده و چین تقریباً همان روند میگوی اکوادوری را دنبال کرد. اما در سه ماهه اول به نظر می رسید که میانگین قیمت ها ثابت شده و حتی اندکی بهبود یافته ، در حالی که در سه ماهه دوم قیمت ها به دنبال روند منفی سال ۲۰۲۲ به کاهش خود ادامه دادند. متوسط قیمت هر کیلوگرم صادرات به ایالات متحده تا سه ماهه سوم کاهش یافت. مانند اکوادور، صادرات هند به چین نیز در ماه سپتامبر اندکی افزایش یافت. زمان نشان خواهد داد که آیا این پایان مارپیچ منفی قیمت است یا فقط یک بهبود موقت خواهد بود.

 

شکل 3: روند متوسط دلار/کیلوگرم هند برای صادرات به چین و ایالات متحده در سال ۲۰۲۳

منبع: وزارت بازرگانی هند

با نگاهی دقیق تر به بازارهای صادراتی هند در سه فصل اول سال ۲۰۲۳، می توان طبق (شکل ۸) نتیجه گرفت که:

  • صادرات هند به بزرگترین بازار خود، ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کاهش یافت. اما در سال ۲۰۲۳، تثبیت شد و با ۱٪ افزایش به ۲۱۴,۰۴۴ تن رسید. در همین حال صادرات به کانادا با ۵ درصد کاهش به ۱۴.۵۲۲ تن رسید.
  • صادرات به چین با ۳ درصد افزایش به ۱۰۴.۸۱۹ تن در سال ۲۰۲۳ رسید. این افزایش پس از رشد ۱۶ درصدی بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بود.
  • صادرات به سایر بازارهای آسیایی با ۱ درصد افزایش به ۶۴.۵۶۷ تن رسید. ویتنام با ۳۳.۸۶۰ تن و افزایش ۳ درصدی نسبت به سال قبل بزرگترین بازار باقی مانده است. صادرات به ژاپن ۱۷.۵۸۴ تن است که کاهش ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. مالزی با ۳.۳۲۷ تن و ۲۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته در رده سوم قرار دارد.
  • صادرات به اتحادیه اروپا با ۱۲ درصد کاهش به ۳۸.۱۱۹ تن رسید. بلژیک و هلند به ترتیب با ۱۵.۰۸۸ تن و ۷.۹۰۵ تن بزرگترین بازارهای هند در اتحادیه اروپا هستند. در حالی که صادرات به بلژیک به رشد خود ادامه داد (۱۶ درصد بیشتر نسبت به سال قبل)، صادرات به هلند نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت و به سطح سال ۲۰۲۱ رسید. صادرات به فرانسه، سومین بازار بزرگ اتحادیه اروپا ۵۴ درصد کاهش یافت.
  • در دسته بندی «سایر کشورهای اروپایی» شاهد افزایش ۸۰ درصدی صادرات در روسیه به ۱۶.۷۷۱ تن در سال بود، در حالی که صادرات به بریتانیا با ۷ درصد کاهش سالانه به ۱۱.۱۴۷ تن رسید.

شکل 4: بازارهای صادراتی هند از سه ماهه اول تا سوم ۲۰۲۱ ،۲۰۲۲ و ۲۰۲۳

منبع: وزارت بازرگانی هند

صادرات P. monodon ( میگوی ببری سیاه) هند در سال ۲۰۲۳ تقریباً دو برابر شد و به ۲۲.۳۱۵ تن رسید (شکل ۹). در حالی که بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ عمدتاً اتحادیه اروپا بود که بیشتر تولید این گونه را جذب می‌کرد اما سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳  این نقش توسط سایر بازارهای آسیایی و چین جایگزین شد؛ روندی دلگرم‌کننده، زیرا بازار اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور کلی چندان قابل توجه نیستند و آسیا بازار رو به رشد برای  P. monodonمحسوب می شود چون در بسیاری از کشورهای آسیایی P. monodon (یک گونه بومی) گونه منتخب است، مصرف کنندگان مایل به پرداخت هزینه برای آن هستند.

