اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش بازار آبزیان اروپا در نوامبر ۲۰۲۳ / آخرین اخبار بازار اروپا ؛ مقدار و قیمت‌های فروش ماهی تون، میگو، سالمون، قزل‌آلا، سی‌بس و سی‌بریم در اروپا

گزارش بازار آبزیان اروپا در نوامبر ۲۰۲۳ / آخرین اخبار بازار اروپا ؛ مقدار و قیمت‌های فروش ماهی تون، میگو، سالمون، قزل‌آلا، سی‌بس و سی‌بریم در اروپا

 آخرین اخبار

کاهش نرخ تورم در اکتبر 2023 به 2.9 درصد رسید در حالی که در سپتامبر 4.3 درصد بود. کمترین نرخ سالانه تورم در هلند، دانمارک و بلژیک بود در حالی که بیشترین آن در بخش شرقی قاره ثبت شده است. در گزارش فعلی قیمت ماهی اروپا، 52 درصد قیمت ها در مقایسه با اکتبر 2023 ثابت بوده، 20 درصد افزایش و 28 درصد کاهش یافته است.

تجارت برای دوره کریسمس آغاز شده است، اما عدم اطمینان حاکم است. تقاضا در حال افزایش است و برخی از محصولات مصرفی در جشن ها مانند خرچنگ و صدف سطح قیمت بالاتری را گزارش می دهند. علیرغم این پیشرفت کلی مثبت، قیمت میگو بر خلاف انتظارات کشورهای اصلی تولیدکننده همچنان در حال کاهش است. تقاضا برای این محصول همچنان بی ثبات است.

  ماهیان کف زی

پولاک هلندی نقش مهمی در بازار ماهی پهن ایتالیا دارد. در ماه نوامبر قیمت ها 0.10 یورو در هر کیلوگرم کاهش یافت. از سوی دیگر، در فرانسه، پس از کاهش اندک در ماه اکتبر، قیمت عمده‌فروشی توربوت وحشی 5.00 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. این عمدتا به دلیل عرضه کمتر ناشل از شرایط آب و هوایی سخت است.

در جنوب اروپا درجه هوا کاهش یافته است و بنابراین مصرف کاد پخته شده شروع به افزایش می کند. فیله ماهی کاد نمک سود از مواد خام منجمد و فیله ماهی نمک سود از مواد خام تازه با منشاء فاروئی و ایسلندی محصولاتی هستند که با سنت آشپزی پاییز و زمستان گره خورده اند. در حال حاضر به نظر می رسد قیمت ها پایدار است و انتظار می رود تا پایان سال که دوره اوج مصرف است، افزایش یابد.

ماهی تون

ماهیگیری در غرب و اقیانوس آرام مرکزی همچنان خوب است. فضای حمل به سرعت پر می شود و چندین حامل از بازار بانکوک دور شده اند. قیمت اسکیپ جک به دلیل شرایط خوب ماهیگیری به کاهش خود ادامه می دهد. انتظار می‌رود بندر بانکوک پر ازدحام باشد و حرکت حامل‌ها را به بنادر حمل‌ونقل غربی و مرکزی اقیانوس آرام محدود کند.

ماهیگیری در اقیانوس هند تا سطح متوسط بهبود یافته است و موجودی مواد خام در کارخانه های کنسروسازی محلی به میزان کافی وجود دارد. بیشتر کشتی‌های صیادی پس از استراحت دوباره از جریان ماهیگیری خارج می‌شوند، اما به‌دلیل اتمام سهمیه یلوفین، به‌زودی باید دوباره صید تعطیل شود. قیمت ها روند بازار بانکوک را با کاهش قیمت اسکیپ جک و یلوفین دنبال می کنند.

ماهیگیری در اقیانوس اطلس پراکنده است و در سطح متوسط تا ضعیف باقی می ماند. به دلیل کمبود عرضه، قیمت ها نسبت به سایر بازارها نسبتاً بالا باقی می مانند.

دومین «ودا» یا محدودیت 72 روزه صید (IATTC) Inter-American Tropical Tuna Commission در 9 نوامبر آغاز شده است و حدود 60 درصد از ناوگان اقیانوس آرام شرقی ترجیح داده اند در این دوره فعال نباشند. گزارش شده است که صید برای کشتی هایی که هنوز مشغول ماهیگیری هستند مفید است. قیمت اسکیپ جک دوباره کاهش یافت در حالی که قیمت یلوفین ثابت باقی ماند. با کاهش مورد انتظار در تخلیه به بنادر محلی به دلیل «ودا»، چندین کشتی حامل از غرب و اقیانوس آرام مرکزی به سمت کارخانه‌های کنسروسازی در آمریکای لاتین منحرف شده‌اند.

قیمت های بازار اروپا برای هر دو ماهی اسکیپ جک و یلوفین به ترتیب 50 و 150 یورو در هر تن کاهش یافت. در حال حاضر تقاضا برای اسکیپ جک پخته و تمیز شده وجود دارد، با این حال، در حال حاضر این محصول در بازار وجود ندارد.


سخت پوستان

این چنین انتظار می رود که سه ماه آخر سال با تقاضای خوبی برای محصولات میگو همراه باشد. برعکس، در این ماه، تقاضا رو به بهبود نیست و همچنان بسیار ضعیف است. برخی از قیمت ها حتی اندکی کاهش یافته است زیرا خریداران به دنبال قیمت های پایین تر و پایین تر هستند. این هزینه های فزاینده پرورش دهندگان میگو را پوشش نمی دهد. در حال حاضر قیمت فروش میگوی اندونزیایی برای بازار اروپا 0.05-0.10 دلار در هر کیلوگرم کاهش یافته است.

اندونزی دو بازار اصلی برای میگو دارد که عبارتند از ایالات متحده آمریکا و ژاپن. بازار ژاپن با یک مشکل ارزی مواجه است که گلوگاهی را برای سفارشات آتی ایجاد می کند. صادرکنندگان با وجود نزدیک شدن به فصل تعطیلات، انتظار بهبود وضعیت در ماه های آینده را ندارند.

وانامی اکوادور پس از ماه‌ها کاهش قیمت‌ها، افزایش قیمتی را در بازار ایتالیا تجربه کرد. این احتمال وجود دارد که برخی از بهبودهای سطح قیمت درست قبل از کریسمس تحقق یابد.

علیرغم شروع دیرهنگام صید میگوی تازه، صید میگو آرژانتینی قیمت های اندکی پایین تر را گزارش کرد. برعکس، میگوی بزرگ نسبت به ماه گذشته 0.20 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. پیش بینی می شود قیمت ها در ماه آینده افزایش یابد.


قیمت خرچنگ از ماه گذشته به شدت افزایش یافته است، که در این زمان از سال طبیعی است، زیرا تقاضا به دلیل فصل تعطیلات در حال افزایش است، در حالی که عرضه در حال کاهش است، زیرا فصل اصلی تولید به پایان رسیده است. برعکس، قیمت خرچنگ روند نزولی را نشان داد، البته در سطوح قیمتی بسیار بالا.

ماهیان آب شیرین

واردات فیله سوف نیل به اتحادیه اروپا در سال 2023 کاهش یافت. در نیمه اول سال حدود 560 تن از تانزانیا وارد شد که 130 تن کمتر از مدت مشابه سال 2022 بود. هلند و ایتالیا کشورهای اصلی واردکننده این محصول بودند. با وجود تورم غالب، قیمت سوف نیل در اروپا در سال 2023 ثابت بود که این محصول را برای مصرف کنندگان جذاب کرد.


ماهی سالمون

شورای غذاهای دریایی نروژ (NSC ) اعلام کرد که اکتبر 2023 بالاترین ارزش صادرات بی سابقه غذاهای دریایی را در یک ماه ثبت کرد که از رکورد قبلی ثبت شده در مارس همان سال پیشی گرفت. به گفته این موسسه، رشد ارزش ماهی سالمون همچنان ادامه دارد و به این ارزش بی سابقه کمک می کند. ترکیبی از قیمت های بالای ماهی سالمون، افزایش مقدار صادرات و کرون ضعیف نروژ، ارزش کل را به سطح تاریخی بالایی رساند.