شکل 5: صادرات P. monodon هند بین سه ماهه اول تا سوم ۲۰۲۱ و سه ماهه اول تا سوم ۲۰۲۳
منبع: وزارت بازرگانی هند

 

چرا کاهش واردات مولدین هند و برآورد تولید پایین در حجم صادرات امروز منعکس نمی‌شود؟

پیش بینی پویایی تولید هند کار آسانی نیست. هند حداقل ۱۰۰.۰۰۰ مزرعه دارد، شاید حتی ۱۵۰.۰۰۰. کشوری بزرگ است و پرورش میگو در بخش‌های مختلف آندرا پرادش و سایر ایالت‌ها مانند اودیشا، بنگال غربی و گجرات به‌عنوان خوشه‌های نسبتاً مستقل عمل می‌کنند که پویایی تولید ممکن است متفاوت باشد. در حالی که صاحبان صنعت در یک منطقه انتظار دارند تولید به دلیل شیوع بیماری کاهش یابد، افزایش تولید در مناطق دیگر می تواند به سرعت کاهش مورد انتظار را جبران کند. به عنوان مثال، این مورد در سال ۲۰۲۱ بود که پرورش میگو در کریشنا و غرب گوداواری (منطقه‌های آندرا پرادش) در مناطق داخلی به سرعت گسترش یافت.

داده‌های فروش خوراک می‌تواند بینش خوبی از تولید واقعی ارائه دهد، اما متأسفانه در دسترس عموم نیست. تنها داده‌های موجود، داده‌های صادرات، و مولدین و وارداتPL  هستند. در سال های گذشته، اینها شاخص خوبی از پویایی تولید بوده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، حجم واردات و صادرات مولدین هند در سطح رکوردی بود. همیشه یک اختلاف بین واردات مولدین و تولید واقعی به دلیل مرگ و میر یا شکاف بین تقاضای مورد انتظار و واقعی پس از آماده شدن پست لاروها برای فروش وجود دارد. با این حال، همیشه نشانگر خوبی از وضعیت بازار بوده و به پیش بینی تولید کمک کرده است.

با این حال، در سال ۲۰۲۳، کاهش شدید ۲۷ درصدی واردات مولد L. vannamei در فاصله ژانویه تا اکتبر نسبت به سال گذشته به کاهش صادرات منجر نشد. چطور می‌شود موضوع این را توضیح داد؟

  • برخی استدلال می‌کنند که در شرایط قیمت‌های پایین بازار و عدم اطمینان در مورد تقاضا، پرورش دهندگان استراتژی‌های ذخیره‌سازی خود را با کاهش تراکم تغییر می‌دهند و در نتیجه هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد. در عین حال، اغلب منجر به نرخ بازماندگی بهتر و احتمالاً اندازه بزرگتر میگو در هنگام برداشت می‌شود. بنابراین با PL کمتر، پرورش دهندگان می توانند تقریباً همان حجم میگو را در هنگام برداشت تولید کنند.
  • در حالی که واردات مولدینvannamei کاهش یافت، واردات PL مولد برای مراکز تکثیر مولدین محلی (BMCs) local broodstock multiplication centers   افزایش یافت. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، BMC های محلی ۸۲۰۰ مولد بیشتر از سه ماهه اول تا سوم ۲۰۲۲ تولید کردند. این شکاف بین سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ فروش مولد  vannamei را به ۲۳ درصد کاهش داد.
  • در همان زمان، واردات مولدmonodon و تولید مولدین محلی حدود ۸۰۰۰ قطعه افزایش یافته است. اگر این را در کل مولدین سال ۲۰۲۳ لحاظ کنیم، شکاف بین سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ۱۹ درصد کاهش می یابد. با این حال، این یک شکاف بزرگ در مقایسه با افزایش ۲ درصدی صادرات است که ما به تازگی از سه فصل اول سال ۲۰۲۳ شاهد آن بوده ایم.
  • برخی از بزرگان صنعت استدلال می‌کنند که هچری‌ها ممکن است کارآمدتر بوده باشند. این بدان معناست که هچری‌ها به دلیل افزایش تخم ریزی مولدین،PL بیشتری به ازای هر ماده تولید می‌کنند، برای مثال، استفاده طولانی‌تر از مولدین یا میزان بقای بالاتر پست لاروها در هچری ها و مزارع پرورشی. اگر از PL مقاوم به بیماری بیشتر استفاده شود، این می تواند اتفاق بیافتد. این می تواند به عنوان مثال، در مورد افزایش مولدین SyAqua و PL، که اعتقاد بر این است که در مواجهه با بیماری مدفوع سفید عملکرد خوبی دارد، یا ذخایر CP Kong از API، که همچنین اعتقاد بر این است که به بیماری تحمل بیشتری دارند، اعمال شود.
  • اگرچه ذی نفعان صنعت میگو در خارج از هند به نکات بالا اشاره می‌کنند، اکثر ذی نفعان هندی می گویند که همه این دلایل غیرقابل قبول هستند. در عوض، آن‌ها استدلال می‌کنند که صادرکنندگان هندی ممکن است این حجم از صادرات را از ذخایر انبارهای خود انجام داده باشند زیرا آن‌ها می گویند باور عموم بر این است که تولید امسال به طور جدی حداقل ۱۰-۱۵٪ کاهش یافته است.