نروژ در ماه اکتبر 138 هزار و 530 تن ماهی سالمون به ارزش 12.5 میلیارد کرون صادر کرد که به معنای افزایش 6 درصدی مقدار و 22 درصدی ارزش نسبت به اکتبر سال گذشته است. ماهی سالمون 68 درصد از ارزش کل صادرات غذاهای دریایی را در دهمین ماه به خود اختصاص داده است. سه بازار مهم این ماهی دوره ژانویه تا اکتبر 2023 لهستان، فرانسه و دانمارک بودند که بازار اول بیشترین افزایش ارزش را با 41 درصد به ثبت رساند. به گفته NSC، فرآوری، به ویژه برای ماهی سالمون دودی، در آستانه فروش کریسمس افزایش می یابد.


علاوه بر این، ارزش صادرات ماهی سالمون طی ژانویه تا اکتبر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 2022، 18 درصد رشد داشته و از 100 میلیارد کرون فراتر رفته است. با این وجود، ذکر این نکته ضروری است که این افزایش با کرون نروژ اندازه گیری می شود و می توان آن را به ارز ضعیف تر نسبت داد.

قیمت فوب برای ماهی آزاد نروژی تازه اقیانوس اطلس (فروش به بازارهای صادراتی در مرز نروژ) پس از 2 هفته متوالی افزایش از 84.26 کرون (7.33 یورو) در هفته چهلم به 81.88 کرون (7.17 یورو)  در هفته چهل و یکم کاهش یافت.

علاوه بر این، قیمت ماهی سالمون آتلانتیک HOG (1-3 کیلوگرم) از مزارع اسکاتلند برای کارخانجات بریتانیا  با جهشی چشمگیر و 28.5 درصد افزایش از 7.00 پوند (8.11 یورو) در هفته چهل و یکم به 9.00 پوند (10.43 یورو) در هفته چهل و دوم رسید وروند صعودی خود را که از هفته سی و چهارم با 5.80 پوند (6.75 یورو) شروع شده بود ادامه داد.

ماهی قزل آلا

نروژ در ماه اکتبر 6.305 تن قزل آلا به ارزش 570 میلیون کرون صادر کرد که به معنای افزایش 28 درصدی مقدار صادرات و 26 درصدی ارزش نسبت به ماه دهم سال گذشته است. سه بازار اصلی در این دوره شامل ایالات متحده آمریکا، اوکراین و تایلند بودند. در همین حال جمهوری بلاروس بیشترین افزایش را از نظر ارزش داشت (37 میلیون کرون ارزش).

پایگاه داده NSC نشان می دهد که قیمت FOB ماهی قزل آلای تازه در مرز نروژ به 78.03 کرون (6.83 یورو) در هفته چهل و یکم رسید که 6.2 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت. این روند از هفته سی و پنجم، زمانی که قیمت در 69.59 کرون (6.02 یورو) بود، به روند صعودی خود ادامه داده است.

ماهیان سی بس و سی بریم

بازار ماهی سی بس و سی بریم بر اساس سایز تقسیم می شود. معمولاً سایزهای بزرگ‌تر به بازار رستوران‌های مرغوب ختم می‌شوند و قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایزهای کوچک‌تر دارند. از سوی دیگر، سایزهای کوچکتر سی بس (200-300 گرم، 300-450 گرم، 450-600 گرم و 600-800 گرم) به سوپرمارکت ها می روند و به طور کلی در کمپین های تبلیغاتی غذاهای دریایی با قیمت های پایین استفاده می شوند. در نوامبر 2023، قیمت سایزهای کوچکتر حدود 0.20 یورو به ازای هر کیلوگرم نسبت به سطح قیمت اکتبر 2023 کاهش یافت.


از سوی دیگر، سی بس دریایی با اندازه بزرگتر، سطح قیمت ثابتی را گزارش کرد. ماهی سی بریم، سایز های کوچکتر که عمدتاً از طریق سوپرمارکت ها فروخته می شود شامل 200-300 گرم، 300-450 گرم و 450-600 گرم است. قیمت این اندازه ها در نوامبر 2023 نسبت به ماه قبل 0.20 یورو به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. از طرف دیگر ماهی بزرگتر با همان قیمت ماه اکتبر به فروش می رسد.

در ایتالیا ترجیح واضحی از سوی مصرف کننده برای ماهی سی بس و سی بریم تولید شده محلی وجود دارد. ماهی کوچک پرورشی از منطقه Orbetello تقریباً دو برابر قیمت ماهی پرورشی وارداتی به فروش می رسد.